Johannes Johannesen. gift 1803 i Bergen *

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn30855
Sted: SAUPSTAD

Johannes Johannesen. gift 1803 i Bergen *

Legg inn av dn30855 » 13. desember 2013 kl. 23.17

Ja, så er jeg her igjen da.

Greide ikke slå meg til ro med alle inntrykkene som har vært fra alle gode hjelpere. Jeg har fremdeles stusset på denne Johannes Johannesen 1803 fra Bergen. Flyttet den tilbake dit, for jeg kom på at det fantes en vielses dato på hans eventuelle foreldre som forhåpentligvis fremdeles heter Johannes Johannesen og Gunnilde Tollevsdatter. Og deres vielses dato er som følger, 26-12-1798. Askøy i Bergen. Lette etter denne vielsen, men kunne ikke helt tro at jeg hadde funnet den riktige, da jeg stusset på navnene Uhren og Damsgaard. Derfor sendte jeg ballen over til Bergen, og der fikk jeg svar ganske kjapt fra Marit Sørlie som hadde funnet den samme vielsen, og da stemmer det nok likevel.

Her er vielsen.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=topp&hode=nei&show=144&uid=251037&js=j

Så var det jo så vidt jeg husker i samme slengen, at noen mente at Johannes kunne vært konfirmert i Hafslo, og det blir vel ikke så feil det heller da, for navnet Uhren, var jo et Stedsnavn i Ly(u)ster kommune, Høyum og Uhren. Prøver bare å tenke i litt andre baner, og hørt om andres mening som har vært med på dette

Hilsen

Kjell

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Re: Johannes Johannesen

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 14. desember 2013 kl. 0.00

Mvh,Svehn

dn30855

Legg inn av dn30855 » 14. desember 2013 kl. 0.10

Hei Svehn

Det har gått litt frem og tilbake de siste ukene mellom Bergen og Vestvågøy, og for de som har vært med på dette, så har det kommet frem noen små nye opplysninger

Mvh

Kjell

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 14. desember 2013 kl. 0.12

Kjell skrev:Ja, så er jeg her igjen da.

Greide ikke slå meg til ro med alle inntrykkene som har vært fra alle gode hjelpere. Jeg har fremdeles stusset på denne Johannes Johannesen 1803 fra Bergen. Flyttet den tilbake dit, for jeg kom på at det fantes en vielses dato på hans eventuelle foreldre som forhåpentligvis fremdeles heter Johannes Johannesen og Gunnilde Tollevsdatter. Og deres vielses dato er som følger, 26-12-1798. Askøy i Bergen. Lette etter denne vielsen, men kunne ikke helt tro at jeg hadde funnet den riktige, da jeg stusset på navnene Uhren og Damsgaard. Derfor sendte jeg ballen over til Bergen, og der fikk jeg svar ganske kjapt fra Marit Sørlie som hadde funnet den samme vielsen, og da stemmer det nok likevel.

Her er vielsen.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=topp&hode=nei&show=144&uid=251037&js=j

Så var det jo så vidt jeg husker i samme slengen, at noen mente at Johannes kunne vært konfirmert i Hafslo, og det blir vel ikke så feil det heller da, for navnet Uhren, var jo et Stedsnavn i Ly(u)ster kommune, Høyum og Uhren. Prøver bare å tenke i litt andre baner, og hørt om andres mening som har vært med på dette

Hilsen

Kjell

Lenken til den vielsen ser ikke jeg som vellykket ?

Mvh. Magne.

dn30855

Legg inn av dn30855 » 14. desember 2013 kl. 0.32

Hei Magne

Nå ble det kanskje

Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Ekteviede 1799, Døde og begravede 1742-1745, side 150.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8601&idx_id=8601&uid=ny&idx_side=-144

Hilsen
Kjell

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 14. desember 2013 kl. 1.52

Hei!

I FT 1801 "St. Jørgens Hospital prestegjeld - Årstad landsokn" finner jeg en "Johannes Nilsen" med kone "Karen Monsdtr." på "Uhren" : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8389000274

Dette paret får en sönn "Johannes" år 1775 i "Årstad kirke" : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 58822#ovre
Mvh,Svehn

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 14. desember 2013 kl. 2.06

Tror det er foreldrene som gifter sig her år 1756 i "SJ/ Bergen" : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 17335#ovre

Merknad: fra "Lien", kan vere "Solemslien" :roll:
Mvh,Svehn

dn30855

Legg inn av dn30855 » 14. desember 2013 kl. 7.23

Hei Svehn
Jeg Tror nok dette blir feil. Det er nok funnet det meste i litt tidligere innlegg. Skrev til og begynne med, at Johannes og Gunnilde ble gift I Askøy i Bergen 26-12-1798. Dette blir litt komplisert for en som nettopp har kastet seg innpå nå. Jeg ville bare kikke litt på disse Uhren og Damsgaard navnene som jeg ikke hadde lagt merke til tidligere hos Gunnilde og Johannes, som jeg nevnte øverst på siden, og kanskje få en liten kommentar fra en av de som hadde holdt på med disse to personene en god stund. Det skulle vel egentlig menes bare som en liten tilleggsopplysning med to små detaljer, så det er nok like greit å avslutte dette.

Mvh

Kjell

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 14. desember 2013 kl. 14.50

Kjell: det er best om alle spørsmål vedr Johannes kommer inn under den første tråden.

Nå er det ny tråd her samt under Bergen, og folk ser ikke sammenhengen så lett uten å få vite alt som er kommet fram ;)
Vennlig hilsen Gry

dn30855

Legg inn av dn30855 » 14. desember 2013 kl. 14.59

Hei Gry

Den skulle det, men så gjorde jeg en feil, og prøvde å forklare det etterpå.

Det var bare dette Uhren og Damsgaard navnet jeg hadde lyst til vise, da jeg ikke kunne huske at det hadde kommet frem tidligere

Mvh
Kjell :cry:

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 14. desember 2013 kl. 15.40

Her er det ett eneste rot med dine etterlysninger :( Var det ikke "Johannes" og "Gunnhilde" som fikk en sönn "Johannes" i 1803 som er dine forfedre da? :roll: Eller er jeg heldt på viddene?
Mvh,Svehn

dn27834
Sted: ØVRE SURNADAL

Legg inn av dn27834 » 14. desember 2013 kl. 15.52

Kjell,
Hvis du gjer noko feil som du ikkje greier å rette opp i sjølv, slik at det blir utallige tråder om delvis same emnet, så be moderator om å fløtte innlegga over til den same tråden, elles blir det berre rot og vanskar å greie følgje med i kva det er du meiner og vil ha svar på. Eg har gjeve opp.

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 14. desember 2013 kl. 16.09

Svehn skrev:Her er det ett eneste rot med dine etterlysninger :( Var det ikke "Johannes" og "Gunnhilde" som fikk en sönn "Johannes" i 1803 som er dine forfedre da? :roll: Eller er jeg heldt på viddene?

Hei !

Er glad jeg har brukt bare litt tid på denne tråden, fordi det også for min del se ganske så rotete ut.

En opprensking av det hele er nok å anbefale og før jeg deltar noe videre i det.
Senere kan det bli lettere når alle tråder er samlet og nevnt hva det egentlig letes etter.

Men dette er mine meninger og andre kan da selvfølgelig ha sin og uten jeg skal blande meg inn i det.

Ser også Wenche har sine meninger om det.

Ha ei god helg til dere alle.

Mvh. Magne :)

dn30855

Legg inn av dn30855 » 14. desember 2013 kl. 17.40

Hei
Nå begynner jeg egentlig å lure på om noen av dere idet hele tatt har lest hva jeg har skrevet. Jeg kom i skade for å lage et nytt emne, istedenfor at jeg fulgte den gamle tråden. At jeg søkte om hjelp til Johannes og Gunnilde sin vielse under Bergen, Var for at de ble viet på Askøy. Hadde jeg gjort dette på den gamle tråden under Vestvågøy, så mente jeg at det ville blitt feil, og fått beskjed om å flytte til riktig fylke . Skjønner egentlig ikke hvorfor dette er forfulgt, da jeg videre sa at dette bare kunne avsluttes, for jeg skrev vel det jeg hadde funnet som kun en liten tilleggsopplysning til det som tidligere hadde vært forsket på, og om det skulle forståes dit hen, at jeg etterlyste noe, så er det vel flere enn meg som roter. Kan ikke forstå at det skal gjøres så mye ut av dette. Nei, dette er tydeligvis ikke et forum som har plass for feil. At enkelte ikke greier å skille mellom etterlysning og opplysning, rår dessverre ikke jeg over.

Mvh
Kjell

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 14. desember 2013 kl. 19.03

Kjell :)

Joda, du har forklart så bra hele veien - bare jeg som ønsker at videre spørsmål om familien ligger under samme tråd - vi liker å hjelpe og det skal vi fortsette med :)

Supert at du fikk med vielsen der Uhren er nevnt - oftest ble gårdsnavn oppgitt ved vielsen, dvs ikke fødested men siste oppholdsted.

Får du inn lenke på gamle tråden ref vielsen så stenger jeg tema her?
Vennlig hilsen Gry

dn30855

Legg inn av dn30855 » 16. desember 2013 kl. 10.53

Hei Gry
Helt i orden

Kjell

Svar

Gå tilbake til «Vestvågøy»