Ingeborg Villa

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
72699
Sted: Oslo

Ingeborg Villa

Legg inn av 72699 » 3. april 2016 kl. 20.00

Jeg har fått opplysninger om det gamle Krokset fra Morten Krogset, samlet av Marit Rekdal Hoel. Det er Ingeborg Villa nevnt. Hun har lånt Ole Olsen Leikarnes 100 daler i 1779 da han skulle kjøpe Krokset etter å ha giftet seg med enken etter Jon Lassesen Krokset, Inger Ivasdatter Sætre Krokset. Men Ole kommer i store pengeproblemer fordi han får et uekte barn samme året, som gift mann. Det betydde en stor pengebot. Lars Johanson, sønn av Ingeborg Villa, får skjøte av Ole på halve gården i 1780. Lars er fra Jensgarden på Villa, bnr.5. Han selger bruket i 1804 til sin brorsønn Lars Erikson Villa (1778-1831).

Dette var innledningen fra opplysningene til Marit R. Hoel. Hvem er Ingeborg Villa? Hvor kommer hun fra? I ekstraskatten 1762/63 kalles hun Ingeborg Larsdatter og er gift med Johan Olsen. Hvem er hans foreldre? Barna deres: Erik, Lars, Ingebor. Ingeborg Villa må vel være enke i 1779 når hun kan låne ut penger?

I diskusjonen om Johanne Eiriksdatter Røbekk og hennes opphav (under Molde 2008-2015) konkluderte vi med at hun måtte være en av tvillingdøtrene til Erik Johansen Villa og kona Marit Larsdatter Ødegaard. Det er svært sannsynlig. Et nytt moment som støtter denne teorien: Johanne er født i 1781. Hennes onkel har overtatt halve Krokset. Der blir sønnen til Ole Olsen Leikarnes Krokset født samme året, i 1781. Han får navnet Ole og gifter seg i 1815 med Ingeborg Pedersdatter Fanbostadgjerdet. Hun er søster til mannen til Johanne, Sivert Pedersen Fanbostad. Johanne og Sivert giftet seg i 1811. Er det ikke trolig at Ole er blitt kjent med Ingeborg gjennom Johanne som han kjente fra barndommen sin?

K.Krogseth

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ingeborg Villa

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 3. april 2016 kl. 21.55

Det er et par, soldat Johan Jonsen Villa og Ingeorg Larsdtr som er forlovet og viet på første side her. Langt oppe og langt nede på siden.
Det kan jo være rett Ingeborg. Forlovere fra Daugstad og Villa uten at det sier noe om opphav da.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1731, side 120-121.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62

Kanskje finnes det skifter som forteller noe.

72699

Legg inn av 72699 » 4. april 2016 kl. 8.38

Supert! Takk! Dette må være den Ingeborg jeg leter etter. Mannen hennes kommer da fra Villa. Hvilken kirke blir de viet i? Det er utrolig slitsomt å tolke den gotiske håndskriften. Her begynner kirkens navn på V.

Interessant å vite at de gifter seg i 1731. Men den eldste sønnen, Erich, er først født i 1745. Kanskje mister de flere barn før han lever opp? Kanskje jeg bør sette meg ned med kirkeboka for Veøy i 1730-årene. Jeg har forresten funnet at Johan Olsen Villa er fadder for flere barn på 1740-tallet.
Det er jo mulig at Ingeborg kom fra Daugstad når forloveren kom derfra?

Jeg håper det kommer en bygdebok om dette området av Vestnes kommune øst for Tresfjorden om ikke altfor lenge!

Karen K

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 4. april 2016 kl. 10.07

Mener det står Vestnes ved vielsen.

Foretok et søk i "Tresfjordboka" med søkeord "Villa". Da dukket det opp en Lars Ellingsen Skeidsvoll som flyttet til Villa og som har en datter Ingeborg, side 470.

http://www.nb.no/nbsok/nb/ae4aba9fff792 ... ndex=4#473

Der er også nevnt et skifte på Villa etter Giøri Øriesdtr i 1743 som da skulle være kona til Lars.

Dette skiftet er det vi finner 18. feb. 1744 etter Giøri Ongesdatter.
Skiftet stemmer med boka om at Giøri først var gift med en Knut. Og her er Også en Ingeborg Larsdtr. uten at det fortelles hvor hun bor, men hun må vel være gift når ho ikke har oppnevnt formynder. Muligheten er vel stor for at dette er ho som er gift på Villa?

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 07 , 1740-1751, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Nytt register. På innsiden av permen "skifteprotkoll no 9".
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24616/346/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650347.jpg

Denne Ingeborg har en halvbror Jakob Knudsen gift i Skorgen og en annen halvbror Ørje Knudsen gift på Bjermeland og halvsøsteren Berit Knudsdtr gift til Skorgen, nabogarder på andre siden av Tresfjorden. Kanskje kan det finns relasjoner her som bekrefter at Ingeborg gift med Johan Olsen er av samme folket.

72699

Legg inn av 72699 » 4. april 2016 kl. 12.30

Fantastisk! Jeg prøvde å sitte og tyde Veøy kirkebok en times tid, men ga nesten opp å lete etter Ingeborgs død. Skifteprotokollene er også ganske håpløse å tyde så tidlig på 1700-tallet. Så får jeg Ingeborgs foreldres navn! Takk for kjempegod hjelp! Jeg skal prøve å sjekke halvsøskenene for å se om mannen hennes er nevnt noe sted. Slektsforskning er morsomt, ikke minst når man kan få hjelp når det låser seg helt.

K.K.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 4. april 2016 kl. 13.26

Må gjøre oppmerksom på at i lenken jeg ga om Lars på Skeidsvoll så er det henvist til et skifte på Nerem. Blar du til side 621 i samme bok vil du finne utdrag av dette skiftet etter Knut Larsen Villa Nerem som var Ingeborg sin bror. Her er hele søskenflokken nevnt og vi får vite at Ingeborg er gift med Johannes Villa! Johan(s) og Johannes ble jo brukt om samme person.

72699

Legg inn av 72699 » 4. april 2016 kl. 14.17

Glimrende! Nå skal jeg føre de nye navnene på slektsoversikten og bringe den videre til andre i slekta. Så får Johan/Johannes Olsen bli neste skål. Kanskje er det han som kommer som soldat til Villa og gifter seg med datteren der selv om han kalles Villa i ekteskapsinngåelsen? Ingeborg holder jo allerede til på en av gårdene der.

Undrer meg på hvordan hun hadde så mye penger at hun kunne låne ut 100 daler til Ole Olsen Krogset i 1779. Han betalte henne igjen da han solgte resten av gården til Lars Knutson Skorgen i 1785. Kan denne Lars være i slekt med Ingeborg?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 4. april 2016 kl. 15.26

Karen skrev:
Undrer meg på hvordan hun hadde så mye penger at hun kunne låne ut 100 daler til Ole Olsen Krogset i 1779. Han betalte henne igjen da han solgte resten av gården til Lars Knutson Skorgen i 1785. Kan denne Lars være i slekt med Ingeborg?

Basert på bygdebok "Skorgen" side 203-204

Jakob Knutsen Villa fødd ca. 1700 (halvbror til Ingeborg) hadde sønnen Knut f. 1728. Denne Knut (eldst av 7 barn) ble bruker i Skorgen bnr. 1 etter faren. Knut sin andre sønn hette Lars.

Om denne Lars Knutsen står det i bygdeboka, sitat:
2. Lars (1760-) vart i 1786 gift med Randi Amundsdr. Tejen og kom til Krogset.

Ingeborg skulle da bli "gamletante" (som vi sier på disse kanter)/grandtante til Lars Knutsen.

Må også legge til at på dette bruket i Skorgen fra Jakob Villa kom der i 1730 har brukerne vekselvis vært Jacob og Knut i direkte nedadgående linje helt til våre dager med dagens Jakob. Og altså samme slekta som etterkommere etter Ingeborg.

Vet ikke hvor velstående dette folket var, men Jakob K Villa har kjøpt denne halve part av Skorgen og er eier og bruker i 1730. Det var jo ikke så mange som kunne kjøpe seg en ny gard og bli selveiere såpass tidlig.

72699

Legg inn av 72699 » 5. april 2016 kl. 22.34

Igjen takk for svært god hjelp! Jeg gleder meg til å sette meg ned med bygdebøkene. Kanskje leter jeg også senere etter flere spor i kirkebøkene etter Johan og Ingeborg.

Karen

Svar

Gå tilbake til «Vestnes»