Hvordan finne levende slektninger i Norge.

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
dn23024
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Hvordan finne levende slektninger i Norge.

Legg inn av dn23024 » 30. mai 2013 kl. 18.35

Hva gjør dere? Jeg har et par kandidater som muligens kan være i Live. Jeg har spurt kirkevergen om de kan avsløre hvem som står som festere på graven til foreldrene deres og opplyse om kontaktinfo, noe de selvsagt ikke kan (men er vel lov å prøve seg). Jeg har sjekket Telefonkatalogen, Kandidatene som dukker opp er vanskelig å identifisere. I første omgang virker det som om de fleste kan utelukkes..

I dette tilfellet har jeg en kandidat. Jeg finner vedkommende På skattelistene for 2009. Jeg finner en mann etter søk med samme navn og område på nett i forbindelse med en bedrift som har gått konkurs., men altså ikke i telefonkatalogen. Det var oppgitt ett nummer, men det var ikke i drift lenger. Mulig vedkommende har flyttet, fått nytt nummer eller er gått bort.

Hvordan jobber andre her for å finne slektninger som er i live? Er det Kvinner hender det jo ofte at de har byttet etternavn. Pleier dere å ringe rundt eller sender dere brev til mulige kandidater? Eller etterlyser dere de her på forumet?

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Re: Hvordan finne levende slektninger i Norge.

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 30. mai 2013 kl. 19.12

Hei Tor Guttorm

Jeg oppdaget at slektninger har kontakt eller kjener til en "ukjente" slektninger.
Så send en forespørsel til slektninger som er i samme slektsleddet.

En annen ting er Facebook.
Jeg har faktisk funnet mange nålevende slektninger ved hjelp av Facebook.
Og noen har funnet meg.
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
dn23024
Kontakt:

Legg inn av dn23024 » 30. mai 2013 kl. 19.21

Dette er så langt jeg har kommet ved å følge den metoden :). Muntlig via kusinen til deres far. Det er fortsatt andre slektsledd jeg ikke har fulgt enda vel å merke, men tenkte å ta ett og ett...

Brukeravatar
dn23024
Kontakt:

Legg inn av dn23024 » 30. mai 2013 kl. 19.30

..Jeg har søkt på facebook, og de personene som dukket opp passet ikke . Samtlige var for unge...

Bjørg Lunde
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Bjørg Lunde » 30. mai 2013 kl. 21.06

Du kan kanskje be kirkevergen overbring/sende et brev til de som fester graven?

Brukeravatar
dn23024
Kontakt:

Legg inn av dn23024 » 30. mai 2013 kl. 22.29

Takker for innspill :)

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 4. juni 2013 kl. 4.41

Glem ikke å søke på dødsannonser for de du kan ha navn på som mulig nålevende. Jeg vil foreslå å forsøke kirkevergen en gang til. Hvis du tar med deg de opplysningene du har som gjaldt for 2009, så kan det jo hende at vedkommende er død i mellomtiden. Det bringer deg ikke i kontakt med nålevende i første omgang, men kanskje de hadde barn som er nevnt i f. eks. dødsannonser. En offentlig dødsmelding inneholder vel også navn på barn. Hvis du lykkes, så vennligst informér oss hvordan du gikk fram, du er neppe alene med dette problemet.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 4. juni 2013 kl. 8.39

Har du fødselsdag til vedkommende du søker så er det mulig å finne personen via en skatteliste.

Vet ikke hvor lurt det er å legge den lista ut her.

Brukeravatar
dn23024
Kontakt:

Legg inn av dn23024 » 4. juni 2013 kl. 15.02

Hei, jeg prøvde gule sider, men fant ingenting der. Så ringte jeg opplysningen og spurte om de hadde navn og kontaktnummer til noen som bodde på den adressa som firmaet hadde eksistert på. Det gjorde det(Merkelig at de ikke var på telefonkatalogen.no, men det er så). De hadde samme etternavn som eieren av bedriften som gikk konkurs. Sendte en tekstmelding men fikk dessverre ikke svaret jeg ønsket tilbake. Synd. Oppdaterer denne tråden dersom jeg skulle lykkes med å finne de aktuelle personene..

Brukeravatar
dn23024
Kontakt:

Legg inn av dn23024 » 8. juni 2013 kl. 15.02

Ok, da har jeg klart å finne riktig person. Det jeg gjorde var å bruke Skattelistene fra 2001. Jeg fikk treff på 14 stykker med nøyaktig det navnet jeg lette etter eller som hadde det i kombinasjon med andre navn. Jeg plukket ut de som var for gamle basert på foreldrenes fødselsdato. Ringte opplysningen og sjekke om de hadde teleonnummer til de resterende 7 stykker. De hadde bare nummer til 3 av disse. Så ringte jeg alle nummerne og håpet å treffe riktig person. Bingo! . Jeg er ikke helt komfortabel med den fremgangsmåten, men mål oppnådd og jeg ble lovet å få en oppdatering på slektslinjen.

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 8. juni 2013 kl. 21.39

Jeg er ikke helt komfortabel med den fremgangsmåten...

Det synes jeg du trygt kan være, du gjorde det jo åpent og ærlig i beste hensikter, og det er vel ikke så mange andre måter å gjøre det på?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»