Gustava Ritter
Moderator: MOD_Oslo
Gustava Ritter
Gustava var født 08.07.1871. Hennes mor het Maren Regine Christensdatter, f. 22.01.1839 i Eiker, Buskerud. Gustava var ant. født i Oslo og ble gift med Herman Henckel Ritter, Oslo. Er intr. i navnet til Gustavas far - ant. er hun født utenfor ekteskap. Moren giftet seg senere med en som het Jensen.

- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Gustava Ritter
Hei!
Kan dette være en kandidat til Gustava?
Gustava Pleiebarn i 1875
Ved å gå i kirkebøkene og finne dåpen til Ritter-barna vil du finne Gustavas pikenavn.
Ved å finne hennes ekteskap med mr Ritter vil kanskje fortelle hvor hun ble døpt, eller konfirmert.
Laila
Kan dette være en kandidat til Gustava?
Gustava Pleiebarn i 1875
Ved å gå i kirkebøkene og finne dåpen til Ritter-barna vil du finne Gustavas pikenavn.
Ved å finne hennes ekteskap med mr Ritter vil kanskje fortelle hvor hun ble døpt, eller konfirmert.
Laila
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Takk for svar!
Problemet er at hun sannsynligvis brukte Jensen-navnet ettersom moren også brukte det etter sitt giftemål med Søren. Var det obligatorisk å opplyse kjødelig fars navn ved ekteskapsinngåelse?
En annen ting - deres første barn ble født okt. 1890, Gustava var da bare 19 år gammel. Måtte man ha spes. tillatelse for å gifte seg før fylte 21 år på den tiden?

Problemet er at hun sannsynligvis brukte Jensen-navnet ettersom moren også brukte det etter sitt giftemål med Søren. Var det obligatorisk å opplyse kjødelig fars navn ved ekteskapsinngåelse?
En annen ting - deres første barn ble født okt. 1890, Gustava var da bare 19 år gammel. Måtte man ha spes. tillatelse for å gifte seg før fylte 21 år på den tiden?

- Kontakt:
Tror ikke det var noe problem å gifte seg 19 år gml... men her er jeg ikke helt på tykk nok is til å tørre å uttale meg bombastisk...
Man måtte vise attester for konfirmasjon når man giftet seg Og når man ble konfirmert måtte man vise dåpsattest. (dette hvis man ble konfirmert/gift i annen kirke enn den man begikk neste handling i .
Så - dersom du finner ekteskapsinngåelsen, vil du nesten helt sikkert finne et navn på en far, men dette kommer jo an på hva som er oppgitt på de forskjellige attestene.
Man måtte vise attester for konfirmasjon når man giftet seg Og når man ble konfirmert måtte man vise dåpsattest. (dette hvis man ble konfirmert/gift i annen kirke enn den man begikk neste handling i .
Så - dersom du finner ekteskapsinngåelsen, vil du nesten helt sikkert finne et navn på en far, men dette kommer jo an på hva som er oppgitt på de forskjellige attestene.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hun er døpt "Christiane Gustava", født 08.08.1871, døpt Fødselsstiftelsen 16.07.1871, "uekte" datter av "Pige Maren Regine Christensdatter og Snedkersvend Gustav Andersen". (Rikshospitalet Mini 6 f.10a no.61). Faddere ( som her oftest ikke haddfe tilknytning til foreldrene, men det hendte ) var kone Marie Hansdatter Eriksen og Pige Christiane Gulbrandsen.
- Kontakt:
Da tenker jeg den lille Gusava Pleiebarn jeg fant var henne?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Hmmm...
Det er ikke lenger tvil i min sjel...
Den Gustava Andersen som i 1875 er pleiebarn, bor hos Søren Jensen og hans kone...
Dette er jo den samme Søren Jensen som i 1900 er gift med Gustavas mor!!
Javelja!
Det er ikke lenger tvil i min sjel...
Den Gustava Andersen som i 1875 er pleiebarn, bor hos Søren Jensen og hans kone...
Dette er jo den samme Søren Jensen som i 1900 er gift med Gustavas mor!!
Javelja!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Oi, nå ble jeg virkelig glad! Tuuuusen, tusen takk!!!!
Hvordan i all verden fant du ut av dette? Står det også noe om hvor faren var født?
mvh
Irene
Hvordan i all verden fant du ut av dette? Står det også noe om hvor faren var født?
mvh
Irene
Hei Laila
Ja, du hadde helt rett! Tusen, tusen takk for ditt engasjement i saken. Plutselig var jeg ikke helt alene om problemene - dette forum er jo helt topp!
Mvh
Irene
Ja, du hadde helt rett! Tusen, tusen takk for ditt engasjement i saken. Plutselig var jeg ikke helt alene om problemene - dette forum er jo helt topp!
Mvh
Irene