Noen som kjenner til Funning - steds- eller gards-navn?
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Noen som kjenner til Funning - steds- eller gards-navn?
Jeg har en Anders Olsen Funning gift i Tylldalen, Nord-Østerdal, antagelig ca 1719. Ekteparet hadde 3 barn, den eldste, Bersvend, var skoleholder og også lensmannens stedfortreder ved noen skifter, de to andre var døtre, den yngste (1724-1801) ble viet 1751 i Støren kirke med Embret Olsen Haugen (1723-1802) fra Gauldalen.
Ekteparet er ikke nevnt i skattelistene 1762, kan ha forlatt bygda. Hustruen Marit Haraldsdtr er død i 1769 eller tidligere.
Jeg skulle gjerne visst litt mer om denne mannen, alle tips mottas med STOR takk!
Mvh
Andreas Øverby
Ekteparet er ikke nevnt i skattelistene 1762, kan ha forlatt bygda. Hustruen Marit Haraldsdtr er død i 1769 eller tidligere.
Jeg skulle gjerne visst litt mer om denne mannen, alle tips mottas med STOR takk!
Mvh
Andreas Øverby
Re: Noen som kjenner til Funning - steds- eller gards-navn?
Hei Andreas.
Har du funnet ut noe mere ang. denne Andreas Funning?
I kirkeboka for Tynset er han nevnt flere ganger,både som far, fadder og når kona ble introdusert. Disse hendelsene var i Tylldalen.
På Tynset har jeg sett:
1725 side 61: Introdusert Halv. Funningens kone.
1725 side 84: Fadder Lars HalvFunnings enke.
1728 side156: Gift Lars Hansen Røros og Anna Larsdatter Halvfunning.
Håper du ser dette og har en komentar
Vennlig hilsen
Odd Annar
Har du funnet ut noe mere ang. denne Andreas Funning?
I kirkeboka for Tynset er han nevnt flere ganger,både som far, fadder og når kona ble introdusert. Disse hendelsene var i Tylldalen.
På Tynset har jeg sett:
1725 side 61: Introdusert Halv. Funningens kone.
1725 side 84: Fadder Lars HalvFunnings enke.
1728 side156: Gift Lars Hansen Røros og Anna Larsdatter Halvfunning.
Håper du ser dette og har en komentar

Vennlig hilsen
Odd Annar
På alle de nevnt sidene står det (Halv-)Spenning, ikke Funning. Du kan lese om familiene Spenning og Halvspenning i Tynset Bygdebok bind 2 på sidene 574 og 575, forfatteren er Ivar A. Streitlien. Jeg regner med at du kan (fjern-)låne boka via ditt lokale bibliotek.
Lars Hansen Buch fra Røros er også nevnt i Folldal Bygdebok bind 1, side 54, av Arild Alander, men der er ikke alle barna tatt med.
Mvh
Andreas Øverby
Lars Hansen Buch fra Røros er også nevnt i Folldal Bygdebok bind 1, side 54, av Arild Alander, men der er ikke alle barna tatt med.
Mvh
Andreas Øverby
Takk for oppklaringa Andreas.
Har du forresten kommet lenger angående Funning?
Vennlig hilsen
Odd Annar
Har du forresten kommet lenger angående Funning?
Vennlig hilsen
Odd Annar
Andreas.
Jeg har forstått det slik at du kan mye om Tynsetslekter.
I den forbindelse kunne jeg tenkt meg, (desverre langt fra denne trådens hovedanliggende) og spørre deg:
Jeg finner 10.juni 1729 side 186 trolovet Ola Larsen Faaset og Brønild Torgersdatter Haugen Østby.
Kan dette være de som senere bodde på Maageng og være foreldre til Torger Olsen Maageng født 1738
Og hvem var isåfall Brønilds foreldre?
Vennlig hilsen
Odd Annar
Jeg har forstått det slik at du kan mye om Tynsetslekter.
I den forbindelse kunne jeg tenkt meg, (desverre langt fra denne trådens hovedanliggende) og spørre deg:
Jeg finner 10.juni 1729 side 186 trolovet Ola Larsen Faaset og Brønild Torgersdatter Haugen Østby.
Kan dette være de som senere bodde på Maageng og være foreldre til Torger Olsen Maageng født 1738

Og hvem var isåfall Brønilds foreldre?
Vennlig hilsen
Odd Annar
Hei!
jeg vet at det er et sted i Sverige som heter Funningen.
Men det kan være et skudd i blinde...
Med hilsen
Eva Bjørø Pedersen
jeg vet at det er et sted i Sverige som heter Funningen.
Men det kan være et skudd i blinde...
Med hilsen
Eva Bjørø Pedersen
Nei, Anders Olsen Funning er fortsatt en gåte for meg.
Torger Olsen Maageng, f.1838 vet jeg derimot en del om. Han var gift med ei jente fra Tylldalen og døde i Kiøstadmyren, Strinda. Han er gravlagt 19.01.1800 ved Lade Kirke i Trondheim. Han er omtalt i Tynset Bygdebok bind 1 side 243, men der er bare 2 av ialt 6 barn nevnt. Alt tyder på at ekteparet flyttet til Strinda før 1774. Datteren Helene Torgersdatter er døpt 25.12.1774 i Bakke kirke.
Det er tvilsomt om det ekteparet du nevner er hans foreldre. Ifølge bygdeboka er faren fra Holmen (gnr 44, bnr 1, side 173 i nevnte bygdebok), men bygdebøker er jo ikke alltid til å stole på. Holmen ligger i tjukkeste sentrum i Tynset, lang fra Fåset.
Hvis du gir meg en e-post adresse kan jeg sende deg det jeg har om Torger Olsen Maageng.
Mvh
Andreas Øverby
Torger Olsen Maageng, f.1838 vet jeg derimot en del om. Han var gift med ei jente fra Tylldalen og døde i Kiøstadmyren, Strinda. Han er gravlagt 19.01.1800 ved Lade Kirke i Trondheim. Han er omtalt i Tynset Bygdebok bind 1 side 243, men der er bare 2 av ialt 6 barn nevnt. Alt tyder på at ekteparet flyttet til Strinda før 1774. Datteren Helene Torgersdatter er døpt 25.12.1774 i Bakke kirke.
Det er tvilsomt om det ekteparet du nevner er hans foreldre. Ifølge bygdeboka er faren fra Holmen (gnr 44, bnr 1, side 173 i nevnte bygdebok), men bygdebøker er jo ikke alltid til å stole på. Holmen ligger i tjukkeste sentrum i Tynset, lang fra Fåset.
Hvis du gir meg en e-post adresse kan jeg sende deg det jeg har om Torger Olsen Maageng.
Mvh
Andreas Øverby
Andreas.
Jeg har tidligere, fra Jan Erik Aas, fått tilsendt det han hadde om Torger, og det hadde visst han fått av deg.
Jeg har kontroll på Torger etter at han flyttet fra Tynset, men forfedrene er jeg noe usikker på. Har hatt bygdebøkene på hjemlån flere ganger og har igjen bestilt dem.
Det Eva nevner hørtes interessant ut.
Hvor i Sverige ligger Funningen.
V.H.
Odd Annar
[email protected]
Jeg har tidligere, fra Jan Erik Aas, fått tilsendt det han hadde om Torger, og det hadde visst han fått av deg.
Jeg har kontroll på Torger etter at han flyttet fra Tynset, men forfedrene er jeg noe usikker på. Har hatt bygdebøkene på hjemlån flere ganger og har igjen bestilt dem.
Det Eva nevner hørtes interessant ut.
Hvor i Sverige ligger Funningen.
V.H.
Odd Annar
[email protected]
Hei Eva!
Du kan meget vel være inne på noe her, vet du HVOR i Sverige dette stedet ligger? Det var jo mye gruvefolk på Røros som kom fra Sverige, så det er nok ikke utenkelig at det også kan være tilfellet her.
Mvh
Andreas Øverby
Du kan meget vel være inne på noe her, vet du HVOR i Sverige dette stedet ligger? Det var jo mye gruvefolk på Røros som kom fra Sverige, så det er nok ikke utenkelig at det også kan være tilfellet her.
Mvh
Andreas Øverby
Eg googla FUNNINGEN, og da kom det opp to moglege stader;
Funningen, Herøy Nordland (Værvarslingsstad)
Funningen, Borås, Sverige
Håper at det kan vere til hjelp.
Beste helsing
Wenche
Funningen, Herøy Nordland (Værvarslingsstad)
Funningen, Borås, Sverige
Håper at det kan vere til hjelp.
Beste helsing
Wenche
Hei Wenche.
Vet ikke hvorfor trådstarter ikke svarer, så jeg takker så mye for dine opplysninger.
Skal følge opp dette.
Fantes(finnes) det en gård Funningen i Hærøy?
Vennlig hilsen
Odd Annar
Vet ikke hvorfor trådstarter ikke svarer, så jeg takker så mye for dine opplysninger.
Skal følge opp dette.
Fantes(finnes) det en gård Funningen i Hærøy?
Vennlig hilsen
Odd Annar
- Paul Johan Hals
Odd skrev:Fantes(finnes) det en gård Funningen i Hærøy?
Funningen er en grunne i sjøen øst for Ytterholmen i Herøy.
Mvh Paul
Hei Paul.
Takk for oppklaringen.
Da må en gå ut fra at Anders Olsen Funningen ikke har tatt med seg etternavnet
fra Hærøy.
Må antageligvis til området Borås på leting.
V.h.
Odd Annar
Takk for oppklaringen.
Da må en gå ut fra at Anders Olsen Funningen ikke har tatt med seg etternavnet
fra Hærøy.
Må antageligvis til området Borås på leting.
V.h.
Odd Annar
Andreas.
Hva het søskenene til Anders?
Het en av søstrene Ingrid?
V.h.
Odd Annar
Hva het søskenene til Anders?
Het en av søstrene Ingrid?
V.h.
Odd Annar
Mulig at jeg bare bidrar til forvirring, men det er jo gård som heter Fundingsrud, men det er langt unna, i Eidsberg i Østfold. Ellers er Funning et navn fra Færøyene.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.