Margareth Caithnes, født 17.02. 1799, Dundee. Født Dall/Dale
Moderator: MOD_Emigranter
Margareth Caithnes, født 17.02. 1799, Dundee. Født Dall/Dale
Hei! Jeg tar en sjanse og henvender meg til dere som er vant med å lete utenlands. Jeg skal til Skotland.
To foreldreløse jenter kom til Kristiansund ca 1815, til sin onkel William Dall. Margareth Caithnes og Betzy Caithnes Margareth skal være født 17.02.1799, Dundee, Skotland.
Har noen sikre opplysninger om hennes foreldre, men også noen usikre.
Sikkert er: Hennes far var George Caithnes, shipsmaster (skipper) født ca 1765, Dundee, død 1813 ved forlis.
Hennes mor, Margaret, født Dall. skal være født 17.05.1769, Dundee. Vet ikke om hennes død.
George Caithnes og Margareth Dall skal ha giftet seg 09.08.1795, Panbride, Angus, Skotland.
Noen som kan finne ut hvor denne familien bodde i Dundee? Hvor bodde disse jentene før deres foreldre døde? Jeg har funnet at George Caithness måtte ha vært en holden mann, da begge døtrene hadde gått på kostskole den gang.
Margareth Caithnes ble gift med Peter Ulich, døde på Tamsøy, Finmark ca 1890
Betzy aithnes ble gift Volkmar, Kristiansund
Veldig spent på om noen kan finne ut av hvor i Dundee eller Panbride denne familien bodde i sin tid. All opplysning er interessant, da vi tenker å dra dit i sommer.
Mvh
Gunn Sivertsen
To foreldreløse jenter kom til Kristiansund ca 1815, til sin onkel William Dall. Margareth Caithnes og Betzy Caithnes Margareth skal være født 17.02.1799, Dundee, Skotland.
Har noen sikre opplysninger om hennes foreldre, men også noen usikre.
Sikkert er: Hennes far var George Caithnes, shipsmaster (skipper) født ca 1765, Dundee, død 1813 ved forlis.
Hennes mor, Margaret, født Dall. skal være født 17.05.1769, Dundee. Vet ikke om hennes død.
George Caithnes og Margareth Dall skal ha giftet seg 09.08.1795, Panbride, Angus, Skotland.
Noen som kan finne ut hvor denne familien bodde i Dundee? Hvor bodde disse jentene før deres foreldre døde? Jeg har funnet at George Caithness måtte ha vært en holden mann, da begge døtrene hadde gått på kostskole den gang.
Margareth Caithnes ble gift med Peter Ulich, døde på Tamsøy, Finmark ca 1890
Betzy aithnes ble gift Volkmar, Kristiansund
Veldig spent på om noen kan finne ut av hvor i Dundee eller Panbride denne familien bodde i sin tid. All opplysning er interessant, da vi tenker å dra dit i sommer.
Mvh
Gunn Sivertsen
-
- Sted: OSLO
Re: Margareth Caithnes, f17.02. 1799, Dundee. Født Dall/Dale
Under "Generation No. 4" er ekteparet George Caithness og Margaret Dall nevnt.
Tre døtre navngis, Elizabeth, Margaret og Mary.
"Finnmark-slekt" angir navnene på døtrene som Betty, Margareth, Sophia Gray og Mary.
Ser at etternavnet Caithness generelt skrives med to 's'-er i online-registreringer.
Testamente/"Will" etter George Caithness of Dundee, Angus - 29. Mars 1813?
Men hvis han med sikkerhet døde "... died Jun 1813 ..." (og ikke begravelse - døde i forlis, ikke "gjenfunnet"?) er dette vel en annen.
- Det koster i så fall £3.36 å finne det ut (hans gjenlevende famile må vel være nevnt).
Tre døtre navngis, Elizabeth, Margaret og Mary.
"Finnmark-slekt" angir navnene på døtrene som Betty, Margareth, Sophia Gray og Mary.
Ser at etternavnet Caithness generelt skrives med to 's'-er i online-registreringer.
Testamente/"Will" etter George Caithness of Dundee, Angus - 29. Mars 1813?
Men hvis han med sikkerhet døde "... died Jun 1813 ..." (og ikke begravelse - døde i forlis, ikke "gjenfunnet"?) er dette vel en annen.
- Det koster i så fall £3.36 å finne det ut (hans gjenlevende famile må vel være nevnt).
Hei!
Tusen takk for svar fra dere begge to. Gravstenen på Kistrand var ukjent for meg. Artig at den fortsatt finnes.
Så til neste svar. - Du har nok funnet rett George Caithness når det gjelder dette testamentet. Selv har jeg aldri vært inne på slike sider og vil derfor spørre dere drevne. -
Vil det kunne komme fram bostedsadresse på evt enke og barn i et slikt dokument?
Til slutt et annet spørsmål. Vil det være enkelt å få opplysninger fra statsarkiv der borte når vi selv kommer til Dundee i sommer?
Alle gode tips for smart fremgangsmåte i slik leting mottas med takk.
Tusen takk for svar fra dere begge to. Gravstenen på Kistrand var ukjent for meg. Artig at den fortsatt finnes.

Så til neste svar. - Du har nok funnet rett George Caithness når det gjelder dette testamentet. Selv har jeg aldri vært inne på slike sider og vil derfor spørre dere drevne. -
Vil det kunne komme fram bostedsadresse på evt enke og barn i et slikt dokument?
Til slutt et annet spørsmål. Vil det være enkelt å få opplysninger fra statsarkiv der borte når vi selv kommer til Dundee i sommer?
Alle gode tips for smart fremgangsmåte i slik leting mottas med takk.

... 1783 - Dundee register (Scottish Post Office Directories) (PDF-fil) eller Dundee Directory, 1809 (PDF-fil).
- En finner flere George Caithness som er shipmaster (og andre med etternavn Caithness) med oppgitt postadresse, men den som døde 1813 - hvor er han?
Et par av de George Caithness en finner med postadresser fra 1783 (øverst) er far og sønn - men ingen av disse døde 1813:
CAITHNESS
George, snr., Shipmaster, Vault
George, jnr., Shipmaster, Tindal's wynd
The Vault og Tindal's Wynd - Dundee.
En masse informasjon under "The Nine Incorporated Trades Of Dundee" ("Mariners and Seamen").
Eks. hentet fra én av mange PDF-filer [LIST OF DUNDEE SHIPPING FROM THE ANGUS-SHIRE REGISTER FOR 1799, PRINTED DUNDEE BY T COLVILL, ITEM 8, BOX 226, LAMB COLLECTION, DUNDEE CENTRAL].
SHIPS NAMES: Betsy
MASTERS NAMES: George Caithness
TONS: 154
George Caithness er også registrert for et skip på 90 tonn med navn PEGGY.
Den George Caithness som døde 1813 kan ha tilknytning til et område som er nær Dundee, men som faller utenfor registreringer som gjelder direkte for Dundee.
Fylket Caithness.
Angående dette testamentet - det koster jo bare 40 kroner (£3.36) å laste det ned.
Angus Archieves.
Angus (or Forfarshire), Scotland.
Tilføyelse.
Fra London Gazette - Dundee, March 26, 1813 of the deceased George Caithness ...
"NOTICE TO CREDITORS.
Dundee, March 26, 1813.
The Creditors of the deceaced, George Caithness, late
Ship Master in Dundee, are requested to constitute
their claims against his estate, and lodge the same with Mr.
Patrick Brown, Merchant, in Dundee, one of the Trustees,
within three months from, this date; no claims can be
received so as to entitle the Creditors to a proportion of the
funds, unless they are properly constituted. If this notice is
not complied with within the time specified, the funds will be
divided, and such Creditors as neglect to constitute their
debts, will be deprived of any share of the funds".
- En finner flere George Caithness som er shipmaster (og andre med etternavn Caithness) med oppgitt postadresse, men den som døde 1813 - hvor er han?
Et par av de George Caithness en finner med postadresser fra 1783 (øverst) er far og sønn - men ingen av disse døde 1813:
CAITHNESS
George, snr., Shipmaster, Vault
George, jnr., Shipmaster, Tindal's wynd
The Vault og Tindal's Wynd - Dundee.
En masse informasjon under "The Nine Incorporated Trades Of Dundee" ("Mariners and Seamen").
Eks. hentet fra én av mange PDF-filer [LIST OF DUNDEE SHIPPING FROM THE ANGUS-SHIRE REGISTER FOR 1799, PRINTED DUNDEE BY T COLVILL, ITEM 8, BOX 226, LAMB COLLECTION, DUNDEE CENTRAL].
SHIPS NAMES: Betsy
MASTERS NAMES: George Caithness
TONS: 154
George Caithness er også registrert for et skip på 90 tonn med navn PEGGY.
Den George Caithness som døde 1813 kan ha tilknytning til et område som er nær Dundee, men som faller utenfor registreringer som gjelder direkte for Dundee.
Fylket Caithness.
Angående dette testamentet - det koster jo bare 40 kroner (£3.36) å laste det ned.
Angus Archieves.
Angus (or Forfarshire), Scotland.
Tilføyelse.
Fra London Gazette - Dundee, March 26, 1813 of the deceased George Caithness ...
"NOTICE TO CREDITORS.
Dundee, March 26, 1813.
The Creditors of the deceaced, George Caithness, late
Ship Master in Dundee, are requested to constitute
their claims against his estate, and lodge the same with Mr.
Patrick Brown, Merchant, in Dundee, one of the Trustees,
within three months from, this date; no claims can be
received so as to entitle the Creditors to a proportion of the
funds, unless they are properly constituted. If this notice is
not complied with within the time specified, the funds will be
divided, and such Creditors as neglect to constitute their
debts, will be deprived of any share of the funds".
Panbride (Angus).
George Caithness og Margaret Dall - datteren Mary's dåp 18. april 1805 i Dundee, Angus.
--- *** ---
Hentet fra "THE SHIPMASTERS OF DUNDEE 1775-1825" (PDF-fil).
Den 1. og 3. er de som jeg nevnte i forrige innlegg som George Caithness snr. og jnr. som døde hhv. 1801 og 1842.
Hvis årstallet som nevnes i teksten - 1818 - er knyttet til bosted - og at med sikkerhet de lever dette året - er ikke den 2. eller 4. den George Caitness som døde 1813 i denne oversikten.
1. CAITHNESS, GEORGE, born 1730, shipmaster in Broughty Ferry, died 19 February
1801, husband of Agnes Lyall, and father of George Caithness a shipmaster. [Old
Broughty Ferry gravestone]
2. CAITHNESS, GEORGE, residence, Tindal's Wynd, Dundee, 1782, 1DD]; of Trinity
House, Dundee, 1791, [T1-1D]; master of the Betsey of Dundee, 1796, the Helen of
Dundee, 1799 [NAS.CE70.1.8/44]; residence, Murraygate, Dundee, 1809. [DD];
residence, Castle Street, Dundee, 1818. [DD]
- Her nevnes "Betsey of Dundee", er vel samme som "Betsy of Dundee" - se mitt forrige innlegg.
3. CAITHNESS, GEORGE, jr., of Trinity House, Dundee, 1797, [THD]; master of the Albion
of Dundee, residence, Tindall's Wynd, Dundee, 1809. [DD]; residence, Castle
Court, Dundee, 1818. [DD]
4. CAITHNESS, GEORGE, of Trinity House, Dundee, 1817, [THD]; master of the Glasgow,
1818, [DD]; master of the Laurel of Dundee, 1818, 1824. [DSR][DPCA#1072][DD]
Vedlagt oversikt over postadresser Dundee 1818 (øverst) og 1809: en George Caithness med postadresse Murraygate og den tidligere nevnte George Caitness jnr.
med postadresse Tindal's Wynd ("foot of do." er vel henvisning til forrige linje - do. = samme som).
George Caithness og Margaret Dall - datteren Mary's dåp 18. april 1805 i Dundee, Angus.
--- *** ---
Hentet fra "THE SHIPMASTERS OF DUNDEE 1775-1825" (PDF-fil).
Den 1. og 3. er de som jeg nevnte i forrige innlegg som George Caithness snr. og jnr. som døde hhv. 1801 og 1842.
Hvis årstallet som nevnes i teksten - 1818 - er knyttet til bosted - og at med sikkerhet de lever dette året - er ikke den 2. eller 4. den George Caitness som døde 1813 i denne oversikten.
1. CAITHNESS, GEORGE, born 1730, shipmaster in Broughty Ferry, died 19 February
1801, husband of Agnes Lyall, and father of George Caithness a shipmaster. [Old
Broughty Ferry gravestone]
2. CAITHNESS, GEORGE, residence, Tindal's Wynd, Dundee, 1782, 1DD]; of Trinity
House, Dundee, 1791, [T1-1D]; master of the Betsey of Dundee, 1796, the Helen of
Dundee, 1799 [NAS.CE70.1.8/44]; residence, Murraygate, Dundee, 1809. [DD];
residence, Castle Street, Dundee, 1818. [DD]
- Her nevnes "Betsey of Dundee", er vel samme som "Betsy of Dundee" - se mitt forrige innlegg.
3. CAITHNESS, GEORGE, jr., of Trinity House, Dundee, 1797, [THD]; master of the Albion
of Dundee, residence, Tindall's Wynd, Dundee, 1809. [DD]; residence, Castle
Court, Dundee, 1818. [DD]
4. CAITHNESS, GEORGE, of Trinity House, Dundee, 1817, [THD]; master of the Glasgow,
1818, [DD]; master of the Laurel of Dundee, 1818, 1824. [DSR][DPCA#1072][DD]
Vedlagt oversikt over postadresser Dundee 1818 (øverst) og 1809: en George Caithness med postadresse Murraygate og den tidligere nevnte George Caitness jnr.
med postadresse Tindal's Wynd ("foot of do." er vel henvisning til forrige linje - do. = samme som).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dn22209 den 25. februar 2014 kl. 8.24, redigert 2 ganger totalt.
Hei! Har vært bortreist noen dager, men tusen takk for svar igjen! Jeg har bare lett i Norge før og ser jo her at jeg faktisk ikke henger med på svarene jeg får ang Caithness. Jeg kan rett og slett for lite til å forstå hvordan jeg kan benytte meg av svarene dine. Ser jo at du er på sporet etter riktige personer her, men sliter med å forstå sammenhengen, pga min manglende kunnskap.
Takker så mye for fin informasjon. Du fanget jo familien gjennom dåpen av Mary, 1805.
Jeg er i en alder da direkte kommunikasjon er mye lettere enn mail. Hvis det er mulig så kunne jeg tenkt meg 2-3-minutters samtale på tlf for spørsmål.
Hvis du ser dette som en mulighet kan du sende ditt tlf.nr til min mailadr. [email protected]
Hvis ikke,- tusen takk igjen for ditt engasjement her og gode svar.
Takker så mye for fin informasjon. Du fanget jo familien gjennom dåpen av Mary, 1805.
Jeg er i en alder da direkte kommunikasjon er mye lettere enn mail. Hvis det er mulig så kunne jeg tenkt meg 2-3-minutters samtale på tlf for spørsmål.
Hvis du ser dette som en mulighet kan du sende ditt tlf.nr til min mailadr. [email protected]
Hvis ikke,- tusen takk igjen for ditt engasjement her og gode svar.
Det er ganske sannsynlig at noen andre som er etterslekt av Dall eller Caithness i Norge har lest denne tråden.
Kanskje én av disse kunne kontakte deg - i første hand - for å hjelpe til med å finne ut mer?
Vedlagte to utklipp er fra Edinburgh Gazette, mai 1812 - og februar 1814 (samme tekst i London Gazette) - og navngir skipene George Caithness førte: briggene "Leonidas" (of Dundee) og "Mars".
- Kan ikke si med sikkerhet om det er samme GM som er nevnt i mitt nest siste innlegg før dette, er ikke det hvis GM døde 1813.
- Noen online-registreringer oppgir at GM døde ca. 1813 - og da kan jo også 1812 være riktig.
Kanskje én av disse kunne kontakte deg - i første hand - for å hjelpe til med å finne ut mer?
Vedlagte to utklipp er fra Edinburgh Gazette, mai 1812 - og februar 1814 (samme tekst i London Gazette) - og navngir skipene George Caithness førte: briggene "Leonidas" (of Dundee) og "Mars".
- Kan ikke si med sikkerhet om det er samme GM som er nevnt i mitt nest siste innlegg før dette, er ikke det hvis GM døde 1813.
- Noen online-registreringer oppgir at GM døde ca. 1813 - og da kan jo også 1812 være riktig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dn22209 den 26. februar 2014 kl. 19.03, redigert 9 ganger totalt.
Takk igjen! Hadde vært fint om etterkommere tok kontakt, men det har seg slik at jeg har god oversikt over etterkommerne i Norge. Betzy og Margareth Caithness ble h.h.v. gift Volkmar og Ulich. Det var bare de to søstrene som fikk barn her i Norge. Ingen av disses etterkommere i Norge vet noe om skipper George Caithness og hans kone Margareth Dall.
Har også fått tilsendt all info biblioteket i Kristiansund sitter på vedr. Wilhelm Dall- (bror til Margareth Dall). Det er nokså mye, men sier ingenting om hans oppvekst i Skotland.
Jeg spør et siste spørsmål til deg - for jeg ser jo at du vet mye. Hvor kan vi henvende oss for best å få opplysninger i Dundee? Er det evt noe sjøfartsmuseum, bibliotek, statsarkiv eller andre kontorer du kan anbefale?
Har også fått tilsendt all info biblioteket i Kristiansund sitter på vedr. Wilhelm Dall- (bror til Margareth Dall). Det er nokså mye, men sier ingenting om hans oppvekst i Skotland.
Jeg spør et siste spørsmål til deg - for jeg ser jo at du vet mye. Hvor kan vi henvende oss for best å få opplysninger i Dundee? Er det evt noe sjøfartsmuseum, bibliotek, statsarkiv eller andre kontorer du kan anbefale?
Angus (Forfarshire).
Opplysninger om eks. biblioteker, museer og arkiver etc. her.
Dundee nevnes flere ganger.
Opplysninger om eks. biblioteker, museer og arkiver etc. her.
Dundee nevnes flere ganger.
Vedlagt utklipp fra en bok - "Scots-Scandinavian Links in Europe and America, 1550-1850".
Her oppgis Caithness-døtrene som reiste til Norge sin far med fornavnet Charles, ikke George.
Ellers må jeg si at det kan være gode grunner til at det ikke forlengst er avklart slektsbakgrunn for George Caithness.
Dette er et avsluttende innlegg fra min side i denne tråden.
Tilføyelse.
En Charles Caithness, Panbride, Angus.
Her oppgis Caithness-døtrene som reiste til Norge sin far med fornavnet Charles, ikke George.
Ellers må jeg si at det kan være gode grunner til at det ikke forlengst er avklart slektsbakgrunn for George Caithness.
Dette er et avsluttende innlegg fra min side i denne tråden.
Tilføyelse.

Sist redigert av dn22209 den 27. februar 2014 kl. 14.33, redigert 5 ganger totalt.
Takk igjen, men forstår godt du ikke orker å se videre på dette. Det siste overrasker meg, da all informasjon som finnes tilgjengelig i Norge sier at far til de tre søstre het George. Vil ihvertfall takke for fine innspill og gode kildehenvisninger.
Så vil vel bare tiden vise om jeg finner svar på familiens riktige aner.
Mvh
Gunn Moe Sivertsen

Mvh
Gunn Moe Sivertsen
Takk, det siste var flott! Dette betyr at de foreldreløse søstrene sikkert har oppgitt sin farfars navn, Charles da de dro til Norge.
Glad du kom med denne tilføyelsen. Så slipper jeg å tenke på at jeg hadde kjørt meg helt inn i et blindspor. Veldig takknemlig for at det finnes så flinke folk her inne!
Ha en riktig fin helg.
Mvh
Gunn M Sivertsen
Glad du kom med denne tilføyelsen. Så slipper jeg å tenke på at jeg hadde kjørt meg helt inn i et blindspor. Veldig takknemlig for at det finnes så flinke folk her inne!

Mvh
Gunn M Sivertsen
Charles Caithness' første barn, datteren Barbara, ble døpt 06.01 1766.
Det at også neste datter blant barna (født etter sønnen George) også het Barbara - og var døpt 14.04 1770 - kan tyde på at den førstefødte Barbara døde før hun var 5 år.
Da er det sannsynlig at de ble gift rundt 1765.
En George Caithness - begravelse; "Burial date: 14 January 1812".
"Location: Panbride Churchyard (Angus)".
Panbride.
Det at også neste datter blant barna (født etter sønnen George) også het Barbara - og var døpt 14.04 1770 - kan tyde på at den førstefødte Barbara døde før hun var 5 år.
Da er det sannsynlig at de ble gift rundt 1765.
En George Caithness - begravelse; "Burial date: 14 January 1812".
"Location: Panbride Churchyard (Angus)".
Panbride.
Sist redigert av dn22209 den 3. mars 2014 kl. 8.21, redigert 2 ganger totalt.
Takk, dette vil jeg sjekke. Meget sannsynlig du traff blink her også. Du er litt av en sporhund.
Glad du også er av den sjenerøse typen: Skulle nesten tro du va nordfra.
Det er så artig å kunne formidle nye spor til hun i familien jeg leter for. Selv ble hun satt bort som baby og har til ifjor ikke visst noe om sine foreldre og aner. I en alder av 82 vil hun nå dra til Dundee . Margareth Caithness var bestemor til hennes mormor.
Hennes morfar har sine aner fra Grasmyr, Lenvik i Troms.
Selv vokste hun opp i Tromsø hos fostermor.
Mange, mange takk!

Det er så artig å kunne formidle nye spor til hun i familien jeg leter for. Selv ble hun satt bort som baby og har til ifjor ikke visst noe om sine foreldre og aner. I en alder av 82 vil hun nå dra til Dundee . Margareth Caithness var bestemor til hennes mormor.
Hennes morfar har sine aner fra Grasmyr, Lenvik i Troms.
Selv vokste hun opp i Tromsø hos fostermor.
Mange, mange takk!
Er nordfra. Lenvik i Troms. Tidligere slekt kommer fra Finnmark i nord til Oppland i sør.
Også fra Grasmyr (uttales "Gressmyra") til tidlig 1800-tall og Tromsø, Balsfjord og Tromsøysund ++
I tillegg fra andre land.
"Der-og-da kunnskap" kan etter tid og igjentolkninger ha blitt til mysterier som krever samarbeidsvilje med både ?-tegn og !-tegn - de må marsjere i riktig rekkefølge og holde seg til saken.
Også fra Grasmyr (uttales "Gressmyra") til tidlig 1800-tall og Tromsø, Balsfjord og Tromsøysund ++
I tillegg fra andre land.
"Der-og-da kunnskap" kan etter tid og igjentolkninger ha blitt til mysterier som krever samarbeidsvilje med både ?-tegn og !-tegn - de må marsjere i riktig rekkefølge og holde seg til saken.
Sist redigert av dn22209 den 3. mars 2014 kl. 11.46, redigert 1 gang totalt.
Se der ! Min svigerdatter er fra Finnsnes.
Hun jeg leter for har sin morfar fra Lenvik, Ole E Jørgensen, født 1852.
Hans far het Ole Johan Jørgensen, her står Græsmyr.
Hans mor var Ovedia Ericka Hansdatter Huitfeldt.
Morsomt med slekt. Du har vært til uvurderlig hjelp her, noe som 82-åringen setter stor pris på.
Hun jeg leter for har sin morfar fra Lenvik, Ole E Jørgensen, født 1852.
Hans far het Ole Johan Jørgensen, her står Græsmyr.
Hans mor var Ovedia Ericka Hansdatter Huitfeldt.
Morsomt med slekt. Du har vært til uvurderlig hjelp her, noe som 82-åringen setter stor pris på.
Margrethe Olsdtr. Huitfeldt (1735 - 1804) ser en her som gjengift i folketellingen 1801 for Lenvik, gården Græsmyr (Grasmyr).
Hun var gift med Ole Andersen (1706 - 1775) som bodde på Grasmyr. Margrethe og Ole er to av mine direkte aner.
Margrethe's mor, Anne Dorthea Olsdtr. Huitfeldt, døde i Skogen, Lenvik med begravelse 06.01 1793. Datter av Ole Olsen Huitfeldt (ca. 1655-1733) og Margrethe Pedersdtr. (1670-1753).
Nå var nettopp Skogen den bygda jeg vokste opp i. Skogen er pr. i dag slukt av - og blitt en del av - byen Finnsnes.
Hun var gift med Ole Andersen (1706 - 1775) som bodde på Grasmyr. Margrethe og Ole er to av mine direkte aner.
Margrethe's mor, Anne Dorthea Olsdtr. Huitfeldt, døde i Skogen, Lenvik med begravelse 06.01 1793. Datter av Ole Olsen Huitfeldt (ca. 1655-1733) og Margrethe Pedersdtr. (1670-1753).
Nå var nettopp Skogen den bygda jeg vokste opp i. Skogen er pr. i dag slukt av - og blitt en del av - byen Finnsnes.
Sist redigert av dn22209 den 3. mars 2014 kl. 9.31, redigert 1 gang totalt.
Ramlet litt av lasset her. Hvilken forbindelse hadde Ovedia Ericka Hansdtr Huitfeldt med Margrete Olsdatter Huitfeldt? Ble dette søskenbarn? Interessant hvis du og den jeg leter for har felles stamforeldre tilbake i tid.
Ovedia Ericka Hansdatter Huitfeldt's farfar var Ole Olsen Huitfeldt jr. som igjen var bror til Margrethe Olsdtr. Huitfeldt.
Ja på Eirik Berntsen slektsider står også mor til hun jeg leter for, nemlig Tale Jørgensen ,- Margareth Caitness Ulich sitt oldebarn.
Navnene Huitfeldt og også Tønder finner jeg en del av her.
Selv har jeg begge disse navn blandt mine egne aner på Helgeland i samme tidsepoke som jeg finner disse.
Ville tro at det var slektskap mellom mange av de med Tøner og Huitfeldt som etternavn.
Navnene Huitfeldt og også Tønder finner jeg en del av her.
Selv har jeg begge disse navn blandt mine egne aner på Helgeland i samme tidsepoke som jeg finner disse.
Ville tro at det var slektskap mellom mange av de med Tøner og Huitfeldt som etternavn.
Huitfeldt er opprinnelig en gammel dansk adelsslekt - uradel.
Opprinnelsen for Tønder-slekten; ... Slekten stammer fra byen Tønder i Sønderjylland ....
Opprinnelsen for Tønder-slekten; ... Slekten stammer fra byen Tønder i Sønderjylland ....
Hei! Ser at Andreas Pedersen Tønder var fogd på Senja og eier av Bjarkøygodset i sin tid.
Finner derimot ikke linken mellom denne Tønder og "min" Tønder som var Ole Christopher Tønder, prest, 1633-1684. Han var sønn av Christopher Nielsen Tønder, fogd på Nordmøre.
Skulle jo tro de var i slekt.
Mine Tøndernavn finnes på nettet på "Frode sin slektside" Frode Holthe fra Tomma, Helgeland har en flott slektsdatabase som er svært anerkjent både blandt bygdebokforfattere og slektsinteresserte.
Vært moro å finne link mellom Tønder på Bjarkøy og Tønder på Helgeland.
Finner derimot ikke linken mellom denne Tønder og "min" Tønder som var Ole Christopher Tønder, prest, 1633-1684. Han var sønn av Christopher Nielsen Tønder, fogd på Nordmøre.
Skulle jo tro de var i slekt.
Mine Tøndernavn finnes på nettet på "Frode sin slektside" Frode Holthe fra Tomma, Helgeland har en flott slektsdatabase som er svært anerkjent både blandt bygdebokforfattere og slektsinteresserte.
Vært moro å finne link mellom Tønder på Bjarkøy og Tønder på Helgeland.