Haplogruppe U5a1b
Moderator: MOD_DNA
Haplogruppe U5a1b
På National Geographic ser jeg at svært mange samer tilhører haplogruppe U5, men gjelder dette haplogruppe U5A1B? Er helt grønn på området, og selv om jeg har prøvd å søke litt på nettet finner jeg ikke ut av det. Kanskje noen med bedre kunnskaper enn meg kan komme på banen?
-
- Sted: KONGSBERG
Re: Haplogruppe U5A1B
Anita skrev:På National Geographic ser jeg at svært mange samer tilhører haplogruppe U5, men gjelder dette haplogruppe U5A1B? Er helt grønn på området, og selv om jeg har prøvd å søke litt på nettet finner jeg ikke ut av det. Kanskje noen med bedre kunnskaper enn meg kan komme på banen?
Nei, de fleste samene i haplogruppe U5 tilhører undergruppen U5b1b1a.
Her er en link til same prosjektet hos FTDNA som viser noen av mtDNA haplogruppene til samene:
https://www.familytreedna.com/public/Saami/default.aspx?section=mtresults
Sist redigert av Odd Stuvstad den 13. november 2014 kl. 20.53, redigert 1 gang totalt.
Takk for svaret. Da forstår jeg det slik at haplogruppe U5A1B er en gammel "type" representert over store deler av Europa og Asia, og at gruppa U5 er inndelt i mange undergrupper.
-
- Sted: KONGSBERG
Anita skrev:Takk for svaret. Da forstår jeg det slik at haplogruppe U5A1B er en gammel "type" representert over store deler av Europa og Asia, og at gruppa U5 er inndelt i mange undergrupper.
Ja, det stemmer. I "The Peopling of Europe from the Mitochondrial Haplogroup U5 Perspective" fra 2010 anslår Boris Malyarchuk at haplogruppen U5 er ca.30000 år gammel og undergruppen U5a1b er ca.11200 år gammel.
- Anne M. Berge
- Sted: GAMLE FREDRIKSTAD
Re: Haplogruppe U5a1b
Jeg minner om at Norgesprosjektet DNA har egne nettsider på norsk, der vi har samlet mye nyttig informasjon om DNA for slektsgranskere.
Her er siden om U5, med lenker til mye mer lesning.
Jeg anbefaler mest Gail Tonnessens oversikt over undergruppenes utbredelse og aldersestimater.
Om U5a1b skriver hun:
FMS = fullsekvenstester, det vi anbefaler for mtDNA-test for slekt og opphav.
Anita, har du testet deg, i så fall hvor?
Her er siden om U5, med lenker til mye mer lesning.
Jeg anbefaler mest Gail Tonnessens oversikt over undergruppenes utbredelse og aldersestimater.
Om U5a1b skriver hun:
U5a1b has 133 FMS test results and an estimated age of about 9000 years. There are 24 people in U5a1b*, and 17 of these represent distinct lineages that do not yet have subclade names, while two of the samples are U5a1b with no extra mutations. U5a1b also has four named subclades (U5a1b1 to U5a1b4). The very large diversity in U5a1b indicates that it lived in a population that was growing rapidly. The U5a1b* samples are mostly found in northern Europe, with 5 in the UK or Ireland, 4 in Germany, 2 in Russia, 1 Italy, 1 Slovak, and the others of unknown ancestry. The Russian and Slovak samples are part of proposed new "Group 5" subclade.
U5a1b1 is the largest group within U5a1b with 83 members and an age estimate of about 8000 years. U5a1b1* has 29 members, with 10 from the UK, 3 from Poland, 2 from Germany, 2 from Finland and 1 each from Ireland, France, Austria, Switzerland, Italy, Norway, and Russia. U5a1b1 also has six named subclades (U5a1b1a to U5a1b1f). U5a1b1a has 17 members, with 4 from Ireland, 2 from the UK, 2 from Norway, and 1 each from Germany and Italy. U5a1b1b has 7 members with 4 from Russia, 1 from Belarus and 1 from Sweden. U5a1b1c has 12 members include two U5a1b1c* from Russian and England; seven U5a1b1c1 with 3 from Finland and 1 each from Russia, Serbia, Poland and Denmark; and U5a1b1c2 has 3 members with 2 from Russia. U5a1b1d has 8 samples including 2 from the UK, 2 from Poland, 1 each from Germany and Switzerland. U5a1b1e has 8 samples including 2 from England and 1 each from Germany, Poland, France and Norway. U5a1b1f has only 2 samples including 1 from England 1 from India. To summarize, U5a1b1 has its greatest frequency and diversity in Northern Europe from Ireland to Russia, and 54% of all U5a1b samples fall within U5a1b1.
U5a1b2 has only 3 members with 2 Czechs and 1 from Finland.
U5a1b3 has 19 members, including 8 in "Group A" with 5 from Finland and 1 from England; 2 from Scotland, 2 from Ireland and 1 each from Germany, Ukraine and Russia.
U5a1b4 has 4 members including 1 from England and 1 from Ireland.
To summarize, U5a1b is found most often in northern Europe including the UK, Ireland, Scandinavia, Germany, Poland and Russia, with a smaller number of test results in other parts of Europe. It is very diverse with 4 named subclades and 17 unnamed for a total of 21 unique lineages. More than half of U5a1b are in a single subclade U5a1b1 with each of the remaining 20 groups having a small number of members or a single member. The majority of the U5a1b* samples are from northwestern Europe but that could be a results of greater sampling from that region. The geographic distribution of U5a1b1 seems similar to other members of U5a1b. This raises the interesting question: Why is U5a1b1 so much larger than the other 20 U5a1b lineages?
FMS = fullsekvenstester, det vi anbefaler for mtDNA-test for slekt og opphav.
Anita, har du testet deg, i så fall hvor?
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA
Jeg har testet både meg selv, en nevø og nå til sist har jeg "tvangstestet" ektefellen min på National Geographics Geno 2.0. Han tilhører da haplogruppene U5a1b og R-Z253, mens jeg selv tilhører de vanlige (?) nordnorske haplogruppene V7a1 og N-CTS10082 (farslinja via nevø). Som sagt er jeg helt grønn på området, og strever for tiden litt med å orientere meg i "landskapet". Jeg har forsåvidt skaffet meg en viss oversikt over mine egne grupper, men har lurt litt på gruppene U5a1b og R-Z253. Når det gjelder sistnevnte, forstår jeg slik at mange på de britiske øyer og i det sørlige Norge tilhører denne haplogruppen. For ordens skyld: Min ektefelle har sine aner i Sør-Troms, så jeg vet ikke hvor representativt resultatet er for landsdelen (?).
- Anne M. Berge
Kan du være så snill og melde testene inn i Norgesprosjektet, da?
Les hvordan her.
For Y-test via Geno 2.0 så har ikke denne analysert STR-verdier, og man kan eventuelt etterbestille dette for å bli sammenlignet med andre i databasen og få treff, og komme med i Y-listen våre her.
mt-test via Geno 2.0 synes heller ikke i listen, og der anbefaler vi i alle tilfelle Fullsekvenstest (mtDNA FMS) som er en komplett analyse av hele mitokondriet. Dette kan gjøres i forbindelse med et salg eller kampanje for best mulig pris.
Gammel mtDNA test (HVR1) og Y12 fra Genographic kommer fram i listene, med eldste kjente ane i rette linjer.

Les hvordan her.
For Y-test via Geno 2.0 så har ikke denne analysert STR-verdier, og man kan eventuelt etterbestille dette for å bli sammenlignet med andre i databasen og få treff, og komme med i Y-listen våre her.
mt-test via Geno 2.0 synes heller ikke i listen, og der anbefaler vi i alle tilfelle Fullsekvenstest (mtDNA FMS) som er en komplett analyse av hele mitokondriet. Dette kan gjøres i forbindelse med et salg eller kampanje for best mulig pris.
Gammel mtDNA test (HVR1) og Y12 fra Genographic kommer fram i listene, med eldste kjente ane i rette linjer.
Anne M Berge
Dette emnet er såvidt nytt for meg at jeg ikke helt vet om jeg forstår det "rett". Er det slik at disse tekstene må "oppgraderes" for å kunne meldes inn i Norgesprosjektet, eller kan de meldes inn slik de er?
- Anne M. Berge
Meld dem inn slik de er!
Om du vil benytte anledning til forskjellige oppgraderinger (utvide analysen) blir opp til deg når vi ser hva som allerede er testet.
Det er litt forskjell på Geno 2.0 og de gamle Genographic-testene når det gjelder hva som vil synes på sidene våre, og om testen kan brukes til matching (treff med andre testere) eller ikke.

Om du vil benytte anledning til forskjellige oppgraderinger (utvide analysen) blir opp til deg når vi ser hva som allerede er testet.
Det er litt forskjell på Geno 2.0 og de gamle Genographic-testene når det gjelder hva som vil synes på sidene våre, og om testen kan brukes til matching (treff med andre testere) eller ikke.
Anne M Berge