Oppdateringer?

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Låst
Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Oppdateringer?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 6. februar 2013 kl. 14.45

Kanskje en idé å oppdatere linken over her, til sidene om Gravminnene?
Skal vel være http://www.disnorge.no/cms/gravminner-i-norge.html nå?

Savner forøvrig veldig oppdateringer i selve databasen.
Spesielt for Grindheim, Mandal, Eiken og Åseral (som trenger kraftig oppdatering).

Når det gjelder Grindheim så skulle kirkevergens database være ferdig for mer enn et halvt år siden? Og bildene skulle jo være tatt også? Jeg har tidligere tilbudt meg å hjelpe til, men fikk beskjed om at det ikke var behov.

Denne databasen er til stor hjelp, men det er veldig synd at den blir så dårlig vedlikeholdt/oppdatert.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Oppdateringer?

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 10. februar 2013 kl. 21.55

Alt vårt arbeid er basert på dugnad, dvs. at noen må melde seg til å gjøre en jobb før den blir utført.

Oppdateringer kan kun gjøres når noen har anledning til dette.

Vedrørende Grindheim. Du viser til at kirkevergen sin database var klar for 1/2 år siden.
Vi har ingen avtale med kirkevergen at vi skal få database fra de. Sist jeg var i kontakt med kirkevergen i Audnedal holdt de på å jobbe med opprydding i listene sine.

Pr i dag har vi ingen som tar bilder av Grindheim kirkegård, så hvis du har anledning til dette til våren, tar vi gjerne imot din dugnadshjelp.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 10. februar 2013 kl. 23.11

Jeg vet jo ikke om kirkevergen holdt skjemaet sitt, og heller ikke når dere var i kontakt med dem sist. Syns ikke jeg kan mase på dem når jeg egentlig ikke har noe med det...

Jeg fikk følgende i mail fra kirkevergen i Audnedal 30 mai 2012:
"Jeg håper at det elektroniske arkivet skal være 100% korrekt i løpet av sommeren."

Når det gjelder foto så fikk jeg 24 mai 2012 flg. fra den lokale DIS-gravreg-representanten:
"Når det gjeller Grindheim kirkegård er den fotografert, for et par år siden.
Problemet er at det finnes ikke database fra kirkeverge,.."

Jeg er fullt klar over at dette gjøres på dugnad, og det er derfor jeg har tilbudt meg å gjøre en foto/reg-innsats med Grindheim, og forsåvidt også Åseral (som mangler mye) og Eiken. Og evnt Mandal, om nødvendig. Vi har hytte med kort avstand til både Grindheim, Åseral og Eiken, og jeg bor i Kristiansand.. Dessuten har jeg jobbet mye med både fotografering og databaser.

Jeg har fotografert en del steiner (rakk ca 60 - før regnet kom) på Grindheim sist sommer, men litt planløst. Det er også mange veldig gjengrodde og uleselige steiner og kors der, så det beste er nok å ta ting om igjen, med kart/base?

Som sagt så er jeg fortsatt villig til å gjøre en dugnads-innsats.
http://slekt.bknilssen.no - Mest Smedsland/Sveindal/Åseral/Eiken, indre V-Agder og Bergen/Hordaland

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 11. februar 2013 kl. 13.31

Hei har vært i kontakt med kirkevergen som fortsatt ikke er ferdig med sitt arbeid. Jeg må ta kontakt igjen etter sommeren 2013

Når det gjelder Grindheim har jeg ingenting i mitt system som sier at den skal være fotografert. Jeg setter derfor deg opp som fotograf på denne.
Men for at jeg skal få din epost adresse osv. så send meg en mail til [email protected]
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 18. mai 2016 kl. 23.33

Nå er Mandal på plass. Riktignok uten bilder, men jeg datt nesten av stolen av overraskelse her.
Jippi!

Mvh
Linda

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 19. mai 2016 kl. 13.40

Det var jo en bra start ;-)
Det er jo en enorm kirkegård, så ikke så rart akkurat det tar tid. Står at de startet i 2015 med fotograferingen.

Det hadde vært nyttig om det ble opplyst om når nye kirker/bilder var blitt publisert..

Når det gjelder Grindheim så fotograferte jeg alle gravminnene der for 3 år siden, men har ikke hørt noe mer om lister/register. Iflg kontakt med kirkevergen der håpet de å ha det ferdig i løpet av sommeren 2012 - og det er jo en stund siden.
Siden kontakt med kirkeverge skulle skje fra sentralt hold så har jeg ikke fulgt opp den direkte kontakten noe mer.

Men det er jo ganske fortærende at dette skal ta så vanvittig lang tid da...

Det samme gjelder Åseral, som har stått (mindre enn) halvferdig i mange år. Ingen tegn på oppdatering/fiksing. :-(
Det ligger midt i mitt kjerneområde, så jeg kunne godt tenkt meg å overta det også. Der er det kanskje noe databaser tilgjengelig også nå?

Konsmo er på gang, og der har jeg kontakt med fotograf (registrator?)
Hægebostad mangler fortsatt.

Og så er det jo mange som mangler bilder, som Hidra, Gyland, Bakke etc i Flekkefjord-området.
Bilder er en nyttig metode for å finne slektninger som ektefeller og barn.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 19. mai 2016 kl. 14.02

Bjørn skrev:Det hadde vært nyttig om det ble opplyst om når nye kirker/bilder var blitt publisert..

Det finnst no ein slik form som forteller om oppdateringer etc, på framsida av Gravminnesida:

Slik som dette:

Siste oppdaterte registreringer:
16.05.2016 Sand, Vestvågøy, Nordland - oppdatert
16.05.2016 Valberg, Vestvågøy, Nordland - oppdatert
16.05.2016 Malnes, Vestvågøy, Nordland - oppdatert
16.05.2016 Smedvik, Vestvågøy, Nordland - oppdatert
15.05.2016 Det Almindelige Samfund Husabø, Eigersund, Rogaland
15.05.2016 Menigheten Samfundet Årstaddalen, Eigersund, Rogaland
13.05.2016 Eresfjord, Nesset, Møre & Romsdal
13.05.2016 Minnesmerke Nesset, Møre & Romsdal
13.05.2016 Førresfjorden, Tysvær, Rogaland - oppdatert
13.05.2016 Askjellhaugen, Ørsta, Møre og Romsdal - oppdatert
13.05.2016 Randaberg, Randaberg, Rogaland - oppdatert
13.05.2016 Mandal, Mandal, Vest-Agder
12.05.2016 Herstrøm, Nedre Eiker, Buskerud
12.05.2016 Killingrud, Nedre Eiker, Buskerud
11.05.2016 Åna-Sira, Sokndal, Rogaland - oppdatert

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 19. mai 2016 kl. 20.18

Mandal har stått med "fotografering pågår " i noen år, men nå er det visst begynt på nytt siden årstallet 2015 er dukket opp.
Akkurat det er ikke så farlig, bilder kan jo jeg ta selv...bare jeg finner gravene. Og det er en jobb siden kirkegården er stor. Jeg vet..har forsøkt å lete opp noen der. Men nå vet jeg noenlunde hvor de befinner seg takket være at de er kommet på Gravminner. Så jeg er kjempefornøyd her jeg sitter.

:D

Mvh
Linda

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 19. mai 2016 kl. 22.24

Må visst sjekke forsiden innimellom, @Ingmar ;-)

@Linda:
Tok noen kjappe søk, men fant mistenkelig veldig lite der...

Finner du "alt"?

Og har du noe kart over teiger, rader osv?

Fantes det egentlig aldri noen annen kirkegård, som f.eks. for Halse? Vi har Holum og Harkmark, som sikkert tok noe av omlandet, men det er litt underlig om ikke Halse hadde noen egen kirke(gård)?
http://www.norwayparishes.com/ kommer man til Holum kirke om man velger Halse. Og så ligger Mandal som et lite øye midt i det svære, kirkeløse Halse..

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 20. mai 2016 kl. 16.21

Det står oppgitt under hver gravplass når arbeidet med den var ferdig.

Mandal gravplass f.eks var ferdig februar 2011. Vi har enda ikke fått inn bilder fra Mandal gravplass, derfor mangler det bilder her

Historien til Mandal er litt spesiell. Vi fikk først data fra kirkevergen i Mandal februar 2008. Men den gang var det slik at vi ikke fikk legge ut filene FØR vi hadde tatt bildene og sjekket hvilke graver som fantes der da. Resten av navnene måtte vi nemlig slette.
Siden Mandal er stor, tok dette lang tid.
Så skjedde det at de fikk ny database fra kirkeverge i 2011. Så fikk de ny kirkeverge og vi fikk lov til å legge ut databasen uten bilder. Dermed kunne jeg legge den ut nå.

Men bilder har vi enda ikke fått inn.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 20. mai 2016 kl. 19.25

Har du noen oversikt over hva som skjer med datalistene i Grindheim/Konsmo/Audnedal?

Våren 2012 håpte kirkevergen å få de 100% komplett i løpet av sommeren.
Og det er jo snart 4 år siden...

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 21. mai 2016 kl. 10.50

Hei
Sommeren 2013 var de fortsatt ikke ferdig med å rydde og legge inn data. Jeg snakket med dem da.

Har igjen nå sendt en mail til kirkevergen. Så for vi se hva som skjer
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 21. mai 2016 kl. 10.58

På Konsmo er det ingen som tar bilder (som vi har fått beskjed om)

Når det gjelder Hægebostad, så hadde ikke kirkevergen noe på data sist jeg var i kontakt med dem, dvs. at man må ta bilder og deretter registrere etter dette.

På gravplassen Hægebostad er det ingen som tar bilder og dermed heller ingen registrering.

Når det gjelder Eiken ble den fotografert og registrert i 2009. For at nye data skal komme inn her, må noen melde seg til å ta bilder og gjøre oppdateringen
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 22. mai 2016 kl. 3.56

Såvidt meg bekjent så er det fotografering på gang på Konsmo.
Underlig om dere ikke har fått beskjed om dette?

Og når det gjelder manglende data i indre Agder så står Åseral aller først på min "ønskeliste", for der er det meget mangelfullt registrert.
Så Åseral kunne jeg godt tenke meg å overta.

Hægebostad er forsåvidt innenfor "nærområdet" mitt også.
Merkelig at de har data bare for Eiken, siden kirkevergen/kontoret sikkert er felles for disse kirkene?
Men kart over teiger/rader/nr må de vel ha ihvertfall?
Eiken er jo ganske fersk hvis den er fra 2009?
Det lille som er fra Åseral er jo eldre? Men Eiken virker jo mye mere komplett enn Åseral da.

Og når det gjelder innsending av foto så synes jeg det er på høy tid å legge til rette for å ta disse imot over nettet? Kan nesten ikke huske sist jeg brant en CD/DVD. Må være flere år siden..
De 530+ bildene jeg har for Grindheim er ikke mer enn 1.2GB i full størrelse. Og det trengs vel ikke sendes full størrelse, for bildene som ligger der i dag er jo mye mindre enn mine (7Gpx, men litt croppet).
Dette er langt under grensen man kan sende gratis med WeTransfer f.eks. (2GB gratis).
Eller man kan laste opp i skyen, på Dropbox, GoogleDrive eller OneDrive, og så laster dere bare ned derfra?

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 22. mai 2016 kl. 10.44

Vi har aldri fått data fra kirkevergen i Hægebostad. Eiken er registrert basert kun på bilder, ikke navn/kart fra kirkevergen. Det er ingenting på Hægebostad kirkegård, fordi ingen har tatt bilder og laget en liste over navn der.
Når vi ikke får noe fra kirkevergen, må vi ta bilder og lage navnelister basert på disse.

Kart er også noe som kirkevergen må være villig til å gi. Ikke alle er villige til å gi navnelister og kart.

Konsmo har jeg altså ikke fått meldt inn noen fotograf på.

Åseral kommune har samme skjebne som Hægebostad. Sist jeg var i kontakt med kirkevergen der, hadde de ingenting på data.
Altså også her må vi fotografere og så lage navnelister.
På Åseral kirkegård var det en dame som tok deler av kirkegården, og som vi valgte å legge ut. Men det tyder ikke på at hun fortsetter med arbeidet.

Innsendelse av bilder: vi har gått over til dropbox til innsendelse av bilder. Dog er det mange som foretrekker å sende inn på minnepenn/minnebrikke (som vi selvsagt sender i retur)
Fortsatt er det også personer som ønsker å sende inn på CD/DVD, og det kan de.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 22. mai 2016 kl. 13.47

Vi har aldri fått data fra kirkevergen i Hægebostad. Eiken er registrert basert kun på bilder, ikke navn/kart fra kirkevergen. Det er ingenting på Hægebostad kirkegård, fordi ingen har tatt bilder og laget en liste over navn der.
Når vi ikke får noe fra kirkevergen, må vi ta bilder og lage navnelister basert på disse.

Kart er også noe som kirkevergen må være villig til å gi. Ikke alle er villige til å gi navnelister og kart.

Dette skjer nå i 3 trinn, hvor man skal følge "tjenestevei".
Hadde det ikke vært enklere/bedre om registrator/fotograf selv hadde direkte kontakt med kirkeverge? Er redd for at noen kan oppfatte det som mer byråkratisk når all kommunikasjon skal gå via sentrale "myndigheter", og at et "værsågod, her har du det vi har i dag" kan sitte lenger inne? Det er helt klart best om man kan registrere rett etter at man har tatt bildene, når vandreruten sitter ferskere i minnet. Siden mine Grindheim-bilder ble tatt for 3 år siden så husker jeg kanskje ikke alle detaljene nå. Det er jo tross alt ikke direkte rette rader og kolonner overalt..

Et annet spørsmål er hva man gjør med flere bilder av samme gravminne?
Mange var jo så gjengrodde at jeg tok et bilde som viste situasjonen, og så ett ganske skrått ovenfra mens jeg brettet vekk busker og store planter med venstre hånd.
Skal disse ha samme løpenummer? Om man ikke har noen lister/kart så vet man jo ikke noe gravnummer heller.
Burde ikke slik info være med i retningslinjene?
Uten gravnummer etc kommer man jo ikke langt heller med de steinene som er helt gjengrodde av mose/lav - og det er noen av dem.

Flott at dere har fått med Dropbox og minnepenner :-)

Når det gjelder Hægebostad så ble det 2015 utlyst ledig [url=http://www.haegebostad.kirken.no/Portals/165/Filer/Trosopplæring/Stillingsutlysning/Stilligsutslysning%20Trosopplæringsarbeider%20og%20vikariat%20menighetssekretæ%20og%20kirkegårdsleder%202015.pdf]stilling/vikariat som kirkegårdsleder[/url] . I stillingsbeskrivelsen står bl.a.:
Arbeidsoppgaver/Stillingsbeskrivelse kirkegårdsleder
 Daglig ledelse av kirkegårdene og gravferdsvesenet i Hægebostad kommune.
D.v.s. administrasjon av begravelser, ajourhold av gravkart og
elektroniskkartotek, adm. av gravlegater og festeordninger m.m.

Så det er vel litt håp om "napp" her?
De jobber ihvertfall med saken...

Når det gjelder Åseral, så må jeg kanskje diskutere overtakelse av denne med den lokale DIS-koordinatoren?
Og evnt Hægebostad?
Jeg synes det er for galt at disse skal stå helt tomme..

Kjell Arild Olaussen
Sted: SANDE I VESTFOLD

Legg inn av Kjell Arild Olaussen » 22. mai 2016 kl. 22.32

A) Hadde det ikke vært enklere/bedre om registrator/fotograf selv hadde direkte kontakt med kirkeverge?

B) Et annet spørsmål er hva man gjør med flere bilder av samme gravminne?

C) Skal disse ha samme løpenummer? Burde ikke slik info være med i retningslinjene?

D) Uten gravnummer etc kommer man jo ikke langt heller med de steinene som er helt gjengrodde av mose/lav - og det er noen av dem.

E) Når det gjelder Åseral, så må jeg kanskje diskutere overtakelse av denne med den lokale DIS-koordinatoren? Og evnt Hægebostad?

Selv om Bjørn helt sikkert kjenner til det:

Denne presentasjonen gir mange svar omkring selve gravfotograferingen

Her er "Ofte stilte spørsmål"

A) Min mening er at du BØR ha kontakt med kirkeverge. Det er flere grunner, men den viktigste er å bygge tillit. Min erfaring (deltatt i fotografering og registrering av ca 13.000 minner) er at man kan hente mye "bonus-opplysninger" om man får tillit.

Selv har jeg flere steder fått direkte tilgang til kirkevergens gravprotokoller. Der fant jeg en mengde opplysninger som ofte ikke er tilgjengelig på selve minnet. F.eks mellomnavn, pikenavn, tittel, datoer for fødsel/død, siste bosted, gravstedsnummer, o.l. I tillegg fant jeg naturligvis en mengde gravlagte hvis minne nå er slettet. Etter avtale med kirkeverge ble dette innført i Gravminner.

Kirkevergen fikk en komplett utgave av sine gravprotokoller levert på en excel-fil. Mange penger spart var antakelig et godt lokkemiddel :)

Hvordan jeg gikk frem i praksis, tar jeg gjerne på en PM.

B) Ved flere bilde pr. gravminne, skilles disse med ”;”Eks: p9090012.jpg;p8220021.jpg. Da kommer de frem under hverandre i "Gravminner".

C) Løpenummer er noe som blir tillagt postene sentralt. Det må ikke lages/endres av oss. Vi trenger derfor ikke tenke på det.

D) I tillegg til alle "triks" omkring avlesning av minnet, så kan tillit for innsyn i gravprotokoller være avgjørende.

E) Ja, du bør absolutt samtale med lokal koordinator.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 22. mai 2016 kl. 23.15

Årsaken til at vi ikke ønsker at alle skal kontakte kirkevergen, er nemlig at vi nettopp har hatt tilfeller der flere har gjort dette og dermed har kirkevergen blir irritert på "masing" og vi dermed endte opp med å nesten ikke få dataene.
Kirkevergene vil forholde seg til færrest mulige personer

Så er det slik at dataene fra kirkevergen kan inneholde sensitiv informasjon, som vi vasker bort før lokal kjente personer får tilgang. For mange kirkeverger er dette viktig, og dermed kan være til hindre for å få filene hvis de går lokalt med en gang.

En annen ting er at filene som kommer fra kirkevegene ikke kan brukes i den form de kommer. Disse må igjennom en rund med redigering osv. Dette skal gjøres sentralt, slik at vi sikrer at dette gjøres på en korrekt måte.

Deretter blir dataene lagt ut på nett. SÅ sendes de til fotograf når bildene er tatt. Ofte kan det gå flere år fra vi får data fra kirkevergen til bildene osv er klar. Dermed kan filen ligge på nett til nytte mens man venter på bilde.r

Man kan legge inn flere bilder pr pers.

Bildene skal ikke endres navn på, men beholde det som kamera gir det. Dette er det enkleste.

Anbefaler at du laster ned retningslinjene, der står den informasjonen du etterlyser.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 23. mai 2016 kl. 12.14

Jeg har jo sett på det materialet man kan laste ned flere ganger.
Når det gjelder den foto-tips-Powerpoint-presentasjonen så hadde jeg ikke fått med meg slutten, fordi det var 28 sider som omhandlet hvordan ta bilder, og helt på slutten var det en side hvor det sto hvordan man skulle legge inn flere foto på en post. Etter som jeg har fotografert aktivt i over 50 år så må jeg innrømme at jeg ikke leste helt til slutten denne gangen (men det gjorde jeg nok da jeg først leste den for 3-4 år siden)...
Den fungerer sikkert flott for presentasjon for en forsamling, men etter min mening ikke like godt som "håndbok" for registrering/fotografering av gravminner.
Jeg synes det burde lages en ny informasjons-pdf (eller webside) som er beregnet på lesing på skjerm, og ikke (bare) som presentasjon med lysbilder.
Og den burde inneholde all info både vedrørende fotografering og registrering, og ha en innholdfortegnelse, slik at det er lett å finne fram.
Nå er det fragmentert, med en del på websiden, og en del i foto-PDF-powerpointen. Ikke bra.
Den informasjonen om innlegging av flere foto på en post hører definitivt hjemme blant retningslinjene (som nå bare er på nett?), og ikke (bare) sammen med tips for fotografering.
Ideelt sett burde det være fulle retningslinjer på web, og mulighet for å laste ned en komplett håndbok, med fototips og alt vedr. registrering.

Når det gjelder selve organiseringen så er det veldig synd at man ikke opererer med en-til-mange for gravminne->person. Veldig mange graver inneholder mer enn en person, men pr i dag kan jeg ikke se at dette er noe som reflekteres i databasen? Da ville man kanskje også unngått problemene med at man nå ikke kan sikre at ID'en på personer er permanente? I tillegg til at man da enkelt kunne slått opp hvilke flere som lå i samme grav, uavhengig av om det var bilder der eller ikke. Ofte er det forrige/neste IDnr, men ikke alltid.
Med unik GravID ville man også hatt mye bedre muligheter til å holde styr på gravminner på steder hvor man ikke har hatt tilgang til lister/kart. Denne unike GravID kunne jo også bygges opp av gravstedID (som er unik i dag) + GravID (som kunne starte på 1 for hver unike gravlund)? Som f.eks. på Digitalarkivets folketellinger, hvor man enkelt kan finne alle i samme husholdning - klassisk en-til-mange-kobling.

Når det gjelder kontakt med kirkeverger etc så skjønner jeg forsåvidt begge argumenteringene, men det er nok ikke tvil om at en henvendelse fra sentralt/offisielt hold har en høyere terskel enn om en lokal registrator henvender seg. Mye lettere å gi ut informasjon som kanskje ikke er helt ferdig og klar for rampelyset til en lokal? Jeg kontaktet kirkevergen for Grindheim i 2012, før jeg begynte fotografering etc, og jeg tror ikke at en ny henvendelse 4 år seinere ville oppfattes som utidig masing...

Når det gjelder Åseral, som jeg kunne tenke meg å overta/fortsette, så sendte jeg i går en mail til en bekjent som har jobbet i Åseral kommune i alle år (nå pensjonert). om han hadde noe kunnskap om dette. Så viser det seg at han også var kirkeverge i 35 år, og dermed visste ganske mye om saken..
Han mener at det fortsatt ikke foreligger lister/kart på data, men forteller at det på slutten av 70-tallet ble foretatt full registrering av graver, med felt, rader, gravnr og kart. Disse ble stadig oppdatert, og skulle gjøre det enkelt å finne fram. Han mente bestemt at dagens kirkeverge (som jeg fikk navn/tlf til) ville være behjelpelig på alle måter med dette...

Jeg må si at det er ganske fristende å ta en telefon og forhøre seg litt ihvertfall..
Tross alt er det mine slektninger som ligger der, og ikke "en eller annen person i Oslo" (les: sentral) sine. Så dette handler også om nærhet og tilhørighet?
Jeg vil tro at å få tilbake lister på xls-format også ville være populært dersom de ikke har noe på data, og et lite lokkemiddel for å få innsyn/hjelp?

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 23. mai 2016 kl. 17.22

Det ligger fullstendige veilending som er nedlastbare på nettet. Den har lagt der i alle år.
Men den inneholder kun tekst veiledning om fotograferingen (ikke de bilde eksemplene du ser i PP-presentasjonen)

I tillegg har vi laget en forenklet som du kan lese på web.

Vi hadde i sin tid alt på web løsning, men vår erfaring var at man ikke leste den fulle versjonen som lå der. Det kunne vi se av innsendt materiale.
Dermed ble den fulle versjonen lagt som nedlastbar og vi laget en forenkelt med det aller viktigste som webløsning.

http://www.disnorge.no/cms/dokumenter-a ... streringen

Når det gjelder presentasjon, søking osv. i gravminner, så har vi mange planer fremover, men det kreves penger for å få fikset dette. Trolig må vi ha ny løsning også, og det koster penger.

Vår erfaring med at lokale får dataene fra kirkevergen direkte har delt resultat. Noen har gjort sine egen vurdering og ikke fulgt retningslinjene for registrering. Det har da f.eks resultert i at man har slettet alle personer man ikke fant gravminner av. Man har flyttet på personer i henhold til hvordan det ser ut på gravplassen, og ikke forholdt seg til den plassering kirkevergen bruker.
Slike feil blir da veldig vanskelig for oss å oppdage når vi ikke får råmaterialet direkte til oss.

Men det er mange lokale som kontakter kirkevergen, men det gjør de etter avtale med oss. Da unngår vi dobbelt masing o.l.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 23. mai 2016 kl. 19.14

Jeg skjønner ikke hva som har skjedd her.
Jeg hadde åpen siden http://www.disnorge.no/cms/retningslinj ... gistrering , som er hvor jeg har hentet info fra (i tillegg til siden under "Dokumenter - som også er vekk nå). Har lastet ned alt jeg fant der, både i 2012/13 og nå. Men nå er plutselig den siden vekk hvis jeg prøver å gå dit. Den kom jeg til fra menyvalget "Retningslinjer" på http://www.disnorge.no/cms/gravminner-i-norge.html
Denne linken er nå død, og ved refresh kommer ikke dette menyvalget lenger opp.
Og nå er menyvalget "Dokumenter" plutselig byttet om til "Dokumenter og Retningslinjer".
Og her finner man altså nå den informasjonen som jeg etterlyste - endelig.
Vet ikke hva som har skjedd her, men denne siden med den linken har jeg altså aldri vært på (ihvertfall ikke de siste årene), og den nedlastbare retningslinjer-filen har jeg heller ikke sett eller lastet ned tidligere. Alt jeg har lastet ned tidligere ligger og har ligget i samme mappe.

Dessuten er den PDF-fila som skal ha ligget der i "alle år" datert/laget 23 mai 2016
Den er laget og sist modifisert for 2 timer siden.
Så her spilles det ikke med åpne kort - og det synes jeg er underlig, dumt, og ganske unødvendig.
Hvor en evnt eldre versjon av denne PDF-fila har vært tidligere aner jeg ikke, men den har ikke vært tilgjengelig på de to tidligere sidene med Dokumenter og Retningslinjer før i dag. Da må den i tilfelle ha vært meget godt gjemt...

Men nå er den der, og det er jo bra.

Ellers hadde det vært veldig nyttig å se noen av de planene dere har fremover. Og hvilke budsjetter og penger det er snakk om. Hvorfor vil det koste så mye? Dagens system er jo dugnadsbasert, hvor all fotografering/registrering gjøres gratis.

Hva bruker dere av database f.eks.? Det virker litt underlig dersom den ikke kan greie å håndtere ID'ene som unike og permanente, som har blitt nevnt i en annen tråd her. Jeg har aldri vært borti en database hvor selve ID'en med unik key kan risikere å endres, så det ikke er noe man bruke som kildereferanse som man vil kunne gå tilbake til seinere.

Det finnes garantert mange her som har lang erfaring med databaser av ulike typer, som kan være med og hjelpe. Jeg laget selv store databaser på 90-tallet som håndterte flere millioner bilder, fakturering, innbetalinger, abonnementer og så videre. Men det er helt sikkert folk med ferskere erfaringer enn mine her, som er villige til å bidra?

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 24. mai 2016 kl. 0.29

Hei
Det som har skjedd i dag er at jeg har jobbet med å få redigert retningslinjene, PP-presentasjonen og avtale for registrator/fotograf osv. slik at de er tilpasse vår nye logo og navn.

Det kan du kanskje se i henhold til tidligere nedlastninger du har gjort.

Ellers har jeg flyttet alt over til 1 sted.

Tidligere var det en sted som het Dokumenter: her lå excelfil for registrering, veileding til fotograf og avtalen som alle skal signere.

Så hadde vi et sted som het Retningslinjer. Der har ALLTID retningslinjene lagt. Tidligere alt i sin helhet. Så bestemt vi oss for å laget en forenklet. Den ble liggende som web, mens den nedlastbare lå som en link øverst.

Retningslinjene har blitt revidert og editert underveis. De ble laget første gang i 2004, og det sier seg selv at det fra den gang har vært behov for å redigere disse. Dermed har de fått ny dato/år. (for når siste redigering ble gjort)
Nå har jeg redigert igjen og dermed ny oppdatert dato.

alle som settes opp som fotograf/registrator har fått en link til retningslinjene og annen nødvendig informasjon i sin mail.

Det spilles med åpne kort hele veien, hva i alle dager skal det være å skjule.

Hvis du gjerne vil så kan du få se de retningslinjene som er datert 14.11.2010, eller de fra 7.5.2014 (disse har jeg liggende)

Videre plan for gravminner:
Ja det er dugnadbasert, men det koster å ha et system som fungere.
En del endringer som må gjøres er av betydning for de som jobber med utleggelse, redigering osv. Dette vil ikke brukerne se.
Så trengs det å gjøre noe med søkingen, rett og slett gjøre det mer brukervennlig.
Det er mye vi ønsker å få til.

Fast ID kan ikke det systemet vi har i dag klare å få til.

Systemet er litt lånt og litt hjemmesnekret. Dermed er det ikke optimalt.
Det er nok mange som kan og vil bidra, men vi trenger et system som mange kan drift selv etter at ildsjelen gir seg. Det har vi ikke nå.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 24. mai 2016 kl. 1.44

De linkene jeg fikk i feb 2013 var de samme som jeg refererte til nå, hvorav den ene nå er vekk (retningslinjer gir 404), mens den andre peker til dokumenter, som nå også inneholder retningslinjer + link til pdf med retningslinjer. Jeg lastet ned alle filer jeg fant i 2013, inkl. alle brev/pdf'er..

Men samma det - nå er det ihvertfall en link til en "full" retningslinje-fil der.

Men det du skriver sist bekymret meg veldig - at det ikke er noen "på huset" som kan drifte databasen? Bare ruller og går det helt av seg selv?

Kan dere ikke opplyse her om databasen?
Hvilken databasemotor brukes, f.eks. ?
Hvordan er tabeller og indekser etc bygget opp og koblet osv.
Hvilke verktøy og språk?
Og hva med backup'er?

Dette må jo bare ordnes opp i så snart som mulig, slik at noen flere kan drifte det og eventuelt gjøre oppgraderinger etc.
At det ikke er mulig å operere med unik ID synes jeg høres helt usannsynlig ut. Jeg trodde det var helt grunnleggende for alle databaser (bortsett fra slike man lager i Excel o.l.) ?
Hvordan kan man i det hele tatt koble tabeller uten å ha unike ID'er?

Dette kan vel ikke være hemmelig?
Om dere ikke kan poste det her, så går det ihvertfall an å sende det pr email?

Og det går an å publisere en "annonse" her som forteller om det skrikende behovet for å oppgradere/forbedre/drifte systemet, og ber om innspill/ideer?
Og evnt lager en arbeidsgruppe som jobber med saken?

Dette er jo DIS' flaggskip, og en av hovedgrunnene til at jeg meldte meg inn for noen år siden..

Låst

Gå tilbake til «Gravminner»