Hvordan lage best mulig slektsbok !!

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn10308
Sted: FINSTADJORDET

Hvordan lage best mulig slektsbok !!

Legg inn av dn10308 » 6. mars 2016 kl. 12.52

Hei hei alle sammen.

Jeg er ny bruker av slektsprogrammet Myheritage. Har nå kjørt ut forskjellige slektstrær, men forstår ikke så mye. Det jeg ønsker er: når jeg kjører ut et slektstre, bør alt om en person stå samlet. Dette skal deles ut til slektninger og det blir da lettere for de også lese det. Skjønner at det også må stå en oversikt, men sliter med og lese om slekningene når jeg må gjennom x ant. sider for å finne sammenhengen. Håper på hjelp og tips, evt. andre program hvor det er lettere å se oversikten om hver enkelt. På forhånd takk. Mvh. Reidun Nordeng

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !!

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 8. mars 2016 kl. 13.49

Er det ikke en rapport som heter "Personrapport"eller noe lignende i MH? Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 9. mars 2016 kl. 12.05

MH har ett slektsprogram som du kan installere på din egen PC (Mac) og som synkroniserer med internett programmet.
Det heter FamilyTreeBuilder. Det kan skrive ut slektstrær.
Les om programmet her.
https://www.myheritage.no/family-tree-builder

Korrigert :!:
Sist redigert av Leif Bjørn Mathiesen den 9. mars 2016 kl. 16.21, redigert 3 ganger totalt.
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 9. mars 2016 kl. 13.36

Leif,
Du fikk med "." i slutten på lenken, da blir det Error 404. ;-)

Og ett spørsmål om FTB. Kan man skrive ut "fortellende slektbøker" så som en del andre program?

Jeg bruker Legacy og der får man ut en tekst så som:
1. Anders-Gustav Larson , sønn av Lars Jansson og Brita Caisa Andersdtr , ble født 29 Des 1852 på Grimsheden i Åmål, Västra Götaland, ble døpt 29 Des 1852 i Edsleskog kyrka i Åmål, Älvsborg, og døde på Lørenskog.
Hendelser i hans liv:
• Han arbeidet som som tømmermester og med husbyggning i Oslo.
• Han bodde ved husförhör i 1881-1885 på Stora Strand, Åmål i Västra Götaland.
Anders-Gustav giftet seg med Johanne Andreasdtr Elstad, datter av Andreas Eriksen Elstad og Maren Jacobsdtr Holter, 4 nov 1886.
Barn i dette ekteskapet var:
ii. Anselm Leopold Larson ble født 6 Nov 1897 i Oslo.

Det blir litt kjedelig med stadig samme oppsett side opp og side ned, men programmet har jo faste setninger som data legges inn i.

Skall en få en fin slektbok, så tror jeg man må gjøre en del redigeringsarbeid. Eksportere fra programmet en tekst og legge ned tid på å få variasjon som gjør det lettlest og interessant.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 9. mars 2016 kl. 13.40

Niels skrev:Skall en få en fin slektbok, så tror jeg man må gjøre en del redigeringsarbeid. Eksportere fra programmet en tekst og legge ned tid på å få variasjon som gjør det lettlest og interessant.

Jeg er helt enig med deg her, Niels!

Noe kjedeligere enn slike "ferdigsydde" slektsbøker finnes knapt, etter min mening :wink:

Mvh
Else B.

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 9. mars 2016 kl. 20.04

Det du skriver inn i biografifeltet i slektsprogrammet vil jo komme med som selvkomponert tekst og ikke slike gjentagelser. Greit å bruke Word å redigere dette etterpå. Mvh. Johan Arthur Hansen

dn34820
Sted: lørenskog

Legg inn av dn34820 » 12. mars 2016 kl. 9.51

Tusen takk for svar.
Ikke hva jeg kan se , er det personrapport.
Mvh. Reidun

dn34820
Sted: lørenskog

Legg inn av dn34820 » 12. mars 2016 kl. 9.53

Hei
Tusen takk for tips. Skal se litt på det.
Mvh. Reidun

Johan Arthur Hansen

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 12. mars 2016 kl. 10.13

Regner med at alle slektsprogram har eget felt for biografi. Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 12. mars 2016 kl. 10.39

Johan skrev:Regner med at alle slektsprogram har eget felt for biografi. Mvh. Johan Arthur Hansen

Det har du nok rett i. Det er vel bare at det blir brukt forskjellige navn på disse "felt".
Noen program er mer fleksible enn andre, der det er stor/større valgfrihet til å plassere disse "felt" der den enkelte synes det passer best. Graden av kunnskap om bruken av det enkelte program tror jeg spiller inn.
Derfor kan vel et fungerende forum gjøre bruken enklere.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

gj17779
Sted: NESODDTANGEN

Legg inn av gj17779 » 8. april 2016 kl. 13.35

Niels skrev:Leif,
Du fikk med "." i slutten på lenken, da blir det Error 404. ;-)

Og ett spørsmål om FTB. Kan man skrive ut "fortellende slektbøker" så som en del andre program?

Jeg bruker Legacy og der får man ut en tekst så som:
1. Anders-Gustav Larson , sønn av Lars Jansson og Brita Caisa Andersdtr , ble født 29 Des 1852 på Grimsheden i Åmål, Västra Götaland, ble døpt 29 Des 1852 i Edsleskog kyrka i Åmål, Älvsborg, og døde på Lørenskog.
Hendelser i hans liv:
• Han arbeidet som som tømmermester og med husbyggning i Oslo.
• Han bodde ved husförhör i 1881-1885 på Stora Strand, Åmål i Västra Götaland.
Anders-Gustav giftet seg med Johanne Andreasdtr Elstad, datter av Andreas Eriksen Elstad og Maren Jacobsdtr Holter, 4 nov 1886.
Barn i dette ekteskapet var:
ii. Anselm Leopold Larson ble født 6 Nov 1897 i Oslo.

Det blir litt kjedelig med stadig samme oppsett side opp og side ned, men programmet har jo faste setninger som data legges inn i.

Skall en få en fin slektbok, så tror jeg man må gjøre en del redigeringsarbeid. Eksportere fra programmet en tekst og legge ned tid på å få variasjon som gjør det lettlest og interessant.

Det er vel Legacy de Luxe du bruker?

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 8. april 2016 kl. 15.49

Ja, jeg bruker Legacy de Luxe. De få kronene jeg har betalt har virkelig gjort nytte for seg ;-).

Men det viktige i det jeg skrev er att det blir aldri bra når en maskin skall lage en bra og lettlest tekst. En slektsbok kan ikke sammenlignes med en roman skrevet av en nobelpristaker, men om det skall deles ut til andre. hvorfor ikke legge ned litt mer arbeid? Spørsmålet i emnet er jo "Hvordan lage best mulig slektsbok". Spørsmålet var ikke "hvilket dataprogram kan få fram forskjellige rapporter".
Vennlig hilsen
Niels

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»