Søker slektninger til Peder Pedersen Heen
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Søker slektninger til Peder Pedersen Heen
Jeg søker slektninger til min farfar Peder Pedersen Heen, født 4. november 1880 i Hen, Grytten. Jeg vet at han hadde flere søsken, hvorav noen emigrerte til USA.
I Bygdebok for Vold II finner jeg Ingebrigt Pedersen Hen, født 1874, med samme foreldre som min farfar, Peder Andersen Bø, født 1836, og Ågot Olsdatter Sæbø, født 1836.
Ingen flere barn er oppgitt.
Slektstavlen bakover i tid har jeg funnet, mens min farfars søsken og deres barn og barnebarn m.v. håper jeg å få litt drahjelp til å spinne videre på i dette forumet.
I Bygdebok for Vold II finner jeg Ingebrigt Pedersen Hen, født 1874, med samme foreldre som min farfar, Peder Andersen Bø, født 1836, og Ågot Olsdatter Sæbø, født 1836.
Ingen flere barn er oppgitt.
Slektstavlen bakover i tid har jeg funnet, mens min farfars søsken og deres barn og barnebarn m.v. håper jeg å få litt drahjelp til å spinne videre på i dette forumet.
-
- Sted: AUKRA
Re: Søker slektninger til Peder Pedersen Heen
Hei. Ser at Ågot og Peder gifter seg 23-5-1865 i Voll, og finn dei på Heen i ft 1865. då er det bare å leite frå denne dato. Har ikkje funne barn før i Grytten 1867. Det er Anders f. 30-3-1867, døpt 12-5-1867. Så finn eg Ingeborg f. 18-7-1869, døpt 15-8-1869. Ole Edvard f. 1-12-1871, døpt 26-12-1871. Ingebrigt f. 15-12-1874, døpt 24-1-1875. Så Anna f. 4-7-1877, døpt 22-7-1877. Peder i 1880. Det er så langt eg har lett.
-
Du finn familien på Hensrynengen ytre i ft 1900. Då har Anders tatt over garden og er gift. Ågot er enke.
-
Søk i alle baser viser ei Anna Heen som emigrerte frå Bergen i 1889,Ole Edvard frå Kristiansund i 1891. Og kanskje det er Ingeborg eg finn i 1880-tellinga for Minnesota
-
FT 1910 viser familien på Hen. Anders og Marie med barna, og Ågot lever
Takk for masse god informasjon.
Kan ellers fortelle at også min farfar Peder, som flere av sine søsken, emigrerte til Minesota. Han dro fra Ålesund i 1900 (20 år gammel), og der borte giftet han seg med Josefine Anette Olsen fra Eidsberg i Østfold. I 1910 vendte de tilbake til gamlelandet, og ble gårdbrukere i Eidsberg.
Kan ellers fortelle at også min farfar Peder, som flere av sine søsken, emigrerte til Minesota. Han dro fra Ålesund i 1900 (20 år gammel), og der borte giftet han seg med Josefine Anette Olsen fra Eidsberg i Østfold. I 1910 vendte de tilbake til gamlelandet, og ble gårdbrukere i Eidsberg.
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei Terje!
Jeg har en Guraa Pedersdatter Heen, som kommer inn på mine linjer. Jeg vet ingenting om hvor hun kommer fra, kanskje du har noe mer om det?
Jeg har ingen fødselsdato på henne, men hun var gift med Trond Jonsen Strømme, f. 1783. De fikk barna Britt f.1812, Peder f. 1815, Joen/jon f. 1817 og Lisbeth1821.
De ble gift i Grytten kirke 21.6.1810.
Barna tok tilnavnet/adressen Fladmark, så familien bodde sannsynligvis der da de ble født.
Har du noen info om Guraa?
Jeg har en Guraa Pedersdatter Heen, som kommer inn på mine linjer. Jeg vet ingenting om hvor hun kommer fra, kanskje du har noe mer om det?
Jeg har ingen fødselsdato på henne, men hun var gift med Trond Jonsen Strømme, f. 1783. De fikk barna Britt f.1812, Peder f. 1815, Joen/jon f. 1817 og Lisbeth1821.
De ble gift i Grytten kirke 21.6.1810.
Barna tok tilnavnet/adressen Fladmark, så familien bodde sannsynligvis der da de ble født.
Har du noen info om Guraa?
Heidi Sitara
slekt.fjeldvig.no
slekt.fjeldvig.no
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
I 1875 bor fam på/under garden Hen (i Isfjorden)
Han er reg som Peder Andersen Bø f 1836 i Vold sogn. Han er gardbruker og selveier + handsaugskjærer.
Barna som er reg er: Anders f. 1867, Ole Edvard f 1871, Ingebrigt f. 1874 og Ingeborg f 1868. Alle barna er født i Hen.
mvh
Britt Iren
Han er reg som Peder Andersen Bø f 1836 i Vold sogn. Han er gardbruker og selveier + handsaugskjærer.
Barna som er reg er: Anders f. 1867, Ole Edvard f 1871, Ingebrigt f. 1874 og Ingeborg f 1868. Alle barna er født i Hen.
mvh
Britt Iren
- Kontakt:
Ifølge bygdebok for Eid var Tron og Guraa husmannsfolk på Fladmark og Monge.Heidi skrev:Barna tok tilnavnet/adressen Fladmark, så familien bodde sannsynligvis der da de ble født.
Kan dette være Guraas foreldre ? Peder Olsen står som "kausjonist". Den andre caut er hans far. Guraa kaller jo også en datter for Lisbet?
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8421002247
Dessverre, men Guraa Pedersdatter Heen finner jeg ikke blant mine forfedre.
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Britt skrev:Kan dette være Guraas foreldre ? Peder Olsen står som "kausjonist". Den andre caut er hans far. Guraa kaller jo også en datter for Lisbet?
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8421002247
Ikke så lett å si om dette er riktige foreldre, men morens navn Lisbeth er jo en ledetråd. Jeg skal fortsette å lete litt.
Heidi Sitara
slekt.fjeldvig.no
slekt.fjeldvig.no
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Takk allikevel!
Jeg får vel fortsette å lete. Det finnes en del Guraa Pedersdatter...
Jeg får vel fortsette å lete. Det finnes en del Guraa Pedersdatter...
Heidi Sitara
slekt.fjeldvig.no
slekt.fjeldvig.no
- Kontakt:
Det er selvfølgelig bare spekulasjoner hvem denne Guri er, men
En Guri Pedersdatter er døpt 8 okt 1780 i Heen. Faren heter Peder Lien.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-105
Jeg har en Guri Pedersdatter som er konfirmert i 1797. Men bostedet greier jeg ikke å kjenne igjen.
Nr 23: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
Guri kaller jo også en sønn for Joen som jo er morens farsnavn….
I alle fall verdt å se mer på, men kanskje vanskelig å få bekreftet
Peder Olsen Bredeli (Lien) og Lisbet Joensdt Aas(en?) giftet seg 1 jan 1776 i Hen. Noen av Guris faddere ”heter” Aasen.
mvh
Britt Iren
En Guri Pedersdatter er døpt 8 okt 1780 i Heen. Faren heter Peder Lien.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-105
Jeg har en Guri Pedersdatter som er konfirmert i 1797. Men bostedet greier jeg ikke å kjenne igjen.
Nr 23: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
Guri kaller jo også en sønn for Joen som jo er morens farsnavn….
I alle fall verdt å se mer på, men kanskje vanskelig å få bekreftet
Peder Olsen Bredeli (Lien) og Lisbet Joensdt Aas(en?) giftet seg 1 jan 1776 i Hen. Noen av Guris faddere ”heter” Aasen.
mvh
Britt Iren