Jorunn på Brunla
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Jorunn på Brunla
Jeg har nå lest gjennom det jeg har funnet om Jorunn på Brunla, uten å bli særlig klokere. Kan noen bekrefte følgende:
a) Jorunn var gift 3 ganger:
1. m. Bjørgulv Aastesson
Hun var en ung og rik enke etter bonde Bergulv Aastesson, s.a. sysselmann Aaste
Bergulvsson på Mæla (kilde: Gamle Gjerpen)
datter: Herborg Bjørgulvsdatter
2. m. Gløer Arnasson, s.a. Arne Andresson på Ø. Skaraberg i Tjølling og Aasa Audunsdotter
fra V. Skaraberg. Hun skal ha vært søster av Bjarne Audunsson
sønn: Nikolas Gløersson
3. m. Pål Gyrdsson
b) Hun skal ha vært datter av Margrete på Brunla og ?. Her har jeg sett to kandidater:
Lodin Eyvindsson Kusse og Nikolas Sveinsson Galle.
c) Hvem var Margretes foreldre? Jeg har sett Sigurd Gautsson Galte/Sigrid Guttormsdatter Norheim, men får ikke kabalen opp med denne Sigrid
hilsen Per
a) Jorunn var gift 3 ganger:
1. m. Bjørgulv Aastesson
Hun var en ung og rik enke etter bonde Bergulv Aastesson, s.a. sysselmann Aaste
Bergulvsson på Mæla (kilde: Gamle Gjerpen)
datter: Herborg Bjørgulvsdatter
2. m. Gløer Arnasson, s.a. Arne Andresson på Ø. Skaraberg i Tjølling og Aasa Audunsdotter
fra V. Skaraberg. Hun skal ha vært søster av Bjarne Audunsson
sønn: Nikolas Gløersson
3. m. Pål Gyrdsson
b) Hun skal ha vært datter av Margrete på Brunla og ?. Her har jeg sett to kandidater:
Lodin Eyvindsson Kusse og Nikolas Sveinsson Galle.
c) Hvem var Margretes foreldre? Jeg har sett Sigurd Gautsson Galte/Sigrid Guttormsdatter Norheim, men får ikke kabalen opp med denne Sigrid
hilsen Per
-
Re: Jorunn på Brunla
Hei, jeg hadde håpet på noe mer enn referanser til Geni. Der har jeg inntrykk av at det blir kopiert og bekreftet igjen av andre som har kopiert det samme.
Data benyttet er fra Digitalarkivets forum, satt sammen av div diskusjoner
mvh Per
Data benyttet er fra Digitalarkivets forum, satt sammen av div diskusjoner
mvh Per
- Else Berit Rustad
Kanskje lurt å opplyse om hvilket århundre det gjelder, i hvert fall
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
-
Unnskyld, det 14de - 1376 er et år hvor Jorunn og Pål Gyrdsson er nevnt sammen med Nikolas Sveinsson Galle - enkemann etter Margrete
mvh Per
mvh Per
Det ser ut til at kildegrunnlaget er beskrevet i Geni-lenka. Som det framgår der, er kildegrunnlaget heller begrenset. Pål Gjurdssons kone Jorunn er omtalt i et diplom fra 1376, og så er det gjettet på at hun var identisk med hustru Jorunn på Mæla i Gjerpen og Nikolas Gløderssons mor Jorunn, begge nevnt i Rødeboka. Her er det naturligvis ingenting som er sikkert. For alt vi vet, kan dette handle om tre forskjellige kvinner ved navn Jorunn.
-
Hei, og takk for svar. I det samme dokumentet er vel Nikolas Glødersson omtalt som stesønn til Pål Gyrdsson, så ekteskapet mellom Gløder Arnasson Skalleberg og Jorunn er vel bekreftet?
Elers er det vanskelig å finne ut hva Margrete, gift 2. g. med Nikolas Sveinsson Galle, hadde som farsnavn. Her har jeg sett flere forslag, Sigurdsdatter, Brynjulvsdatter og Audunsdatter.
Lett skal det ikke være
igjen, takk for svar
mvh Per
Elers er det vanskelig å finne ut hva Margrete, gift 2. g. med Nikolas Sveinsson Galle, hadde som farsnavn. Her har jeg sett flere forslag, Sigurdsdatter, Brynjulvsdatter og Audunsdatter.
Lett skal det ikke være
igjen, takk for svar
mvh Per
-
Hei, takker for linken. Skal nå med interesse lese "det norske folks historie"
Mvh Per
Mvh Per
Per skrev:Hei, og takk for svar. I det samme dokumentet er vel Nikolas Glødersson omtalt som stesønn til Pål Gyrdsson, så ekteskapet mellom Gløder Arnasson Skalleberg og Jorunn er vel bekreftet?
Stesønnen kalles bare ved fornavn - Nikolas - så hva hans far het, går ikke fram av dette diplomet.
Men det er altså en Nikolas Glødersson som har gitt jord i Fen i Holla til Gjerpen prestebord for bønnehold for sin mor Jorunn.
Spørsmålet er så om dette er samme mor og sønn. Det er jo slett ikke sikkert. Men hvis det er samme mor og sønn, het Pål Gyrdssons kone Jorunns foregående mann Gløder. Da er det igjen et spørsmål om denne Gløder var identisk med Gløder Arnesson på Skalleberg. Det forekommer meg å være mye gjetting på grunnlag av navnelikheter her.
-
Takk for utfyllende svar. En kan kanskje si som det er gjort her i "Gamle Gjerpen" fra gården Gamle Holm:
"Informasjonen i avsnittet nedenfor bør sees på med sunn skepsis.
G.br., selveier
Gløer Arnasson, s.a. Arne Andresson på Ø. Skaraberg i Tjølling og Aasa Audunsdotter fra V. Skaraberg.
g.m. enke Joronn Nikulasdotter fra Mæla, d.a. ridder, riksråd og sysselmann i Råbyggelag Nikulas Sveinsson Galle som var av Islandsk opphav.
Hun var en ung og rik enke etter bonde Bergulv Aastesson, s.a. sysselmann Aaste Bergulvsson på Mæla.
1. Niculas Gløersson.
2. Lidvard (Levor) Gløersson. Han ble stamfar for den gamle Vreimsætta i Bø i Tel. og hadde mye jordegods i både Bø og i Nes i Sauherad.
3. Ulvhild Gløersdotter. Hun arvet Holm.
Herborg Bergulfsdotter var Joronns eneste barn med sin første mann. Se S. Mæla.
Av barn i ekteskapet med Gløer kjenner vi til kun disse 3 barna (ovenfor).
Gløer Arnassons morbror var ridder og riksråd Bjarne Audunsson. Det vites ikke om Gløer Arnason stammer fra den
gamle gløerætta på mor eller fars siden. Det er dog på det rene at han eide Holm og mye annet jordegods."
Mvh Per
For videre informasjon se Digitalarkivet, Brukernes eget forum - "hvem var Andres Skardebergs hustru"
mvh Per
"Informasjonen i avsnittet nedenfor bør sees på med sunn skepsis.
G.br., selveier
Gløer Arnasson, s.a. Arne Andresson på Ø. Skaraberg i Tjølling og Aasa Audunsdotter fra V. Skaraberg.
g.m. enke Joronn Nikulasdotter fra Mæla, d.a. ridder, riksråd og sysselmann i Råbyggelag Nikulas Sveinsson Galle som var av Islandsk opphav.
Hun var en ung og rik enke etter bonde Bergulv Aastesson, s.a. sysselmann Aaste Bergulvsson på Mæla.
1. Niculas Gløersson.
2. Lidvard (Levor) Gløersson. Han ble stamfar for den gamle Vreimsætta i Bø i Tel. og hadde mye jordegods i både Bø og i Nes i Sauherad.
3. Ulvhild Gløersdotter. Hun arvet Holm.
Herborg Bergulfsdotter var Joronns eneste barn med sin første mann. Se S. Mæla.
Av barn i ekteskapet med Gløer kjenner vi til kun disse 3 barna (ovenfor).
Gløer Arnassons morbror var ridder og riksråd Bjarne Audunsson. Det vites ikke om Gløer Arnason stammer fra den
gamle gløerætta på mor eller fars siden. Det er dog på det rene at han eide Holm og mye annet jordegods."
Mvh Per
For videre informasjon se Digitalarkivet, Brukernes eget forum - "hvem var Andres Skardebergs hustru"
mvh Per