Når man reiste til Canada i 1929

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn34405
Sted: Hommersåk

Når man reiste til Canada i 1929

Legg inn av dn34405 » 15. januar 2016 kl. 17.00

Hei

Et arbeidsmetodespørsmål:

Min slektning reiste til Canada fra Norge i 1929 via Southampton.

En engelskmann har fortalt meg at min slektning "søkte visum" eller arbeidstillatelse før han reiste, eller når han ankom.

"he was a landed immigrant. processed by Canadian goverment agents"

Jeg kan veldig lite om denne prosessen man var gjennom ved en slik reise og når man skulle ha jobb. Er det noen som kan utdype og fortelle litt, slik at jeg har gode råd og tips til verktøy for videre jobbing?

Hilsen Kenneth

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Når man reiste til Canada i 1929

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 16. januar 2016 kl. 2.03

Min morfar var 3 ganger i Canada og jobbet - i 1903, 1923 og 1929. Hver gang varte oppholdet i flere år. Det eneste jeg har greid å finne er emigrasjonslister fra Norge, på Digitalarkivet. Ingen opplysninger om når han kom tilbake eller hvor han var.
Det nevnes heller ingen ting om hva som krevdes av dokumenter her og der, og hvor man eventuelt kan finne slikt.
Det finnes en del Canadiske arkiver tilgjengelig gratis på nett, men jeg fant ingen ting relevant der.
Det finnes og et omfattende arkiv på Ellis Island i New York som er gratis tilgjengelig på nett, men der har de nok bare de som ankom New York.
Jeg har, uten hell, prøvd å finne ut mer, bl.a skipslister for ankomne/tilbakevendte personer. I min familie har mange vært over there og jobbet perioder for å spare seg opp litt penger, men ganske få emigrerte for fullt - ihvertfall de siste 125 årene..
Dette er eneste kilde jeg fant for siste reisen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0001198333
Ellers sendte han hjem noen foto av skoger og vann som kunne vært tatt hvor som helst..

Ellers så er http://familysearch.org et bra sted å lete etter slikt.
Men hvis du primært er ute etter eventuelle visumsøknader og lignende ville jeg vel prøvd meg på ambassadene. Det er jo de som utsteder slikt.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»