Bind 3/side 363

Svar
Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Bind 3/side 363

Legg inn av Erling Myrbostad » 12. oktober 2007 kl. 19.03

Dordi Gunnarsdotter, gift med Jo Hallsteinson Drøpping var frå Rakaneset, f. 1731

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Bind 3/side 363

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. oktober 2007 kl. 22.10

Det står på side 378 i samme bind, nabogarden Rakanes.

Det står nevnt to barn av Gunnar Eisteinson og om Dordi står det:
"1. Dordi, f. 1731, g.m. Jo Hallsteinson i Oppistua på Drøpping."
:) Tore

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Bind 3/side 363

Legg inn av Erling Myrbostad » 7. februar 2014 kl. 14.05

Det ser ut til at mitt opprinnelige innlegg her, som er basert på det som står i bygdeboka under Rakanes, ref. Tores innlegg, er feil. Jeg har en god stund nå vært av den oppfatning at Dordi Gunnarsdotter er fra Røkkum, ikke fra Rakanes, men har dessverre glemt å korrigere dette innlegget.

Dette synet har jeg ikke klart å belegge med skiftedokumenter, men det baserer seg på et gammelt notat her på gården (Austre Lia i gamle Stangvik sogn) etter min bestefar Elling Pederson Lien vedrørende slekten her i Lia. Der går det fram at min tippoldefar Elling Olson Lien og kona hans Maria Hallsteinsdotter (altså Elling Pedersens besteforeldre) var dobbelte tremenninger, dvs. tremenninger på Elling Olsens far OG morside.

Ser vi på hvordan dette kan henge sammen, er utgangspunktet mitt at det må være slik: Far til Elling Olson Lien var Ola Ellingson Lien. Han må da ha vært søskenbarn til Maria Hallsteinsdatters far Hallstein Jonson Drøpping, og da ved at farfar til Elling Olson, Elling Gunnarson Røkkum, og farmor til Maria Hallsteinsdatter, Dordi Gunnarsdotter er søsken. På Maria Hallsteinsdatters morside ser jeg i hvert fall ingenting som peker mot nær slekt

Kan også ta med grunnen til at det er DOBBELTE tremenninger: Elling Olsons mor, Eli Pedersdotter Rakanes var også søskenbarn til Maria Hallsteinsdotters far Hallstein Jonson Drøpping, ved at morfar til Elling Olson; Peder Hallsteinson Rakanes eller Drøpping, var bror til Maria Hallsteinsdatters farfar, Jo Hallsteinson Drøpping.

Jeg vil derfor se det som svært sannsynlig at dette er rett, og at sammenhengen i bygdeboka er feil.

Svar

Gå tilbake til «Sunndal: Heimar og ætter i Stangvik, bind 3»