Folketellinger Hamburg/Tyskland 1870-1890
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
-
- Sted: ÅMOT
Folketellinger Hamburg/Tyskland 1870-1890
Hei,
Jeg har en tid forsøkt å finne ut hvor en kan gjøre søk i tyske folketellinger, spesifikt for Hamburg 1870-1890, uten å lykkes. Innledningsvis postet jeg dette under forum 'Emigrasjon og andre land' uten respons - prøver derfor her i forum 'Kilder og metode'.
Iflg https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... in_Deutsch land ble folketelling utført 1871, 1875 og deretter hvert 5.år til 1910. Jeg hadde håp om at et naturlig sted å finne disse tellingene var fra hjelpesidene til Staatsarchiv Hamburg/Familienforschung http://www.hamburg.de/staatsarchiv men uten resultat - er jeg ikke god nok til å lete ?
Er det noen med erfaring fra slektsforskning i Tyskland som kan hjelpe med info om hvor nevnte folketellinger er arkivert ?
Vennlig hilsen Kjell Halvorsen
Jeg har en tid forsøkt å finne ut hvor en kan gjøre søk i tyske folketellinger, spesifikt for Hamburg 1870-1890, uten å lykkes. Innledningsvis postet jeg dette under forum 'Emigrasjon og andre land' uten respons - prøver derfor her i forum 'Kilder og metode'.
Iflg https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... in_Deutsch land ble folketelling utført 1871, 1875 og deretter hvert 5.år til 1910. Jeg hadde håp om at et naturlig sted å finne disse tellingene var fra hjelpesidene til Staatsarchiv Hamburg/Familienforschung http://www.hamburg.de/staatsarchiv men uten resultat - er jeg ikke god nok til å lete ?
Er det noen med erfaring fra slektsforskning i Tyskland som kan hjelpe med info om hvor nevnte folketellinger er arkivert ?
Vennlig hilsen Kjell Halvorsen
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Re: Folketellinger Hamburg/Tyskland 1870-1890
Jeg har et par greiner som går til Tyskland. Jeg må innrømme at på egen hånd har jeg ikke klart å finne noen ting via nettet og arkiver som Digitalarkivet. Min far la i sin tid grunnlaget ved at han rett og slett dro til Tyskland og gikk på arkiver etc der nede (i Hamburg og Schlezvig/Holstein).
Siden har jeg funnet noe via Google og adresseregister, og faktisk fått kontakt med en nålevende slektning (de er ikke alltid så gode på engelsk der nede...).
Men den beste hjelpen fikk jeg fra noen av samme slekt som hadde emigrert til USA. De hadde rett og slett kontaktet en proff slektsforsker i Hamburg, som leverte veldig grundige og bra rapporter.
Aner ikke hvor mye de betalte, men det skader jo ikke å spørre dem?
Her er websiden deres: http://www.beyond-history.com/
De gjorde som sagt en meget imponerende jobb, med avskrifter av kilder og masse referanser.
Men de hadde også som oppdrag å finne nålevende etterkommere av Quirch-familien, og de greide altså ikke å oppspore vår grein som endte opp her i Norge rundt 1865...
Slektningene i Amerika fant derimot meg via Google, etter søk på "Wilhelmine Quirch". Så Google (og Facebook) er nyttige verktøy dersom man har spesielle navn/steder å søke etter.
Min tippoldefar, som kom fra Masfjorden nord for Bergen, dro av en eller annen merkelig grunn til Hamburg og utdannet seg som fotograf allerede rundt 1860, og fant der også sin kone, som han tok med seg til Bergen.
Av gratis kilder så er det muligens noe å hente hos Familysearch.org?
Ellers så har de sikkert noe tysk på Ancestry, men det koster jo masse penger for den internasjonale typen abo der..
Siden har jeg funnet noe via Google og adresseregister, og faktisk fått kontakt med en nålevende slektning (de er ikke alltid så gode på engelsk der nede...).
Men den beste hjelpen fikk jeg fra noen av samme slekt som hadde emigrert til USA. De hadde rett og slett kontaktet en proff slektsforsker i Hamburg, som leverte veldig grundige og bra rapporter.
Aner ikke hvor mye de betalte, men det skader jo ikke å spørre dem?
Her er websiden deres: http://www.beyond-history.com/
De gjorde som sagt en meget imponerende jobb, med avskrifter av kilder og masse referanser.
Men de hadde også som oppdrag å finne nålevende etterkommere av Quirch-familien, og de greide altså ikke å oppspore vår grein som endte opp her i Norge rundt 1865...
Slektningene i Amerika fant derimot meg via Google, etter søk på "Wilhelmine Quirch". Så Google (og Facebook) er nyttige verktøy dersom man har spesielle navn/steder å søke etter.
Min tippoldefar, som kom fra Masfjorden nord for Bergen, dro av en eller annen merkelig grunn til Hamburg og utdannet seg som fotograf allerede rundt 1860, og fant der også sin kone, som han tok med seg til Bergen.
Av gratis kilder så er det muligens noe å hente hos Familysearch.org?
Ellers så har de sikkert noe tysk på Ancestry, men det koster jo masse penger for den internasjonale typen abo der..
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Kanskje du kan opplyse hvem du leter etter? Vi som har ancestry.com kan lete.
Astrid M
-
Takk til Bjørn Kåre og Astrid for utvist interesse og innspill !
Folketelling for Hamburg i gitt tidsperiode ville ha vært en bekreftelse på om den 'Gold- und Silberarbeiter P. Odegaard' jeg har funnet i adressebok for Hamburg er identisk med gullsmedsvend og ungkar Peder Ødegaard som ved FT 1865 var bosatt i Arendal http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8154001269 og som ved FT 1900 var bosatt i Kristiania sammen med kone fra Holsten og 5 barn født i Hamburg i tida 1876-1889 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7045055859
Jeg fant Peder Andersen Ødegaard i adressebok for Kristiania i 1895 som indikerer at familien var bosatt i byen høsten 1894. Familien har nok flyttet fra Hamburg i tida 1891-1894.
Jeg sendte for en tid siden denne mailen til foreningen Genealogische Gesellschaft Hamburg, men har til nå ikke fått tilbakemelding,
"Im Adress-buch für Hamburg fand ich der Norwegischer (glaube ich) Gold- und Silber arbeiter P. Ødegaard mit adresse Fuhlentweite in jahren 1874-1881 und Grabenstrasse 1890-1891. Ich suche Volkszählungen für Hamburg für den Zeitraum 1874-1891. Wo befindet sich diese Archive und kann man diesen Archiven digital suchen oder muss man manuell suchen in eine bibliothek oder Stadt-/Staatsarchiv ?"
Jeg takker for tilbud om leting vha Ancestry, Astrid - kanskje familien finnes i emigrasjons arkiver fra Hamburg 1891-1895 !
Kjell H.
Folketelling for Hamburg i gitt tidsperiode ville ha vært en bekreftelse på om den 'Gold- und Silberarbeiter P. Odegaard' jeg har funnet i adressebok for Hamburg er identisk med gullsmedsvend og ungkar Peder Ødegaard som ved FT 1865 var bosatt i Arendal http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8154001269 og som ved FT 1900 var bosatt i Kristiania sammen med kone fra Holsten og 5 barn født i Hamburg i tida 1876-1889 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7045055859
Jeg fant Peder Andersen Ødegaard i adressebok for Kristiania i 1895 som indikerer at familien var bosatt i byen høsten 1894. Familien har nok flyttet fra Hamburg i tida 1891-1894.
Jeg sendte for en tid siden denne mailen til foreningen Genealogische Gesellschaft Hamburg, men har til nå ikke fått tilbakemelding,
"Im Adress-buch für Hamburg fand ich der Norwegischer (glaube ich) Gold- und Silber arbeiter P. Ødegaard mit adresse Fuhlentweite in jahren 1874-1881 und Grabenstrasse 1890-1891. Ich suche Volkszählungen für Hamburg für den Zeitraum 1874-1891. Wo befindet sich diese Archive und kann man diesen Archiven digital suchen oder muss man manuell suchen in eine bibliothek oder Stadt-/Staatsarchiv ?"
Jeg takker for tilbud om leting vha Ancestry, Astrid - kanskje familien finnes i emigrasjons arkiver fra Hamburg 1891-1895 !
Kjell H.
- Astrid Mollan
Name: Peder Anderssen Odegaard
Civil Registration Office: Hamburg 02
Spouse: Eleonore Amanda Emilie Odegaard
Child: Emma Annette Odegaard
Certificate Number: 4908
Reference Number: 332-5_1887
Spouse: Eleonore Amanda Emilie Odegaard
Child: Emma Annette Odegaard
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M
- Else Berit Rustad
Bildet Astrid la ut er veldig lite, og teksten lar seg heller ikke forstørre, men jeg synes jeg kan se Peder Andersen Odegaards yrke: Goldarbeiter.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
Etter ei lengre økt med snørydding bak 7 spreke hester med etternavn Honda, var det virkelig herlig å komme inn og oppdage så positiv oppfølging fra Astrid og Else B.
Takk til Astrid som fant dåpsbekreftelsen(?) til Emma Annette, noe som faktisk er enda bedre kilderef på familietilhørigheten enn en evt folketelling. Det er egentlig Emma Annettes røtter i Tyskland jeg er på jakt etter, så denne dokumentasjonen var helt super ! Tidligere har jeg gjort søk etter moren men benyttet Packendorff som søkebegrep - kanskje Päckendorf vil gjøre susen !
Emma Annette har oppgitt 17 oktober 1876 som fødselsdato da hun i 1906 ble viet hos Byfogden i Kristiania, fol 363a http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 52731&js=j
Takk til Else B. for at du var i stand til å bekrefte yrkestittel til faren fra bildet som Astrid la ut. Et direktespørsmål til deg: kan fødselsdato utledes av info i dette bildet ? Jeg ser at det innledningsvis er datert 'Hamburg 23 October 1876', som kanskje var dåpsdato ? Leser jeg noe som likner på 'siebzehnte' til venstre rett under Hamburg et stykke ned på bildet ?
Vi er vel forøvrig i grenseland i forhold til å holde oss innenfor forum for kilder og metoder, men moderator ser sikkert litt stort på det litt til !
Kjell H.
Takk til Astrid som fant dåpsbekreftelsen(?) til Emma Annette, noe som faktisk er enda bedre kilderef på familietilhørigheten enn en evt folketelling. Det er egentlig Emma Annettes røtter i Tyskland jeg er på jakt etter, så denne dokumentasjonen var helt super ! Tidligere har jeg gjort søk etter moren men benyttet Packendorff som søkebegrep - kanskje Päckendorf vil gjøre susen !
Emma Annette har oppgitt 17 oktober 1876 som fødselsdato da hun i 1906 ble viet hos Byfogden i Kristiania, fol 363a http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 52731&js=j
Takk til Else B. for at du var i stand til å bekrefte yrkestittel til faren fra bildet som Astrid la ut. Et direktespørsmål til deg: kan fødselsdato utledes av info i dette bildet ? Jeg ser at det innledningsvis er datert 'Hamburg 23 October 1876', som kanskje var dåpsdato ? Leser jeg noe som likner på 'siebzehnte' til venstre rett under Hamburg et stykke ned på bildet ?
Vi er vel forøvrig i grenseland i forhold til å holde oss innenfor forum for kilder og metoder, men moderator ser sikkert litt stort på det litt til !
Kjell H.
- Astrid Mollan
Det står guldarbeider.
Hermann kaller seg Dorf senere.
Herman D Odegaard
Residence Year: 1942
Street address: 462 Belmonr
Residence Place: Newark, New Jersey, USA
Occupation: Silversmith
Spouse: Ragna Odegaard
Publication Title: Newark, New Jersey, City Directory, 1942
SAVE
Name: Hermann Peder Christian Odegaard
Birth Date: 12 Jul 1886
Birth Place: Hamburg, Hamburg, Deutschland (Germany)
Father: Peder Anderssen Odegaard
Mother: Eleonore Amanda Emilie Odegaard
Certificate Number: 3428
Reference Number: 332-5_2129
Name: Herman Ødegaard
Arrival Date: 29 Aug 1921
Birth Date: abt 1886
Birth Location: Germany
Birth Location Other: Hamburg
Ethnicity/ Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Christiania,nrw
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Bergensfjord
Search Ship Database: Search for the Bergensfjord in the 'Passenger Ships and Images' database
Hermann kaller seg Dorf senere.
Herman D Odegaard
Residence Year: 1942
Street address: 462 Belmonr
Residence Place: Newark, New Jersey, USA
Occupation: Silversmith
Spouse: Ragna Odegaard
Publication Title: Newark, New Jersey, City Directory, 1942
SAVE
Name: Hermann Peder Christian Odegaard
Birth Date: 12 Jul 1886
Certificate Number: 3428
Reference Number: 332-5_2129
Name: Herman Ødegaard
Arrival Date: 29 Aug 1921
Birth Date: abt 1886
Birth Location: Germany
Birth Location Other: Hamburg
Ethnicity/ Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Christiania,nrw
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Bergensfjord
Search Ship Database: Search for the Bergensfjord in the 'Passenger Ships and Images' database
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Astrid Mollan den 10. januar 2016 kl. 18.05, redigert 1 gang totalt.
Astrid M
- Astrid Mollan
Emma Annette Odegaard
Birth Date: 17 Okt 1876 (17 Oct 1876)
Birth Date: 17 Okt 1876 (17 Oct 1876)
Astrid M
- Else Berit Rustad
Astrid skrev:Det står guldarbeider.
Nei, jeg mener fremdeles at det står Goldarbeiter.
Mvh
Else B.
- Astrid Mollan
-
Takk til Astrid for bekreftelsen på fødselsdato for Emma Annette samt dåpsinfo, emigrasjonsinfo og city directory 1942 for Herman Ødegaard, noe som forklarer hvorfor jeg ikke har gjenfunnet Herman verken som død eller levende i Oslo. Med Tyskland som fødested var det kanskje ikke helt greit å være bosatt i US under WW2.
All info som du har bidratt med er særdeles nyttig for videre søk Astrid, så jeg ønsker ikke å "strekke strikken for langt" og er veldig fornøyd med din hjelp, men likevel: hvilke menigheter/kirker har dåp av Emma og Herman foregått i - framgår det av de arkiver du har tilgang til vha Ancestry ?
Kjell H.
All info som du har bidratt med er særdeles nyttig for videre søk Astrid, så jeg ønsker ikke å "strekke strikken for langt" og er veldig fornøyd med din hjelp, men likevel: hvilke menigheter/kirker har dåp av Emma og Herman foregått i - framgår det av de arkiver du har tilgang til vha Ancestry ?
Kjell H.
- Astrid Mollan
Jeg ser ikke i hvilken menighet/kirke de ble døpt i, men det står noen nummer.
Astrid M
- Astrid Mollan
Hvis du vil ha kontakt med eieren av dette treet så send med e post og facebooknavn.
Astrid M
-
Fantastisk ! Takk nok en gang for dine bidrag. Jeg ønsker naturligvis kontakt med andre som tydeligvis har gjort en jobb på leit etter røttene til de samme personene som meg selv, så jeg sender deg en PM med facebooknavn og håper på en mail tilbake.
Kjell H.
Kjell H.
- Astrid Mollan
Jeg har bedt Fredrik M. Guster
Connecticut, USA om å kontakte deg. Så får vi se hva som skjer.
Connecticut, USA om å kontakte deg. Så får vi se hva som skjer.
Sist redigert av Astrid Mollan den 11. januar 2016 kl. 17.25, redigert 1 gang totalt.
Astrid M
-
Takk, det var snilt av deg. Som du sier, vi får se hva som skjer !
Kjell H.
Kjell H.
-
Jeg fikk omsider et svar fra Genealogische Gesellschaft Hamburg som avklarte spørsmålet om folketelling Hamburg for den aktuelle periode. En bonus var tilleggsinfo om Peder Anderssen Ødegaard.
"Sehr geehrter Herr Halvorsen, es gibt keine Volkzählungslisten von Hamburg.
Ich fand einen Goldarbeitergehilde Peter Anderssen Odegaard in den Fremdenmeldeprotokollen 1868-1889 - er möchte 1868 nach Hamburg gekommen sein und war 25 Jahre alt, geboren in Arendal/Norwegen.
Er heiratete 1872 in Hamburg und bekam mit seiner Frau zwischen 1873 und 1889 sieben Kinder.
Anfang der 1890-ziger Jahre ist er dann sicherlich aus Hamburg weggezogen.
Ich hoffe, diese Informationen helfen Ihnen weiter.
Mit freundlichen Grüssen, Wolf Günther"
Kjell H.
"Sehr geehrter Herr Halvorsen, es gibt keine Volkzählungslisten von Hamburg.
Ich fand einen Goldarbeitergehilde Peter Anderssen Odegaard in den Fremdenmeldeprotokollen 1868-1889 - er möchte 1868 nach Hamburg gekommen sein und war 25 Jahre alt, geboren in Arendal/Norwegen.
Er heiratete 1872 in Hamburg und bekam mit seiner Frau zwischen 1873 und 1889 sieben Kinder.
Anfang der 1890-ziger Jahre ist er dann sicherlich aus Hamburg weggezogen.
Ich hoffe, diese Informationen helfen Ihnen weiter.
Mit freundlichen Grüssen, Wolf Günther"
Kjell H.