Hvilket statsborgerskap får barnet. Amerikansk mor norsk far

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Hvilket statsborgerskap får barnet. Amerikansk mor norsk far

Legg inn av Osvald Rydjord » 2. november 2013 kl. 17.46

Hvilket statsborgerskap, amerikansk, norsk eller dobbelt, får barnet når mor er amerikansk og far er norsk? Barnet blir født i USA.

Har det noen betydning om de er gift eller "bare" samboere?

gj14758
Sted: Sverige

Re: Hvilket statsborgerskap får barnet. Amerikansk mor norsk

Legg inn av gj14758 » 3. november 2013 kl. 0.26

Hvornår ble barnet født?

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 3. november 2013 kl. 2.37

Et barn som fødes i USA, har ihvertfall automatisk amerikansk statsborgerskap pga at USA bruker sånne territoriale prinsipper: Fødes du på amerikansk territorium, er du amerikansk statsborger. Det har ikke noe å si hva foreldrene har av statsborgerskap eller sivilstanden deres.

Så blir det muligens litt kinkig: Norge har en regel om at man kun kan ha ett statsborgerskap. Skaffer noen seg statsborgerskap i et annet land, skal man automatisk tape det norske statsborgerskapet man måtte ha. Men Norge har samtidig en lov som sier at et barn med norsk far eller mor, automatisk får norsk statsborgerskap...

Her bør nok eksperter på lover og regler overta med finjussen :) USA tillater dobbelt statsborgerskap, Norge gjør ikke (men det er en del eksempler på at folk har klart å holde på to statsborgerskap, selv om det nok ikke har vært helt legalt)

Mvh
Linda

Bente Lillian Skjager
Sted: LEINSTRAND

Legg inn av Bente Lillian Skjager » 3. november 2013 kl. 8.41

Hei!

Norge tillater nok doble statsborgerskap:

http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsbo ... orgerskap/

Mvh Bente

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 3. november 2013 kl. 11.11

Takk for tilbakemeldinger fra dere alle på et spørsmål jeg fikk i går. Hun som reiste til USA i dag håpet at hennes barnebarn kunne få dobbelt statsborgerskap, og det ser det jo ut til at det er muligheter for når en ser på siste linken. Men det vil kanskje kreve en del papirmølle.

Mvh
Osvald

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 3. november 2013 kl. 11.46

Meiner å huske at etter fyllte 18 år så må "Barnet" velge om det vil ha Norsk eller Amerikansk statborgerskap...

Men det var den husken då :lol:

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 4. november 2013 kl. 11.03

Det å avsi seg amerikansk statsborgerskap er i USA en "fiendtlig" handling og gjør man det, skall man ikke besøke det landet noe mer. Av den grunn så tillater Norge og de fleste andre land dobbelt statsborgerskap.

Forøvrig er det også tillatt i Norden med det, mitt barnebarn er både norsk og svensk ;-)

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. november 2013 kl. 11.44

Takk for ytterligere klargjøring!

Mvh
Osvald

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 4. november 2013 kl. 11.50

Niels skrev:Det å avsi seg amerikansk statsborgerskap er i USA en "fiendtlig" handling og gjør man det, skall man ikke besøke det landet noe mer. Av den grunn så tillater Norge og de fleste andre land dobbelt statsborgerskap.

Well, det er ein sannheit med modifikasjoner :D

Eg har ein kjenning, Norske foreldre, fødd i USA og bosatt der mesteparten av livet. Som 18 åring måtte han velge statsborgerskap, han valgte Norsk, jobber og bor framleis i USA, har ingen problemer med å komme ut eller inn av landet.

Det er kanskje ikkje heilt svart-kvitt :-)

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

gj21186
Sted: Ranheim

Legg inn av gj21186 » 12. mars 2014 kl. 3.29

Jeg har amerikansk far og norsk mor. Hun reiste dit for å gå på skole, ble gift, og der kom jeg. Født i New York, døbt i Nidarosdomen, men med amerikansk statsborgerskap.

"Regelen", om man kan kalle det for noe, var da i 1982, at hvis du hadde amerikansk far og norsk mor, kunne man søke om det "ekstra" statsborgerskapet fra barnet (du) var 17 1/2 til 18 år. Slik endte jeg opp med dobbelt statsborgerskap.

Jeg mistet heller ikke det norske statsborgerskapet fra amerikansk synspunkt når jeg gikk befalsskolen her. Derimot kom jeg ikke inn på krigsskolen på Linderud uten å gi fra meg det amerikanske statsborgerskapet (noe jeg ikke gjorde).

Så man kan ha begge statsborgerskap under visse forutsetninger. Det har vært noen store fordeler med det, men det har samtidig vært noen ulemper på veien.

Vet ikke helt om det var svar på spørsmålet.

gj11938
Sted: ÅRNES

Legg inn av gj11938 » 17. mars 2014 kl. 17.48

jeg har minst to sånne i familien, norske og amerikanske, pga amerikansk far. Født her. Enda faren har sagt fra seg det amerikanske statsborgerskapet og ikke kan reise og besøke sin familie der.
Den store fordelen er at det er mye lettere å reise ofte eller lenge i amerika, samt ingen kø i immigration.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»