Adopsjon i etterkrigsårene

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
61667
Sted: De Forente Stater

Adopsjon i etterkrigsårene

Legg inn av 61667 » 22. februar 2014 kl. 20.35

Er det mulig å finne opplysninger om barn som ble adoptert i 1945.?
Mest sannsynlig født på Ullevål sykehus og adoptert bort på samme sted .
mvh.
Mette

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Adopsjon i etterkrigsårene

Legg inn av Else Berit Rustad » 22. februar 2014 kl. 21.21

Personen som ble adoptert, har rett til innsyn i adopsjonsdokumentene, samt å få opplysninger om biologiske foreldre (dersom det foreligger slike opplysninger, da).

Utenforstående har ikke noen rettigheter her.

Mvh
Else B.

61667

Legg inn av 61667 » 23. februar 2014 kl. 19.31

Hei Else. Takk for det. Gjelder det barna til den adopterte også ? Mine nieser spurte meg om det var mulig for dem å finne ut av det . Deres far er død og han gjorde aldri noe for å finne sine biologiske foreldre .
mvh. Mette

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 23. februar 2014 kl. 21.19

Siden den adopterte er død, ville jeg tro det var mulig for barna hans å få innsyn i saken, men de må søke om adgang (skriftlig).

Hvis adopsjonen skjedde i Oslo, så var det evt. Fylkesmannen i Oslo og Akershus som ga adopsjonsbevilling. Så vidt jeg vet er saker fra den tiden avlevert til Statsarkivet i Oslo. Barna kan i første rekke henvende seg der, for å få vite hva de evt. videre må gjøre.

Mvh
Else B.

61667

Legg inn av 61667 » 24. februar 2014 kl. 20.44

Takk for det Else . Skal gi de beskjed .
mvh.
Mette

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 26. februar 2014 kl. 9.04

I adopsjonsloven, som er under revisjon, står det:

§ 12. Adoptivforeldre skal så snart som tilrådelig fortelle adoptivbarnet at det er adoptert.

Fra barnet er 18 år har det krav på å få opplyst fra departementet hvem de opprinnelige foreldre er.

I en innstilling om adopsjon gitt til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet 8.okt. 2009
http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/do ... -21/24.htm l?id=583598

så står det under pkt. 22.4.2, Innsynsretten:

- Den situasjon hvor utvalget ser at det er mest nærliggende med en utvidelse av innsynsretten, er når den adopterte er død og dens etterkommere ønsker innsyn. Utvalget ser at hensynet til å få kjennskap til biologisk opphav er viktig for mange. Utvalget er imidlertid delt i synet på hvorvidt det er ønskelig å utvide innsynsretten for etterkommere. Flertallet har funnet å ville konkludere med at en slik begrenset utvidelse, i tilfeller der den adopterte er død og etterkommer i neste ledd ønsker innsyn, er tilrådelig. Mindretallet har ikke funnet det nødvendig å formulere en formell dissens.

-----------------

Dette er en problemstilling jeg har vært borte i flere ganger. Har også forsøkt å få DIS-Vestfold til å bli pådriver overfor DIS-Norge for å få litt tynge bak kravet om at loven og endringen trår i kraft. Foreløpig er det resultatløst. Jeg har flere ganger hjulpet noen med å finne biologiske foreldrene. Der hvor det er noen som oppdager at de er adoptert når deres foreldre er døde, er det, etter min mening, ille at de skal bli møtt med avslag når de søker om å få vite hvem som er deres besteforeldre. Slike avslag kjenner jeg til.

Så en henvendelse til departementet vil kunne avklare om dette er innført, eller i nærmeste fremtid vil bli innført.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»