Hans Hatta, Hastad - Hastadplassen

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Olav Vold

Re: Hans Hatta, Hastad - Hastadplassen

Legg inn av Olav Vold » 21. april 2007 kl. 21.54

Zakarias Zakariassen Tronstad-(plass)på Inderøy, f. 1832, var etter opplysninger jeg har funnet i ei eller annen gårds-/bygdehistorie gift med Maren Anna Hansdatter, født 1828. Maren Anna var som det står datter av Hans Hatta fra Hastadplassen Hatten.
Noen som har noe begrep om hvor dette er geografisk? Hustad er kjent på Innherred, men Hastad? Er dette på Inderøy/Innherred, eller er det på helt andre hold?

Olav Vold

Legg inn av Olav Vold » 27. april 2007 kl. 8.58

Javel, takk og takk.
Er gården/plassene omtalt f.eks i noe bygdebok eller slike skriftlige kilder?

Brukeravatar
Roy Herbert Rennan
Sted: INDERØY/STEINKJER

Legg inn av Roy Herbert Rennan » 6. mars 2013 kl. 14.25

Hei
Da dette innlegget er så langt tilbake som april 2007 er jeg ikke sikker på om det blir lest av den som startet tråden.

Far til Sakarias Sakariassen f ca 1831 var Sakarias Jørgensen Agle f. 1795 jeg har ikke kjennskap til hvem han var gift med, men han var bror til min tipp tipp oldefar Jørgen Jørgensen Agle.

Han var som du skriver gift med Maren Anna Hansdatter Hatta og de er nevnt i Husmannssoga for Inderøy, Røra, Sandvollan side 647 og de er bosatt i Hestenget II under Vestre Tronstad.

I folketellingen for 1875 er de oppført med 4 barn heime:
Hans f 1856 , Ivar f. 1858, Sigrid Anna f. 1866 og Sisilie f 1891, disse ble tremenninger til min oldefar Edvard Ellingsen Rennan.

Plassen Hatten er også nevnt i Husmanssoga for Inderøy, Røra, Sandvollan side 376
Der nevnes det at denne plassen ikke er med i folketellingene for 1865, 1875 og 1891. Den siste husmannen på denne plassen skulle være Bernt Hatten.

Jeg skulle gjerne kommet i kontakt med Olav Vold som startet denne tråden, men er ikke sikker på hvilken måte det kan skje det er flere med samme navn.

Roy

gj07895
Sted: FOLLAFOSS

Legg inn av gj07895 » 6. mars 2013 kl. 18.47

Hei.

Send meg en mail du. Mailadressa har du fått på privat melding.

mvh
Olav V.

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»