Manglende opplysninger om bygsel

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj14758
Sted: Sverige

Manglende opplysninger om bygsel

Legg inn av gj14758 » 18. november 2013 kl. 14.38

En av mine forfedre, som flere steder benevnes husmann uten jord, var på en lite plass under en større gård, men jeg kan i det hele tatt ikke finne noen opplysninger om bygselen i pantebøkene. Det eneste jeg vet er at hans sønn, som ble født i 1871, var på den samme plassen i 1900. Den samme sønnen kjøpte, ifølge et skjøtebrev datert 27.7 1907, en annen gård, men opplysninger om når den første plassen ble solgt finnes ikke heller igjen.

Kan det være noen naturlig forklaring til at ingen av disse opplysningene er mulig å finne?

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Manglende opplysninger om bygsel

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 18. november 2013 kl. 15.02

Har du leita i personal-panteregisteret? (dvs. ikkje berre i real-panteregisteret)

"husmann utan jord" vil i praksis seie at han hadde ei tomt, ikkje ein "plass". Dvs at det ikkje var så stort at det var meininga han skulle drive gardsbruk der. (Det kan likevel hende dei hadde nokre få dyr).

Tinglysing kosta(r) pengar, og det er ikkje sikkert han syntest han hadde råd til det (sjølv om det eigentleg var lovfesta).

Det er ikkje sikkert tomta vart avhenda då husmannen (m.fam.) ikkje var der lengre. Det er heller ikkje sikkert at tomta held fram med å sjå ut som ein særskild del av eigedomen ho høyrde til.

gj14758

Legg inn av gj14758 » 18. november 2013 kl. 15.47

Hei Ivar,

Takk for hjelpen og informasjonen. Jeg har dog ikke prøvd å lete i det andre registeret, så hvor vil jeg finne det?

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 18. november 2013 kl. 18.06

Same stad som du finn real-panteregisteret. Registrera var sorenskrivaren si metode for å finne fram i panteboka. Eg trur det ymsa litt korleis dei førte real- og personal-register; eg har sett bygselkontrakter (også for matrikulerte bruk) førte i personal-registeret.
Men det kan hende ditt tilfelle er så seint at det var meir einsarta orden i sakene.
Personal-panteregisteret er truleg sortert på førenamn.

gj14758

Legg inn av gj14758 » 19. november 2013 kl. 11.06

Hei igjen,

Jeg finner kun de ordinære realpanteregisterene når jeg søker, og kan ikke se at det skulle være noen annen angivelse til hva slags panteregister det dreier seg om. Kan det være slik at vi leter på to forskjellige steder?

Det er Petter Larsen, som var på Alstadgjerdet på Skatval i 1861 og 1865, som jeg søker. Han hadde dog, da andre datteren ble døpt i 1866, flyttet til Forbordsaunet, hvor sønnen Ludvig fortsatt var i 1900.

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 19. november 2013 kl. 13.42

I oversynet over panteregister for N-Trøndelag
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?r ... &idx_farm=
finn du Stjør- og Værdal litt ned på sida.
Her står ikkje kva slag register det er, men klikkar du t.d. på "1 (1800-1890)" får du
opp skanna kopiar av registeret.
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... dx_side=-2

På kvar side kan du velje "Bildeinformasjon" - vel "øverst" dersom du ikkje får det automatisk.
Her står det at dette er eit personalregister. Det ser du på tittelsida av protokollen også.

Det ser ut til at registeret er ordna etter sokn (kommune/prestegjeld?), så etter bokstav (førenamn) og så kronologisk. Då må du berre finne rett sokn (Skatval?) eller prestegjeld (Stjørdal?), bokstaven "P" og rett tidsrom.
P er ein vanleg forbokstav, så det kan hende dei har brukt opp den avsette plassen ein eller fleire gongar. I så fall finn du P-ar frå ulike tidsrom spreidd utover protokollen. Men det er gjerne referanse til kvar det er framhald.

Det er som nemnt ikkje opplagt kvar ein husmannskontrakt vil vere ført inn; som eigedom (realregisteret) eller som ei personleg kontrakt (personalregisteret). Men når du leitar litt i personalregisteret, ser du om det står andre husmannskontrakter der.

Elles er det ikkje heilt samsvar i namna mellom kjeldene du lenkjer til. (Petter Magnuss. og Larss.; Helena Sivertsd. og To(r)stensd.) - men det har du kanskje orden på. Gards-/bruksnamn er varierer også litt. I matrikkelen 1886
http://www.rhd.uit.no/matrikkel/mtliste ... 714&gnr=44
er gnr 44 kalla Forbord østre, medan bruket (bnr. 4; gammalt løpenr.57 - det er i 1838-matr) er kalla Forbordsaunet. I FT1900, som i prinsippet skulle følgje 1886-matr. er namnet Forbordslian (også for gardbrukaren).

gj14758

Legg inn av gj14758 » 24. november 2013 kl. 21.16

Hei Ivar,

Mange takk for hjelpen, og jeg skal straks prøve å finne ut av dette og se om jeg kommer nærmere noen informasjon.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»