Endre Iversen Lie, far Iver Endresen Lie mor Inger Larsdt

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Endre Iversen Lie, far Iver Endresen Lie mor Inger Larsdt

Legg inn av Astrid Mollan » 24. april 2011 kl. 18.43

Endre Iversen Lie , sannsynligvis født på Skogn i 1779 og Johanna Cathrina Jersin . Vi leter etter hans historie. Hennes kjenner vi.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-92 Far Endre Bolstad mor Kirsti. Er dette korrekt?

Wilhelm Eriksen har for mange år siden skrevet i et notat til min far: “Den første av slekten på morssiden (Iversen slekten) som jeg har hørt om, het Iver og var visstnok kommet fra Kristiansunds kanten til Levanger, men noe nærmere om han kjennes ikke. Han hadde en sønn (muligens flere barn) som hette Endre Iversen. Han var skipper og ble under krigen i begynnelsen av forrige århundre tatt til fange av engelskmennene og satt i prisoner til 1814”

I 1800 får Endre et barn med Johanna Cathrina Henricsdatter Jersin.
S. 101 i kirkebok for Alstahaug i Skogn, 1783-1809, fødte og døpte i 1801.

Her står det: (døpt 1. nyttårsdag 1801)
"Døpt uægte Jørgen Christopher, fød 9de Descbr (1800)
Moderen pige Johanna Cathrina Henricsdtr. Jersin paa Rustgaards Valdet,
har udlagt unge karl Endre Iverssøn, opholdende sig i Xstiansund
Begges 1ste Leiermaal eftter Meldende af pigens fader Sergeant Henric Jersin.
Fad: Gurru Andersdtr. Synne, Sigrid Rasmusdtr. fra Storedals-Halsen, Elisabeth Petersdtr. Alstahaug,
Ole Olssøn Krogstad, Andreas Vialss. Gilstad, Guttorm Nicolaysøn RustgaardsValdet"

De blir gift i 1802. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-189
De skal blitt skilt senere.

I folketelling 1801 for Kvernes står Endre sammen med sin far og moren Inger Larsdt. På Woldqvernen. Det er vel ved Voldvatnet på Dale utenfor Kristiansund. Wold var siste ektemann til Madam Bie.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =3235#ovre

Vi vet at sønnen Jørgen dro til Bergen i 12 årsalderen og flyttet tilbake til Levanger som voksen.

Endre kjøper et hus på Grunden på Nordlandet i Kristiansund i 1801 og går dundrende falitt to år senere.
Skifteprotokoll for Kristiansund 1796-1814 fol.185b-187a:
Han har fått låne mye penger av byens rike menn, men også ca 75 Rd av Ingebrigt Sivertsen Opøyen i Ørkedahlen “. Hvordan kunne han få lånt så mye penger?

Hva gjorde Iver Endresen Lie i Levanger? Hvor kommer Lienavnet fra? Ble Endre født i Skogn? Hvor ble Endre av etter at han satt som prisoner i England? Vi har lett etter opplysninger på Nordmøre, men ikke funnet noe.

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: Endre Iversen Lie, far Iver Endresen Lie mor Inger Larsd

Legg inn av Astrid Ryen » 24. april 2011 kl. 22.36

Jeg har jobbet litt ut fra den teori at Iver Endresen på Woldqvernen kunne være fra samme sted som Svend Wold i Kristiansund, født på Nesvold i Ålen. Og jeg mener å ha funnet et par ting som tyder på det.

Iver Endresen Nesvold ble konfirmert i Ålen i 1759. Hans mor Berit Iversdatter fra Jordslien var i første ekteskap gift med en Endre (farsnavn ukjent), Berit ble i andre ekteskap 1748 gift med Jon Jonsen på Nesvold Vestre 65/1.

Dom Cantate Aalen trolovet Unge Karl Iver Endresen Nesvolden og Pigen Ingri Larsdatter fra Røraas. De ble gift 14/7. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A01 (1745-1804), Trolovede 1770-1771, side 110.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-118

Kunne dette være noe å gå videre på?
Mvh Astrid

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 25. april 2011 kl. 11.20

Du har sannsynligvis funnet en ny vinkling vi kan følge. Jeg har hatt en ide om at Iver hadde noe med kverner å gjøre og har lest om kverner i området Levanger.
Det var vel blomstringstid for nye kverner på denne tiden.

Hvis Endre har en forbindelse med Wold vil det være forklaring på hvorfor han fikk låne så mye penger.

Kan Kisti her være den samme som Ingri og Inger

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-92

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 25. april 2011 kl. 12.36

Dette er hva jeg fikk vite om Svend Vold i et gammelt tema på Digitalarkivets Brukarforum:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker

Det er vel ikke usannsynlig at Woldqvernen har fått sitt navn etter Svend Vold.
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 25. april 2011 kl. 12.56

Dåpen til Endre i Skogn: Faren Iver Bolsta mangler farsnavn. Mora er Kirsti og ikke Inger. Det kan være interessant å merke seg at en av fadderne er Jon Endresen Lynumsvaldet. Men vi vet ikke mer enn det som står skrevet og må forholde oss til det.
Mvh Astrid

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 26. april 2011 kl. 9.03

Da er vel dette dataene til mor til Endre Iversen Lie, Inger Larsdatter Krogen?

Fødsel til Inger?
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1749, side 67.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65

Komfirmasjon Inger Larsdatter Krogen
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Konfirmerte 1765-1766, side 132.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-129

Ekteskap Inger og Iver
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A01 (1745-1804), Trolovede 1770-1771, side 110.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-118

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 26. april 2011 kl. 10.47

Jo, det stemmer nok. Det må ha vært Inger Larsdatter Kroken Iver Endresen ble gift med i Ålen i 1770.

Bygdeboka Ålen og Ålbyggen har et fødselsår på ca 1732 på Iver Endresen, men han mener jeg må være født ca noen år senere ettersom han ble konfirmert i 1759, nr 9 til venstre:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A01 (1745-1804), Konfirmerte 1758-1761, side 243.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-255

Iver Endresen og Inger Larsdatter er i bygdeboka ikke angitt å ha bodd på noen plass i bygda, noe som gjør det sannsynlig at de flyttet derfra. Iver hadde forøvrig to søstre Anne og Lisbet som ble gift i Ålen, videre en bror Jon Endresen som også ble gift der, men muligens flyttet ut (?). Lisbet Endresdatters to døtre befinner seg i Åsen og Skogn ifølge skiftet etter henne i 1782.

Ålen og Ålbyggen, bind 2 side 152 under Jordslien (Lien i kirkeboka) gir informasjon om disse folkene og henvisning til hvor det står mer om dem i samme bok.
Mvh Astrid

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 26. april 2011 kl. 11.14

Iver Endresen er oppgitt i FT 1801 for Kvernes til å være 62 år. Det blir vel født ca 1739?

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 26. april 2011 kl. 11.14

Iver Endresen er oppgitt i FT 1801 for Kvernes til å være 62 år. Det blir vel født ca 1739?

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 26. april 2011 kl. 13.46

Inger Larsdatters far Lars Jørgensen (Krogen) ble gift i Røros 1739 med Dorthe Solandsdatter. Lars Jørgensen Krogen døde i 1756 43 år gammel. Dorthe ble gift for andre gang med Hans Johansen Surland. Inger Larsdatters bror Soland Larsen flyttet til Ålen og finnes i 1801 på gården Vongraven. Da Dordi Solandsdatter ble enke for andre gang i 1768, flyttet hun til sin sønn Soland i Ålen og ble begravet der 13 Trin 1798 83 år gammel.

Jeg fant skiftet etter henne på gården Vongraven i Ålen påbegynt 17/5-1799:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24730/320/

Hennes barn av første ekteskap:

Jørgen Larsen, boende paa Gaarden Krogen i Røraas

Solland Larsen, boende paa Wongraven

Inger Larsdatter er gift og opholdende sig i Christiansund

Hennes sønn av andre ekteskap:

Johan Hansen boende paa Engesvolden (i Ålen)

Jeg må si jeg kan takke den gamle Ålenboka av Anders Reitan, som nevner Dordi Solandsdatter under Vongraven og skiftet etter henne. Ålen og Ålbyggen nevner ikke noe av dette.
Mvh Astrid

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 28. april 2011 kl. 16.48

Jeg jobber videre med Endre. Sannsynligvis har vi funnet et fotografi hvor huset hvor de bodde på Dale står. Skal lese mer i Kristiansunds historie.

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 19. mai 2011 kl. 10.21

Da har jeg funnet Endre Iversen Lie i "Extra Rulle for Trondhjems Søe-indrullerings-District og Kjøbstad Christiansund Anno 1831". Jeg fikk CD med de kannede ekstrarullene i dag!

Jægtfører Endre Iversen Lie f. i Skogn 11.01.1779. Oppholdsted Bergen.

Da må vi kunne gå ut i fra at morens navn er feil skrevet i kirkeboka. Det er Inger, ikke Kisti.

Hva gjorde faren Iver Endresen på Bolstad (Bolsta)?

Jeg har funnet en av tantene på Ørlandet.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 19. mai 2011 kl. 11.18

Så flott at du er kommet et skritt videre med dette. Det må nesten være riktig Endre du har funnet i kirkebok for Skogn, men moras navn må være skrevet feil, noe som skjer av og til i kirkebøker.

Du kunne for eksempel se om det finnes flere barn døpt i Skogn, før og etter Endre. Kanskje faren var husmann under Bolstad eller bonde? Det var ingen barn døpt i Ålen, tror jeg sjekket 3-4 år etter vielsen i 1770.

Skiftene for Røros og Ålen på slutten av 1700-tallet viser at mange utvandret til andre steder i Trøndelag, også videre nordover. Det var nok ikke arbeid å finne for alle ved Røros Verk.
Mvh Astrid

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. mai 2011 kl. 13.43

Så fint at du har kommet frem til riktig Endre her. I et tidligere innlegg nevnes Joen Endresen Lynum. Det var skifte etter han i 1785, og det ble holdt registrering på Raaen under lynum 19.11.1785. Hans igjenlevende enke var Ingeborg Jonsdatter. Deres barn:
-Endre Joensen som var myndig, og bodde på Krågstad
-Joen Joensen 5 år, og broren Endre var hans formynder
-Berith Joensdatter, som var gift i Nordland
-Karen Joensdatter, som var gift med Peder Fiboren
Enkens laugverge var Otter Haldorsen Lynum, og da hun fikk laugverge ble hun kalt Inger Joensdatter.

Kan Joen Endresen som det var skifte etter her, være bror av Iver Endresen? Mor til Iver Endresen het jo Berit, og Joen Endresen har jo også en datter Berit

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 19. mai 2011 kl. 14.10

Anne Lise, Jon Endresen Lynevaldet står som fadder på Endre i 1779 (se første innlegg).

Iver Endresens bror Jon var ifølge bygdeboka for Ålen født på 1720-tallet, gift 1750 med Maria Amundsdatter fra Røros. Men han kunne jo ha vært gift to ganger. Ellers står det ikke mer Jon Endresen i bygdeboka, og jeg tror kanskje han flyttet ut. Den kunne vel stemme med aldersforskjellen på de to sønnene, at Jon Endresen var gift to ganger, den ene sønnen myndig og den andre 5 år?
Mvh Astrid

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. mai 2011 kl. 21.49

Her er lenke til nevnte skifte:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24762 ... ull&mode=0

Jeg tolker det iallefall til å være at alle barna til Jon Endresen var felles barn med igjenlevende enke. Har prøvd å se etter om Jon Endresen kan ha giftet seg i Skogn 1778-1781 uten å finne noe, og finner heller ikke sønnen Jon som døpt. Hvis første kona var død, så burde vel det også være litt før ca 1780 siden Jons sønn Joen ble født ca 1780.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 19. mai 2011 kl. 22.21

Anne Lise, jeg er enig med deg i at det står i skiftet at det er deres felles barn.
Mvh Astrid

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 20. mai 2011 kl. 2.21

Aldersforskjellen på barna er jo stor, men de kan ha mistet flere barn mellom den yngste og de andre. På den andre siden så har jeg også sett at barn har fått feil mor i skifter, og det gjelder blant annet et tilfelle i min slekt på en annen kant av landet(barna var født lenge før de aktuelle ble gift ut fra kirkeboka)

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 22. mai 2011 kl. 11.14

Iver Endresen og Endre Iversen kaldte seg Lie da de bodde i Kristiansund rundt 1800 tallet. Kan de ha tatt dette navnet mens de oppholdt seg i Nord-Trøndelag? Hvorfra?

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 23. mai 2011 kl. 16.02

I mitt arbeide med å kartlegge Endres liv hadde jeg problemer med et ord i Sjømannsrullene. Jeg prøver alle mulighetr for å få hjelp til tolking:

"Jeg viser til din mail og for oss ser det ut som det står "søerett i Bergen". Han er vel innkalt til en sjørettssak.

MVH
For Stiftelsen Bergens Sjøfartsmuseum"

e-post er fine greier! Siden jeg ennå ikke vet navnet på båten han førte får jeg spørre dem om det ogaå.

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 27. mai 2011 kl. 19.48

Da har jeg fjernlånt "Ålen og Ålbyggen" bind to. Iver Endresen Lie vokste opp på gården Jordslien. Det står i boka at foreldrene drev gården til faren døde, men jeg er usikker på hvor lenge. Vi har ikke funnet fødselen til Iver ennå. Heller ikke hvor faren Endre kom fra.

Da faren døde giftet moren seg på nytt og de kjøpte Vestre Nesvoll. Da vokste Iver opp som nabo til Svend Voll som bygde Volldammene i Kristiansund. (Niesen til Svend giftet seg også i Kristiansund). Jeg skal tro at slike bekjentskaper/fjerne slektninger var med på å gi Iver Endresen Lie jobb/husmannsplass ved Woldquernen og sønnen Endre Iversen Lie mulighet til å låne penger.

Jeg venter nå på å få protokoll fra Søeretten 1831 i Bergen for å se hva Endre var blandet inn i der.

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 8. juni 2011 kl. 15.35

Endre Iversen Lie igjen
Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at vi har riktig mor til Endre. Det står ikke noe om UÆGTE barn i kirkeboka, men… F. 11.01779.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=16391&u id=ny&idx_side=-92
Her står moren som Kirsti og faren Iver Bolsta. Faren Iver Endresen ble gift i Haltdalen med Inger Larsdatter.

Ekteskap Inger og Iver
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A01 (1745-1804), Trolovede 1770-1771, side 110.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=16228&u id=ny&idx_side=-118

Endre vokste tydeligvis opp sammen med faren, men vi har ikke funnet Endres konfirmasjon. 1 FT 1801 bor Endre sammen med faren Iver og moren Inger i Kristiansund.
Amt Prestegjeld Sokn Gard/hus
199
Romsdal Qværnæs Bremsnæs Woldqvernen
Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
3233
* Iver Endresen Huusbonde 62 Begge i første ægteskab Huusmand med jord M
3234
Inger Larsdtr Hans kone 51 Begge i første ægteskab K
3235
Endre Iversen Deres søn 21 Ugivt Gaaer i dagleie M

Det står ingenting om at Endre bare er Ivers sønn.

Kan Kirsti dødd etter fødselen?. Jeg har funnet en Kirsti som døde i januar 1779. Kan det være henne? Datoene stemmer ikke helt og dødsårsaken står som barnekopper. Kirsti Holan 23 år.

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Skogn, Ministerialbok nr. 717A01 (1747-1803), Døde og begravede 1779, side 249-250.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-125

Bør jeg slå meg til ro med at morens navn er skrevet feil eller har noen et tips til hvordan jeg kan lete videre?

Ellers fra familysearch
Jon Endresen Lien
Groom's Birth Date:
Groom's Birthplace:
Groom's Age:
Bride's Name: Maria Amundsdatter Roraas
Bride's Birth Date:
Bride's Birthplace:
Bride's Age:
Marriage Date: 12 Jul 1750
Marriage Place: Haltdalen, Sør-Trøndelag, Norway

Groom's Name: Iver Endresen Nesvold
Bride's Name: Enger Larsdatter Roraas
Marriage Date: 14 Jul 1770
Marriage Place: Haltdalen, Sør-Trøndelag, Norway
Groom's Marital Status: Single
Groom's Previous Wife's Name:
Bride's Race:
Bride's Marital Status: Single

Fant senere at Inger hadde nær slekt i Kristiansund, Ryen.Mannen heter nok Hans Olsen Ryen, men jeg vet foreløpig ikke når og hvor de ble gift.
Avdøde Dorthea er fra Røros og datter av Jørgen Larsen Krogen og Bente Clausdatter, Hans Olsen Ryen er muligens fra Tolga?

De hadde flere barn iflg. opplysninger ved skiftet etter Dorthea i 1835: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24675 ... ull&mode=0
Sist redigert av Astrid Mollan den 26. oktober 2012 kl. 23.22, redigert 3 ganger totalt.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 8. juni 2011 kl. 18.06

Skiftet etter Inger Larsdatters mor Dorthe Solandsdatter på Vongraven i Ålen i 1799 forteller at datteren var gift og bodde i Kristiansund. Jeg har lagt lenke til dette lenger oppe, og skrevet av de personer som nevnes som hennes barn og arvinger.

Ad Ivers far Endre: han døde sikkert før kirkebøkene før Ålen begynner sist på 1740-tallet. Skifteprotokollene for Gauldal Sorenskrveri som Ålen og en god del av gårdene i Røros ligger inn under, er mangelfulle på 1740 og 1750-tallet. Informasjon mangler, fordi kildene svikter.
Mvh Astrid

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 9. juni 2011 kl. 11.33

Da har jeg nok skrevet for uklart. Du har hjulpet meg med å finne hele slekta, men jeg har en usikkerhet igjen.

Iver Bolsta fikk i 1779 en sønn med Kirsti på Skogn, Endre.

1 1/2 år senere gifter Iver Endresen seg med Inger Larsdatter.

Kan Kirsti være en annen enn Inger?

Jeg fant en Kirsti som døde omtrent samtidig med fødselen, Kirsti Holan 23 år.. Holan er vel på Skatval.

Finnes det kirkebøker som ikke er skannet for Skogn fra dette tidsrommet f. eks dagregister slik at navnet kan sjekkes.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 10. juni 2011 kl. 2.38

Ja det er en gård Holan(også skrevet Hollan) på Skatval, men det er også en gård Holan i Skogn. Det andre du spør om kan jeg ikke svare på.

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 7. juli 2011 kl. 20.52

Jeg setter inn litt om Endre Lies etterkommere på Skogn:

ANE KISTINE KNUDSDATTER DAHL, GIFT MED SØNNEN TIL JÆGTFØRER OG PRISONER ENDRE IVERSEN LIE, JØRGEN CHRISTOPHER IVERSEN EIDESMARKEN, SKOMAKER

Fra Wilhelm Eriksens notater:
"Jørgen Christofer kom i 14 års alderen til Bergen sammen med sin mor. Her ble han satt i skomaker og garverlære. I 26 års alderen kom han tilbake til Skogn og bosatte seg nær Eidsøra. Her bodde han sammen med sin familie til sin død i 1873. Huset de bodde i ble revet straks etter hans død og oppført igjen et stykke lengere oppe mot Alstadhaug- det nåværende småbruk Sørholt."

S. 101 i kirkebok for Alstahaug i Skogn, 1783-1809, fødte og døpte i 1801.

Her står det: (døpt 1. nyttårsdag 1801)
"Døpt uægte Jørgen Christopher, fød 9de Descbr (1800)
Moderen pige Johanna Cathrina Henricsdtr. Jersin paa Rustgaards Valdet,
har udlagt unge karl Endre Iverssøn, opholdende sig i Xstiansund
Begges 1ste Leiermaal eftter Meldende af pigens fader Sergeant Henric Jersin.
Fad: Gurru Andersdtr. Synne, Sigrid Rasmusdtr. fra Storedals-Halsen, Elisabeth Petersdtr. Alstahaug,
Ole Olssøn Krogstad, Andreas Vialss. Gilstad, Guttorm Nicolaysøn RustgaardsValdet"

Fra Wilhelm Eriksens notater:
"Moren døde da Ane var 2 år. Anne hadde en søster som het Nora.
Ane kom som barnepike til Sandberg i Skogn med en
offisersfamilie Muller. Henns far skal ha het Erik Knudsen og var
gartner i drammen. Moren døde da Ane var 2 år."

Ane Kistine Knudsdatter Dahl dåp i Drammen (Bragernes) 1806
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Fødte og døpte 1806, side 448-449.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-198

Anne Kistine Eriksdt Dahl innflyttet 1822 til Nes nr 17
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=7656&uid =ny&idx_side=-308

Her står det at moren ble begravet 11/6 1809 og at hun etter morens død kom til slekninger i Hurdal . Det står også at hun bodde sammen med rittmester Muller. Det var disse hun senere reiste til Skogn sammen med.

Erik Knudsens hustru død 31 år (hennes navn står ikke)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=8452&uid =ny&idx_side=-339
Det er Birthe Kirstine Sigbrandsdatter Lorentzen f. ca 1778.

Her er Erich Knudsen gift på nytt.
Den 27/11 1816 vies enkemann og gartner Erik Knudsen 48 år og Helene Arnesennr 40
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=1141&uid =ny&idx_side=-229

Søsteren til Ane, Nora het Eleonore Kristine, født i Oslo
Døpt Eleonore Kristine 16/6 1803 i Oslo Domkirke
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=7234&uid =ny&idx_side=-338

Hennes far Erik Knudsen er i tjeneste hos Niels Anker i Fredrikshald.
Her heter moren Birthe Kirstine Sigbrandsdatter Lorentzen.

“Birthe Kirstine Sigbrandtsdatter Lorentzen, besvangret i hendes tjeneste hos generalmajor Thorne, laa i barselseng hos Engebreth Olsen Strøm boende lige ovenfor Marketender Caspar Hansen, eller afd. Høker Andreas Aschims forrige gaard i Fjerdingen, og udlagte for barnefar nuværende tjener Erich Knudsen hos Niels Anker paa Friedrchshald, men forhen hos generalmajor Thorne, hennes dotter, Eleonore Kirstine (fød. Den 3. junius)
Fadd: Matia Elisabeth Soelgaard, Margaretha Smidt, fattigfogden Peter Nic.(?) Knudsen og Birthe Maria Thronsdatter , Tilmældt af Hr. Phil.”

Det finnes en Ole Knudsen Dahl samme sted i ft 1801, det kan være broren til Erich Dahl.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... e&sidenr=9 &filnamn=f18010101&gardpostnr=547&personpostnr=3978&merk=3978#ovre
Jeg lurer på om Erich Knudsen Dahl er dansk

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 18. juli 2011 kl. 11.39

Erich Knudsen hadde nok flere damer. Eleonora og Ane har hver sin mor.

Eleonora:
Døpt Eleonore Kristine 16/6 1803 i Oslo Domkirke
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=7234&uid =ny&idx_side=-338

Her heter moren Birthe Kirstine Sigbrandsdatter Lorentzen

Ane 1806
Ane KistineErichsdatter Dahl dåp i Drammen (Bragernes) 1806
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Fødte og døpte 1806, side 448-449.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=8452&uid =ny&idx_side=-198

Her er moren Berthe Knudsdatter. Det er nok hun som døde i 1809.

Jeg har ikke funnet sammenhengen mellom Ole Knudsen Dahl og Erich Knudsen Dahl. Konen til Ole heter også Knudsen.

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 27. juli 2011 kl. 10.05

Denne var feil. Må nok lete videre.
Sist redigert av Astrid Mollan den 15. august 2011 kl. 11.28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 1. august 2011 kl. 15.42

Nytt oldebarnfunn til Endre.

Erik Kristian Eriksen Holaunet f. 23.11.1869 i Skogn. Han dro til Amerika sammen med sine søsken. Det har vært en historie i familien om at han var gift med en "indian".
Feil fjernet.

Hei!
Når jeg leser dette, kom jeg på at min mor fortalte en gang at en mann med indianerslekt hadde reist hit opp på jakt etter slektninger. Han hadde ikke funnet noen som visste noe om dette og reist tilbake igjen. Mor kunne, om hun hadde visst om dette besøket, fortalt han noe om dette. Hun fikk høre om besøket i ettertid av noen som han hadde kontaktet. Mer husker jeg ikke om saken. Jeg var sikkert mellom 15 og 17 år den gang.
Sist redigert av Astrid Mollan den 26. oktober 2012 kl. 23.07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 16. august 2011 kl. 17.34

Denne kan være feil. Det er veldig mange Erik Eriksen.
Sist redigert av Astrid Mollan den 26. oktober 2012 kl. 23.09, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 23. oktober 2011 kl. 12.45

Ekstrarullene fra 1831 til 1845. Jægtfører Endre Iversen Lie er ikke å finne.

På 1.side står det "udslettet (av rullen) som ei at opspørge". D.v.s.at rulleføreren ikke klarte å finne ut av hvor han var. Siden har her er nederst på siden, gjelder det samme for side 2, hvor det ikke er anført noe om fart for ham. Det står bare at han er "Søevant" og at han ble overført til ekstrarullen på grunn av alder

Kan Endre Iversen Lie ha oppholdt seg hos sin sønn Jørgen Christopher f. 1801 i Skogn?. Han kom tilbake til Skogn fra Bergen i 27 års alderen.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 18. desember 2011 kl. 11.59

Da har jeg funnet en etterkommer etter Endre som døde 101 år gammel i 2000 i Amerika, Emil Christopher Iverson. De ble gamle i den slekta.

Hvis Endre også ble gammel er det en mulighet for at han reiste til Amerika som sjømann. Han må finnes død et sted.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 8. februar 2013 kl. 11.46

Vurderings Forretning foretaget i Skosteins-feier Hans Olsen Ryens huus paa Kirkelandet, efter hans ved Døden afgangne Kone Dorthea Jørgensdatter, for at hendes og gjenlevende Mands Boe, kan komme til paafølgende lovlig Skifte og Deling, imellem Afdødes og Mands sammenavlede Børn, efterat al paa Boets beviislig Gjæld og Udgivt er clareret. – Ved Ankomsten var Stervboe Enkemanden Hans Ryen tilstæde og opgav sine og afdøde Kones fælleds Børn at være,
1.Sønnen John Hansen Ryen, 33 Aar gl: ​ude til Søes med Capit.Bryhn her af Byen. –
2. ” Jørgen Hansen Ryen, 30 Aar gl:​ude til Søes med Capt. Kjempe.
3. ” Bernt Hansen Ryen, 27 Aar gl:​hjemme hos Faderen.
4. ” Olaus Hansen Ryen, 20 Aar gl:, ude til Søes med Capit Zæther heri Byen.
5.Datteren Mette Gurina,​ugift,​i Tjeneste hos Capt: Zæther heri Byen.
6. ” Alexandriane Marie, ugift,​hjemme hos Faderen –
7.Afdødes i Ægteskab med John Knudsen Dahl avlede Søn Knud Johnsen Dahl, 39 Aar, givt
og Boesat i Trondhjem
Astrid M

6800
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av 6800 » 2. juni 2016 kl. 12.37

Takk for tipset om Lars Jørgensen Krogh som jeg etterlyst. Jeg skal sjekke nærmere ditt tips.
Det er ellers et enormt tilfang av slektsdata du gir meg del i.

Den Lars Jørgensen Krogen du uthever er bestefar til "min" Lars Jørgensen Krogh som kom til Bergen rundt 1800.
Inger Larsdatter som du har jobbet mye med er altså tante til Lars Jørgensen Krogh som kom til Bergen.

Mvh Hermann Mentzoni

Svar

Gå tilbake til «Levanger»