Jeg holder på å lage et kartotek over min slekt på morsiden der jeg tar utgangspunt i Stradonitz sin nummereringsmetode.
Stephan Kekule von Stradonitz sitt nummersystem:
Den person man tar utgangspunkt i kalles proband og gis nummeret 1. Hans far gis nummeret 2, hans mor nummeret 3, den agnatiske bestefaren 4, den agnatiske bestemoren 5, den kognatiske bestefaren 6, den kognatiske bestemoren 7 osv. Det eneste prinsippet systemet er bygget på, er at mann går foran kvinne. Alle menn (evt. bortsett fra probanden) vil ha et partall, alle kvinner et oddetall, og en persons far kan finnes ved å gange personens nummer med 2. Moren vil følge umiddelbart etter faren.
Så min min far er nr 2. min farfar nr 4. min farfar sin far blir nr 8.
min mor er nr 3. min mormor nummer 7. min mormor sin mor er nr 15.
Men da min bestefar og bestemor var firmenninger ble det rot på systemet.
For da ble min tippoldemor Adelus både nr 33 på min mors-farside og nr 51 på min mors-morside.
(og min toppoldefar Ole ble både 32 og 50.)
Burde jeg da føre alle dokumentene jeg har på min tippoldemor Adelus under nr 33 siden det er det laveste nummeret, og på mappe nr 51 henvise til nr 33?
Blir veldig veldig takknemlig for svar da jeg har papirer og hengemapper utover hele leiligheten. Ville nødig starte arkiveringen med feil på nummerene