Bumerke

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj23682
Sted: Hamarvik

Bumerke

Legg inn av gj23682 » 4. september 2015 kl. 22.30

Jeg lurer på om bumerker kan bety noe. Vedlagt er et bilde av bumerket til gården Finnbakk i Hemnes kommune. På wikipedia - bumerker ser jeg en polsk bumerke som ligner og den heter noclegi som betyr overnatting.

Er det noen som har synspunkter på dette?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen
Jarl Mosand
Frøya

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Bumerke

Legg inn av dn23027 » 5. september 2015 kl. 0.17

Kanskje ikke svar på akkurat det du lurer på ( om det polske merket), men likevel mye interessant stoff om bumerker her:
http://www.cappelen-krefting.no/hans/bumerkerinorge.htm

Mvh
Linda

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 5. september 2015 kl. 13.16

Jeg vet ikke helt hvor du vil med dette, men hvis du tenker at det kan ha vært et slags gjestgiveri/skysstasjon pga bumerket ligner litt på et polsk bumerke, så tror jeg nok du må sies å ha et ganske usikkert/svakt kildegrunnlag for dette ;-)
Det er jo ikke så veldig likt heller da...

For de som gjerne vil se det polske bumerket så er det å finne her: https://no.wikipedia.org/wiki/Bumerke

Bilde

gj23682
Sted: Hamarvik

Legg inn av gj23682 » 5. september 2015 kl. 17.44

Nei, det var nok ikke slik at jeg trodde en gård i Hemnes annonserte ledig husrom. Jeg er bare nysjerrig om bumerkene i Norge inneholder mening. Det antydes at de polske merkene betyr noe.

Takk Linda for et interessent lenke. Jeg fikk forsåvidt svar på spørsmålet mitt der. Om det var betydninger i de norske bumerkene, så kan vi ikke si noe sikkert om det idag.
Vennlig hilsen
Jarl Mosand
Frøya

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 6. september 2015 kl. 0.01

Dette blir kanskje noe på siden, men vet du med sikkerhet at dette er/var et brukt bumerke på den gården?
Grunnen til at jeg spør er at omstreifere pleide ofte å lage merker på port/portstolper som fortalte andre omstreifere noe om de som bodde der. Det kunne være at "her kan du få mat", her er mulighet for overnatting", "her bør du holde deg unna" osv.
Kan det tenkes at det er et slikt merke?

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Generelt»