Ordforklaring av ordet 'Affald'
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Ordforklaring av ordet 'Affald'
Hei
Haar kommet over en 'anføringsbok' mellom enskipperkone og en landhandel, fra Slagen Sogn i Sem, Vestfold. Hun handlet på 'borg' i Åsgårdstrand
Notisboka strekker seg fra desember 1890 til Oktober 1896.
Her blir de mest nødvendige varene kjøpe i store kvanta.
Ulike sorter mel, kjøtt, spiker, parafin, frimerker, lampeglass etc. etc.
Det som går igjen, ved nesten hver handel er ordet 'Affald'. Ofte står det kun Affald, men også rugaffald eller bygaffald. Alltid regnet i 'sekk'. Pristen på dette varierer etter årstiden.
Lurer fælt på hva dette kan være. Affaldsprodukt av korn? Hva ble det brukt til?
Rune Helland
Haar kommet over en 'anføringsbok' mellom enskipperkone og en landhandel, fra Slagen Sogn i Sem, Vestfold. Hun handlet på 'borg' i Åsgårdstrand
Notisboka strekker seg fra desember 1890 til Oktober 1896.
Her blir de mest nødvendige varene kjøpe i store kvanta.
Ulike sorter mel, kjøtt, spiker, parafin, frimerker, lampeglass etc. etc.
Det som går igjen, ved nesten hver handel er ordet 'Affald'. Ofte står det kun Affald, men også rugaffald eller bygaffald. Alltid regnet i 'sekk'. Pristen på dette varierer etter årstiden.
Lurer fælt på hva dette kan være. Affaldsprodukt av korn? Hva ble det brukt til?
Rune Helland
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Paul Johan Hals
Re: Ordforklaring av ordet 'Affald'
Med avfallsprodukt av korn menes vel kli. Dette ble brukt til dyrefor.
Mvh Paul
Mvh Paul
Alle slike varer ble jo solgt i løs vekt. Da ble det selvfølgelig igjen litt avfall i sekkene eller skuffene hver dag. Noe som sikkert ble tømt og samlet før de igjen skulle fylle skuffene. Kanskje fikk denne skipperkona kjøpt dette for en billig penge?
Så sent som på 1960-tallet solgte min tante både mel, sukker og kaffe fra store skuffer bak disken i sin gammeldagse landhandel. Jeg har selv stått bak disken og solgt slike varer i løs vekt. Kaffen ble først malt i det øyeblikket den ble solgt, eller den ble solgt umalt, for at den ikke skulle miste aromaen. Det var altså hele kaffebønner i skuffen.
Dette var litt på siden av temaet, men jeg tar det med for å gi et lite glimt inn i vår nyere gamle historie.
Så sent som på 1960-tallet solgte min tante både mel, sukker og kaffe fra store skuffer bak disken i sin gammeldagse landhandel. Jeg har selv stått bak disken og solgt slike varer i løs vekt. Kaffen ble først malt i det øyeblikket den ble solgt, eller den ble solgt umalt, for at den ikke skulle miste aromaen. Det var altså hele kaffebønner i skuffen.
Dette var litt på siden av temaet, men jeg tar det med for å gi et lite glimt inn i vår nyere gamle historie.
- Paul Johan Hals
Det har du helt rett i, Dag. Jeg jobbet selv i en landhandel fra 1961 til 1962. Det var mye som ble solgt i "løs vekt" da.
Mvh Paul

Mvh Paul
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Takk begge to. Regnet nesten med at det kunne være noe slikt, men håpet at det kunne være noe mer. Det ble jo kjøpt så ofte, hvorfor ikke gå til en nabogård , for å få dette avfallsproduktet? Vel, vel.
Forøvrig er jeg også så gammel at jeg har solgt bl.a spiker og skruer i 'løs vekt'
Rune
Forøvrig er jeg også så gammel at jeg har solgt bl.a spiker og skruer i 'løs vekt'
Rune
- Paul Johan Hals
Hvis det var kli som menes er jeg enig med deg. Da jeg skrev det innlegget tenkte jeg ikke på at mel kom i sekker og ble tømt over i store skuffer hvor det ble veid opp fra, og hvor det selvsagt ble rester som ble fjernet før en ny sekk ble tømt. Men det blir jo ikke store mengder av det.
Kan det tenkes at det var mel av dårlig kvalitet? (sekunda vare)
Mvh Paul
Kan det tenkes at det var mel av dårlig kvalitet? (sekunda vare)
Mvh Paul
Paul skrev:Med avfallsprodukt av korn menes vel kli. Dette ble brukt til dyrefor.
Det kan jo også hende at bøndene leverte kli direkte til butikken, som et ekstraprodukt. Det var selvsagt mye billigere enn rent mel, men det er næringsrikt og det ble brukt til blant annet å bake grovbrød. Og sikkert også til dyrefór, som Paul sier.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Her nevnes det at 225 kg rugaffald var blant vinterforet til ei ku.
https://no.wikisource.org/wiki/Side:Nor ... 2.djvu/334
Store norske leksikon nevner:
"Tidligere ble høstrug sådd midtsommers (Sankthansrug), og bladmassen ble brukt til fôr i løpet av høsten".
Kan det være denne "bladmassen" som er affald?
https://snl.no/rug
https://no.wikisource.org/wiki/Side:Nor ... 2.djvu/334
Store norske leksikon nevner:
"Tidligere ble høstrug sådd midtsommers (Sankthansrug), og bladmassen ble brukt til fôr i løpet av høsten".
Kan det være denne "bladmassen" som er affald?
https://snl.no/rug