Kilder

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn33540
Sted: KRISTIANSAND S

Kilder

Legg inn av dn33540 » 30. april 2015 kl. 14.13

Heisan :)

Hva skal man stole mest på når det gjelder fødselsdato? Jeg får tre forskjellige datoer når jeg leter rundt en person. Barn av vedkommende sier en dato, digitalarkivet sier en annen og kirkeboka sier den tredje datoen. Skal jeg bruke kirkeboka som fasit?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Kilder

Legg inn av Else Berit Rustad » 30. april 2015 kl. 14.31

Kirkeboka er vel den kilden som ligger nærmest i tid, så jeg ville - hvis det er slik du sier - satset på datoen som står der.
Hva folk "sier" kan være nokså tvilsomt, selv om det gjelder deres egne foreldre, og hva du mener med "digitalarkivet sier en annen" er jeg ikke helt klar over? Digitalarkivet i seg selv er jo ingen kilde?

Mvh
Else B.

dn33540
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av dn33540 » 30. april 2015 kl. 14.36

Hei og takk for svar :)

Jeg søker bare på arkivverket.no og får opp vedkommende. Jeg trodde det var en digital versjon av kirkeboka, men det kan jo ikke stemme?

dn26464
Sted: TOLVSRØD

Legg inn av dn26464 » 30. april 2015 kl. 14.47

Arkivverket er en statlig etat. Her står det litt om det

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Arkivverket

Digitalarkivet er en tilrettelegging av folketellinger, kirkebøker m.m. på nettet.

Når du finner en kirkelig handling i en kirkebok, kan du regne med at datoen for selve handlingen er riktig.
Men hvis det ved for eksempel en vielse er notert fødselsår (dato) e.l. som baserer seg på en samtale, kan det forekomme feil.
Og i folketellingene er det dessverre mange feil. Der har noen gått fra hus til hus og skrevet ned det de har blitt fortalt.

Jeg slutter meg forøvrig til det som Else skriver.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»