Beboer i«Det Gamle Gasværk», Strømgade 2, – ca. 1910

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Lise Nymark-Engelstad
Sted: BØLANDET

Beboer i«Det Gamle Gasværk», Strømgade 2, – ca. 1910

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 12. oktober 2015 kl. 11.59

Hei, jeg har allerede fått hjelp fra Bergen Byarkiv og IKA MR for å søke å finne opplysninger om vår tippoldefars siste år. Han het Rasmus Mathias Klausen Sefland, og var født på Eid i Nordfjord, i Klausgarden på Sefland, Hjelmelandsdalen den 14. 12. 1853. Hans far Klaus var gardbruker, rokkedreier og bygningsmand. Rasmus reiste til Amerika etter konfirmasjonen og kom tilbake i 1886. Året etter var han gift med vår tippoldemor Laurense fra Folkestad, Volda. Paret bodde i Ålesund, og fikk (minst) åtte barn. Klaus virket som snekker, bygningsmand, Bygmester, og Skipstømmermand i Ålesund. Men i folketellingen fra 1910, står det at hans antatte oppholdssted er Bergen. Laurense er da understøttet, senere enke, og det siste barnet kommer på barnehjem. Jeg finner ikke Rasmus Mathias Klausen Sefland i listene over dødsfall i Ålesund. Jeg har sjekket i årene fra 1910 og til konen ble enke. Men, det finnes en mulig kandidat i Bergen, som er registrert ved Bergen sykehus som Snedker Rasmus Klausen, født 1855, intet fødested, død i 1912 av «Flagemona Sepsis.» Siden ingen ved arkivene kan sikkert bekrefte at dette var vår tippoldefar, spør jeg her om noen kan gi opplysninger om mannen i Bergen. Som beboer i «Det Gamle Gasværk» i Strømgate 2 fra 1910, kan det kanskje finnes flere data om ham, håper jeg. Vår tippoldefars navn skrives veldig forskjellig, f.eks. Sævland, Sefland, Sævdeland, Sevland osv. Enda verre for vår tippoldemor; Elina Laura, Laurentze, Lorense, Laurense osv. Hvorfor måtte han reise til Bergen og etterlate den store barneflokken i Ålesund?

Vennlig hilsen Lise Nymark-Engelstad
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Beboer i«Det Gamle Gasværk», Strømgade 2, – ca. 1910

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. oktober 2015 kl. 12.16

Lise skrev:død i 1912 av «Flagemona Sepsis.»

Dødsårsak:

Flegmona Sepsis

https://sml.snl.no/flegmone

Mvh
Else B.

Lise Nymark-Engelstad

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 12. oktober 2015 kl. 13.15

Takk for linken, en fæl diagnose høres det ut som. Men jeg oppfatter det ikke til å være en tilstand man kan leve med i to år? Her leser jeg altså den korrekte betegnelsen på dødsårsaken, men neppe en eventuell årsak for å flytte til Bergen, for da ville han komme rett i pleie? Håper på videre info om boligadressen han er registrert på. Tusen takk. :–) Mvh Lise

gj00900
Sted: FYLLINGSDALEN

Legg inn av gj00900 » 13. oktober 2015 kl. 4.54

I Kb for Stiftelsespresten, Komunepresten MA 6 Snedkersvend g. død 17.10.1912 på Haukeland-Bergen sykehus født 1855 i Trondhjem.

Lise Nymark-Engelstad

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 13. oktober 2015 kl. 20.43

Takk, da er mysteriet løst, er han født i Trondheim i 1855 så er det ingen forbindelse.
En stor lettelse å vite helt sikkert, da skal jeg lete videre i Ålesund. Hjertelig takk for opplysningen. :–) Vennlig hilsen Lise

Lise Nymark-Engelstad

Legg inn av Lise Nymark-Engelstad » 22. oktober 2015 kl. 21.46

Endelig er det kommet helt sikre opplysninger med kilder fra Byarkivet i Bergen. Jeg er hoppende glad men samtidig var det trist å få bekreftet at det faktisk er vår tippoldefar som er registrert i 1912 ved Bergen sykehus/Haukeland sykehus. Jeg har fått en service over all forventning fra Ragnhild Botheim i Bergen Byarkiv, som fant de korrekte opplysningene i journalen fra Haukeland. Vår tippoldefar ble kun 57 år, og døde i Bergen 17. oktober 1912. Takk for hjelpen alle sammen, vennlig hilsen Lise :D

Svar

Gå tilbake til «Bergen»