Stiftamtstueregnskap 1600 tallet, hva finner jeg der?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Stiftamtstueregnskap 1600 tallet, hva finner jeg der?

Legg inn av dn18596 » 4. desember 2012 kl. 13.51

Jeg har oppdaget disse kildene Stiftamtstueregnskap idag. Jeg har ikke kommet inn på de skannede sidene, men det løser seg vel. Er det noen som har erfaring med kildene og kan informere litt om hva en kan forvente seg å finne der?

Det står i forordet "b) Konsumpsjon på landet (med hesteskatt): avgift pr. person over 12 år i skatteytarens familie og hushald (evt. inkl. tenestefolk), samt avgift på hestehald (takst pr. stall, anten det er ein eller fleire hestar). Skattepliktige var m.a. amtmenn, dei som bur på (adelege) sete- og avlsgardar, anten dei er eigarar eller forvaltarar "og ikke svarer med nogen Landgielde eller Afgift til andre", sokneprestar, tollarar, kapellanar og "Sæde-degne", futar, sorenskrivarar, handlande i uthamner og små ladestader (som unngår by- konsumpsjonen?) m.m., etter nærmare spesifiserte og varierande takster og vilkår.

Betyr dette att husmenn etc ikke betaler, bare de "bedre stilte" rent økonomisk?

Jeg har sett vad som står om familien til presten Svabo i Verdal gjellende konsumptionsskatt 1684. Der står alder på barna og fullstendig navn på hustru. Er dette det en kan forvente seg så er det jo et fint komplement til alle de manntall som ikke har med hustru og døtre.
Vennlig hilsen
Niels

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Stiftamtstueregnskap 1600 tallet, hva finner jeg der?

Legg inn av dn18596 » 4. desember 2012 kl. 14.33

Takk Ivar for lenken til en litt annen forklaring enn den som står på Arkivverkets. Det jeg er ute etter er om hvordan det fungerte rent praktisk, det er jo litt kjedelig og pløye gjennom ett antall sider for å lete etter en husmann om husmenn ikke skulle betale. Det samme med bønder, det ser jo ut i forordet att det bare er de som driver de store adles- og setegårdene som skall betale.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»