Skifteprotokoll - Asker, Aker sorenskriveri, 1819-1862

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj19203
Sted: Danmark

Skifteprotokoll - Asker, Aker sorenskriveri, 1819-1862

Legg inn av gj19203 » 20. desember 2013 kl. 23.47

Hei !

Jeg tenkte å prøve meg på et skifte og jeg innså fort at her trenger jeg hjelp. Skiftet er etter min tipp-tipp-tipp-oldefar Ole Evensen Konglungen og jeg er litt nysgjerrig på hva det står der.

Jeg fant et flott register her : http://arkivverket.no/URN:sk_read/23711/16/ , så det gikk ganske greit å finne frem til sidene, men tydingen var det verre med.

Sidene er :

Side 27 : http://arkivverket.no/URN:sk_read/23711/24/
Side 31 : http://arkivverket.no/URN:sk_read/23711/28/
Side 39 : http://arkivverket.no/URN:sk_read/23711/37/
Side 41 : http://arkivverket.no/URN:sk_read/23711/38/
Side 45 : http://arkivverket.no/URN:sk_read/23711/43/

Det vil være mye å be om at noen skal oversette det hele, men jeg hadde satt umåtelig stor pris på litt starthjelp, siden skifteprotokoller er ukjent grunn for meg. Noen av dem er spesielt vanskelige å tyde. Er det slik at de fire første dreier seg om skifteforhandlinger og siste siden er oppgjøret, eller har jeg misforstått ?

mhv

Truls

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Skifteprotokoll - Asker, 1819-1862, etter Ole Evensen

Legg inn av dn23027 » 21. desember 2013 kl. 4.41

Jeg har tatt den første, så ser du noe av hva de holdt på med :)

Aar 1819 den 22. Mai blev en Skiftesamling afholdt i boet efter afgangne Ole Evensen Kongelungen under Løgenæs. Retten blev sat på Tingstædet Semb i overværelse af undertegnede Widner.
Hvorda!

Stervbo Enken Marthe Pedersdatter med Laugværge Lars Løgenæs samt formynderen mødte samtlige efter budsendelse fra Skifteforvalteren. - Et Exemplar af det under 12. s.m. utstædte Proklama , som er lovlig kundgjort, acteres Saalydende #
Fra Proprietair Hanson paa Bøgen var Skifteforvalteren indløbet en Regning hvorefter han fordrer for 4400 Styk Tagsteen den Summa --------- 44 Sp. -- Regningen er Saalydende #
Boets Vedkommende havde ei noget imod denne Regning.- Videre fremlagdes en Ballance Regning fra C. Monsen , efter hvilken han fordrer den Suma ------ 33 Sp. 93 s.
Ballance Regningen er Saal.:# Boets Vedkommende benægtede Regningens Rigtighed i det hele, især da det er dem bekjendt, at Caspar Monsen har været og er en yderst fattig Mand, som aldeles ikke har kundet staae i noget forskud for den Afdøde,- og de maatte derfor fordre fuldkommen lovligt Beviis forinden de kan tilstaae Caspar Monsen noget af Boet. - Enken anmeldte; at hun og Børn, hvis Tal er nu forøget med en Søn navnlig Ole, og som er 5 Uger gammel, - er i den største Mangel for det nødvendige til Livets Ophold, da hun umulig af sin lille Jordvei, kan ernære Familien, - hun var derfor findet at lade Erich Østenstad, som er bekjendt som en redelig og Ærlig(?) Mand, gjøre nogle Rejser med Jagten for at erhverve noget til Livets Ophold, og om muligt til Gjeldens Afbetaling, og haabede hun, at dette ej nægtedes hende, deels af den anførte Aarsag og deels fordi hun troede at boets Creditorer havde Sikkerhed nok i Boets Ejendom og Løsøre om det skulde indtræffe noget Uheld med Fartøjet. - Hun bemærkede videre at der blot kan være nogen ubetydelig Gjeld paa boet som ei er anmeldt. - Efter nøje Overvejelse fandt saavel Laugværgen som tillige den største Creditor i boet som ogsaa formynderen det ej alene nyttigt, men ogsaa nødvendigt , at Enken paa denne Maade søger at erhverve sig noget til Livs Ophold for sig og mange Smaa uopdragne Børn,- især da Erik Østenstad er en bekjendt redelig og Ærlig(?) Mand, dog med den Forbeholdenhed, at saa snart Erik Østenstad ej lengere vil føre Jagten, maa den ej udsendes med nogensomhelst uden deres og Skifteforvalterens Samtykke. - Paa Grund heraf medtages altsaa at Enken maa lade Erich Østenstad føre Jagten indtil videre, for hendes Regning, men ej nogen andre ihvem det end maatte være,- uden Formynderens, Laugværgens og Skifteforvalterens Samtykke og Vidende. - Enken begjærede, at dette ei maatte for det første beramme nogen Auction i Boet, da hun haabede om føje Tid at træffe Overenskomst med Creditorene i henseende til Gjeldens betaling. - Da intet videre .... Sind(?) var at iakttage, blev skiftet udsat indtil proklama er udløbet.

P.F(?) H...?.... - Marthe Pedersdatter, med Paaholden Pen – Lars Løgenæs
Ellev Wettre - J. Kierboe - Erich Ascher

Mvh
Linda

gj19203

Legg inn av gj19203 » 21. desember 2013 kl. 23.43

Tusen takk, Linda ! Veldig interessant lesning og trist tanke at hun nå var alene med alle barnene, minstemann bare 5 uker gammel. Kjempeflott at du tok deg tid til å skrive dette ned for meg, og jeg er veldig takknemlig :)

Jeg ser at dette krever litt trening og jeg kommer nok til å måtte bruke litt tid på det. Godt å ha et utgangspunkt :)

Takk igjen, og god jul !

Mvh

Truls
Sist redigert av gj19203 den 23. desember 2013 kl. 13.58, redigert 1 gang totalt.

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 22. desember 2013 kl. 18.01

Har prøvd å tyde den neste teksten som har med dette skiftet å gjere (på folio 31). Det er nokre ord eg ikkje får tak i og er usikker på, så eg må ta atterhald om feil. Men det viktigaste ved innhaldet skulle vel kome fram.

Aar 1819 den 29 December blev paa Tingstædet Semb i Asker Sogn en Skiftesamling afholdt i Boet efter afg. Ole Evensen Kongelongen og blev Skifteretten administreret af Sorenskriveren i Overværelse af efternævnte Vidner.
Hvorda.
Lensmanden Østensen fremlagde den udstædte Skifteplacat, … saal. Ved Forretningen mødte SterbboeEnken med Laugværge, samt de umyndiges Værge. Skifteforvalteren fremlagde en Skrivelse fra Hans Petersen i Arendahl tilligemed en Regning paa Boet, og hvilken ham begieret af Ellef S…, Skrivelsen og Regningen actens saal. Enken med Laugværge samt Formynderen erklærede at de ere uviidende om denne Fordring. Efter nogen Overvejelse erindrede Enken at have af sin Mand og Søn erfaret at hendes Mand og Skipper Dæhlie tilsammen har erholdet en Deel Vahrer af Hans Petersen, som skulde betales af den som først ankom til Arendahl, og imod at den som udlagde Summen skulde igien nyde Erstatning af den halve Sum af den anden. Hendes Mand har siden ej været i Arendahl og Dæhlie er nu bortreist. Værgen paastod paa Grund heraf at Boet blot udrede den halve Deel af Regningen. Lensmanden fremlagde Regning over Indkaldelsen til denne Samling og hvilken Regning actens saal. Enken med Laugværge erklæret at Jagten nu ere hiemme og da en stor Deel af Boets Creditorer ej kan eller vil give Henstand men fordre deres Tilgodehavende strax udbetalt, saa maatte de begiære at Boets Løsøre Effecter, det[?] aller nødvendigste medtagene[?[undtagen?] tilligemed Jagten snarest muligt maatte blive bortsolgt ved offentlig Auction hvorefter de forbeholdt sig nærmere at bestemme det fornødne i Henseende til Jordvejen. Derefter[?] blev besluttet at en Auction skal blive afholdt strax efter Nytaar og imidlertid henstaaer Skiftets videre Behandling indtil videre.

... , Marthe Pedersdatter m. p. P., Lars Løgenæs m. p. P., Ellef Wettre m. p. P.

… Østensen, Kierboe

Mvh. Knut

gj19203

Legg inn av gj19203 » 23. desember 2013 kl. 13.58

Tusen takk, Knut ! Jeg synes spesielt denne er vanskelig å tyde, og jeg har ikke sjans med mitt utrente øye å kunne få noe mening ut av det. Jeg er veldig takknemlig for hjelpen jeg får fra deg og og andre erfarne medlemmer av forumet når det er noe jeg lurer på. Hjertelig takk !

mhv

Truls

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 31. desember 2013 kl. 17.22

Tydinga av skifteteksten på folio 39b blir vel omtrent slik:

Aar 1820 den 21te October blev en Skifteforretning foretaget paa Gaarden Semb i Asker i Boet efter afgangne Ole Evensen Kongelungen. Som Vidner var hermed nærværende Johan Kjerboe og Peter Jeremiasen.
Hvorda! Lensmand Østensen mødte og fremlagde den udstædte Indkaldelse forsynet med Forkyndelses Paategning som acteres saal. – Af Boets Vedkommende mødte Ellev Wetre, hvorimod Stervbo-Enken med Laugværge og Lars Løgenæs ikke mødte.
Da Boets Vedkommende ikke indfandt sig uagtet de var lovlig varslede, saa kunde Administrator ikke foretage noget med Skiftebehandlingen, hvorimod samme bliver at udsætte til nærmere Berammelse.
Saaledes passeret … paa Cancellieraad Heltzens Vegne Arne Iversen.
Ellev Wettere.
Peter Jeremiasen.
Kierboe.

Og slik les eg det grøvste av innhaldet på folio 41a:

Aar 1821 den 13. April blev paa Lensmandsgaarden Sem i Asker foretaget en Skifteforretning i Boet efter afgangne Ole Evensen Kongelungen. Forretningen blev i Sorenskriverens lovlige Forfald administreret af hans Fuldmægtig Exam. jur. Arne Iversen i Overværelse af indstevnede Vidner Peter Jeremiasen og Johan Kjerboe.
Hvorda! Lensmanden fremlagde den udstædte Indkaldelse forsynet med Indkaldelses Paategning, samt Udnævnelse af Vurderingsmænd til at taxere Boets faste Ejendom hvilke
Documenter acteres saal. De udnævnte og tilsagte Vurderingsmænd Jocum Aabye, Lars Wetre, Jon Wilse og Hans Bjerkøen vare tilstæde.
Stervbo-Enken med Laugværge og de umyndiges Værge vare ligeledes tilstæde. – Laugrettet som har taget Boets Ejendom Kongelungen kaldet under Gaarden Logenæs i Øjesyn, og som desuden som Naboer nøje kjender samme, … den for 200 Sp skriver to hundrede Specier.
Ved Taxten havde ingen noget at erindre[?] eller indvende.
Fra en Ole Monsen fra Tønsberg blev fremlagt en Skrivelse af 11te Decbr 1819 hvorefter denne fordrer 10 Sp 2 Ort 4 S. Skrivelsen med Bilag[?] acteres saal.
Fra Andreas Pedersen Sandvigen blev fremlagt en Seddel hvorefter han fordrer 2 Sp 48 S. Document act. saal.
Den siste Fordring havde ingen noget at indvende imod, den Første derimod erklærede Boets vedkommende at de havde ingen Kundskab om, og kunde derfor ikke antage den til Udgift for Boet.
Peder Olsen mødte efter Inkaldelse og blev efter nogen Ventilation enig med Boets Vedkommende enig om at han for sin Fordring nyder godtgjort af Boet 3 Sp skriver tre Specier. Casper Monsens Fordring benægtede Boets Vedkommende fremdeles ligesom de og i Anledning af Hans Pehrsens Fordring henholdt seg til hvad der er tilført med sammes Anmeldelse.
Fra Boets Incassator Iversen blev fremlagt Incassatorens Regnskab, som acteres saal.
Videre havde ingen at anmelde[?]; thi blev efter Vedkommendes Forlangende Skiftet optaget til Slutning ved Anledning i den Stand det nu befindes.
Saaledes passeret …. paa Cancelrd Heltzens Vegne Arne Iversen.

(Dei øvrige underskrivarane tek eg ikkje med her.)

Til slutt innleiingsdelen på folio 45b …

Aar 1821 den 8 Augusti blev Skiftet efter Ole Evensen Kongelungen lodert[?] og fuldført paa Sorenskriverens Kontoir paa Gaarden øvre Stabek i Overværelse af undertegnede Vidner Arne Iversen og Hans Valentin. – Hvorda! blev forfattet saadan Beregning over Boets Indtægt.

… og slutten på skiftet på folio 46a:

Saaledes dette Skifte sluttet og tilendebragt. – Værgemaalet for de umyndige vedbliver fremdeles Ellev Wetre.
… Heltzen.
Som Vidner Arne Iversen – Hans Valentin

Med atterhald om feil.

Mvh. Knut

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»