Michael Olsen Hilton fra Ullensaker
Moderator: MOD_Akershus
Michael Olsen Hilton fra Ullensaker
Min tipp-tipp oldefar er født og konfirmert i Ullensaker. Født 1784 og konfirmert i 1801. I konfirmasjonsprotokollen står han som Michael Olsen. Da står han boende på Brotnov gård. Han giftet seg med Marthe Olsdatter. De flyttet tydeligvis til Trøgstad for der er min tippoldefar Ole Michaelsen Aamodt født i 6. sept. 1816. Har alltid hørt ryktet om at mitt farsnavn Aamodt er fra en gård i Trøgstad. Men kommer ikke lenger. Noe gjør jeg galt. Noen som kan hjelpe meg ?
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Michael Olsen Hilton fra Ullensaker
Kan han ha tatt Aamodt navnet fordi det var der han jobbet?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Det er jo en mulighet. Men jeg har i hele mitt liv hørt at navnet var fra Trøgstad eller Skjeberg og at en av forfedrene mistet gården i fylla for en krone. Og i tillegg til at tippoldefaren min er født i Trøgstad så er det mange Aamodt-gårder der. Men selvfølgelig kan ryktet være feil og at han egentlig jobbet på en Aamodt-gård. Deror moro om jeg hadde funnet ut.
-
- Sted: LØKKEN VERK
Hei !
Var de gift i Ullensaker ?
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW67-18X
Men dette MÅ også finnes i kirkebok.
Mvh. Magne.
Var de gift i Ullensaker ?
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW67-18X
Men dette MÅ også finnes i kirkebok.
Mvh. Magne.
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Her er antagelig dåpen til Ole Michelsen i Trøgstad: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Faren kalles der Ole Larsen Hilton - som høres ut til å være et Ullensakernavn.
Det ser ikke ut til at denne familien hadde flere barn som er født i Trøgstad (Østfold)
Men i bygdeboka for Ullensaker ser det ut til at familien har bodd på Furuset, og at mora, Marte Olsdatter, er derfra. Født i 1779 av foreldre Ole Larsen og Kari Tjøstelsdatter.
Dette vet du kanskje?
Der står også nevnt et par barn som kan være søsken til Ole Michelsen.
Lars og Herman; uvisst hvor de er født.
Men å søke på Michael Olsen på Familysearch gir ingen treff som ser ut til å passe sånn umiddelbert hverken i Trøgstad eller i Ullensaker.
Mvh Gunnar.
Faren kalles der Ole Larsen Hilton - som høres ut til å være et Ullensakernavn.
Det ser ikke ut til at denne familien hadde flere barn som er født i Trøgstad (Østfold)
Men i bygdeboka for Ullensaker ser det ut til at familien har bodd på Furuset, og at mora, Marte Olsdatter, er derfra. Født i 1779 av foreldre Ole Larsen og Kari Tjøstelsdatter.
Dette vet du kanskje?
Der står også nevnt et par barn som kan være søsken til Ole Michelsen.
Lars og Herman; uvisst hvor de er født.
Men å søke på Michael Olsen på Familysearch gir ingen treff som ser ut til å passe sånn umiddelbert hverken i Trøgstad eller i Ullensaker.
Mvh Gunnar.
Takk skal du ha. Ja, jeg har at de giftet seg i Ullensaker kirke 18.2.1810 iflg kirkebok for Trøgstad. Har bare at de fikk ett barn, min tippoldefar i 1816. Men han er født i Trøgstad. Så det er jo linken til Trøgstad.
Tusen takk skal du haFinner de ikke mer noen steder. Finner Ole . Opplysningene om der de bodde og evt. søsken visste jeg ikke. Neste gang jeg finner Ole Micaelsen igjen er i folketellinga for Christiania i 1865. Der har han tydeligvis flyttet før 1843 for det første barnet er født da og da bor de i Christiania. Men da heter alle Aamodt. Så navnet Aamodt har kommet en gang mellom her. Tyder kanskje på at ryktene jeg har hørt hele mitt liv ikke er sanne.
Tusen takk for de opplysningene jeg fikk av deg.
Turid
Tusen takk for de opplysningene jeg fikk av deg.
Turid