I Lorens Berg "Sandeherred" s 595 står det at Helge Jensen var gift med Inger Hansdatter fra Nedre Gigstad. Hun døde 1716, og i 1720 holder Helge skifte. En andre kone er ikke nevnt, men grunnen til at Helge holder skifte må være at han skal gifte seg igjen, trolig i 1720, men jeg finner ikke vielsen i Sandar, så kanskje var hun et annet sted fra, og de har giftet seg et annet sted enn i Sandar.
Jeg finner nemlig at Helge Brønnum døper datteren Mari i Sandar 18.mai 1721. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65 (oppe v side) Det er trolig hun som i 1749 blir gift med Gunder Arvesen Hem
Har noen kjennskap til hvem Helges andre kone var?
Hvem var Helge Jensen Brønnum's, 1649-1733, andre kone?
Moderator: MOD_Vestfold
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Re: Hvem var Helge Jensen Brønnum's, 1649-1733, andre kone?
Osvald skrev:I Lorens Berg "Sandeherred" s 595 står det at Helge Jensen var gift med Inger Hansdatter fra Nedre Gigstad. Hun døde 1716, og i 1720 holder Helge skifte. En andre kone er ikke nevnt, men grunnen til at Helge holder skifte må være at han skal gifte seg igjen, trolig i 1720, men jeg finner ikke vielsen i Sandar, så kanskje var hun et annet sted fra, og de har giftet seg et annet sted enn i Sandar.
Jeg finner nemlig at Helge Brønnum døper datteren Mari i Sandar 18.mai 1721. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65 (oppe v side) Det er trolig hun som i 1749 blir gift med Gunder Arvesen Hem
Har noen kjennskap til hvem Helges andre kone var?
Det enkle svaret ligger i å vise til begravelse 15. desember 1734 for Kari Ellefsdatter, Helge Brønnums enke, angitt å være 52 år 3 uker 2 dg gml.
I Larvik grevskaps arkiv finnes ei pakke med originale skiftebrev fra den perioden (1729-34) der skifteprotokollen mangler. Her finner vi blant annet skiftet etter Helge Jensen Brønnum 13. oktober 1733, til deling mellom enka Kari Ellefsdatter og dattera Mari Helgesdatter (13 år). Det ble riktignok ingenting å dele, da boets brutto verdi var 25 rd og gjelda 26 rd.
Da Helge Jensen skiftet etter første kone Inger Hansdatter i 1720, var han nok allerede gift på nytt. Allerede 27. august 1719 lot han nemlig døpe sønnen Ellef. Ellef var ikke arving i 1733, så han døde som barn, men jeg har ikke funnet hans begravelse. Kirkeboka er åpenbart mangelfull mht begravelser, spesielt omkring 1730.
Siden verken trolovelse eller vielse er å finne i kirkeboka for Sandar, var Kari Ellefsdatter åpenbart utenbygds fra. Heldigvis forekommer Signe Aasen som fadder i 1719, og dette setter oss på riktig spor. Hun må nemlig være identisk med Signe Ellefsdatter, f. 1671 på Åsen i Andebu, døpt der 21. mai 1671. Det finnes også ei Kari Ellefsdatter, f. 1682 på Åsen, døpt 14. februar, og det må være Helge Jensen Brønnums andre kone.
Osvald skrev:Jeg finner nemlig at Helge Brønnum døper datteren Mari i Sandar 18.mai 1721. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65 (oppe v side) Det er trolig hun som i 1749 blir gift med Gunder Arvesen Hem
Jeg har tidligere trukket samme konklusjon selv. Jeg kjenner ikke kilder som beviser dette, men blant fadderne til Gunder Arvesens barn forekommer ved flere anledninger Helge Jensen Brønnums barn fra første ekteskap, Mari Helgesdatters halvsøsken.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Takk Kristian for interessante opplysninger om Helge Jensens andre kone. Uten deg hadde jeg nok ikke funnet dette. Jeg ser Karen Ellefsdatter hadde bostedadresse Brønnum Eiet når hun døde. Berg har jo sjelden mange opplysninger om husmannsplassene, men siden det er ny bruker på Brønnum bruk 2 fra 1728 har nok Helge Brønnum vært husmann på sine gamle dager.
Helge Jensen Brønnum hadde altså 7 barn i live nevnt i skiftet etter første kona og i tillegg to med sin andre kone.
Jeg ser jeg har skrevet Gikstad i forbindelse med hans første kone, det er tastefeil for Gokstad.
Takk igjen!
Mvh
Osvald
Helge Jensen Brønnum hadde altså 7 barn i live nevnt i skiftet etter første kona og i tillegg to med sin andre kone.
Jeg ser jeg har skrevet Gikstad i forbindelse med hans første kone, det er tastefeil for Gokstad.
Takk igjen!
Mvh
Osvald
Osvald skrev:Jeg ser Karen Ellefsdatter hadde bostedadresse Brønnum Eiet når hun døde.
Det kan jeg ikke se ... Det står Karen Elefsd. Helge Brønums Encke gammel 52 aar 3 uker 2 dage.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Det står det ja, og innførselen blir mer forståelig. Takk for korrigeringen!