Gamle yrkestitler: Hva gjorde en "bordarbeidsmann"

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn23714
Sted: FLAKTVEIT

Gamle yrkestitler: Hva gjorde en "bordarbeidsmann"

Legg inn av dn23714 » 5. april 2014 kl. 7.48

I mitt arbeid med slekta møter jeg ofte yrkestittelen "bordarbeidsmann". Jeg har ikke klart å finne ut hva en slik "mann" gjorde, så derfor: Kan noen hjelpe meg med dette?

På forhånd takk for hjelp.

Arne

Brukeravatar
Kari Sandberg
Sted: HAMAR

Re: Gamle yrkestitler: Hva gjorde en "bordarbeidsmann&q

Legg inn av Kari Sandberg » 5. april 2014 kl. 10.25

Jeg tror det er en som la planker (bord) til tørking og lagring på et sagbruk.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Gamle yrkestitler: Hva gjorde en "bordarbeidsmann&a

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. april 2014 kl. 13.15

Her er også noen betraktninger om dette:

http://forum.arkivverket.no/topic/98047 ... 00-tallet/

dn23714

Legg inn av dn23714 » 5. april 2014 kl. 19.54

Takk for hjelp. Da skjønner jeg litt mer. Det er en variant av yrkesbetegnelsen "snekker" vi har med å gjøre, ser det ut til.

Arne

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 5. april 2014 kl. 23.11

Jeg heller mot Karis forklaring. Men man må være åpen for at det kan bety forskjellige ting avhengig av geografi.
Hvis det i din kilde skulle bety snekker ville jeg forvente at samme kilde/skriver knapt bruker termen snekker.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 6. april 2014 kl. 12.50

Jeg har ofte støtt på betegnelsen bordarbeidsmann i bystrøk der det ikke er noe sagbruk, og der sammenhengen viser at det er tømrere det er snakk om, altså folk som bygger hus e.l. og jobber med "bord" (planker).
mvh
leif erik otterå

dn23714

Legg inn av dn23714 » 6. april 2014 kl. 19.56

Også jeg har møtt betegnelsen mest i bystrøk, og min erfaring for så vidt er i hovedsak begrenset til registeringer i Bergen.

Ellers er det litt pussig, kanskje, at en betegnelse som ser ut til å være brukt så pass mye, ikke kan defineres mer entydig. Men innspillene ovenfor har brakt meg et stykke videre.

Igjen takk for hjelp.

Arne

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 6. april 2014 kl. 21.40

Jeg vil ikke på noen måte benekte at betegnelsen kan være brukt om en tømmermann eller snekker, men synes det er rart. Spesielt i byene hvor disse yrkesgruppene tilhørte Laug.

En tanke fra min side er: I en by hadde de vel neppe sagbruk, men jeg vil anta at det var trelasthandlere og trelastlagre. Dette fører videre til tanken om at en bordarbeidsmann kunne være en som arbeidet ved et slikt lager.

Dette er som nevnt, bare en tanke.

Mvh Paul

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 6. april 2014 kl. 22.00

Med slik usikkerhet er det som jeg nevnte tidligere viktig å sjekke hvordan kildene på stedet er ført. Igjen - hvis bordarbeidsmann et sted betydde snekker, tømrer, må man da samtidig kunne observere at tittelen snekker knapt blir nevnt i samme kilde. Er det sjekket?
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 7. april 2014 kl. 12.40

Kan kanskje være hjelpegutter for snekkere som hadde som oppgave å frakte borda frem til snekkeren.
Det er vel omtrent det nye læregutter settes til i dag også. I hvertfall skjedde det hos meg da jeg hadde en gjeng taktekkere til å reparere taket.
Yngstemann rev takstein og kastet vekk og senere var ansvarlig for å frakte alle plankene opp til snekrene.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. april 2014 kl. 12.58

I bystrøk hvor det fantes "bordtomter" (lagringsplasser for bord og planker), kan man ofte finne yrkesbetegnelser som f.eks. bordstabler, bordarbeidsmand osv. Jeg har endel av disse i egen slekt i Drammen (Bragernes).
De av dem jeg har fulgt videre, er ikke senere blitt betegnet som snekkere eller tømrere. Jeg vil tro en bordarbeidsmann eller bordstabler er det vi ville kalle ufaglært.

Mvh
Else B.

dn23714

Legg inn av dn23714 » 7. april 2014 kl. 21.49

Mange gode innspill her, og det vi må kunne enes om er at en «bordarbeidsmann» arbeidet med «bord» eller «planker». Mer usikkert er det vel om han arbeidet ved et sagbruk eller trelastlager, eller som en slags hjelpemann i forbindelse med byggearbeider. Alle disse variantene kan vel i og for seg tenkes.

Vi har hatt flere trelasthandlere i Bergen, bl.a. Toftegaard og Paal Kahrs. Jeg ser det vel som en mulighet at «mine» folk kan ha arbeidet der, uten at jeg så langt har opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte dette.

Men som en liten kuriositet: En av de jeg har fulgt gjennom kirkebøkene, er «bordarbeidsmann» ved til sammen ni registreringer fra 1867 til 1900, for så å bli «forhenværende byggmester» ved FT Bergen 1910 og dødsfallsregistreringen i 1932. Vi kan vel tenke oss mange slags forklaringer på dette, og kanskje får vi ikke noe sikkert svar.

Spennende er det i alle fall. Å forske på slekta.

Arne

Tore Haraldsen Trollsaas
Sted: LILLESTRØM

Legg inn av Tore Haraldsen Trollsaas » 8. april 2014 kl. 12.24

J. Brynildsen, Norsk-Engelsk ordbok, Oslo, Aschehoug 1927 oversetter Bordarbeidsmand med Carpenter.

Kongelige Rescripter, Resolutioner og Collegial-Breve for Norge : i Tidsrummet 1660-1813. 3 : 1781-1796, Christiania, Cappelen, 1833, side 136, gir litt info om Bordarbeidsmansrollen i Bergen på 1830-tallet, se vedlegg.

For øvrig finnes det en rekke steder i Bergens Adressecontoirs Efterretninger opp gjennom 1800-tallet nevnt Bordkledningsmand, samt om du går til http://www.nb.no og søker på bordarbeidsmænd eller bordarbeidsmand, så dukker det opp ytterligere beskrivelse av yrket samt en rekke navngitte mennesker med den tittelen.

mvh Tore
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn23714

Legg inn av dn23714 » 10. april 2014 kl. 22.15

Takk Tore. Mye godt stoff her, som jeg ser fram til å få sett nærmere på.

Arne

Svar

Gå tilbake til «Generelt»