Slektskap
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Slektskap
Hei
Da kommer jeg med 2014s. merkeligste spørsmål. Regner ikke med å få svar, men i dette forumet er overraskelsens tid aldri forbi.
Min kone har selvfølgelig ei farmor, eller hadde. Denne farmora hadde en bror. Det var farfaren til ei venninde av min kone. Er det noe navn på slektskapet mellom min kone og hennes venninde?
Mvh
Vet ikke om jeg tør gi meg til kjenne, men jeg heter fremdeles
Kjell
Da kommer jeg med 2014s. merkeligste spørsmål. Regner ikke med å få svar, men i dette forumet er overraskelsens tid aldri forbi.
Min kone har selvfølgelig ei farmor, eller hadde. Denne farmora hadde en bror. Det var farfaren til ei venninde av min kone. Er det noe navn på slektskapet mellom min kone og hennes venninde?
Mvh
Vet ikke om jeg tør gi meg til kjenne, men jeg heter fremdeles
Kjell
- Else Berit Rustad
Re: Slektskap
Hvis jeg ikke er helt på viddene nå, så kommer jeg til at din kones far og venninnens far var søskenbarn. Da er vel din kone og venninnen tremenninger?
(Kan godt hende jeg har rotet meg bort nå, men....
)
Mvh
Else B.
(Kan godt hende jeg har rotet meg bort nå, men....

Mvh
Else B.
Hei,
Tror ikke du har rotet deg bort Else B., jeg kom til akkurat samme svaret - du svarte bare litt kjappere enn meg.
Tror ikke du har rotet deg bort Else B., jeg kom til akkurat samme svaret - du svarte bare litt kjappere enn meg.

Hei Arna og Else.
Beklager at jeg måtte le, men ikke vondt ment, men det ble litt feil. Tror jeg skal vente til i morgen og prøve å forklare litt bedre. Det var vel slik jeg trodde det ville gå, og jeg har vel kommet frem til dette selv ved første øyekast. Dumt. Jeg skulle selvfølgelig gjemt den til april, så kunne overskriften vært påskenøtter.
Men om det er dårlig på tv, så kan dere jo bare fortsette å slå i hjel tiden på denne rariteten.
Mvh
Kjell
Beklager at jeg måtte le, men ikke vondt ment, men det ble litt feil. Tror jeg skal vente til i morgen og prøve å forklare litt bedre. Det var vel slik jeg trodde det ville gå, og jeg har vel kommet frem til dette selv ved første øyekast. Dumt. Jeg skulle selvfølgelig gjemt den til april, så kunne overskriften vært påskenøtter.

Men om det er dårlig på tv, så kan dere jo bare fortsette å slå i hjel tiden på denne rariteten.
Mvh
Kjell
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
dersom du har formulert spørsmålet rett, har Else og Arna svara rett...
Når kone-farmor og venninne-farfar er sysken, så er kone og venninne tremenningar.
Dersom du har utelate noko - eit ledd eller fem - er det ikkje ei "nøtt", men eit lotteri....
(nei... eg ser stort sett ikkje fjernsyn)
Når kone-farmor og venninne-farfar er sysken, så er kone og venninne tremenningar.
Dersom du har utelate noko - eit ledd eller fem - er det ikkje ei "nøtt", men eit lotteri....
(nei... eg ser stort sett ikkje fjernsyn)
Hei
Ja det blir vel kanskje riktig dette, da jeg snakket om at besteforeldrene til disse to forskjellige damene var søsken. Og da lurte jeg på slektskapet mellom min kone og hennes venninde.
Hm, håper det ble litt bedre nå
Mvh
Kjell
Ja det blir vel kanskje riktig dette, da jeg snakket om at besteforeldrene til disse to forskjellige damene var søsken. Og da lurte jeg på slektskapet mellom min kone og hennes venninde.
Hm, håper det ble litt bedre nå
Mvh
Kjell
-
- Kontakt:
Det vart det same, og sidan det var forståeleg i fyrste runde vart det korkje betre eller verre.
Altså svar som ovanfor.
Elles var det éin feil: Det kjem utan tvil mange langt merkelegare spørsmål i dette forumet i 2014.
Altså svar som ovanfor.
Elles var det éin feil: Det kjem utan tvil mange langt merkelegare spørsmål i dette forumet i 2014.
Hei Ivar
Må nå le litt likevel da, for senere på kvelden ble jeg jo fortalt av noen andre, at denne venninden var søskenbarn med far til min kone, og da ble det jo litt enklere på en sen fredag kveld
Mvh
Kjell
Må nå le litt likevel da, for senere på kvelden ble jeg jo fortalt av noen andre, at denne venninden var søskenbarn med far til min kone, og da ble det jo litt enklere på en sen fredag kveld

Mvh
Kjell
- Else Berit Rustad
Kjell skrev:Må nå le litt likevel da, for senere på kvelden ble jeg jo fortalt av noen andre, at denne venninden var søskenbarn med far til min kone, og da ble det jo litt enklere på en sen fredag kveld![]()
Hvis dette stemmer, så har du gitt gale opplysninger i det første innlegget ditt. Ikke rart det blir rot av sånt....

Mvh
Else B.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Kjell skrev:Hei Ivar
Må nå le litt likevel da, for senere på kvelden ble jeg jo fortalt av noen andre, at denne venninden var søskenbarn med far til min kone, og da ble det jo litt enklere på en sen fredag kveld![]()
Mvh
Kjell
Ble det enklere? Ditt første eksempel var enkelt, der ble de tremenninger.
Siden det ble enklere, hva kaller du nå slektskapet mellom din kone og hennes venninne?
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
- Sted: STJØRDAL
Har lest i en tidligere debatt på enten gammelforumet på Digitalarkivet eller nyhetsgrupper at søsjenbarn av foreldre bir filletante/filleonkel, og da må jo din kones venninne bli filletante til din kone. Jeg hadde aldri hørt dette før, og der jeg kommer fra(opprinnelig Åsenfjord i Levanger kommune i Nord-Trøndelag) er filletante en som er gift med en onkel(bror av far eller mor)
Hei Else
At jeg måtte le litt, var ikke myntet på deg om du oppfattet det slik.
Jeg har så absolutt ikke rotet til noe som helst. Min førstehåndsopplysning var at bestemor til min kone, og bestefar til min kones veninde, var søsken. Så spurte jeg om hvilket slektskap det da var mellom min kone og hennes venninde.
Greier ikke å se at det er rotete.
Så fikk jeg senere opplysninger om at min kone og denne venninden var tremenninger, men det var litt senere på kvelden over telefon, og hadde jeg visst det, hadde jeg ikke skrevet dette
Mvh
Kjell
At jeg måtte le litt, var ikke myntet på deg om du oppfattet det slik.
Jeg har så absolutt ikke rotet til noe som helst. Min førstehåndsopplysning var at bestemor til min kone, og bestefar til min kones veninde, var søsken. Så spurte jeg om hvilket slektskap det da var mellom min kone og hennes venninde.
Greier ikke å se at det er rotete.
Så fikk jeg senere opplysninger om at min kone og denne venninden var tremenninger, men det var litt senere på kvelden over telefon, og hadde jeg visst det, hadde jeg ikke skrevet dette

Mvh
Kjell
Hei Arild
Var ikke dette forståelig, da skjønner ikke jeg
Mvh
Kjell
Var ikke dette forståelig, da skjønner ikke jeg
Mvh
Kjell
- Else Berit Rustad
Kjell skrev:denne venninden var søskenbarn med far til min kone,
Det er her du roter det til, Kjell! Dette stemmer ikke i det hele tatt med hva du skriver i første innlegg.
Jeg slutter her....
Mvh
Else B.
Hei Else
Det er disse to opplysningene jeg har fått. Det var derfor jeg stilte dette spørsmålet, for jeg skjønte ikke helt disse opplysningene jeg hadde fått. At de som ga meg opplysningene ikke visste helt hva de snakket om, kan ikke jeg gjøre noe med. Ikke jeg som rotet det til, men jeg bare gjenga det som ble meg fortalt av andre, så stusset jeg, og derfor stilte spørsmålet
Mvh
Kjell
Det er disse to opplysningene jeg har fått. Det var derfor jeg stilte dette spørsmålet, for jeg skjønte ikke helt disse opplysningene jeg hadde fått. At de som ga meg opplysningene ikke visste helt hva de snakket om, kan ikke jeg gjøre noe med. Ikke jeg som rotet det til, men jeg bare gjenga det som ble meg fortalt av andre, så stusset jeg, og derfor stilte spørsmålet
Mvh
Kjell
-
Jeg forsøkte jo å hjelpe lengre opp her, og din kone har en filletante som også blir hennes venninne. Søskenbarn av foreldre er filletante/filleønkel ut fra noe jeg leste tidligere. Her har du begrenetforklart på Wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Filletante
Dette skulle vel passe på din kone og hennes venninne?
Dette skulle vel passe på din kone og hennes venninne?
Anne Lise
Ja, dette ser jo bra ut. Takk for hjelpen og at du forsto spørsmålet.
Kunne ikke forklare annerledes enn det jeg selv hadde hørt. Jeg hadde bare lovt å forhøre meg ifra vedkommende som spurte, og det var slik det ble fremstilt
Mvh
Kjell
Ja, dette ser jo bra ut. Takk for hjelpen og at du forsto spørsmålet.
Kunne ikke forklare annerledes enn det jeg selv hadde hørt. Jeg hadde bare lovt å forhøre meg ifra vedkommende som spurte, og det var slik det ble fremstilt
Mvh
Kjell
-
- Kontakt:
Anne skrev:Jeg forsøkte jo å hjelpe lengre opp her, og din kone har en filletante som også blir hennes venninne. Søskenbarn av foreldre er filletante/filleønkel ut fra noe jeg leste tidligere. Her har du begrenetforklart på Wikipedia:
Wikipedia er ingen autoritet, og her er det direkte feil.
Store norske leksikon forklarer det på samme måte:
http://snl.no/.search?query=filletante&search=%E2%86%92
Hva er feil?
Hva er feil?
mvh
Kåre
Kåre
Hei
Nå greier i hvert fall ikke jeg å henge med mere, men morsomt likevel. Nå håper jeg nesten at flere kaster seg på, så vi får se hvor det ender, og så takker jeg for meg.
Mvh
Kjell
Nå greier i hvert fall ikke jeg å henge med mere, men morsomt likevel. Nå håper jeg nesten at flere kaster seg på, så vi får se hvor det ender, og så takker jeg for meg.
Mvh
Kjell

- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Da må det være stor variasjon i bruken av filleonkel. Jeg har aldri hørt annet enn at min tantes ektemann er min filleonkel. Slik er det blitt brukt av folk jeg har møtt. Men også min fars fetter er min filleonkel? Det er nytt for meg.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
- Kontakt:
Kåre skrev:Store norske leksikon forklarer det på samme måte:
Hva er feil?
Det står at "i tillegg til sin egentlig og opprinnelige betydning som mors eller fars kusine også brukt bl.a. om: ...."
At dette er "egentlig og opprinnelig" er fri fantasi frå forfattaren si side, og han/ho gjev ingen kjelder for dette. (Det ville også vere vanskeleg å dokumentere.)
Det står også " ...som trolig oppstod i borgerlige og urbane miljøer rundt 1900 som betegnelser på fars eller mors søskenbarn. [1]"
Her er opplysninga dokumentert ved å vise til [1] Lars Vikør i Språknytt 4/2005. Haken er at opplysinga ikkje finst der. Slikt vert i beste fall kalla sitatfusk.
Store Norske Leksikon vert i dag redigert omlag som Wikipedia, og er om lag like pålitande.
Merkeleg nok står dette i Aschehougs konversasjonsleksikon (fjerde utgåve, 1956):
"Filleonkel og filletante brukes om henholdsvis fars. el. mors fetter el. kusine."
Meir står det ikkje.
Dette verkar framandt her i Telemark, her har eg berre høyrt filleonkel og filletante om ektefellen til syskena av barnets far eller mor.
Om foreldras fetter og kusine, blir det her (i allefall i Midt-Telemark og Vest-Telemark) frå gamalt av sagt at dei er "sysjenbån" av mor eller far, etter det eg har høyrt.
Skal tru kva det står i Salmonsens leksikon? Det er rekna som sers påliteleg.
"Filleonkel og filletante brukes om henholdsvis fars. el. mors fetter el. kusine."
Meir står det ikkje.
Dette verkar framandt her i Telemark, her har eg berre høyrt filleonkel og filletante om ektefellen til syskena av barnets far eller mor.
Om foreldras fetter og kusine, blir det her (i allefall i Midt-Telemark og Vest-Telemark) frå gamalt av sagt at dei er "sysjenbån" av mor eller far, etter det eg har høyrt.
Skal tru kva det står i Salmonsens leksikon? Det er rekna som sers påliteleg.
Venleg helsing Kjetil
-
- Kontakt:
Kjetil skrev:Skal tru kva det står i Salmonsens leksikon? Det er rekna som sers påliteleg.
Det står ikkje... http://runeberg.org/salmonsen/2/8/0044.html
Men så er Salmonsens dansk, og ordet er (ifl. Vikør) ikkje funne anna enn i Noreg.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Filleonkel/tante er helt ubrukelige begrep, som brukes i hytt og pine. Vi brukte det omtrent tilsvarende som barnehagetante/onkel - dvs at det kunne like gjerne benyttes om folk som ikke var i slekt i det hele tatt.
Far/mors fettere/kusiner/tanter/onkler kalte vi stort sett bare det samme, dvs fettere/kusiner/tanter/onkler. Av og til med grand- foran.
Aner ikke om grandfetter er noe korrekt begrep, men det er ihvertfall grandonkel/tante.
Far/mors fettere/kusiner/tanter/onkler kalte vi stort sett bare det samme, dvs fettere/kusiner/tanter/onkler. Av og til med grand- foran.
Aner ikke om grandfetter er noe korrekt begrep, men det er ihvertfall grandonkel/tante.
-
Var fremmed for meg også at filletante og filleonkel skulle være det samme som kusine /fetter til far/mor, inntil jeg leste debatt fra nyhetsgruppe i slektsforskning eller gammelforumet på Digitalarkivet. Har prøvd å søke for å finne igjen debatten uten å lykkes på gammelforumet på Digitalarkivet.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Bjørn skrev:Filleonkel/tante er helt ubrukelige begrep, som brukes i hytt og pine. Vi brukte det omtrent tilsvarende som barnehagetante/onkel - dvs at det kunne like gjerne benyttes om folk som ikke var i slekt i det hele tatt.
Godt sagt Bjørn Kåre.
Her har dette filleriet blitt brukt om ektemake til en biologisk onkel/tante. Altså en farbrorkone osv. I dag har heldigvis fille tapt, og kone/samboer til farbror er ei like god tante som farsøstera. Og i dag har vi jo også fått likekjønna par der begge er tanter eller onkler.
For meg er filletante og filleonkel søskenbarna til foreldra mine. Men som det kommer fram flere steder her så brukes orda også med andre betydninger. Vi må alle akseptere at det er et faktum, og at ingen "eier" sannheten bak ordenes betydning.
Språkrådet har for noen år siden forsøkt å kartlegge betydning og bakgrunn av disse orda. De fikk dessverre lite svar (11 stykker var det vel) på forespørselen sin ut mot oss slektsgranskere. Oppsummeringen kan leses her:
http://www.sprakradet.no/Toppmeny/Publi ... illeonkel/
mvh Bjørn
Språkrådet har for noen år siden forsøkt å kartlegge betydning og bakgrunn av disse orda. De fikk dessverre lite svar (11 stykker var det vel) på forespørselen sin ut mot oss slektsgranskere. Oppsummeringen kan leses her:
http://www.sprakradet.no/Toppmeny/Publi ... illeonkel/
mvh Bjørn
-
Med en far fra Røros og en mor fra Stjørdal har jeg aldri hørt noen i slekta bruke ordene filletante/onkel, grandonkel/tante for den del. "NN er søskenbarnet til far min" for eksempel. Er det ikke det mer presist enn filleonkel/tante?
Mvh Astrid
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Underlig at han ikke er inne på andre betydninger og bruk av begrepet 'fille' i Språkrådet enn som fra den franske 'fille'?
Jeg oppfatter bruken av 'fille' som tilsvarende den i f.eks. 'fillesak', dvs ikke en ordentlig sak, bare en tullesak osv.? Fille=klesfille/klut/utslitt ?
Vi trenger de presise uttrykkene, og ikke de som betyr forskjellig i forskjellige landsdeler/sammenhenger.
Jeg oppfatter bruken av 'fille' som tilsvarende den i f.eks. 'fillesak', dvs ikke en ordentlig sak, bare en tullesak osv.? Fille=klesfille/klut/utslitt ?
Vi trenger de presise uttrykkene, og ikke de som betyr forskjellig i forskjellige landsdeler/sammenhenger.
Kan ikke se at noen kommer til bunns i dette, da det vel med dette som med så mye annet er forhåpentligvis bare oppdiktede begrep ved tilfeldigheter, og blitt brukt i ulike sammenhenger alt etter hvor en befant seg geografisk, slik som et ord, kan ha flere betydninger. Det kunne til og med ha vært et tilfeldig slengord,og kanskje for å bruke litt fantasi, så kanskje det var en som ikke likte sin tante, og slengte ut av seg. filletante. Mulighetene er mange. Kanskje det samme med gammelonkel og gammeltante.
Kjell
Kjell
Sist redigert av dn30855 den 12. januar 2014 kl. 21.02, redigert 1 gang totalt.
- Paul Johan Hals
Her hvor jeg bor ble begrepene filleonkel/tante brukt om personer som ikke var biologsk onkel/tante, med unntak av de som var gift med biologisk tante/onkel.
Det kunne være søskenbarn av foreldrene, faddere, eller nære omgangsvenner som en fikk et tillitsforhold til. Normalt ble ikke utrykket "fille" benyttet, bare hvis slektsskapet skulle forklares.
Dette er vel i det vesentlige det samme som Bjørn Kåre skriver.
Mvh Paul
Det kunne være søskenbarn av foreldrene, faddere, eller nære omgangsvenner som en fikk et tillitsforhold til. Normalt ble ikke utrykket "fille" benyttet, bare hvis slektsskapet skulle forklares.
Dette er vel i det vesentlige det samme som Bjørn Kåre skriver.
Mvh Paul