Jeg må først for lov til å takke dere alle bidragsytere; Eva Helene Erntsen, Hilgunn Pedersen, Else B. Rustad og til sist, men ikke minst deg Svehn Ruskelöv. Du er bare fantastisk! Men jeg må si til dere alle at det er en glede for oss ”lekfolk” å ha slike hjelpere i Slektsforum, som her gir av sine kunnskaper og sikkert svært dyrbare fritid.
Jeg kom med en forespørsel i Slektsforum den 28 Jan 2013. Da hadde jeg lett i lange tider etter etterkommere av Erik Johan Rasmussen. Det var ikke mye jeg hadde funnet ut. Jeg vil si det på godt bergensk: ”Det va`kje rare greiene!”.

Men på grunnlag av det
DERE, jeg skriver det med store bokstaver og bøyer meg dypt i takknemlighet, - har bidratt med, har jeg prøvd å dra mest mulig ut av faktum og satt opp en oppsummering nedenfor. Det fremstår da klart mangler i faktum som jeg nedenfor her antyder.
Jeg har videre vært og avfotografert skiftet den 12. Apr 1888 etter Edvard Martin Eriksen. Det opplyses da i skiftet at Edvard Martin er enkemann og skiftet er etter begge ektefellenne.
Innføringen står døsprotokollen, litt under midten på siden:
Permanent sidelenke:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/27887/32/
Permanent bildelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 341199.jpg
Men jeg klarer ikke å finne ut hvor og når konen Henriette Hansine Henriksen døde. Ei heller hva Edvard Martin døde av? Jeg klarer å lese hjerteonde, men ikke resten. Forslag? Jeg ser også til min forskrekkelse at lege ikke er tilkalt.
Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22
Permanent bildelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010611.jpg
Likeså står det uavklart hvor det ble av broren til Edvard Martin, nemlig Rasmus Bertin? Jeg finner en lagerarbeider Rasmus Eriksen som har stemmerett i 1904 i Bergen ved kommunevalget. Kan det være ham?
Samme person kanskje, har stemmerett i Bergen ved stortingsvalget 1906
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 6038#nedre
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 9776#nedre
Men jeg finner ham ikke i folketellingen for 1910. Kan han ha utvandret eller flyttet til et annet sted?
Oppsummering av Erik Johan Rasmussen og hans etterfølgere:
Erik Johan ble født 23 Juli 1821 av foreldrene Rasmus Knudsen Lie og Berthe Erichsdatter Næss. Han ble døpt 29 Juli 1821 i Korskirken i Bergen. Foreldrene bodde da i Nedre Blekevei 4-6.
14 år gammel blir Erik Johan konfirmert i Gloppen Kirke i Gloppen Prestegjeld, den 18 Oktober 1835. Han bor da på gården Saarem i Breim i Gloppen. Her på den gården vokste han også opp ifølge BB for Gloppen. Men foreldrene hans budde under oppveksten hans i Bergen. Erik Johans mors, søster Gunilde, var gift med Rasmus Rasmusson Gåsemyr, som drev gårdsbruket som ble kalt Persbruket på Saarheim. Sannsynligvis var det dette gårdsbruket Erik Johan vokste opp på. Den
Ifølge de militære innrulleringene blir Erik Johan permittert til Nordland Militære Distrikt den 22 Mai 1838. Han er da 17 år gammel og regnes da sikkert som boende i Nordland.
I 1852 bli han inntegnet i de militære rullene som endelig uflyttet fra Bergen. Erik Johan ender så opp i Nordland på gården Vigdelen i Gildeskål Sokn. Her treffer han Maren Hanne Johannesdatter som er født og oppvokst på gården Øvre Løding på Tverrlandet i Bodø, og som nå bor på gården Norvig i det samme sokn. Hun ankom Gildesål Sokn den 12 Mars 1854 fra Bodø Prestegjeld for å gjøre tjeneste som Tjenestepike og da sannsynligvis på gården Norvig. Erik Johan og Maren Hanne får sitt første barn den 20 Juni 1854 . Det ble en pike. Foreldrene til Maren Hanne er Gbr. Johannes Josephsen Løding og Kjersten Magreta Andersdatter. Foreldrene hennes er gårdbrukere på Øver- Løding på Tverrlandet i Bodin. Maren Hanne er selv født den 22 september 1826.
Så straks etter fødselen til deres første barnet, vel 3 måneder senere, gifter Erik Johan og Maren Hanne seg i den gamle Gildeskål Kirke den 8 Oktober 1854. Måneden etter den 5 november 1854 døper de deres første barn i den samme kirken. De gir henne navnet etter moren til Maren Hanne, - Kjersten Margrete. Erik Johan og Maren Hanne bor da på gården Vigdelen.
Den 22 Nov 1855 dør faren til Maren Hanne Johannes Josephsen og måneden etter dør datteren Kjersten Margrete den 3 Des 1855. Hun oppnår bare å bli vel ett år gammel. Erik Johan og Maren Hanne bor nå på Sør Femris.
Det første guttebarnet får de den 5 Aug 1857. Han blir døpt i Gildeskål Kirke 6 Sept 1857 og får navnet Johan Peter Andreas. Foreldrene bor fremdeles på gården Sør Femris og Erik Johan er Inderst der. Men den 16 Feb 1858 skjer det tragiske igjen, Johan Peer Andreas dør, kun ett halvt år gammel. Han blir gravlagd den 24 Mai 1858 i Gildeskål Prestegjeld. Nå er foreldrene flyttet til Sør- Sadnes.
Den 20 juni 1862 blir tredje barnet født, - ett guttebarn. Erik Johan og Maren Hanne har nå flyttet til Bergen. De bor nå i Nedre Fjellsmug 20 i Bergen. Gutten blir døpt i Korskirken 27 Jul 1862 og får navnet Edvard Martin.
I 1865 er familien logerende i Landaassmuget 6 i Bergen hvor de så blir boende. Erik Johan livnærer seg nå som arbeidsmann. Den 26 Apr 1868 får de den 3dje gutten den 26 Apr 1868. Han blir døpt 1 Jun 1868 i Korskirken og får navnet Rasmus Bertin. Men så det tragiske, - året etter den 27 Okt 1869 dør faren Erik Johan 50 år gammel. Ved dødsfallet er Eriks Johans adresse Skuteviksveien 45 i Bergen. Maren Hanne står dermed tilbake alene med de to guttene, Edvard Martin på 6 år og Rasmus Bertin på knapt ett år.
Så i 1875 ser vi at Maren Hanne livnærer seg som Korgekone og har yngste sønnen Rasmus Bertin boende hos seg i 1. etage i Tordenskjoldsgate 3 på Skansen i Bergen. Dette er i gangavstand til Torvet i Bergen, og hvor hun muligens solgte sine korgvarer. Hun har sikkert vært en svært tiltaksfull kvinne. I perioden fra hennes mann døde til nå, har hun sikkert fått endene til å møtes. På dette tidspunktet har hun sent den eldste sønnen Edvard Martin, nå 13 år, til Nordland i pleie hos enken Katrine Kolbentsdatter. Nærmere bestemt til gården Godønæs i Bodin. Rasmus Bertin bor hos moren og er nå blitt 7 år. Hun betalte sikkert Edvard Martins opphold ved sitt korgsalg.
28 Apr 1878 er Edvard Martin tilbake i Bergen. Han bli da konfirmert i Korskirken. Hans kristendomskunnskaper fremstår som de beste i kirkeboka. Imidlertid har familien nå flyttet til Langeveien 14. Den 9 Aug 1883 gifter Edvard Martin seg i Nykirken i Bergen med Henriette Hansine Henriksen. Hun er datter av matros Arne Henriksen og Cecilie Jacobsen f. Hansen. Ved giftermålet er Edvard Martin Seminarist, sannsynligvis studerer et eller annet fag. Året etter den 20 Apr 1884 får de sitt første barn som de ved dåpen gir navnet Arne Martin den 11 Mai 1884 i Kvinnherad Prestegjeld. Foreldrene oppholder seg da på Underheim (?). Men allerede i 1885 er de tilbake i Bergen og har bosatt seg da i Fæstersmuget 3 i 1ste etage. Edvard Martin arbeider da som lærer ved Pleiestiftelsen No 1 og er Kirkesanger ved samme institusjon. Ved Pleistiftelsen No1, senere ved Lungegaarden sykehus, underviser han til sin død 29 Mars 1888.
Pleistiftelsen No1 ble oppført i 1857 og er et bygg til sykehus for spedalske. Bygget er en vakker trebygning oppført i Sveitserstil. Den er en av Nordens største trebygninger, og ligger i Kalfarveien 31 i Bergen. Bergen hadde med det gamle St. Jørgens Hospital og Lungegaardshospitalet fra 1849 vært midtpunktet for det vitenskapelige arbeidet med leprasykdommen. Dette var det stedet Gerhard Armauer Hansen drev sin medisinske forskning og hvor han for første gang den 28 Feb 1843 oppdaget lepra-basillen. Dette var første gang en mikroorganisme ble beskrevet som årsak til en kronisk sykdom. Oppdagelsen bidro til at en sykdom som ialle kulturer og til alle tider hadde vært preget av stigmatiserende mytologi, ble et vitenskapelig og medisinsk anliggende. Så står det åpent spørsmål tilbake; var det medisinsk undervisning Edvard Martin bedrev ved disse institusjonene?
Av skiftet kan man se at Edvard Martin og Henriette Hansine har levd godt i eget hus i Øvre Fjeldsmuget. Interiøret ga ved auksjon større inntekt enn salget av huset. Men som svært ofte krever kreditorene sitt, og gjerne litt til i en slik anledning, og det blir ikke noe igjen til arvingene.
Ifølge Fattigsmantallet i Bergen får Maren understøttelse fra 1878. Hun bor da i Henrik Wergelands gate 13, hvor hun bor fram til 1891. Hun bor her alene og er understøttet av Fattigvesenet i Bergen. Sønnesønnen Arne Martin er nå midlertidig pasient på sykehuset i Kalfarveien 33 i 1890. Han arbeider da som kontorbud. Fra Fattigmannstallet kan en også se at i perioden 1891 til 1895 lider Maren av sykdom ” aabne ben”. Da kommer kanskje resultatet fram etter alle turene med korgene til Torget i Bergen
I året 1900 er Maren Hanne flyttet til Øvre Fjeldsmug 10 i 2dre etage. Hun er da blitt 74 år gammel, og får fremdeles understøttelse til sitt livsopphold. Barnebarnet Arne Martin som nå er 16 år gammel, losjerer nå hos henne. Han er angrepet av tæring, men likevel tjener til livets opphold som løpergutt. Arne Martin oppholder seg også midlertidig på Tæringshospitalet i Bergen. Men så i 1891 er Arne Martin blitt plassert på Bergen Guttehjem i Søndre Møhlenprisveien 11 som pleiebarn. Han sloss så med tæringen, men må gi opp 11 Feb 1902 da 18 år gammel. Han hadde da arbeidet som sporvogns konduktør. Den 10 Jun 1905 dør så Maren Hanna Josefsen på Asylet ved Domkirken i Bergen. Korgkonen har overlevd dem alle.
Det var altså ikke disse slektningene som bodde i Bodø. Takk for hjelpen så lagt.
Mvh
Frank Aase