Aner fra Vestnes og Stenødegård
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Anne M. Berge
- Sted: GAMLE FREDRIKSTAD
Aner fra Vestnes og Stenødegård
Jeg er på jakt etter aner fra Vestnes, gardene Stenødegård og Vestnes. Mine oldeforeldre er Bård Stenødegård (senere Ødegård) og Mathilde Skomakergård.
Mathildes aner har jeg funnet langt tilbake; hennes foreldre var begge fra Rødven og hennes slekt fins i bygdebok for Holm sokn (selv om boka slår fast om Bård og Mathilde at ”eventuell familie ukjend”).
Her er oversikt over det jeg har funnet ut gjennom digitalarkivet og scannede kirkebøker – og jeg er altså på jakt etter mer informasjon:
(Nummerering av anene er gjort etter Stradonitz system, og personer der det stopper opp er uthevet.)
1. Bård Hansson Stenødegård (1874-ca 1955) - hans slekt er vanskelig, og her er jeg på jakt etter mye informasjon. Bård var yngst i en søskenflokk på seks brødre og to søstre: Synnøve (1852- , gift på Skavnes), Nils (1854- ), Lars (1856- , tok navnet Salthammar fra kona), Lars (1858- , muligens gift med Serianna Brastad, han hadde dreieverksted), Knud (1863- ), Hans (1864-) og Serianna (1868- ). Det hersker også noe forvirring når det gjelder identiteten til de to brødrene som har navnet Lars. Foreldre er
2. Hans Nilsson Stenødegård (1821-78)
3. Berit Andrine Vestnes (ca 1830- )
Berits søster Marit blir gift med Erik Lassesson Aas, og hele etterslekta deres står i Bygdebok for Nesjestranda.
Mine kunnskaper stopper opp ved Berit Andrines far:
6. Lars Larsson Vestnes, (ca 1802-1851) – jeg vet ikke hvor eller nøyaktig når han er født, og lurer på om det er andre som har informasjon om ham. Hans kone
7. Salome Trondsdotter Malo (1799-1882) er beskrevet i Nesjestrandboka av Arnold Solemdal, så hennes aner (fra Malo, Hengnes, Gribbestad og Borvik) har jeg oversikt over.
Jeg leter også etter anene til
2. Hans Nilsson Stenødegård (1821-78):
4. Nils Hansson Stenødegård (ca 1773- ) er hans far
5. Sigrid Hansdotter er mor til Hans, men jeg har ingen opplysninger om henne.
Nils har en søster Anne (f ca 1778) som gifter seg med Ole Andersson Vike Gjermundnes.
Videre har jeg Nils og Annes foreldre, men ikke deres opphav:
8. Hans Nilsson Stenødegård (ca 1742- ), altså far til Nils Hansson og farfar til Hans Nilsson Stenødegård (1821-78).
9. Anne Knudsdotter (ca 1738-ca 1802) – disse to vet jeg ingenting om.
Fins det andre der ute som har gransket i disse linjene og funnet mer enn meg? Det hadde vært flott dersom noen kunne hjelpe!
Jeg vet at det eksisterer en artikkel i Vestnes Sogelags årsskrift for 1984: 18 Sylte, Edvard. ”Litt av soga til Vestnes gard og Otting”, med noe informasjon om Vestnesgarden. Er det noen som har denne, og kan fortelle meg om det fins interessant informasjon i den? I så fall bør jeg vel få tak i den.
All informasjon mottas med takk!
Mathildes aner har jeg funnet langt tilbake; hennes foreldre var begge fra Rødven og hennes slekt fins i bygdebok for Holm sokn (selv om boka slår fast om Bård og Mathilde at ”eventuell familie ukjend”).
Her er oversikt over det jeg har funnet ut gjennom digitalarkivet og scannede kirkebøker – og jeg er altså på jakt etter mer informasjon:
(Nummerering av anene er gjort etter Stradonitz system, og personer der det stopper opp er uthevet.)
1. Bård Hansson Stenødegård (1874-ca 1955) - hans slekt er vanskelig, og her er jeg på jakt etter mye informasjon. Bård var yngst i en søskenflokk på seks brødre og to søstre: Synnøve (1852- , gift på Skavnes), Nils (1854- ), Lars (1856- , tok navnet Salthammar fra kona), Lars (1858- , muligens gift med Serianna Brastad, han hadde dreieverksted), Knud (1863- ), Hans (1864-) og Serianna (1868- ). Det hersker også noe forvirring når det gjelder identiteten til de to brødrene som har navnet Lars. Foreldre er
2. Hans Nilsson Stenødegård (1821-78)
3. Berit Andrine Vestnes (ca 1830- )
Berits søster Marit blir gift med Erik Lassesson Aas, og hele etterslekta deres står i Bygdebok for Nesjestranda.
Mine kunnskaper stopper opp ved Berit Andrines far:
6. Lars Larsson Vestnes, (ca 1802-1851) – jeg vet ikke hvor eller nøyaktig når han er født, og lurer på om det er andre som har informasjon om ham. Hans kone
7. Salome Trondsdotter Malo (1799-1882) er beskrevet i Nesjestrandboka av Arnold Solemdal, så hennes aner (fra Malo, Hengnes, Gribbestad og Borvik) har jeg oversikt over.
Jeg leter også etter anene til
2. Hans Nilsson Stenødegård (1821-78):
4. Nils Hansson Stenødegård (ca 1773- ) er hans far
Nils har en søster Anne (f ca 1778) som gifter seg med Ole Andersson Vike Gjermundnes.
8. Hans Nilsson Stenødegård (ca 1742- ), altså far til Nils Hansson og farfar til Hans Nilsson Stenødegård (1821-78).
Fins det andre der ute som har gransket i disse linjene og funnet mer enn meg? Det hadde vært flott dersom noen kunne hjelpe!
Jeg vet at det eksisterer en artikkel i Vestnes Sogelags årsskrift for 1984: 18 Sylte, Edvard. ”Litt av soga til Vestnes gard og Otting”, med noe informasjon om Vestnesgarden. Er det noen som har denne, og kan fortelle meg om det fins interessant informasjon i den? I så fall bør jeg vel få tak i den.
All informasjon mottas med takk!
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Re: Aner fra Vestnes og Stenødegård
Hei Anne
Artikkelen i årskriftet 1984 for Vestnes som du refererer til går mest på eiere av Vestnesgarden, og kan ikke se at der er noe som har relasjon til de personer du nevner.
Jeg har heftet og kan sende avskrift av artikkelen om du ønsker det.
Når det gjelder denne slekta har jeg et par navn som sikkert har opplysninger.
Om ingen dukker opp her kan jeg gi deg et par adresser.
Dessverre har det ikke kommet ut Bygdebok for denne del av Vestnes Kommune ennå.
Artikkelen i årskriftet 1984 for Vestnes som du refererer til går mest på eiere av Vestnesgarden, og kan ikke se at der er noe som har relasjon til de personer du nevner.
Jeg har heftet og kan sende avskrift av artikkelen om du ønsker det.
Når det gjelder denne slekta har jeg et par navn som sikkert har opplysninger.
Om ingen dukker opp her kan jeg gi deg et par adresser.
Dessverre har det ikke kommet ut Bygdebok for denne del av Vestnes Kommune ennå.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/
http://www.bjerkevoll.net/
- Anne M. Berge
Takk for respons, Helge - og jeg er definitivt interessert i kontakt med alle som eventuelt kan ha informasjon, enten det er her på forum eller privat via telefon eller annet.
Selv om det ikke er utarbeidet bygdebok for dette området, må det jo finnes folk som har jobbet med kildematerialet for disse gardene?
Send gjerne pm så du får mail og telefonnummer - men avventer gjerne mer respons fra DIS-folket først.
AM
Selv om det ikke er utarbeidet bygdebok for dette området, må det jo finnes folk som har jobbet med kildematerialet for disse gardene?
Send gjerne pm så du får mail og telefonnummer - men avventer gjerne mer respons fra DIS-folket først.
AM
- Anne M. Berge
Når det gjelder etterkommere har jeg fått litt mer oversikt over barna til Hans Nilsson Stenødegård (1821-78) og Berit (Beret) Andrine Larsdotter Vestnes (1830-1926).
De to sønnene som het Lars var begge gift med Salthammar-jenter, og i folketellingen fra 1865 er de oppført som 6 og 8 år. De var født i 1858 og 1860.
Lars d.e. Hansson Stenødegård (1858 - 1947), kalt "Dreie-Lars" var født 15. februar 1858, død 23. september 1947. Han var gift med Serianna Nilsdotter Salthammar (1872 - 1938). Barn: Johanne, Lars, Nils, Hans og Berta.
Lars d.y. Hansson Stenødegård Salthammar (1860 - 1946) var født 29. august 1860, død 10. februar 1946. Han var gift med Marit Johansdotter Salthammar (1863 - 1924), og de tok navnet Salthammar. Han drev båtbyggerverksted sammen med broren Bård og mulig flere. Barn: Kristianna, Berit, Hans og Johan.
Jeg er fremdeles interessert i opplysninger om aner til disse Stenødegård-brødrene.
De to sønnene som het Lars var begge gift med Salthammar-jenter, og i folketellingen fra 1865 er de oppført som 6 og 8 år. De var født i 1858 og 1860.
Lars d.e. Hansson Stenødegård (1858 - 1947), kalt "Dreie-Lars" var født 15. februar 1858, død 23. september 1947. Han var gift med Serianna Nilsdotter Salthammar (1872 - 1938). Barn: Johanne, Lars, Nils, Hans og Berta.
Lars d.y. Hansson Stenødegård Salthammar (1860 - 1946) var født 29. august 1860, død 10. februar 1946. Han var gift med Marit Johansdotter Salthammar (1863 - 1924), og de tok navnet Salthammar. Han drev båtbyggerverksted sammen med broren Bård og mulig flere. Barn: Kristianna, Berit, Hans og Johan.
Jeg er fremdeles interessert i opplysninger om aner til disse Stenødegård-brødrene.
Anne M Berge skrev:Når det gjelder etterkommere har jeg fått litt mer oversikt over barna til Hans Nilsson Stenødegård (1821-78) og Berit (Beret) Andrine Larsdotter Vestnes (1830-1926).
Drar denne opp igjen...ikke minst fordi jeg er av denne Stenødegård-slekta, men også for at både Anne M. og jeg håper på gode svar her...
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Jeg finner ikke Lars Larsson Vestnes død i 1851 i kirkeboka.
Det var en kårmann Lars Larsen Vestnes 72 1/2 år, nr. 13 som døde, men dette var vel ikke han som ble gift med Salome, hvis han var født ca. 1802?
Det var en kårmann Lars Larsen Vestnes 72 1/2 år, nr. 13 som døde, men dette var vel ikke han som ble gift med Salome, hvis han var født ca. 1802?

-
- Sted: OSLO
Jeg har en lapp der det står at Lars Larson Vestnes (1810-1852), gift med Salome Malo, hadde foreldrene Lars Larson Helland Vestnes (1778-1851) og Synnøve Lassesdtr. Vestnes (1774-1858), gift 1806.
Synnøve har etter samme lapp foreldre Lasse Sørensen Vestnes (1740-1812) og Lisbet Gunnarsd. Frostad (1744-1828), gift 1769.
Lasses mor kan være Synnøve Børgesd. Rypdal (1707-91), gift 1734 med Søren L. Vestnes (1703-81).
Se om dette gir noen brukbare kirkeboktreff.
Synnøve har etter samme lapp foreldre Lasse Sørensen Vestnes (1740-1812) og Lisbet Gunnarsd. Frostad (1744-1828), gift 1769.
Lasses mor kan være Synnøve Børgesd. Rypdal (1707-91), gift 1734 med Søren L. Vestnes (1703-81).
Se om dette gir noen brukbare kirkeboktreff.
Jeg bruker http://www.geni.com og har ført opp mye slekt der. Vær snill og ikke start eget tre, bare søk på et eller annet navn (mitt eller Anne M. Berge) og ta det derfra...Første du bør gjøre, er å lese Discussion, spesielt det som Anne M. Berge har skrevet.
Har noe Søren og Sørenson-folk her, men ikke lagt dem til ennå. Må tyde skriften på papirene først
Svein E. Ødegård
Har noe Søren og Sørenson-folk her, men ikke lagt dem til ennå. Må tyde skriften på papirene først

Svein E. Ødegård
Denne havnet på feil sted, ja....
- Anne M. Berge
Tusen takk for innspill og tips, nå har jeg (og Svein Erik som er min firmenning fra samme linje) mer å utforske.
Jeg kommer tilbake med mer når jeg får gått gjennom stoffet skikkelig og lett videre i primærkilder.
Jeg kommer tilbake med mer når jeg får gått gjennom stoffet skikkelig og lett videre i primærkilder.
- Anne M. Berge
Anne M Berge skrev:4. Nils Hansson Stenødegård (ca 1773- ) er hans far
Nå har jeg kommet litt lenger, ved hjelp av bygdebøkene for Nesjestranda, Tresfjord, Rekdal etc, og kopi av noen håndskrevne notater opprinnelig fra en nå avdød tremenning. Disse notatene har eksakt samme utforming som Olav Rekdals bygdebøker, og jeg antar at min slektning her hatt fått lov til å se på aktuelle sider i utkast gjort av ukjent gransker for Helland-området.
Nr 5 Sigrid Hansdotter er fra Sør-Nesje (gnr 114-1), hun levde 1781-1857, og nevnes i Solemdals bok, riktignok som uten etterkommere, noe som altså ikke kan stemme.
8. Hans Nilsson Aas Stenødegård (1741-1815) var fra Oppigarden, Ås i Åsbygda, og byttet denne mot Stenødegård i 1789. Ifølge notatene var Hans bruker på Ås i 30 år før dette byttet, noe som tyder på at han arvet denne gården. Jens Olsson Villa var forrige bruker på Steinøyagarden. Jeg søker altså en Nils på Oppigarden, Ås, født omkring 1700.
9. Anne Knudsdotter Hjelvik eller Gjelvik (1737-1803) var altså fra Hjelvika, Vågstranda. Noen som vet hvor man kan skaffe mer informasjon derfra?
Hans og Anne har barna Mali (1763- ), Knut (1766-86), Kari (1769- ) overnevnte Nils (1772-1833), Anne (1775- ), tvillinger f og d 1779, og Hans (1780- ), alle født på Oppigarden, Ås.
Noen som har flere opplysninger eller kommentarer?
-
- Sted: ÅLESUND
Hei Anne.
Jeg fant et giftermål i kirkebok for Veøy 1765-1799, hvor ei Randie Hansd. Stenødegård giftet seg den 18.05.1794 i Vestnes kirke med Jon Olsen Hammervold, f. 1763 i Rødven.
Randie kan være datter av Hans Nilsson.
Mvh
Arnstein Slinnning
Jeg fant et giftermål i kirkebok for Veøy 1765-1799, hvor ei Randie Hansd. Stenødegård giftet seg den 18.05.1794 i Vestnes kirke med Jon Olsen Hammervold, f. 1763 i Rødven.
Randie kan være datter av Hans Nilsson.
Mvh
Arnstein Slinnning
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Nei, Randi er datter av Hans Iversen Stenødegård, døpt 1. søndag i advent? 1757 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-217 i Vestnes kirke.
-
- Sted: VESTNES
Denne er dreia av dreiar-Lars!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Aner til din nr 5 Sigrid Hansdatter Nesje http://rydjord.slektsweb.no/pedigree.ph ... Osvald.GED