Bjerkreim (Birkrem). Etterkommere etter Lauritz Lauritzen

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj00165
Sted: OSLO

Bjerkreim (Birkrem). Etterkommere etter Lauritz Lauritzen

Legg inn av gj00165 » 30. januar 2005 kl. 21.37

Lauritz Lauritzen Bjerkreim (Birkrem) var prest i Lund i Rogaland i perioden 1614-1641. Han var av bondeslekt, var født i Bjerkreim (Rogaland) før 1590, og døde ca 1641 i Lund. Han var gift to ganger, andre gang med Adelus Hansdatter Teiste (ca 1608-ca 1651). Hun var datter av Hans Olufsen Teiste og Brynhild Tordsdatter Benkestok.

Lauritz' første kone skal ha hett Randi Taraldsdatter. Hvem var hun? Barn?
Adelus' andre ektemann var Claus Jørgensen, etterfølger som sogneprest i Lund. En sønn: Lauritz Clausen

Det er mye å lese om bakgrunnen til Adelus i disse debattene i Digitalarkivet: 16986 og 16366.

Det hadde vært fint å få en systematisk gjennomgang av barna til Lauritz og Adelus. Jeg skriver her det jeg har funnet i ulike kilder, først og fremst ovennevnte debatter (der annet ikke er angitt). Sannsynlige barn:

1. Hans Lauritzen

2. Lauritz Lauritzen, sannsynligvis borger til Kristiansand. Iflg Finne-Grønn (sitert i debatten) bosatte han seg i Næskilen ved Arendal i 1670-årene. Ifølge skattmanntallene for årene 1655 til 1662 i Mandals lensregnskaper: Hr. Claus Jørgensen ' paa sin stifsøn Lauritz Lauritzsens vegne eier i Bjelland i Søndhordland 4 og 1/2 hud odelsgods'. Hans skal ha hatt en datter Adelus.

3. NN Lauritzdatter, gift med Jørgen Hansen Gotzow

4. NN Lauritzdatter, gift med Ole Pedersen Abelsnes, Hidra, Vest-Agder

5. NN Lauritzdatter, gift med Peder Clausen Bringsjord, Lyngdal

6. Boel Lauritzdatter, trolovet i 1638 (Lund) med klokker Jens Lauritzen. Det ble en sak rundt denne forlovelsen, men de ble gift. Skifte etter Boel: 18.7.1693. Kilden her, er Bygdebok for Lund (s. 111). Uten noe forbehold sies det at Boel var datter av sogneprest Lauritz Lauritzen Bjerkreim. Jeg blir i tvil når jeg ser at Boel ikke er nevnt i noe innlegg i de lange debattene i Digitalarkivet.

gj00165
Sted: OSLO

Re: Bjerkreim (Birkrem). Etterkommere etter Lauritz Lauritze

Legg inn av gj00165 » 16. februar 2005 kl. 19.33

Sitat Jan Helge Trelsgård, Åna-Sira, 16.02.2005
(Digitalarkivets debattforum, debatt 16986, innlegg 199)
:

Jeg kan si såpass at Boel Lauritsdatter i det henviste tema om Laurits Lauritsen Bjerkreim i Slektsforum selvfølgelig ikke kunne være en datter av Adelus Hansdatter Teiste. Det er nok å vise til at Adelus og Laurits Lauritsen giftet seg i 1629, mens Boel Lauritsdatter trolovet seg i 1638/39.
--------------------------------------------------------------------------------

A. Vidvei, Oslo, 16.02.2005 (200)
Godt poeng! Da gjenstår det å finne ut hvorfor bygdebokforfatteren er så kategorisk i sin plassering av Boel. Han pleide ellers å føre resonnementer for spekulasjoner. Her angir han ikke at det er en spekulasjon.

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»