Fogne
Moderator: MOD_Aust-Agder
Fogne
Hei
Min tippoldemor Alis Jørgensdatter Fogne er fra Gjerstad. Vi aner ikke hvor navnet Fogne kommer inn i bildet, og det er kun registrert denne ene gangen. Vi tror det er navnet på en gård, men vil gjerne ha dette bekreftet/avkreftet. Noen som vet noe?
Min tippoldemor Alis Jørgensdatter Fogne er fra Gjerstad. Vi aner ikke hvor navnet Fogne kommer inn i bildet, og det er kun registrert denne ene gangen. Vi tror det er navnet på en gård, men vil gjerne ha dette bekreftet/avkreftet. Noen som vet noe?
Mvh
Glen Widing
Glen Widing
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Re: Fogne
Tydeligvis et gårdsnavn i Gjerstad. FT 1865:
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 8 (1869-1885), Fødte og døpte 1875, side 26.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 011090.jpg
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 8 (1869-1885), Fødte og døpte 1875, side 26.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 011090.jpg
I dag Fone
Glen skrev:Hei
På s. 1281 i Gjerstadbøkene (bind 9) så finner jeg en Alis f. 1834 og død 1926.
Er det henne du leter etter?
Men hun er angitt å dø ugift.
Hei
Min Alis er født 07. juni, eller 06. juli 1835. Og hun var definitivt gift
Mannen var Gunder Mikkelsen fra Kviteseid eller Vrådal, født desember 1827. Hansa første kone var Alis Stiansdatter.
Men Gjerstadbøker? Det er nytt for meg. Da blir det tur sørover om ikke lenge, for jeg går ut fra at biblioteket har dem
Takker så mye!
Min Alis er født 07. juni, eller 06. juli 1835. Og hun var definitivt gift

Men Gjerstadbøker? Det er nytt for meg. Da blir det tur sørover om ikke lenge, for jeg går ut fra at biblioteket har dem

Takker så mye!
Mvh
Glen Widing
Glen Widing
Du vil få bruk for flere av Gjerstadbøkene, men også Vegårshei i nyere tid av Tveiten (der må du i såfall dobbeltkontrollere mot kirkeboka)
Jørgen Gunnarsens far, Gunnar Jørgensen kom fra Lia på Takserås i Vegårshei.
Alis sin mor lp, fra Gryting. Alis er oppkalt etter 1. kona til Jørgen Gunnarsen. MoraGunhild Olsdatter var fra Gryting, Gj. s. 923 (bd.
Tror Lindstøl bokhandel i Risør fortsatt selger bøkene.
Jørgen Gunnarsens far, Gunnar Jørgensen kom fra Lia på Takserås i Vegårshei.
Alis sin mor lp, fra Gryting. Alis er oppkalt etter 1. kona til Jørgen Gunnarsen. MoraGunhild Olsdatter var fra Gryting, Gj. s. 923 (bd.

Tror Lindstøl bokhandel i Risør fortsatt selger bøkene.
Hei igjen
Fant bind 9 på nb.no. Vår Alis og Gunner står på side 1306. Men takk for tips om bøkene, reiser nedover så raskt jeg kan. Et spørsmål forresten, siden jeg er totalt ukjent med denne delen av landet. Var det vanlig å dra mellom Telemark og Aust-Agder på den tiden, på jakt etter jobb og ektefeller? Var det en form for hovedvei gjennom denne regionen?
Takker igjen
Fant bind 9 på nb.no. Vår Alis og Gunner står på side 1306. Men takk for tips om bøkene, reiser nedover så raskt jeg kan. Et spørsmål forresten, siden jeg er totalt ukjent med denne delen av landet. Var det vanlig å dra mellom Telemark og Aust-Agder på den tiden, på jakt etter jobb og ektefeller? Var det en form for hovedvei gjennom denne regionen?
Takker igjen

Mvh
Glen Widing
Glen Widing
Gjerstad er den østligste kommunen/soknet den gang med kort vei over skauen til Drangedal, og derfra kort vei til Vrådal.
Men antar de nok heller har møtt hverandre i Kragerø hvor det nok var vanlig å dra for folk fra begge plasser.
Hun som tjenestejente og han som tjener eller sjømann evt. annet yrke der.
Men antar de nok heller har møtt hverandre i Kragerø hvor det nok var vanlig å dra for folk fra begge plasser.
Hun som tjenestejente og han som tjener eller sjømann evt. annet yrke der.