Ekteskap mellom stesøsken

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Ekteskap mellom stesøsken

Legg inn av dn20990 » 3. april 2014 kl. 20.56

Jeg "støtte på" ei jente som i 1769 giftet seg med sin stebror (Svale og Maddele midt på siden i linken under):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-97
Selv om disse to ikke var i slekt biologisk overrasker det meg at samfunnet dengang aksepterte slike ekteskap. Måtte de søke dispensasjon slik som søskenbarn eller tremenninger måtte?
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Ekteskap mellom stesøsken

Legg inn av Paul Johan Hals » 3. april 2014 kl. 22.10

Hvis de ikke var beslektet var det neppe noe problem. Det står ingenting i boka om at de hadde kongelig bevilling, noe de måtte ha om de var nært beslektet. I slike tilfelle er det min erfaring at en slik bevilling erstattet lysingen. Her er det lyst de vanlige 3 ganger, 12., 13., og 14 søndag etter Trefoldighet.

Mvh Paul

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 3. april 2014 kl. 22.31

I Kristian Vs Norske lov er det sett grenser for kor nær slektskap eller svogerskap det kan vere mellom ektefolk. (bok 3 - kap. 18 - art. 9 punkt 4.) Men så kjem det:
"Og skal herhos agtis, at Svogerskab, som hindrer Egteskab, ikke agtis videre, end iblant een Mand og alle hans Hustruis Slægtinge, og iblant een Qvinde og alle hendis Mands Slægtinge, og ikke iblant Mandens og Qvindens Slægtinge indbyrdis; Hvorfor Mandens og Qvindens Slægtinge ikke forbydis for Svogerskab at komme sammen i Egteskab: Saa maa da to Brødre have to Søstre, Fader og Søn have Moder og Daatter, og en Mand maa have sin Stifmoders Moder eller Daatter, og saa fremdelis. "
http://www.hf.uio.no/iakh/forskning/pro ... 03_18.html

Altså kunne stesysken gifte seg.

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 3. april 2014 kl. 22.44

Mange takk for god oppklaring :)
mvh
leif erik otterå

Svar

Gå tilbake til «Generelt»