Har fått forespørsler fra flere i familien om å få kjøpe slektstre, men jeg syns det er vanskelig å sette en pris på det.
Jeg har jo alle dataene i et slektsprogram og det er bare å lage det treet eller listen de måtte ønske, med litt redigering, så det er jo ikke store jobben.
Dette er jo en tidskrevende hobby, men jeg har jo gjort dette fordi det er moro og ikke for at jeg skal ta betalt for det...
Så hva er en rimelig pris for et slektstre???? Noen erfaringer?[/b]
Å sette en pris...
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Re: Å sette en pris...
Det er jo helt avhengig av formatet.
Hvis jeg lager slektstre i PDF-format og mailer til noen i slekta så tar jeg ikke noe for det.
Om dette skal printes ut hos f.eks. Allkopi el.l. så har jo de en pris på det, som er et utgangspunkt. Å plusse på f.eks. 20% for 'jobben/bryet' synes jeg nok burde være greit?
Hvis jeg lager slektstre i PDF-format og mailer til noen i slekta så tar jeg ikke noe for det.
Om dette skal printes ut hos f.eks. Allkopi el.l. så har jo de en pris på det, som er et utgangspunkt. Å plusse på f.eks. 20% for 'jobben/bryet' synes jeg nok burde være greit?
Tror jeg går for den letteste varianten og lager en pdf-fil, da kan de jo selv velge hvor mye de vil gjøre ut av det.
Men hadde likevel vært moro å høre hva andre gjør...
Men hadde likevel vært moro å høre hva andre gjør...
Ja, det er en tidkrevende hobby. Men jeg gjør dette for meg selv, mine barn og mine barnebarn.
Mine søsken, kusiner og fettere - og deres barn - får også dette stoffet. Men det har aldri vært i mine tanker å ta betalt for det.
Noe annet vil det selvsagt være hvis man skal lage en slektsbok (for egen familie) som det koster flere tusen kroner å trykke opp.
Da kan man jo sette en pris pr eksemplar som får prosjektet til å "gå i null" (d.v.s. uten tap). Men heller ikke da ville jeg tenke på å tjene penger på det.
Noe helt annet vil det imidlertid være hvis man påtar seg slektsgransking og/eller skrivearbeid for andre.
Da kan det vel være aktuelt å lage et firma (f.eks. et enkeltmannsforetak) slik at det hele kan foregå i lovlige former.
Mine søsken, kusiner og fettere - og deres barn - får også dette stoffet. Men det har aldri vært i mine tanker å ta betalt for det.
Noe annet vil det selvsagt være hvis man skal lage en slektsbok (for egen familie) som det koster flere tusen kroner å trykke opp.
Da kan man jo sette en pris pr eksemplar som får prosjektet til å "gå i null" (d.v.s. uten tap). Men heller ikke da ville jeg tenke på å tjene penger på det.
Noe helt annet vil det imidlertid være hvis man påtar seg slektsgransking og/eller skrivearbeid for andre.
Da kan det vel være aktuelt å lage et firma (f.eks. et enkeltmannsforetak) slik at det hele kan foregå i lovlige former.
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Når jeg har lagt ned så mye arbeid med å lage slektstre, identifisere personer på fotografier osv så skal det iallefall spres! Jeg deler ut alt jeg finner til de som er interessert. Av og til sender jeg informasjon også til slektninger som ikke har spurt!. Det ligger mengder av informasjon i datamaskiner, CD er, minnepinner og i kasser som bare forsvinner hvis noe skjer med vedkommende som laget det. De fleste kjenner nok noen " som skal lage en bok en gang". Dette er en billig hobby selv om jeg bruker litt penger på CD, papirkopier av fotografier osv til slektninger. Bare noen tanker i en varm sommernatt foran I paden.
(Jeg deler ikke ut noe om nålevende personer).
(Jeg deler ikke ut noe om nålevende personer).
Astrid M
Jeg er enig med deg, Astrid, og jeg gjør som deg, jeg sprer stoffet til alle som vil ha det - pluss noen til! Den dagen min maskin (eller jeg) kollapser, så finnes dette materialet mange andre steder. Mine etterkommere får det også i papirutskrift (i en perm), og den dagen jeg er borte, så ligger det der til den dagen deres interesse for dette stoffet vekkes.
Jeg har også samme praksis som Astrid angående nålevende personer. De er ikke med i fortellingene eller navnelistene mine. Det eneste unntaket er at mine fettere og kusiner - og mine søsken og jeg selv - er nevnt med navn og fødselsår i navnelistene for forrige generasjon (altså som "barna til" ...), men giftermål etc i min egen generasjon og navn/data på generasjonene deretter er ikke med.
Jeg har også samme praksis som Astrid angående nålevende personer. De er ikke med i fortellingene eller navnelistene mine. Det eneste unntaket er at mine fettere og kusiner - og mine søsken og jeg selv - er nevnt med navn og fødselsår i navnelistene for forrige generasjon (altså som "barna til" ...), men giftermål etc i min egen generasjon og navn/data på generasjonene deretter er ikke med.