Vassæter på Hitra
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Vassæter på Hitra
Hei der ute
Er det noen som vet om anene til disse to. Peder Hansen Vassæter og Berit Larsdatter.
De er mine 3 x tipper på Hitra. Peders dåp er her.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-72
Faren heter altså Hans Vassæter. Hva med hans kone og deres aner? Har noen tilgang på Hitraboka og om det står noe der om disse.?
Folketellingen viser kone og barn
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8436000507
Nøyaktig hvor ligger Vassæter på Hitra?
Mvh
Arvid
Er det noen som vet om anene til disse to. Peder Hansen Vassæter og Berit Larsdatter.
De er mine 3 x tipper på Hitra. Peders dåp er her.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-72
Faren heter altså Hans Vassæter. Hva med hans kone og deres aner? Har noen tilgang på Hitraboka og om det står noe der om disse.?
Folketellingen viser kone og barn
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8436000507
Nøyaktig hvor ligger Vassæter på Hitra?
Mvh
Arvid
Re: Vassæter på Hitra
?
44812: Hitraslekt - Jektvik
Fylke: Brukarforumet
Stikkord: Ole Olsen Skarsvåg Marit Snilsberg, Trondheim, 13.12.2006 09:11 (1)
Jeg finner i Hitraboka under Jektvik på side 229 : 'Ene halvparten av Jektvik eies av Hans Evertsen etter 1701. Hans kone var Inger Nilsdatter. Vi kjenner til 31 personer av hennes nærmeste slekt, blant disse hennes 11 søskenbarn som arvet henne da hun døde i 1781. Navnene på disse var: Beate Einarsdtr Barmen, Carl Amundsen Balevåg og hans søster Ragnhild, Maret Karlsdtr Risnes, Peder Hansen Vassæter, Maret Olsdtr Kjølsø - som var gift med Gabriel Kjølsø, Berte Johnsdtr Knudshaug, Ole Olsen Skarsvåg, Mille Pedersdtr Skjønhals, Anders Jørgensen Sandvik og Stefen Toresen Sulen.' Ole Olsen Skarsvåg er min forfar, og muligens Mille Pedersdtr Skjønhals. Men dette blir for innfløkt for meg, og jeg finner ingen sammenheng i dette. Noen som har det litt mer klart?
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker
?
Christiana Hansdatter
Norway, Baptisms, 1634-1927
christening: 7 July 1754 Hitra, Sør-Trøndelag, Norway
residence: Sør-Trøndelag, Norway
father:Hans Vassæter
44812: Hitraslekt - Jektvik
Fylke: Brukarforumet
Stikkord: Ole Olsen Skarsvåg Marit Snilsberg, Trondheim, 13.12.2006 09:11 (1)
Jeg finner i Hitraboka under Jektvik på side 229 : 'Ene halvparten av Jektvik eies av Hans Evertsen etter 1701. Hans kone var Inger Nilsdatter. Vi kjenner til 31 personer av hennes nærmeste slekt, blant disse hennes 11 søskenbarn som arvet henne da hun døde i 1781. Navnene på disse var: Beate Einarsdtr Barmen, Carl Amundsen Balevåg og hans søster Ragnhild, Maret Karlsdtr Risnes, Peder Hansen Vassæter, Maret Olsdtr Kjølsø - som var gift med Gabriel Kjølsø, Berte Johnsdtr Knudshaug, Ole Olsen Skarsvåg, Mille Pedersdtr Skjønhals, Anders Jørgensen Sandvik og Stefen Toresen Sulen.' Ole Olsen Skarsvåg er min forfar, og muligens Mille Pedersdtr Skjønhals. Men dette blir for innfløkt for meg, og jeg finner ingen sammenheng i dette. Noen som har det litt mer klart?
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker
?
Christiana Hansdatter
Norway, Baptisms, 1634-1927
christening: 7 July 1754 Hitra, Sør-Trøndelag, Norway
residence: Sør-Trøndelag, Norway
father:Hans Vassæter
Hei
Takker for respons.
Denne Hans Vassæter må vel da ha hatt en bråte med søsken skjønner jeg, for at Inger Nilsdatter skal ha så mange søskenbarn.
Men denne slekten blir vel en nøtt å knekke.
Arvid
Takker for respons.
Denne Hans Vassæter må vel da ha hatt en bråte med søsken skjønner jeg, for at Inger Nilsdatter skal ha så mange søskenbarn.
Men denne slekten blir vel en nøtt å knekke.
Arvid
-
- Sted: Hitra
Hei,
du spør nøyaktig hvor Vassæter ligger. Det var opprinnelig en plass under den betydelige gården Honnes, altså i området mellom Barman og Vikstrøm i Dolm sogn.
Jektvika ligger på Dolmøya.
Hitraboka II side 254 spanderer noen ord på Vassæter:
NB ! Boka tar oftest alle fødselsår fra folketellingen 1801, og de er derfor ikke pålitelige.
Dette var alt av betydning om Vassæter i den boka.
du spør nøyaktig hvor Vassæter ligger. Det var opprinnelig en plass under den betydelige gården Honnes, altså i området mellom Barman og Vikstrøm i Dolm sogn.
Jektvika ligger på Dolmøya.
Hitraboka II side 254 spanderer noen ord på Vassæter:
Omkring 1772 bygdes denne plassen, som er kalt et strandsete. Det var Peder Hansen og kone Beret Larsdatter som bosatte seg her. Han var f. 1750 og kona i 1749. Barna deres var Karen Marie, f. 1781, Brit Marta f. 1783, Lars f. 1785, som gikk i militærtjeneste til sjøs 16 år gammel, Andreas f. 1788 og Christopher f. 1792.
NB ! Boka tar oftest alle fødselsår fra folketellingen 1801, og de er derfor ikke pålitelige.
Dette var alt av betydning om Vassæter i den boka.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Men men ...
mye av det som står i denne bygdeboka er feil, og det gjelder også det som ble skrevet om Vassætra. Plassen eksisterte 10 år før 1772, for ved "Ekstraskatten" i 1762 er "Wasseteren, strandsæde" oppført med følgende:
Eier: Morten Leut(nant ?) Kielsen.
Beboere: Hans Pedersen, mand; Maren Pedersdatter, hustrue; Anne og Peder - 2 barn over 12 år.
mye av det som står i denne bygdeboka er feil, og det gjelder også det som ble skrevet om Vassætra. Plassen eksisterte 10 år før 1772, for ved "Ekstraskatten" i 1762 er "Wasseteren, strandsæde" oppført med følgende:
Eier: Morten Leut(nant ?) Kielsen.
Beboere: Hans Pedersen, mand; Maren Pedersdatter, hustrue; Anne og Peder - 2 barn over 12 år.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Ja men dette hjalp jo litt. Jeg fikk plassert Vassæter i verden og ellers bekreftelser på noe jeg har. Takker
Arvid
Arvid
-
Litt mer om Vassæter:
Plassen er nok adskillig eldre, altså ikke ryddet i 1772.
Fra noen kilder som ligger på Kystmuseet:
Skoskatten 1711:
Vassætteren: Peder Nielsen? ( Usikker på etternavnet ) og hans qvinde.
Matrikkelutkastet 1723 :
Oppgir Wadsetter som en husmannsplass under Haandnes, og oppsitteren heter Peder.
Ekstraskatten 1764 : Lik 1762, men her tolker jeg konas navn som Karen Pedersdatter. Men tror kanskje Maren, som i 1762, er det riktige.
Sjølægd 1803: Peder Hansen Wassæter. 54 år, både født og boende på plassen. 4 sønner: Hans, Lars, Andreas og Christopher, alder h.h.v. 24, 18, 15 og 11 år.
Dessuten viser Norges bebyggelse fra ca 1955 at det var 2 Vassæterbruk i området, med tilsammen 55 mål dyrket mark. Altså ikke lenger et strandsted. Dette kan ha sammenheng med at den gamle hovedgården Hondnes ( Haandnes ) etterhvert ble oppstykket.
Ellers ligger dette området nær til Dolmsundet, hvor det antas å ha vært bosetning i mange tusen år.
Plassen er nok adskillig eldre, altså ikke ryddet i 1772.
Fra noen kilder som ligger på Kystmuseet:
Skoskatten 1711:
Vassætteren: Peder Nielsen? ( Usikker på etternavnet ) og hans qvinde.
Matrikkelutkastet 1723 :
Oppgir Wadsetter som en husmannsplass under Haandnes, og oppsitteren heter Peder.
Ekstraskatten 1764 : Lik 1762, men her tolker jeg konas navn som Karen Pedersdatter. Men tror kanskje Maren, som i 1762, er det riktige.
Sjølægd 1803: Peder Hansen Wassæter. 54 år, både født og boende på plassen. 4 sønner: Hans, Lars, Andreas og Christopher, alder h.h.v. 24, 18, 15 og 11 år.
Dessuten viser Norges bebyggelse fra ca 1955 at det var 2 Vassæterbruk i området, med tilsammen 55 mål dyrket mark. Altså ikke lenger et strandsted. Dette kan ha sammenheng med at den gamle hovedgården Hondnes ( Haandnes ) etterhvert ble oppstykket.
Ellers ligger dette området nær til Dolmsundet, hvor det antas å ha vært bosetning i mange tusen år.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Med mange forbehold naturligvis;
så er den mest sannsynlige Peder Nilsen ved manntallet 1701 en 8-åring, boende på
Haa(nd)nesset, far Nils Pedersen (med uoppgitt alder), husmann eller inderst på Haandnes.
Denne Peder Nilsen er da 18-19 år ved skoskatten av 1711, men gammel nok til å ha en qvinde ved sin side. Og i passende alder til å være far til Hans Pedersen, som i sin tur får sønnen Peder Hansen ca 1749. Dermed åpnes muligheten for at Hans Pedersens mor kan ha vært en Hansdatter.
Men her kommer også Inger Nilsdatter Jektvik inn i familiebildet, se innlegget til Ann-Mary. Ingers far eller hennes mor må ha vært bror eller søster med Hans Pedersen eller eventuelt hans kone Maren (Karen) Pedersdatter.
så er den mest sannsynlige Peder Nilsen ved manntallet 1701 en 8-åring, boende på
Haa(nd)nesset, far Nils Pedersen (med uoppgitt alder), husmann eller inderst på Haandnes.
Denne Peder Nilsen er da 18-19 år ved skoskatten av 1711, men gammel nok til å ha en qvinde ved sin side. Og i passende alder til å være far til Hans Pedersen, som i sin tur får sønnen Peder Hansen ca 1749. Dermed åpnes muligheten for at Hans Pedersens mor kan ha vært en Hansdatter.
Men her kommer også Inger Nilsdatter Jektvik inn i familiebildet, se innlegget til Ann-Mary. Ingers far eller hennes mor må ha vært bror eller søster med Hans Pedersen eller eventuelt hans kone Maren (Karen) Pedersdatter.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Hei
Har vært fraværende.
Dette var veldig bra. Mange biter i puslespillet nå. Takker så mye til alle bidrag.
Mvh
Arvid
Har vært fraværende.
Dette var veldig bra. Mange biter i puslespillet nå. Takker så mye til alle bidrag.
Mvh
Arvid