Det er jo ikke bare tøv at retningslinjer blir laget:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709
Som moderator så retter jeg håpløse overskrifter slik at disse forteller hva emnet handler om. Mest i forumet "Hjelp til tyding...". som vel er det mest brukte forumet her. Men dette tar alt for mye tid som kan brukes til noe annet. Etter hvert går en lei, det er synd. Og staben med frivillige moderatorer minker og det ser ut til å være vanskelig å få inn nye

I dag postet jeg dette som svar i et emne der jeg endret overskriften, men hjelper det?
Overskriften på dette innlegg er endret!
Vi viser til:
NB! SLIK POSTER DU TYDESPØRSMÅL
At overskriften er informativ er ikke bare gjort for at det skal ta seg bra ut.
Det har også en nytteverdi. Noen ønsker å følge med i "sitt område", deriblant jeg som alltid ser etter kunnskap når det gjelder spørsmål fra kilder jeg er spesielt interessert i. Så er det noen som sitter med lokalkunnskap og er godt kjent med en kilde. De ønsker å hjelpe, og det uten å måtte bla seg gjennom alle spørsmål i "Hjelp til tydning av kildemateriale". Så har vi dette med søkefunksjon og å finne tilbake til et spørsmål. En kan også lære selv med å sammenligne forskjellige tråder fra samme kilde, men det krever at en kan enkelt finne disse trådene.

Nå er jo de aller fleste flink da og til en viss grad respekterer og følger reglene. Men noen går stadig igjen og et forsiktig ymt om at de ikke følger reglene har ingen effekt.
Spørsmål på Slektsforum blir liggende i de forskjellige fora inndelt etter geografi eller tema. Dette er også en viktig oppslagsbase. Det skal være noe langt mer enn et spørsmål bare for spørreren der og da. Også andre kan finne nytte i et spørsmål, nå eller om noen år.
Derfor bør vi tilstrebe at det også ser litt ryddig ut