Feil og udokumenterte slektslinjer relatert til Agdenes

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Feil og udokumenterte slektslinjer relatert til Agdenes

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 24. september 2014 kl. 12.53

Interessen for slektsforskning er økende, - programmer som "Hvem tror du at du er?" og "Alt for Norge" har trolig bidratt til en økende interesse. Kanskje har enkelte med et noe spinkelt grunnlag fra tradisjonell slektsforskning sett på Geni.no og My Heritage som en god løsning for å publisere slektstreet sitt. Det er problematisk at mange feilaktige og udokumenterte slektsforbindelser blir publisert, godtatt og kopiert av andre. I denne tråden vil jeg komme med eksempler på åpenbare feil og udokumenterte forbindelser relatert til Agdenes som ikke bør kopieres av andre uten en grundig gjennomgang av kildene.

Mali Jonsdatter (1661-1737), datter av Jon Oudensen og Brynild Arnesdatter Åsmul.

* Det er så langt ikke dokumentert hvem Mali Jonsdatter var datter av. Videre søk etter Malis herkomst kan være på gårdene Utnes, Ulkestad, Meland og Fjølåsen. I 1680 het brukerne på de nevnte gårdene Jon.
* Mali Jonsdatter ble gift 31. juli 1701 med Jens Eriksen.
* Mali Jonsdatter er nevnt i skiftet etter sin mann Jens Eriksen Selnes i 1729.
* Mali Jonsdatter vitner på tinget i 1745. Hun forteller at hun er gift for andre gang med Ole Eriksen Størdalsviken og er 66 år gammel.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Re: Feil og udokumenterte slektslinjer relatert til Agdenes

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 24. september 2014 kl. 14.50

Jeg fortsetter med Jon Oudensen, som angivelig skal ha vært bruker på Åsmul.

Jon Oudensen Åsmul Singstad (1656- et. 1705)

* Johan Oudenss., 10 år, er nevnt som sønn av enka på Åsmul i 1666.
* Han er bror av Lars og Ole, nevnt henholdsvis i 1665 og 1666.
* Det er ikke dokumentert at Johan Oudensen nådde gifteferdig alder og heller ikke belegg for å hevde at Johan ble gift med Brynhild Arnesdatter Åsmul og Marit Arnesdatter Åsmul.
* Jon eller Johan Audensen er ikke påvist som bruker på Åsmul.

Brynhild Arnesdatter Åsmul (1640- et. 1705)

* Det er ikke kildebelagt at ei Brynhild Arnesdatter har bodd på Åsmul eller noen andre gårder i Lensvik i det aktuelle tidsrommet.
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 24. september 2014 kl. 19.18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 24. september 2014 kl. 15.59

`

Beret Joensdatter (1730- ), g. 1 med Jens Olsen Bjørnstad, g. 2 med Samuel Knudsen Solem.

* Det ble holdt skifte etter Beret i 1765. Arvingene var enkemannen og hennes nærmeste slektning søskenbarnet Maren Ottesdatter (også nevnt som Olsdatter) Bjørnerås.
* Beret var således ikke datter av Jon og Anne Ysland. Hennes opphav er så langt ikke dokumentert, - kanskje var hun innflytter til Lensvik.
* Beret hadde ikke egne barn som levde opp.

`

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 24. september 2014 kl. 20.58

`

Arnt Knudsen Pallin (1701-1751), bruker på Øyangen fra 1722.

* Arnt Andersen ble gift med Siri Knudsdatter den 15. april 1721.
* Arnt Andersen fikk bygsel på Øyangen av Hr. Stub datert 27. mars 1722.
* Kona Siri Knudsdatter kan være datter av Knud Haftorsen og Marit Jonsdatter på Pallin. Det finnes så vidt jeg vet ingen skifter som bekrefter dette, men oppkalling og faddere fra Pallin peker i den retningen.

`

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 25. september 2014 kl. 6.17

Så bra at du tar opp dette, Aud, og det er jo også utrolig bra jobba - som vanlig!
Du vet jo at jeg sjøl har gått i fella sjøl ved anledninger, det har vel de fleste som holder på med slektgransking gjort en gang eller to, men å publisere feil er jo noe helt annet. Jeg har ved flere anledninger tatt opp at man ikke må stole blindt på ferdig oppsatte slektstrær publisert på nett, det er så utrolig mye dårlig materiale 'der ute'! Vi får håpe noen lærer av det!
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 25. september 2014 kl. 14.57

Hei Olaf,

Jo da, vi har vel alle gått i den fella en eller flere ganger. Jeg håper vel egentlig at brukere av Geni og MyHeritage ser denne tråden og rydder opp. Enkelte av de jeg har nevnt eller kommer til å nevne er også min slekt. Jeg har problemer med å godta at linjer som jeg vet er feil blir stående uimotsagt av den grunn at vi, som ikke er medlemmer av Geni og MyHeritage, ikke har mulighet til å kontakte den som har lagt ut informasjonen. Det er nå et halvt år siden Eli Bustad og Walter Haugen fikk korrigert sine farsnavn. Tråden er lest ca. 700 ganger siden oppklaringen. Jeg tolker dette som at viljen til å endre mangler hos enkelte! Kanskje velger de å stole mer på bygdebokforfatteren. Bygdebøkene kan også være en kilde til feil og tvilsomme slektslinjer. Jeg tror det er viktig å huske at når bygdebokforfattere skriver “NN er trolig sønn av…”, så har han / hun ikke belegg i kildene.

Eli Jonsdatter Bustad
På Geni.no har Eli fremdeles Jon som far, selv om vi vet at hun er datter av Gaute.

Mvh Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 28. februar 2015 kl. 16.59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 25. september 2014 kl. 16.02

`
Lars Olsen Tøndel (1664- ca. 1725), sønn av Ole Joensen og Kristin Tøndel.

* En Lars Olsen er nevnt som sønn av Ole Joensen og Brønnil Carlsdatter i to skifter på Øvre Tøndel i 1692 og 1699. Han kan ikke være identisk med Lars Olsen på Åsmul i 1701 ettersom han befinner seg hos sin stemor og stefar på Øvre Tøndel i 1701-tellingen. Han er ført under tjenestefolk og er oppgitt å være født på gården. Alderen er satt til 13 år.
* Lars` far Ole var bruker på Åsmul fra 1674 til 1685. Oles farsnavn er så langt ikke dokumentert.
* Enka etter Ole brukte gården i årene etter mannens død. I en sak på tinget i 1699 kommer det fram at sønnen, soldaten Lars Olsen, møtte på vegne av sin mor som da var enke.
* I 1701 er Lars Olsen ført med en alder på 36 år.
* I en militærrull fra 1703 er Lars Olsen Åsmul ført med en alder på 30 år. Han ble innrullert i 1699.
* I en legdsrull fra 1724 er Lars, som nå bør på Nedre Tøndel, ført med en alder på 52 år.
* I en legdsrull fra 1749 er Lars på Nedre Tøndel blitt hele 90 år. Det er vel trolig noe overdrevet!
* I Ekstraskatten av 1762 er Lars omtalt slik; Lars har i mange år vært sengeliggende og til byrde for sønnen. Sønnen er Ole Larsen f. 1699.

Kristin Tøndel (1640- )

* Ole Joensen var gift 2 ganger. Konene het Brønnil Carlsdatter og Marit Nilsdatter.
* Ei Kristin el. Kirsten er ikke påvist på Øvre eller Nedre Tøndel.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 26. september 2014 kl. 13.50

`

Ole Olsen Tøndel (1655-1701), sønn av Ole Joensen og Brønnild Carlsdatter Tøndel.

* Skiftet etter Brønnild Carlsdatter i 1692 viser at hun hadde tre sønner med Ole Joensen; Joen, Carl og Lars.
* Det ble holdt likpreken etter en Ole Tøndel, sønnen Carl, sønnen Nils og Oles mor Kirsten Ysland den 16. mai 1701. Ole Tøndels farsnavn er ikke kjent.
* Sønnen Sevald f. 1698 er ikke kildebelagt. Navnet Sevald kom til Lensvik med Sevald Jensen Rokset som ble gift med enka på Øvre Tøndel noe før 1701-tellingen.
* Sønnen Nils f. 1701 kan ikke være identisk med den Nils Olsen som ble gift med Kirsten Larsdatter Åsmul f. 1703. Nils f. 1701 døde som spebarn.

`

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 26. september 2014 kl. 14.39

`

Var Mali Jonsdatter, Gjertrud Jonsdatter og Berit Jonsdatter søsken?

* Gjertrud og Mali fikk begge ei datter Brønnil. Det er så langt ikke dokumentert at de var søsken, barnas faddere peker ikke i den retningen. Gjertrud kan like gjerne være søster av ei Kirsten Jonsdatter som døper ei datter Kirsten i 1704.
* Beret er født i 1705, hun er datter av Jon og Brønnil som kom til Åsmul like etter 1701. Brønnil vitnet på tinget i 1745 og oppgir å ha bodd på Åsmul i 44 år.

`

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 27. september 2014 kl. 13.11

`

Marit Nilsdatter Tøndel (1675-1732), datter av Nils Krognes og Dordi Tøndel.

* Nils er ikke påvist som bruker på Krognes i Rissa i det aktuelle tidsrommet.
* Videre søk etter Marits herkomst bør i første omgang være på gårdene Ysland, Grønningen og Indergård.

Sevald Jensen Rokset (1670-1754) (Birthplace: Krogness, Rissa, Norway)

* Det er godt dokumentert at Sevald kom fra Rokset i Rissa. (Skiftet etter faren Jens i 1684 og 1701-tellingen.)
* Det er Lensvikboka som er feilkilden når det gjelder koblinga til Krognes i Rissa!

`

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 1. oktober 2014 kl. 11.51

`

Anders Jonsen Ingdal / Yslandshaugen (1729-1807), sønn av Joen Joensen Yslandshaugen og Anne Jacobsdatter Hermstad.

* En forbindelse til Yslandshaugen er ikke dokumentert.
* I debatten Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu vises det til kilder som tyder på at Anders Jonsen er født på Bakken i Ingdal i 1729 som sønn av Jon Olsen og Ingeborg Larsdatter.

`

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 27. oktober 2014 kl. 15.28

`

Joen Joensen Yslandshaugen (1683-1757), sønn av Joen Joensen og Ingeborg Yslandshaugen.

* Joen Joensen er ført med en alder på 11 år i 1701-tellingen.
* Joen Joensen er trolig den Joen Joensen som fikk bygsel på 1 spann i Ysland i 1720.
* Joen (Joensen) brukte 1 spann i Øvre Ysland i 1723.
* Joen Øvre Yslands kvinne Anne Pedersdatter døde i desember 1749, 59 år gammel.
* Kan vi si med sikkerhet at Joen Joensen Haugen som ble gravlagt 29. mai 1757 i Rissa er hjemmehørende på Øvre Ysland?
* I en legdsrull fra 1749 er det tre brukere på Ysland, - ei enke, Jon (uten alder) og Ole 30 år.
Joen Larsen fikk bygsel i 1743. I 1747 var Jon Larsen Ysland lagrettemann og Ole Jonsen Øvre Ysland skulle ha møtt,- han ble erstattet av Ole Rolfsen Meland. Min teori er at enka er identisk med Anne Pedersdatter.
* Det er ikke dokumentert at Joens mor het Ingeborg.
* Det er ikke dokumentert at Joen Joensen f. ca. 1690 var gift to ganger. Anne Jacobsdatter var gift 1. med en Joen Joensen Tørstad i 1731 og 2. med Joen Larsen Tøndel i 1743.
* Det er ikke dokumentert at Joen og Anne på Øvre Ysland hadde ikke sønnen Anders Joensen Ingdal og det er beviselig feil at de hadde datteren Beret Joensdatter Bjørnstad.

`

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 13. juni 2015 kl. 14.20

'
Knut Singstad (1585-, far til Halvard f. 1610 og Ole f. 1633.

Jeg vil oppfordre Tom Kristian Sandvold og andre brukere av Geni.com om å sjekke primærkildene før det publiseres linjer og forbindelser fra 1600-tallet i Lensvik. Det er viktig å huske at bevisbyrden ligger hos den som velger å publisere.

* Ole Knudsen er omtalt med gårdnavnet Berg i 1663. Det kan vanskelig bortforklares og forbindelsen mellom Ole og Halvard fremstår som lite troverdig.
Fogderegnskapene i Fosen, 1663
* Halvard Knudsen Singstad var angivelig gift med Eline. Koppskatten av 1645 viser at Elline var gift med Aren Singstad.

Lensvikboka, side 123. (Johan Singstad, 1949)
Det neste som finnes er et skattemanntall fra 1645 hvori det står, at oppsitterne på gården Singstad var: Arnne, Ellen og qvinden Marit. Dette samsvarer også dårlig med det som er publisert på Geni.com.

Brukeravatar
dn19073
Sted: SAUPSTAD

Legg inn av dn19073 » 24. juni 2015 kl. 16.44

FLOTT AUD.

Og nå er vi jaggu i slekt med God Mighty him self på GENI. Det har vært rart vis vi ikke var det da men ?

Det sier bare nok om elendigheten, med kjappe løsninger og værre er det at folk tror på dette som sanheter.

Gunnar Andre

gj12185

Legg inn av gj12185 » 24. juni 2015 kl. 22.57

Tusen takk, Aud.
Jeg har holdt på med innsamling av familierelaterte data i 30-40 år, til å begynne med helt uten noen tanker om slektsforsking, det bare ble sånn! Jeg har hele tiden vært motstander av nettbaserte programmer som ligger ute til fri benyttelse og koipiering, men nå fant jeg nylig ut at fjerne slektninger hev seg på den delvis medieskapte 'slektforskerbølgen', og har lagt ut deler av familien på nett. Noe har de 'stjålet' av meg, jeg ser at det er korrigeringer som jeg har kommet med i forumposter, andre ting er nedlastet fra nettet og må betegnes som fri fantasi. Mange tror at om en Ole Olsens fødselsdag nå ligger i transkribert utgave, så er det akkurat ham de har lett etter i mange minutter. Jeg har gått i fella så mange ganger sjøl, at jeg vet at dette bærer galt avsted. Hva skal jeg gjøre? Gi dem alt jeg har samlet ihop i alle disse årene, så de kan spleise det med tullballet de har fra før? Eller bare overse dem og fortsette som før?

Tohmas Brevick
Sted: MJØNDALEN

Legg inn av Tohmas Brevick » 25. juni 2015 kl. 21.10

Vanskelig tema dette. ALLE tror jo at det som ligger på GENI og andre nettbaserte fora er riktig. Tror det kommer av "Fjesbok" vaner?

Flott at temaet tas opp, vi som er redelige med kilder må fortsette å korrigere!

Tohmas

gj12185

Legg inn av gj12185 » 26. juni 2015 kl. 5.28

Beklager hvis jeg stjal tråden din, Aud. I tillegg til at vi har sett dine innlegg og korrigeringer som er et resultat av et imponerende og iherdig arbeide i mange år, så har jo temat med feil i nettbaserte slektsprogrammer også vært et underliggende tema hele tiden. Kopieringer fra og til nettbaser, som attpå til lager koblinger mellom folk i de forskjellige databasene, så man får importert et helt fremmed slektstre inn i sitt eget hver gang man legger inn feil fødseldata. Å hurra! :? Dette er vel et såpass betent tema at det sannsynligvis trenger en egen tråd etterhvert.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 27. juni 2015 kl. 12.25

Olaf skrev:Beklager hvis jeg stjal tråden din, Aud.

Det går helt fint, det er viktig at dette problemet blir tatt opp. :)

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 27. juni 2015 kl. 13.23

Innlegget er fjernet da feilen er rettet høsten 2017.
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 18. november 2017 kl. 19.04, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 14. august 2015 kl. 22.33

'
De er lov å bruke litt sunn fornuft når man velger å arbeide med slekt på Geni. :idea:

Stakkars Marit Johnsdatter Ysland.

Hun ble bigamist da hun ble gift med sin "andremann" Lars Larsen Tøndel i 1758. Hennes første ektemann het Ole Gabrielsen Singstad.

Det finnes gode innføringskurs i slektsgranskning, mer er det ikke å si.

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»