Betydning av losjerende, fl?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj03722
Sted: LAKSEVÅG

Betydning av losjerende, fl?

Legg inn av gj03722 » 23. april 2015 kl. 8.52

Hei.

Jeg vet at losjerende betyr leietaker eller en som bor i en husstand midlertidig, men i forklaringen for FT 1910 står det følgende fl = losjerende, hørende til familien

Betyr dette at disse personene var i slekt med de som bodde der i tillegg til å være losjerende?

Et eksempel er at min oldefar, Olaf (Olof ifl FT1910) Tollefsen, er her registrert som fl i husstanden til hans kommende kones familie, Emilie Johansen i FT 1910.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6383004828

De giftet seg ikke før i 1912, så sånn sett trodde jeg ikke han ville vært registrert som familie pga det. Derfor jeg lurer på om betegnelsen fl betyr at han var i slekt med husfaderen eller noe. Eller behøver ikke fl bety at de er i familie, bare at han leier der?

Olafs familie er fra Svelvik i Vestfold, Hurum og Asker, mens Emilies familie er fra Høland og Fet i Akershus så jeg ser ikke noen umiddelbar kobling til deres familier. Eneste kan være Husfaderen her, Hans Johansen, som forøvrig ikke er Emilies far. Et skudd i det blinde kan være Olafs mor som faktisk het Andrine Hanssen ifra Modum. Kan jo være noe der...

Mvh Linn

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: Betydning av losjerende, fl?

Legg inn av Astrid Ryen » 23. april 2015 kl. 13.28

Jeg fant det endelig, bokmerk dette:

http://arkivverket.no/arkivverket/Digit ... pesialtegn
Mvh Astrid

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 23. april 2015 kl. 14.03

Kan det være slik at de to var (offentlig) forlovet ved FT 1910, og at han derfor regnes med som familiemedlem?

Mvh
Else B.

gj03722
Sted: LAKSEVÅG

Legg inn av gj03722 » 23. april 2015 kl. 22.11

Det var en av tankene mine, om de kunne være forlovet alt da, men kan dette finnes noe sted? Vil det stå i lysningsprotokoller eller noe slikt? De fikk forresten første barnet bare 3 måneder etter bryllupet så sånn sett virker det som litt hastverksbryllup egentlig, så vet ikke hvor sannsynlig det er at de var forlovet i to år først før de forta seg å gifte seg 3 måneder før ungen kom...? Var det vanlig å være forlovet så lenge og allikevel haste med å gifte seg før ungen kommer på den tiden?

Linn

Svar

Gå tilbake til «Generelt»