"Lag slektsbok"

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

"Lag slektsbok"

Legg inn av dn21920 » 10. mai 2013 kl. 1.19

Det var ikke lett å finne hvilket underforum emnet skulle legges i, men det er bedre å skrive enn å la vær. Så får det være opp til moderator å flytte tråden.

Jeg ønsker bare å gi honnør til de som strevde med å få boken ferdig.

Dessverre har det tatt meg altfor lang tid å gå noe særlig i dybden i boken, men siden jeg nå har bestemt meg for å sette en strek for enkelte av mine besteforeldres aner ved å gi ut en bok, ble det plutselig aktuelt å ta frem boken jeg kjøpte for noen år siden. Og jeg har blitt mer enn en gang gledelig overrasket over innholdet. Selvfølgelig er enkelte temaer mer aktuelle for meg enn andre - men slik må det gjerne bli. Vi er selv forskjellig flinke til enkeltdeler fram i prosessene inntil boken blir en realitet og går i trykken. Da er "Lag slektsbok" god å ty til, der man gjerne selv skulle ha vært flinkere. Og her får jeg de fleste svar.

Det er derfor jeg ønsker å takke bidragsyterene til boken - jeg skal nok få min egen slektsbok ferdig, skal dere se... :D
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Re: "Lag slektsbok"

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 10. mai 2013 kl. 13.48

Kan det være denne boken du referer til mon tro? ;-)
http://www.disnorge.no/cms/lag-slektsbok.html

Hvordan er reglene for å publisere navn og data på nålevende personer når det gjelder slektsbøker egentlig? Det er vel ikke lov å gjøre dette på nettet, mens bygdebøker er fulle av "ferske" data.
Man må kanskje ha skriftlig tillatelse fra hver eneste nålevende person?

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 11. mai 2013 kl. 1.11

Jeg tror ikke det blir særlig vanskelig for meg. Jeg har til hensikt å skrive en anebok for hver av mine bestforeldre. Skulle jeg derimot skrive en etterkommerbok fra en bestemt ane, ville jeg - for "husfreden skyld" - innhentet godkjennelse fra hver nålevende person som ville bli beskrevet.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

dn27587
Sted: HAKADAL

Legg inn av dn27587 » 20. juli 2013 kl. 23.13

Reglene for å publisere data om nålevende er ikke så forskjellig fra de som regulerer pressens arbeid, altså hensyntagen til privatlivets fred og personvern. Dessuten kan man nok i enkelte tilfeller måtte ta hensyn til injurielovgivning m.m. Men man har, som slerktsgransker, de samme plikter (og rettigheter) som journalister har. Vær særlig oppmerksom på "Fotografiloven". Anbefalt lesing er Pressens "Vær Varsom"-plakat.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 21. juli 2013 kl. 14.16

Jfr. rettsak for et par år siden om en slektsbok som omtalte forfatterens eks-kone og frifinnelse i retten, så kan man nok skrive ganske mye.

Men om man fortsatt vil være venner med de omtalte i fremtiden også bør man kanskje begrense seg med hva man skriver om dem.

for øvrig kan det virke som om det er mer fornærmende å ikke omtale dem og hva de driver med enn å omtale slekta :-)

Da jeg var i gang med en omarbeidelse av en utgitt etterslektsbok med svært mange mennesker, fikk jeg flere henvendelser fra folk som krevde å bli nevnt i den nye boka siden de urettmessig ikke var kommet med i originalen, bl.a. en etterkommer etter et barn som ble født strengt tatt utenfor ekteskap siden barnefaren døde før han ble gift og også barnet født og som derfor forfatteren ikke fulgte opp etter datidens moralske begreper, men hvor det viste seg at barnet var akseptert som fullverdigi arving i farfarens testamente.

Så man kan oppleve mye rart av holdninger. :-)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»