Bestefar, Bæstefaderen på 1700-tallet.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Bestefar, Bæstefaderen på 1700-tallet.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 20. oktober 2013 kl. 13.35

I et skifte fra 1736 http://arkivverket.no/URN:sk_read/24553/94/

så er det skrevet bæstefaderen

Else har på tydeforumet tolket teksten slik for meg:

...Niels Olsen gl 12 aar, Gunder Olsen gl. 8 aar hvis anordnet formynder Faderbroderen Rasmus Gundersen Møkelbust, Britte Olsdatter med formynder bæstefaderen Jver Larsen Møkelbust Anne Olsdatter med formynder Moderbroderen Ejner Johansen Jelsten i Romsdallen og Britte Olsdatter den yngere hvis formynder Niels Jacobsen Eg i Romsdallen...osv.

Den avdøde er Ole Gundersen.

Barnas farbror er Rasmus Gundersen som stemmer med andre kilder jeg har. Barnas sin farfar (altså bestefaren) må jo da bli en Gunder. Og i følge andre kilder Gunder Rasmussen som dør i 1705 når Ole er 7 år.
Men så kommer altså denne "bæstefaderen" Iver Larsen Møkelbust.

Kan bestemor og bestefar på denne tiden ha en videre betydning enn morfar og farfar?

Kan da denne Iver Larsen være Ole Gundersen sin stefar, og at en skiller mellom farfar (biologisk) og bestefar som en da ikke behøver å være i slekt med.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Bestefar, Bæstefaderen på 1700-tallet.

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. oktober 2013 kl. 17.40

Interessant teori. Jeg tror den har mye for seg.
Min far (født i Bergen 1902), kalte besteforeldrene for "bestepappa/bestemamma" uansett om det var på far- eller morsiden.
Min far fikk i 13-års alderen stefar. Jeg kalte ham vanligvis for farfar, men noen ganger bestefar. Har også vært borti at om ene paret besteforeldre bor i nærheten, ble de kalt betemor/-far, men om de andre bodde lengre unna ble det sagt f.eks. mormor/-far
Men hva myndighetene ville brukt som betegnelse i en slik situasjon, er ikke godt å si.

Mvh Paul

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 20. oktober 2013 kl. 19.12

Eg reknar med at du spør fordi "bestefaren" heiter Ivar, medan farbroen er ein Rasmusson og morbroren er ein Johansen...
Du må rekne med at så lenge det ikkje det var snakk om arv, kunne ein stefar til ein av foreldra verte kalla "bestefar". (og det er ikkje krav om slektskap for ein formyndar).

Men dette var i 1736, og då kunne ordet også ha ei vidare tyding
http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=bedstefader
(sjølv om tydinga oldefar neppe er aktuell)

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 20. oktober 2013 kl. 20.13

Takk Paul og Ivar for gode svar.

Dette var i en tid da Haram hadde kirkebøker så det skal vel være mulig å finne det ut den veien eller gjennom skifter.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»