Etterlysning hvordan finne fram i Frankrike?

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
20684
Sted: KRISTIANSAND S

Etterlysning hvordan finne fram i Frankrike?

Legg inn av 20684 » 11. mars 2013 kl. 20.23

Jeg leter etter en ukjendt sønn : Farens navn Sverre Roll-Hansen, født 03.07.1888, Oslo.
Fikk en sønn i Frankrike en gang mellom 1920-1930 med ukjendt kvinne.
Sverre flyttet senere til Paris, giftet seg med Madelein Bellenue, de fikk ikke barn. Hun døde ca 1970- i Nice. Han bodde i Paris til han døde i Paris 02.02.1965. Han ble begravet i Kristiansand på Oddernes kirkegård. Skifteretten i Kristiansand har ingen etterlatte, det var ingen midler i Norge og ingen skifte ble derved avholdt, det ble ikke oppgitt noen barn etter ham i Norge.

Har noen tips om hvordan man leter i Frankrike?

gj12185
Sted: OSLO

Re: Etterlysning hvordan finne fram i Frankrike?

Legg inn av gj12185 » 12. mars 2013 kl. 7.36

Hei Dagfinn.
Jeg tillater meg å kopiere inn mitt eget svar på et tilsvarende spørsmål i arkivverkets forum forrige dagen:

hvor jeg skrev:Jeg vet fra et svensk TV-program om en adoptert person som søkte sine biologiske forfedre, at Frankrike er et veldig vanskelig land når det gjelder å få tak i den type informasjon. På grunn av dårlige erfaringer med forfølgelse av personer i diverse kriger og lokale okkupasjoner i tidligere tider, er det så vidt jeg forsto lovpålagt å kun oppbevare slektsinformasjon lokalt, og IKKE i sentrale registre! Vedkommende svenske måtte besøke offentlige kontorer i hvert distrikt som kunne være aktuelt, uten å kunne vite om det fantes informasjon der, og det tok også endel tid å få ut informasjonen på hvert sted. Selvsøk var ikke aktuelt. Det aktuelle TV-programmet gikk for et par år siden, jeg er ikke kjent med fransk regelverk fra noen annen kilde, så du får ta det med en klype salt.

Jeg anbefaler deg også kontakte ambassaden, de kan sikkert bekrefte/avkrefte disse opplysningene, og geleide deg videre i søket. Vennligst gi oss en tlbakemelding om franske søk hvis du finner ut noe mere.

Mvh, Olaf
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

gj12185
Sted: OSLO

Re: Etterlysning hvordan finne fram i Frankrike?

Legg inn av gj12185 » 19. mars 2013 kl. 17.55

Hei Dagfinn.
Vedkommende som startet tråden i arkivverkets forum, hvor kopien av teksten over er hentet, tok kontakt med den franske ambassaden. Ambassaden kunne bekrefte at det ikke finnes et sentralt personregister i Frankrike, og anbefalte kontakt med franske genealogiske foreninger. Det vil være fint om du gir en tilbakemelding til forumet om de erfaringer du får ved et evt. søk i Frankrike.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»