Ole Pedersen Werning
Moderator: MOD_Vestfold
Ole Pedersen Werning
Ole Pedersen Werning skal være født i Sandar, Vestfold ca 1799. Hans far var visstnok grenader. Ole giftet seg 18.august 1822 i Larvik med Anne Kirstine Pedersdatter f. 1799. Hennes far er Peder Anderssøn, Pøtten. Jeg trenger hjelp til å finne Ole Pedersen Wernings opphav dvs. foreldre og besteforeldre.
-
- Sted: HORTEN
Re: Ole Pedersen Werning
Har dessverre lite å bidra med her.
1801-tellinga for Sandar / Tjølling eller Larvik gir jo ingen klare svar, men alder ved vielsen behøver ikke å være korrekt.
Fikk de barn: Faddere?
Kan Werning være en variant av Verningen på toppen av Bommestadbakkene?
Hva er kilden for : "Hans far var visstnok grenader"?
1801-tellinga for Sandar / Tjølling eller Larvik gir jo ingen klare svar, men alder ved vielsen behøver ikke å være korrekt.
Fikk de barn: Faddere?
Kan Werning være en variant av Verningen på toppen av Bommestadbakkene?
Hva er kilden for : "Hans far var visstnok grenader"?
Lisbeth skrev:Ole Pedersen Werning skal være født i Sandar, Vestfold ca 1799. Hans far var visstnok grenader. Ole giftet seg 18.august 1822 i Larvik med Anne Kirstine Pedersdatter f. 1799. Hennes far er Peder Anderssøn, Pøtten. Jeg trenger hjelp til å finne Ole Pedersen Wernings opphav dvs. foreldre og besteforeldre.
Det er altså snakk om ungkar Ole Pedersen Werning, 23 år, født i Sandefjord, oppholder seg i Larvik, som ble gift 18. august 1822 i Larvik med Anne Kirstine Pedersdatter.
Slektsnavn, alder og fødested tilsier at det er snakk om Ole, født 11. april 1799 og døpt 18. april 1799 i Sandar, sønn av Peder Olsen Verning og Anne Marie Jensdatter.
Denne familien var i folketellinga 1801 bosatt i Vestre gate nr. 34 i Sandefjord; slektsnavnet skrives her Wærning. Peder Olsen Verning var gjørtler, og fersk i faget var han neppe, siden han hadde en gjørtlersvenn i huset.
Peder Olsen Verning var angivelig 34 år i 1801, altså født ca. 1767, men da han døde 18. desember 1815 i Larvik, var han ifølge presten 54 år, altså født ca. 1761. Med et vanlig navn og med stor usikkerhet omkring fødselsåret, kan det bli vanskelig å identifisere hans fødsel/dåp og hans foreldrene. Noen forbindelse til Verningen i Hedrum ser det umiddelbart ikke ut til å være, da jeg ikke kan se at det er døpt noen passende Peder Olsen i Hedrum i den aktuelle tidsperioden.
Anne Maria Jensdatters opphav lar seg derimot avdekke. Navn, alder i 1801 (24 år) og det forhold at ei Maren Sibille Jensdatter var fadder for dattera Olea Magdalene ved dennes dåp 11. februar 1803 i Sandar, peker mot at det må være snakk om Anne Marie Jensdatter, døpt 13. juli 1777 i Stokke, datter av Jens Larsen Hystad og Helene Maria Pedersdatter Bache, da bosatt på Stavnum i Stokke. Jens og Helene Maria hadde nemlig også ei datter Maren Sibille, født 8. juni 1782 på Brønnum-eie i Sandar, døpt 16. juni 1782 i Sandar.
Tusen takk Kristian. Det var veldig oppklarende. Jeg har funnet navnet Verning i Gjerdrum bl.a. Kan navnet komme derfra?
Lisbeth skrev:Jeg har funnet navnet Verning i Gjerdrum bl.a. Kan navnet komme derfra?
Det høres ut som en mulighet.
Finner ikke navnet i Norsk etternamnleksikon. Men det må finnes spor et eller annet sted.
Jon Erik. Det med "visstnok grenader" har jeg fra en annen slektsforsker, men jeg har ikke funnet kilde til dette selv. Så da velger jeg å ta forhåndsregler 

Og så lurer jeg på om Jens Larsen kan være sønn av Lars Andersen på Vestre Hystad?
Synes det passer med tidspunkt/år etc. men....
Lisbeth skrev:Og så lurer jeg på om Jens Larsen kan være sønn av Lars Andersen på Vestre Hystad?
Ja, det går fram av Lorens Bergs Sandeherred, s. 369 (Mo) og s. 606 (Vestre Hystad). Jeg antar at sammenhengen lar seg bevise ved å se Jens Larsens skjøte på Mo i sammenheng med kirkebøkene.
Tusen takk. Da vet jeg at jeg har tenkt riktig