Dokumentasjonsprosjekt og film om P.K. Staurset

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Kenneth Staurset Fåne
Sted: MOLDE

Dokumentasjonsprosjekt og film om P.K. Staurset

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 29. juni 2012 kl. 8.45

Hei.

Jeg har startet et dokumentasjonsprosjekt om min oldefar Peder Kristian Staurset som bodde i Molde. Han var født i 1907 på Slemmen i Rauma, før han flyttet til Rødven 7-8 år gammel. I sitt voksne liv bodde han flere steder i Molde, blant annet i Fagerlivegen. Dokumentasjonsprosjektet skal munne ut i en film og noen artikler. Jeg lurer derfor på om det er noen her inne som kjente til Peder og eventuelt har noen historier om han som kunne bli brukt i filmen eller i artiklene.

Peder Kristian Staurset var en kjent byggmester i Molde og bygde opp mange hus i etterkrigstiden. Han var også kjent som slåttekomponist og spelemann. Deltok og vant på mange kappleiker. Hans sønn Odd Kristian og datter Unni lærte å spille fele etter far sin.

Peders far var Kristian Staurset, som blant annet var med på å bygge Holm kirke, men også bedehuset inne på Rødven. Om noen har noe informasjon om Bakkåkeren og Peders oppvekst på denne gården i Rødven så er jeg veldig takknemlig for det.

Peder var også drosjesjåfør på 1930-tallet og det er sagt at han kjørte turister i Romsdalen. Jeg har funnet ut at han var en av de første sjåførene til Aafarnes Auto tidlig på 1930-tallet.

Alt av informasjon er av interesse. Dette er i utgangspunktet ikke en genealogisk etterspørsel, men en etterspørsel om mer informasjon om min oldefar som jeg ikke selv rakk å møte. Han døde i 1977.

Har du informasjon eller historier som du tror kan passe i mitt dokumentasjonsprosjekt, ta kontakt.

Min email-adresse er:
[email protected]

På forhånd takk

Kenneth Staurset Fåne

Kenneth Staurset Fåne
Sted: MOLDE

Re: Dokumentasjonsprosjekt og film om P.K. Staurset

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 4. desember 2013 kl. 10.38

Jeg har skrevet en artikkel om Peder Kristian Staurset i årets utgave (2013) av Romsdalsmuseets årbok.

Svar

Gå tilbake til «Molde»