Jeg har problem med å finne ut mye om han
Dvs i bygdeboka står det jo litt
Johan Ursin Hartvigsen, Vik, var 104 år da han sovnet inn for den evige hvile.
Hagen Hartvigsen, — sønn av Hartvig Johansen, sønn av Johan Ursin Hartvigsen, Vik, Hartvig senere bosatt på Sortland i Borge, — og Martha Eriksdtr., Tussan, som begge tjente på Lilleeidet, var den første selveier på Lilleeidet, utenfor hovedbruket, med skjøte fra 1903. G.m. Elise Edvardsen fra Sortland i Vesterålen. Deres barn: 1) Marie, g.m. Schjønning Hansen, Bøstad i Borge. 2) Edvard, g.m. Magda Pettersen, Skjerstad i Salten. 3) Johanna, ugift. 4) Herman, g.m. Martha fra Malangen, bosatt i Vesterålen. 5) Klara, g.m. Bjarne Berg fra Ånstad i Moskenes, bosatt i Vesterålen. 6) Hartvig, g.m. Kathinka Pettersen, Oldereid i Skjerstad. — Hartvig har nå overtatt gården.
Johan Ursin Hartvigsen, hvor født vites ikke, g.m. Karen Olsdtr., muligens fra Skotnes, for den 7. oktober 1844 får de en datter, Alette Marie Dass, og bor da på Skotnes. De har, vistnok etter at de kom til Vik, Hartvik Johansen, g.m. Regine, datter av Hartvig Jensen, Bjørnerøya i Steinfjorden, og bosatt på Sortland i Borge. Denne Hartvig var en kraftig kar, og han var av de ytterst få her nordfra som ved den tid ble uttrukket til eksersis, og tjente sin verneplikt i marinen. Hans svigerfar, Hartvig Jensen, ble senere gift med Finn-Nikoline. 2) Jakob Johansen, g.m. Ellen Lukassen, Fygle, søster av Petter Salomonsen, Storeides hustru, Martha Lukasdtr. Jakob bosatt i Hol. 3) Ole Johansen, fostret hos Andreas Johannesen, Holand og gift med hans datter Jørgine, gbr. i Vik, omkom på sjøen vinteren 1887, den 16. februar. 4) Alette, g.m. Kristen Hansen, Skulbru, sønn av Hans Hansen og h. Malene Olsdtr., de flyttet senere til Gratangen. 5) Pauline, g.m. Sivert Jensen, Tangstad i Borge (Blind-Sivert), 6) Henrikke, reiste til Amerika. - Johan Ursin Hartvigsen ble annen gang gift, vistnok på Sund, bodde iallfall der, en lengere tid ,og hadde i dette ekteskap datteren Eline, g.m. Oluf Hovaldsen, Dønvold. Så ble Johan Ursin atter enkemann og gift for tredje gang, denne gang i Flakstad. Han døde på Sund mellom 104 og 106 år gml.
Løpenr. 54 a, Johan Ursin Hartvigsen, 38 mål, fjellslått 40 våger, 3 kyr, 6 sauer, 1 hest, forøvrig som foregående. Gammel skyld 3 ort og 11 sk., forslag til ny skyld, 2 ort og 8 sk.
Det står også i folketellingen fra 1910 at han heter Johan Ursin men det ser vi jo ofte at ikke alle navn brukes
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036935000148/
Jeg finner også dåp til datteren (er ført blandt guttebarn så derfor overstrøket)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-33
Han var som vi ser gift 3 ganger, første gang med Karen Pauline Olsdatter
Han er født Des 22 1820
Noen som har mer på Johan?
Johan Ursin Jentoft Hartviksen f. 1820 *
Moderator: MOD_Nordland
Re: Johan Ursin Jentoft Hartviksen
104 år?? Har notert at han døde 11.2.1912!
Det stemmer faktisk, her tar nok Bygdeboka feil
Kan du fortelle meg hvor bosted "vitting" er ?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-249
Kan du fortelle meg hvor bosted "vitting" er ?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-249
Vitting ligger ved Nappstraumen på østsiden, ca 2 km sør for Sund tror jeg.
Re: Johan Ursin Jentoft Hartviksen f. 1820 *
Johan Ursin Hartvigsen ble f. 22.10.1820 og D 11.02.1912. Han var min tipp oldefar på farsiden. Han ble gift med Karen Pauline Olsdatter, er f. 06.08.1818 i Skarsjøen v/Ballstad.
De har sansynligvis bodd en kort tid på Hol da deres første barn, sønnen Hartvig Elisen som ble f. 21.09.1842, D. 27.11.1842. Han er gravlagt på Borg kirkegård. Støtta på hans grav har jeg hatt heime og pusset opp og deretter montert den forsvarlig på hans grav.
Deres øvrige barn var: Alette f. på kotnes 07.10.1844, Jacob f. på Vik 14.11.1846, Ole f. på Vik 13.09.1849, Rasmuss f. på Vik 09.05.1852, Anne f. på Vik 1854, Anne ble bare ca. 8 år gammel da hun døde 27.02.1862. Videre Pauline f. på Vik 09.08.1857 og Henrikka f. på Vik 28.04.1860.
Det ser ut for at Johan Ursin har hvert en svipptur i Rødøy. Hand 2 kone Olea er født der og deres datter, som iflg. kirkeboka for Rødøy er født der og døpt Lina (IKKE Eline). De har deretter flyttet til Sund i Buksnes. Johan Ursin er gravlagt på Buksnes kirkegård.
De har sansynligvis bodd en kort tid på Hol da deres første barn, sønnen Hartvig Elisen som ble f. 21.09.1842, D. 27.11.1842. Han er gravlagt på Borg kirkegård. Støtta på hans grav har jeg hatt heime og pusset opp og deretter montert den forsvarlig på hans grav.
Deres øvrige barn var: Alette f. på kotnes 07.10.1844, Jacob f. på Vik 14.11.1846, Ole f. på Vik 13.09.1849, Rasmuss f. på Vik 09.05.1852, Anne f. på Vik 1854, Anne ble bare ca. 8 år gammel da hun døde 27.02.1862. Videre Pauline f. på Vik 09.08.1857 og Henrikka f. på Vik 28.04.1860.
Det ser ut for at Johan Ursin har hvert en svipptur i Rødøy. Hand 2 kone Olea er født der og deres datter, som iflg. kirkeboka for Rødøy er født der og døpt Lina (IKKE Eline). De har deretter flyttet til Sund i Buksnes. Johan Ursin er gravlagt på Buksnes kirkegård.
Hei Eilert
Har du funnet dåpen hans i kirkeboka for å verifiserer dato til 22. oktober og ikke desember som Bygdeboka sier?
Var han kanskje ikke døpt i Buksnes?
Hvem av barna til Johan er dine forfedre?
Du sier 2 ganger gift, var det ikke 3 som bygdeboka sier (se mitt innlegg)?
Jeg kommer fra Ole : Ole Johansen, fostret hos Andreas Johannesen, Holand og gift med hans datter Jørgine, gbr. i Vik, omkom på sjøen vinteren 1887, den 16. februar.
Ole var far til min Oldemor Agda som miten sin far Ole på sjøen , sin 2. mann som døde da han skulle ro ut et anker i Stamsund og henner første mann døde av lungebetennelse. Så det var da noen skjebner.
Har du funnet dåpen hans i kirkeboka for å verifiserer dato til 22. oktober og ikke desember som Bygdeboka sier?
Var han kanskje ikke døpt i Buksnes?
Hvem av barna til Johan er dine forfedre?
Du sier 2 ganger gift, var det ikke 3 som bygdeboka sier (se mitt innlegg)?
Jeg kommer fra Ole : Ole Johansen, fostret hos Andreas Johannesen, Holand og gift med hans datter Jørgine, gbr. i Vik, omkom på sjøen vinteren 1887, den 16. februar.
Ole var far til min Oldemor Agda som miten sin far Ole på sjøen , sin 2. mann som døde da han skulle ro ut et anker i Stamsund og henner første mann døde av lungebetennelse. Så det var da noen skjebner.
skulle ha svart deg forlengs, men har hatt en pause i slekts arbeide, og nå startet opp igjen.
Svar på dine opplysninger: Når det gjelder Dåpsdag til Johan Ursin så er den hentet ut fra kirkebok for Flakstad, samt gravreg..Min slekt kommer fra Johan's barn Hartvig Elisen, var far til min bestefar Hågen Hartvigsen som hadde første utgåtte tomt fra gården Lilleidet.
Johan var gift 3 ganger som du sier.
1 g. med Karen Olsdatter, vist nok fra Skotnes
2 g. med Olea Larsdatter, muligens fra område Gravdal/Sund i Buksnes
3 g. med Johanna Johannesdatter fra Gimsøy, ble gift i Flakstad.
Johan skal være gravlagt på Buksnes kirkegård. Jeg har leita etter graven, men den er slettet.
Svar på dine opplysninger: Når det gjelder Dåpsdag til Johan Ursin så er den hentet ut fra kirkebok for Flakstad, samt gravreg..Min slekt kommer fra Johan's barn Hartvig Elisen, var far til min bestefar Hågen Hartvigsen som hadde første utgåtte tomt fra gården Lilleidet.
Johan var gift 3 ganger som du sier.
1 g. med Karen Olsdatter, vist nok fra Skotnes
2 g. med Olea Larsdatter, muligens fra område Gravdal/Sund i Buksnes
3 g. med Johanna Johannesdatter fra Gimsøy, ble gift i Flakstad.
Johan skal være gravlagt på Buksnes kirkegård. Jeg har leita etter graven, men den er slettet.