Håntering av dobbeltgjengere i Stradonitz sitt nummersystem

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn34785
Sted: TROMSDALEN

Håntering av dobbeltgjengere i Stradonitz sitt nummersystem

Legg inn av dn34785 » 21. januar 2016 kl. 16.42

Hei.

Jeg holder på å lage et kartotek over min slekt på morsiden der jeg tar utgangspunt i Stradonitz sin nummereringsmetode.

Stephan Kekule von Stradonitz sitt nummersystem:
Den person man tar utgangspunkt i kalles proband og gis nummeret 1. Hans far gis nummeret 2, hans mor nummeret 3, den agnatiske bestefaren 4, den agnatiske bestemoren 5, den kognatiske bestefaren 6, den kognatiske bestemoren 7 osv. Det eneste prinsippet systemet er bygget på, er at mann går foran kvinne. Alle menn (evt. bortsett fra probanden) vil ha et partall, alle kvinner et oddetall, og en persons far kan finnes ved å gange personens nummer med 2. Moren vil følge umiddelbart etter faren.

Så min min far er nr 2. min farfar nr 4. min farfar sin far blir nr 8.
min mor er nr 3. min mormor nummer 7. min mormor sin mor er nr 15.

Men da min bestefar og bestemor var firmenninger ble det rot på systemet.
For da ble min tippoldemor Adelus både nr 33 på min mors-farside og nr 51 på min mors-morside.
(og min toppoldefar Ole ble både 32 og 50.)

Burde jeg da føre alle dokumentene jeg har på min tippoldemor Adelus under nr 33 siden det er det laveste nummeret, og på mappe nr 51 henvise til nr 33?

Blir veldig veldig takknemlig for svar da jeg har papirer og hengemapper utover hele leiligheten. Ville nødig starte arkiveringen med feil på nummerene :)

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Håntering av dobbeltgjengere i Stradonitz sitt nummersys

Legg inn av Paul Johan Hals » 21. januar 2016 kl. 17.49

Katinka skrev:Men da min bestefar og bestemor var firmenninger ble det rot på systemet.
For da ble min tippoldemor Adelus både nr 33 på min mors-farside og nr 51 på min mors-morside.
(og min toppoldefar Ole ble både 32 og 50.)

Burde jeg da føre alle dokumentene jeg har på min tippoldemor Adelus under nr 33 siden det er det laveste nummeret, og på mappe nr 51 henvise til nr 33?

Velkommen i forumet!

Systemet du bruker er vel det mest vanlige, vil jeg tro. I hvertfall er det det som er brukt i de slektsprogrammene jeg har vært borti.

Først og fremst vil jeg anbefale å bruke et slektsprogram. Det virker som om du har alt på papir. I slektsprogrammene får hver person sitt unike nr. I tillegg har du muligheten til nummerering av anene på den måten du gjør. Men dette regner programmet selv ut og bruker ved utskrifter etc. Om du endrer startperson (proband) regnes dette om automatisk. Om du fortsatt ønsker å lagre papirdokumentasjon (Selvsagt tar man vare på gamle orginaldokumenter) kan de refereres til det unike nummeret vedkommende har i programmet. Om man benytter et fysisk arkiv, og en arkivnøkkel for å finne et dokument, refererer man til den under "kildehenvisninger" for vedkommende person.

Om du foretrekker å ha alt på papir ville, ihvertfall jeg, arkivert under nr 33 og så henvist til det under nr 51.

Lykke til

Mvh Paul

Brukeravatar
dn34785
Sted: TROMSDALEN

Legg inn av dn34785 » 21. januar 2016 kl. 22.38

Tusen hjertelig takk!

Bruker et slektsprogram til vanlig, men jeg fikk litt ekstra tid nå i vinter og tenkte at jeg skulle lage et lite nummeret kartotek over min "nærmeste"-familie opp til tip-tipoldeforeldre og familiegården.
Der jeg kunne sortere alle avisutklippene, bilder, gamle brev og nedskrevne fortellinger som har samlet seg opp.

Tusen takk igjen, no kan æ endelig komme mæ tilbake til sorteringa. :D

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 25. januar 2016 kl. 17.43

I utskrifter fra slektsprogrammer blir dobbeltgjengere registrert på begge de aktuelle nummer i Stradonitz-systemet. Dette er slett ikke uvanlig når du går mange generasjoner tilbake. I programmet kan du vanligvis velge om informasjonen skal gjentas, eller bare henvise til det andre nummeret (det laveste).
mvh
leif erik otterå

Svar

Gå tilbake til «Generelt»