Sjømannsrulle for Ingolf Haugan

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Anne Karin Johnsen
Sted: TRONDHEIM

Sjømannsrulle for Ingolf Haugan

Legg inn av Anne Karin Johnsen » 4. november 2014 kl. 15.36

Sjømannsrullen er siste dokument som jeg har funnet om min farfar`s bror Ingolf. Se vedlagte fil.
Bosted og fødested har jeg funnet ut av og det ser ut som det står rømt i siste rubrikken.
Men alt det andre er vanskelig. Håper at andre øyne kan se og tolke dette bedre enn meg.
Er veldig spent på om det kan bli noen flere ledetråer. :roll:

Anne Karin
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Sjømannsrulle for Ingolf Haugan

Legg inn av dn23027 » 4. november 2014 kl. 20.13

Ingolf Haugan? Johan Kristoffer Wibe, står det når jeg åpner filen...og han er svensk og har ikke rømt.

Mvh
Linda

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. november 2014 kl. 23.29

I Navnerubrikken leser jeg: Ingolf Haugan Desertør ifl ???? muntlige opgave. 7/5 17 ny kar 80 øre bet.
Han har mønstret på, først 18/7 16 på D/S Maria i Tr.heim. Hvor turen gikk klarer jeg ikke å lese, men han møstrer av igjen i Tr.hjem 31/9 16. Så mønstrer han på D/S M??? II den 14/10 16 i Tr.hjem. Turen går tydeligvis til samme sted som forrige. Men her står det i Anmerkningsrubrikken "Rømt". Ikke noen dato.

Jeg vet at dette blir ufullstendig, men det hjelper kanskje litt.

Mvh Paul

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 5. november 2014 kl. 0.30

Paul skrev:I Navnerubrikken leser jeg: Ingolf Haugan Desertør ifl ???? muntlige opgave. 7/5 17 ny kar 80 øre bet.
Han har mønstret på, først 18/7 16 på D/S Maria i Tr.heim. Hvor turen gikk klarer jeg ikke å lese, men han møstrer av igjen i Tr.hjem 31/9 16. Så mønstrer han på D/S M??? II den 14/10 16 i Tr.hjem. Turen går tydeligvis til samme sted som forrige. Men her står det i Anmerkningsrubrikken "Rømt". Ikke noen dato.

Jeg vet at dette blir ufullstendig, men det hjelper kanskje litt.

Mvh Paul

Får du opp noe annet enn meg? Har det noe med visning i ipad å gjøre? Jeg får kun det navnet jeg nevnte over, jeg. Wibe..som mønstret på D/S Turid, etc.

Mvh
Linda

Anne Karin Johnsen

Legg inn av Anne Karin Johnsen » 5. november 2014 kl. 0.50

Takk Paul. Du har bedre øyne enn meg. Det hjelper meg litt på veg. Jeg får prøve å finne ut litt om D/S Maria. Kan hende den gikk utenriks, slik at han kanskje har rømt til et annet land??
I Norge finnes han i hvertfall ikke i dødsfall listene.

:? Anne Karin

Linda. uforståelig at du fikk opp en annen fil.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. november 2014 kl. 11.22

Linda skrev:Får du opp noe annet enn meg? Har det noe med visning i ipad å gjøre? Jeg får kun det navnet jeg nevnte over, jeg. Wibe..som mønstret på D/S Turid, etc.

Jeg vet ikke hvorfor vi fikk opp forskjellige filer. Den eneste forklaringen jeg har er at: Elektronenes veier er uransakelige :lol:

Anne K. : Den siste båten han mønstret på - og rømte fra - var ikke D/S Maria slik jeg ser det. Riktignok er det et dampskip (D/S) og navnet begynner på "M" men det har romertall II (2) tilslutt. Navnet er muligens "Marit II", men det var såpass usikkert at jeg ikke skrev hele navnet. Burde vel gjort det og satt (?) bak. :?

Mvh Paul

Anne Karin Johnsen

Legg inn av Anne Karin Johnsen » 5. november 2014 kl. 11.56

OK Paul og takk for korrigeringen. Dette kan ha litt å si for videre forskning. :)
mvh Anne Karin

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»