Kvikne, Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Kvikne, Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 31. oktober 2012 kl. 19.45

Hei,

Jeg er usikker på om Jørgen Svendsen og kona Kari Pedersdatter er omtalt i bygdeboka for Kvikne. Det jeg vet, er at noen av barna er omtalt og ført som barn av Jørgen Hansen og Kari Pedersdatter på Jørgensplassen.

Her finner vi familien på plass nr. 9 ved Ekstraskatten i 1762. Lenke

Jørgen og Kari har fire barn hjemme hos seg; Per, Vincentz, Anne og Kari. En Jacob Amundsen bor også der.

Kari Pedersdatter døde 6. januar 1763. Lenke
Christopher Jørgensen, som har tjent hos Henning Flor, flytter til Røros en gang før august 1763. Lenke
I september 1763 har Svend Jørgensen kommet hjem fra Sunnfjord. Lenke Faren, Jørgen Svendsen, er her ført på plass nr. 22.

Kirsti Jørgensdatter ble gift med Erik Olsen Reiten i 1750.

Her er en lenke til en debatt om Christopher Jørgensen og hans opphav på Kvikne. Lenker Der kommer det fram at Vincent Jørgensen er fadder for Christopher Jørgensens sønn på Røros i 1770.

Jeg tillater meg å kopiere opplysningene fra Kvikneboka fra denne debatten.

Nye Kvikneboka: Jørgenplassen gnr. 167, bnr. 17: En av sønnene til Hans Reiten, Jørgen Hansen, fikk omkring 1725 en part av heimgården, der han slo seg ned. Dette ble Jørgenplassen, bergplass nr.22. Sønnen Ola overtok plassen, men han døde allerede i 1750 etter at han falt ned i en sjakt i gruva. (- Det står senere at Jørgenplassen er en Grøntvetplass.)

Brukere: Jørgen Hansen (1682-1744) gm. Kari Persdt. Barn:

1 - Ola (1720-1750) g. 1749 m. Marit Ingebrigtsdt. Slåttdalen (Sotnedalen, min kommentar)

2 - Per g. 1766 m. Johanna Knutsdt. Krokbekken

3 - Kirsti (1727 -) g. 1750 m. Eirik Olsen Reiten

4 - Vincent

5 - Anne

6 - Kari (1741 -) m. Jon Hansen, Røros en sønn; Jørgen (1773-1851) g. 1790 m. Nils Olsen Grinden (1755 -1817)

På listene over kommunikanter i de eldste bevarte kirkebøkene for Kvikne finner vi;
Jørgen Iversen og q.
Jørgen Bjørgen og q. (trolig samme mann som ovenfor)
Jørgen Reta el. Reiten og q.
Jørgen Svendsen og q.

Det ser ut som det har blitt en sammenblanding mellom Jørgen Hansen Reiten og Jørgen Svendsen på Jørgensplassen i Kvikneboka. Det kan kanskje være til nytte for flere å se nærmere på dette.

Mvh Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 18. oktober 2013 kl. 21.33, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Re: Kvikne, Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 31. oktober 2012 kl. 21.36

Brukere: Jørgen Hansen (1682-1744) gm. Kari Pedersdatter

Jørgen Reta ble nedsatt i Kvikne kirkegård 29. desember 1743, 62 år gammel.
Jørgen Hansen Reta ble nedsatt i Kvikne kirkegård 15. november 1744, 62 år gammel. Lenke

Det er mye som tyder på at detter samme mann, men hvorfor er han ført to ganger med nesten ett års mellomrom?

Enken Kari Olsdatter Reten ble gravlagt 13. januar 1764, 76 år gammel. Lenke Kari Olsdatter er med i manntallet fra 1762. Hun bor hos Erik Reten og Kirsti Jørgensdatter. Man kan anta at bygdeboka for Kvikne har feil farsnavn på kona til Jørgen Hansen Reiten. Jeg tenker at det er greit å følge bygdebokas liste over barna på Jørgensplassen, så jeg vil komme tilbake til Kirsti Jørgensdatter.

1 - Ola Jørgensen (1720-1750) g. 1749 m. Marit Ingebrigtsdatter Sotnedalen

Ole Jørgensen Reta ble forlovet med Marit Ingebrigtsdatter 3. Pinsedag el. 27. mai 1749. Lenke
24. februar 1750 falt Ole Jørgensen i gruven, han ble gravlagt 1. mars 1750, 30 år gammel. Lenke

7. juni 1750
Ole Retens enche et drengebarn til Daapen ved navn Olle
Faddere; Canilchen Larsdatter, Karie Olsdatter, Martha Olsdatter, Nils Tholsen, Ole Olsen Sæter og Ole Estens.
Lenke

Ole Retens enke gravla sin sønn 20. desember 1750, 29 uker gammel.
På side 234 i bygdeboka for Kvikne ser jeg at Ole, barnebarn av Jørgen Hansen Reiten, er ført som bruker på Reiten.

Ole Olsen Jørgensplass (1750-1796) g. (1777) Kari Simensdatter Simastuen.

Denne Ole kan, naturlig nok, ikke være identisk med sønnen til Ole Jørgensen Reiten.

For meg ser det ut som Ole Jørgensen hører hjemme på Reiten. En forbindelse til Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter kan jeg vanskelig se.

Jeg tar også med noen lenker til skifter for Sotnedalen som kan være av interesse for andre.
Marit Olsdatter Sotnedalens skifte fra 1734. Lenke
Ingri Engebretsdatter Sotnedalens skifte fra 1760. Lenke

Mvh Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 3. november 2012 kl. 13.51

2 - Per Jørgensen g. 1766 m. Johanna Knutsdatter Krokbekken

Vi finner Per, eller Peder, hjemme hos foreldrene Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter på Jørgensplassen i 1762. Peder er født omkr. 1733, han ble gravlagt 31. mars 1777, 44 år gammel. Lenke

18. april 1767 ble Peder Jørgensen trolovet med Johanna Knudsdatter Krokbekken.
Forloverne var Lars Jensen (Hals) Bjørgan og Povel Knudsen. Lenke

Lars Jensen Hals var gift med Sigri Jørgensdatter Bjørgan. Sigri er nevnt i skiftet etter faren Jørgen i 1752. Povel Knudsen er i et manntall fra 1766 registrert sammen med kona Anne Marie Jacobsdatter på Ringen i Innset. Vielsen har jeg ikke funnet. Lenke

Jeg har tidligere antatt at Johanna kunne være fra Krokbekken, - men det er mye som tyder på hun var i tjeneste på Krokbekken omkr. 1767. Hun tjente på Stae i 1762. Listen over faddere på barna viser ingen forbindelse til Krokbekken.

Jørgen døpt 18. oktober 1767
Lenke
Faddere; Jørgen Svendsen, Johannes Estensen, Nils Olsen, Jomf. Elen Brant, Anne Jørgensd.

Knud døpt 16. mai 1769
Lenke
Faddere; Halvor Olsen, Petter Mogensen, Aren Knudsen, Elen Olsd. Brattbostad, Kari Jørgensd.

Kari døpt 16. juni 1771
Lenke
Faddere; Lorens Estensen, Erich Jonsen, Anne Ingebrigtsd., Anne Larsdatter, Randi Jonsd.

Maria døpt 8. mai 1774
Lenke
Faddere; Erich Olsen Reten, Lars Olsen Siursplats, Ingeborg Arnesd., Andrea Knudsd., Marit Larsd.

Andreas døpt 10. november 1776
Lenke
Faddere; Mad. Lykke, Ingeborg Johansd. Franch, Ole Olsen Graneng, Thor Jonsen, Christopher Zachariasen.

Farfar Jørgen og tantene Anne og Kari er på listene, - Aren Knudsen og Andrea Knudsdatter er notert som mulige søsken til Johanna. Vi kan vel også anta at Johannas mor het Maria el. Maren.
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 3. november 2012 kl. 14.40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 3. november 2012 kl. 14.32

Bygdeboka for Kvikne, side 506:
Pål Knudsen Prytz (1730-1810) var bergsmed ved Neverdals gruve og kjøpte Brevad for 300 riksdaler i 1776. Pål og sønnen Knud bodde stort sett på Strand i Innset.

I Bygdeboka for Innset, s. 349, kommer det fram:
Man kjenner bare til en sønn av Knud Johansen Prytz f. 1701 og kona Anne, Paul Knudsen Prytz, f. 1730.

Jeg forundrer meg litt over at Povel ikke er hjemme på Strand i 1762, - hvis det var slik at han var sønn av Knud Johansen Prytz. På Strand, bergplassene nr. 16 og 17, finner vi Jon Olsen og Nils Ellefsen som brukere i 1762 (med forbehold om at henvisningen til nummer er riktig i bygdeboka). Povel Knudsen er ikke ført med slektsnavnet Prytz i de kirkebokene eller manntallene jeg har hatt tilgang til.

I et skifte på Ljøkel i Orkdal, transkribert på Arnt Stavnes sider, kommer det fram at Povel hadde en søster Marit.
www.astavne.net/Rennebu/index.htm

Skifte på en husmannsplass under gården Liøchild etter Marithe Knudsdtrs avdøde mann Ellev Erichsen. Datter er Eli Ellefsdtr 1 1/2 år. Laugverge for enken er hennes broder Povel Knudsen Ringen. Formynder for Eli er hennes faders broder Peder Erichsen Steen i Meldalen.

Orkdal Skifteprotokoll, 6.7. 1765, Plass u/ Liøkjel, Orkdal

Avdød: Ellev Eriksen
Enke:

Barn:
1) Eli Ellevsdt., 1 ½ år

Lagverge for enken: hennes bror Povel Knutsen Ringen paa Tordseht?? Indseht

Værge: Hendes søerbroder ? Peder Eriksen Steen i Meldalen

Kanskje hadde han også flere søsken? På Slipper i Rennebu finner vi Andrea Knudsdatter f. omkr. 1752 i manntallet av 1762, hun er født i Innset. Andrea blir konfirmert i 1766 og gift 1775 med Jon Evensen Øien. Den ene forloveren var Povel Knudsen. Andrea og Johanna er fadder for hverandres barn, og begge har en datter Maria og en sønn Andreas.

Johanna Knudsdatter er i tjeneste på Stae i 1762. Johanna Knudsdatter har jeg ikke funnet død, - hvis hun da ikke er feilført som Johanna Pedersdatter, død i 1800, 63 år gammel.

Hvis noen har opplysninger om Povel Knudsen Innset/Ringen/Strand, Marit Knudsdatter Innset (som ble enke i Orkdal i 1765), Andrea Knudsdatter og Johanna Knudsdatter, så er det fint om dere vil bidra.

- Aud

gj08303
Sted: RØROS

Legg inn av gj08303 » 4. november 2012 kl. 17.28

Vet ikke om det er sammenblanding av navn her?

Men jeg har altså Paul/Pål Knudsen Prytz f. 1730 (g.m. Anne Maria Jacobsdtr. Bakken) som sønn av Knud Paulsen Prytz f. 1701 og Anne NN. I tillegg en sønn Ingebrigt Knudsen Prytz.

Paul Knudsen Prytz og Anne Maria hadde 5 sønner, Johan, Andreas, Hans, Knut f. 1753 og Jacob Paulsen Prytz f. 1757 (har ikke noen årstall på de 3 første).

Jacob Paulsen Prytz flyttet til Trondheim og kalte seg Preyert. Hans sønn Johannes Jacobsen Preuert f. 1791 ble den første apotekeren på Røros i 1839. Han underviste også ved Bergskolen på Røros, i naturhistorie og kjemi, 1 og 5 timer i uken (Rørosboka b. 5, s. 45). I 1837 var det lest kjøpekontrakt mellom tollbetjent Johannes Preuert og Ole Monsen Nergård, som overtok setervollen Statténe for 400 spdl. (Rørosboka b. 4 s. 57 hus nr. 73 a og b). Han kombinerte kanskje apotekerstillingen og tollbetjent, han ble i hvertfall senere toller i Danmark. Jacob døde hos sin sønn på Røros i 1839.

Knut Paulsen Prytz ble gift med Gjertrud Ingebrigtsdtr. Frøset og hadde barna Elisabeth, Anne og Ingebrigt (1777 - 1820). Knut døde i 1824.

Hvis det er noe som er feil her hos meg, eller det er noe og tilføye, så er jeg takknemlig for tilbakemelding :!:

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 5. november 2012 kl. 0.09

Odd skrev;
Vet ikke om det er sammenblanding av navn her?

Jeg har skrevet av Ekstraskatten av 1762 for Kvikne og annekset Innset i en søkbar versjon. Jeg har også søkbare avskrifter av Innset i Kvikne fra 1766 og 1767 som vi finner under Orkdal fogderi. Ekstraskatten for Rennebu av 1762 finner vi i søkbar avskrift hos Arnt Stavne.

Det er bare en Povel Knudsen i disse skattemanntallene, han finner vi på Ringen i Innset i 1766. I 1767 er det kommet ny bruker på Ringen.

1763 - Povel Knutsen Innset er forlover da Marit Knudsdatter Innset forlover seg med Ellev Eriksen Lien i Rennebu.
1765 - Povel Knudsen Ringen på Innset er lagverge for søsteren Marit ved skiftet i Orkdal.
1766 - Ekstraskatten, Ringen i Innset; Povel Knudsen og Anne Marie Jacobsdatter.
1767 - Ekstraskatten, Povel Knudsen er ikke registrert på de Innsetbrukene som hører til Orkdal fogderi.
1767 - Povel Knudsen er forlover for Peder Jørgensen og Johanna Knudsdatter i Kvikne.
1775 - Povel Knudsen er forlover for Jon Evensen Øien og Andrea Knudsdatter i Kvikne.

For meg ser det ut som dette er samme mann. Mangel på kilder før 1762 gjør det ekstra vanskelig å kunne konkludere med sikkerhet angående foreldre og søsken.

Innførsler over døpte for Innset starter, etter det jeg mener å huske, i 1764. Sønnen Knud er født 1753, han finner vi ikke dåp på, men han er konfirmert i 1772. De andre barna har jeg ikke sett nærmere på.

Hvis det er slik at listene over kommunikanter dekker hele Innset i kirkeboka for Kvikne fra 1740, finner vi disse farskandidatene til Povel og Marit;

Knut Christophersen og q.
Knut Estensen og q.
Knut Ingebrigtsen og q.
Knut Johansen Frank og q.
Knut Lien og q.
Knut Olsen og q.
Knut Ween og q.

Noen av disse kan sikkert sjekkes ut ganske raskt.

- Aud

Odd Roar Aalborg
Sted: LONEVÅG

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 6. november 2012 kl. 7.32

Er ikke særlig inne i dette stoffet nå, men umiddelbart kan jeg i alle fall identifisere noen faddere i listen ovenfor:

1767: Johannes Estensen er nok Johannes Estensen Jørgensplassen (1723-1808), sønn av Esten Knutsen Estensplassen og Gullaug Johansd. Prytz - g.m. uid. Marit Andersd.

1771: Lorents Estensen er nok Lorents Estensen Grøtli (f. 1736), sønn av Esten Olsen Plassen (f. 1688) og Ragnhild (Randi) Kristoffersd. Ellefsen (1700-1787) - g.m. Anne Iversd. Grøtli (f. 1746). Lorents er dattersønn av kunstmester Kristoffer Ellefsen Ryen (f. 1657) fra Røros, som i sine eldre år tilhører verksledelsen i Kvikne.

Fadderlister ellers viser at disse to er i nær familie, helst ved at Lorents sin mor er (en mye eldre) søster av konene til to av Johannes sine brødre, men muligens også ved at Lorents sin far er i ganske nær slekt med Johannes sin, i så fall med sannsynlig felles opphav på verksgården Gisnås i Rennebu.

1776: Kristoffer Sakariassen er nok Kristoffer Sakariassen Baggarden (1755-1833), som er nevø av Johannes Estensen og sannsynlig (langt yngre) fetter av Lorents Estensen. I så fall er begge barnebarn av Kristoffer Ellefsen, som utvilsomt har minst en datter gift på Baggarden, dvs. Ildrid K. Bagge (1695-1742).

(Alt dette er ifølge mine tidligere undersøkelser av personmiljøet rundt Estensplassen og Amundstuen inkl. flere Prytz-grener ættende fra stiger Iver Johansen Prytz. Mitt opphav her er hhv. bror av fadder Johannes Estensen og fetter av Kristoffer Sakariassen, dvs. stiger / stortransportør Knut Estensen Amundstuen / Skåret og sønnen Iver Knutsen Hylen.)

Nevner også at fadder Ole Olsen Graneng (1722-1797) i 1776 er pliktsfut og far til sorenskriver og Eidsvollsmann Anders Rambech d.y. (1767-1836).
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 7. november 2012 kl. 8.24, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. november 2012 kl. 23.30

Takk skal du ha, Odd Roar. Jeg har registrert de to Estenssønnen og Christopher Zachariasen som interessante, særlig i forhold til et mulig slektskap med Johanna Knudsdatter.

Esten Olsen Plassen og kona Ragnhild Christophersdatter er reg. i Ekstraskatten av 1762.
Det er imidlertid sønnen Ole Estensen som er bruker på Plassen i 1762. Ellev Estensen og Margrete Estensdatter bor også der. Ellev og Margrete har jeg ikke alder på. Kan Esten Olsen ha vært gift to ganger? Listen over barn er ganske sikkert mangelfulle.

Esten Olsen Plassen f 1688
A Ole Estensen f. 1724

Gift II Ragnhild Christophersdatter f. 1707
B Lorentz Estensen f. 1736
----------
Esten Knudsen Estensplass og Gollaug Johansdatter Prytz
A Knud Estensen f. ca 1713,- sønnen Arne er fadder i 1769
B Zacharias Estensen f. ca. 1718, - sønnen Christopher er fadder i 1776
C Johannes Estensen f. 1723

Vi finner dåpen til to av barna til Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter.

Vincentz døpt 9. februar 1744 Lenke
Faddere; Madamme Qvale, Canilken Larsdatter, Kirsti Estensdatter, Helge Olsen, Peder Nilsen, Erik Nilsen

Kari døpt 7. april 1748 Lenke
Faddere; Faddere; Ragnhild Christophersd., Anne Ingebrigtsd., Marit Andersdatter, Zacharias Estens., Halvor Nilsen, Ole Jørgens.

Vi ser at Zacharias Estensen er på listen over faddere.
Kirsti Estensdatter ble gift 1750 med Ingebrigt Hansen, forlovere; Peder Haugen og Jacob Grøtli.
Ragnhild Christophersdatter er kona til Esten Olsen Plassen.
Ole Jørgensen er også med her!

Jeg sliter litt med å se tydelige slektsforbindelser så langt.

- Aud

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 7. november 2012 kl. 7.36

Får prøve å se litt mer på dette, men vil til orientering nevne at (ant. verkssmed) Esten Knutsen (Estensplass) og Gullaug Johansd. Prytz merkelig nok ikke synes å være omtalt i en eneste tilgjengelig kilde. Men muligens kan dette skyldes at de dør forholdsvis tidlig. Esten Knutsen er ikke nevnt i Kvikneverkets ansattelister i årene før Sakarias blir født, men da må jo både han og hans kone utvilsomt være i live! Regner heller ikke med at de bor utenbygds, da alle deres barn er å finne i Kvikne.

Dette er nok grunnen til at de er så lite nevnt i Kviknebøkene, men studier i fadderlister m.m. viser at Gullaug ganske opplagt må være datter av Johan Prytz, og hennes eget fornavn fremgår tydelig ved at hun er oppkalt hos hele tre sønner, noe som også viser at hun er den faktiske moren til alle disse. (Og hennes sønn Johannes Estensen og sønnesønn Iver Knutsen er nok begge oppkalt fra Prytz-siden.) Videre må Gullaug være en av damvokter (eg. kalt "vannvokter") Johan Iversen Prytz og Anne Olsd. Sæter sine eldste døtre, forutsatt at sønnen Knut er født så tidlig som i 1713, som oppgis ved hans død.

Tar med at i fadderlisten i forrige innlegg så er nok i 1748 Marit Andersd. identisk med Sakarias Estensens kone. (I tillegg til de tre nevnte Knut, Johannes og Sakarias Estensen, så har Esten Knutsen også en sønn Esten Estensen og to døtre Johanna og Karen Estensd. Derimot er Kirsti, Ingeborg og Margrete Estensd. døtre av Esten Olsen Plassen, dvs. søstre av Ole, Ellef og Lorents Estensen. Som før nevnt er muligens disses to fedre i ganske nær slekt, i så fall helst med felles opphav på Gisnås, da kanskje via to ulike linjer i Innset. På Kvikneplassen bor i 1724 også en barnløs Esten Arnesen, f. 1689, som kan tenkes å være i slekt med de to Esten - kanskje en fetter av Esten Olsen?)

Nevner også at jeg har Ragnhild Kristoffersd. Ellefsen på Plassen som født i 1700, mens det er søsteren Guri Kristoffersd. på Bakken i Kvikne som er født i 1707. Oppgav det dessverre feil i mitt forrige innlegg - nå rettet.

Ang. fadderlisten: Forlover Lars Jenssen Hals har Anne Jørgensd. Bjørgan (g.m. Peder Ellefsen) som sin svigerinne (datter av Jørgen Iversen Brattbost). Kanskje det er hun som er fadder i 1767? (Nye Kvikneboka nevner ingen søster Kari.) Ifølge min teori om at stamfar Johan Prytz er gift på Brattbost vil sønnesønn Johan Iversen Prytz være tremenning av Jørgen Iversen Bjørgan. Begge disse slekter bruker Iver og Jørgen som navn, men det er også andre indikasjoner på en slik sammenheng. Jørgen er ikke akkurat noe vanlig fornavn hos bønder i Nord-Østerdalen så tidlig, og dertil finnes det knapt andre Iver enn Iver Helgesen på Brattbost i Kvikne-strøket før verksperioden.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 8. november 2012 kl. 16.45

Takk igjen for oppklarende innlegg. Estensønnene og Estensdøtrene i de to aktuelle familiene skal nå være godt kartlagt og plassert i riktig familie. Vi får se om en forbindelse til Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter eller Johanna Knudsdatter kan tre tydeligere fram etter hvert.

Odd Roar skrev;
Ang. fadderlisten: Forlover Lars Jenssen Hals har Anne Jørgensd. Bjørgan (g.m. Peder Ellefsen) som sin svigerinne (datter av Jørgen Iversen Brattbost). Kanskje det er hun som er fadder i 1767?

Ja, det er ikke godt å si. Peder Jørgensen har ei søster Anne, hun må være født før 1750. Kari Jørgensdatter f. 1744, søster av Peder Jørgensen, er sannsynligvis fadder i 1769.

Både Jørgen, Svend og Johanna er navn som er lite brukt i Kvikne først på 1700-tallet. Vi kan se litt på de tre med navnet Jørgen som får barn i Kvikne først på 1700-tallet.

Jørgen Iversen Brattbost/Bjørgen (1691-1751) (skifte 1752) og Marit Larsdatter ( - 1760)
Barn; Sigri, Anne, Kristine, Sofie, Dordi, Beret og Marit.

Jørgen Hansen Reiten (ca. 1682-1744) g. Kari Olsdatter (ca. 1688-1764)
Barn; Ole (ca. 1720-1750)
Jeg kommer tilbake til flere barn av dette ekteparet.

Jørgen Reiten skal være 42 år i 1724, gift og har 3 barn. ( Listen over arbeidere ved Kvikne kobberverk i 1724, Bergmannsslekten Tax.)

Jørgen Svendsen er ikke nevnt som arbeider ved kobberverket i 1724. Han er nevnt i 1740, da han og flere andre får ved og hamn i Vollmarka.

Jørgen Svendsen må derfor ha kommet til Kvikne etter 1724. Jeg har ikke funnet ham død i Kvikne. Forlot han Kvikne på sine gamle dager? Kona Kari Pedersdatter døde i 1763. Jeg vil tro Jørgen er født ca. 1700. Kari føder datteren Kari i 1748, så hun er trolig noen år yngre enn Jørgen.
Ekstraskatten 1762 viser at de hadde barna, Per, Vincentz, Anne og Kari. Sønnen Svend kommer hjem til Kvikne i 1763. Jeg vil tro at en av foreldrene til Jørgen eller Kari var en Vincentzsønn eller -datter.

- Aud

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 8. november 2012 kl. 19.23

Tar med at på Røros finnes det en del Svend (bl.a. Svend Eriksen Kvikne, som døper sønnen Erik i 1691), og Bjørn Nyheims personelloversikt nevner berggesell Vincent Olsen, 50 år i 1701, sønn av Ole Pedersen Smelter og Ingeborg Jensd. I 1691 er han ved Lusnedalens kopperverk. Med Maria Olsd. Brønnilds har denne Vincents de utenomekteskapelige barna Jon og Anne. Vincent er bror av bl.a. Even Bjørgums kone.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 10. november 2012 kl. 18.03

Takk for tips angående navna Svend og Vincent på Røros. Anne Vincentsdatter døde på Røros i 1747, 67 år gammel. Det kan se ut som hun ikke var gift.

Jeg tenkte vi kunne se på noen forlovelser og dåpsinnførsler for noen av barna og barnebarna til Povel Knudsen Prytz.

Knud Povelsen og Gjertrud Ingebrigtsdatter g. 1776
Forlovere; Jon Olsen Belgmaker og Johan Johansen Gahrmaker

Jacob Povelsen og Ane Fredriksdatter g. 1781
Forlovere; Knud Eriksen Nordland og Ole Nilsen Smelter

Jacob Povelsen og Ane Fredrichsdatter døper sønnen Frederich 2. desember 1781. Lenke
Faddere; Ole Jonsen, Even Evensen, Anders Povels. Andrea Knudsdatter, Marit Jonsdatter, Ingeborg Fredrichsdatter

Knud Povelsen og Gjertrud Ingebrigtsdatter døper datteren Elisabet 18. januar 1777. Lenke
Faddere; Anderas Andersen, Esten Pedersen, Maren Andersdatter, Andrea Knudsd., Marit Christensd.

Det kan vel ikke være tilfeldig at Andrea Knudsdatter er fadder for to av barnebarna til Povel Knudsen Prytz? Knud Povelsen er også fadder for ett av Andreas barn.

- Aud

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 10. november 2012 kl. 21.51

Min oversikt her gjelder mest eget opphav og tilknyttede slekter, så det hadde vært en fordel om noen flere også involverte seg, siden det kanskje kunne utvide "repertoaret" noe.

Forbindelser til Røros er det i alle fall diverse av i Kvikne, så den muligheten bør vurderes. Når det gjelder fornavnet Vincents, så er det vel ikke akkurat vanlig i verksmiljø, og siden Vincents Olsen nevnes på Røros, så kan det jo tenkes at den her søkte Vincents kan være av samme slekt, dvs. at de begge er oppkalt etter en tidligere innvandret forfar med navnet.

En annen mulighet er Kongsberg sølvverk hvis en eller annen Vincents skulle finnes der. Flere verksslekter i Kvikne har forbindelser dit - det går begge veier.

Ut ifra innlegget ovenfor ser det ikke umiddelbart ut til at det er noen nær omgang mellom ætlingene etter stiger Iver Johansen Prytz og Paul Knutsens sønner, men her nærmer vi oss jo 1800-tallet, så evt. slektskap kan jo da begynne å bli litt utvannet. Fadderskap går gjerne ikke lenger ut til siden enn søskenbarn og deres barn, vel sjeldnere tremenninger og fjernere.

Mer har jeg ikke å bidra med i kveld.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 15. november 2012 kl. 20.55

Jeg setter stor pris på alt du har bidratt med i denne debatten. Jeg er helt enig, det hadde vært ønskelig at også andre med mye kunnskap om slektene i Kvikne og Innsett kom på banen.

Jeg får nesten fortsette med barna på Jørgensplassen, eller de som angivelig hører til på Jørgensplassen ifølge bygdeboka for Kvikne.

3 - Kirsti Jørgensdatter (1727 -1811) g. 1750 m. Erich Olsen Reiten

Forlovere for Erich og Kirsti i 1750 var Peder Haugen og Jon Erichsen. Lenke
Peder Haugen mener jeg må være Petter Olsen Haugen (1687-1765), sønn av Ole Andersen Grøntvet og Cathrine. (Kvikne, side 288)
Jon Erichsen kan være den Jon Erichsen Sethgården som ble gift med Ragnhild Arnesdatter Grøtli i 1743. Han må være død før 1762, for han er ikke registrert sammen med Ragnhild i 1762.

Erich Olsen Reiten døde i 1798, 75 år gammel. Kirsti er ført med en alder på 72 år i 1801. Hun døde på Reiten i 1811, 84 år gammel.

Ole døpt 20. juni 1751
Lenke
Faddere; Siri Haugen, Kari Olsdatter, Anne Jørgensdatter, Arne Olsen Haugen, Hans Reten, Haagen Andersen.

Siri Haugen kan være Siri Haagensdatter Håkkåmoen, gift med Anders Olsen Haugen (1698-1772). Kari Olsdatter, trolig den Kari Olsdatter f. ca. 1690 som vi finner på Reiten i 1762.
Anne Jørgensdatter, - enten Anne J. Bjørgan gift med Peder Ellefsen eller Anne J. gift med Christopher Pedersen. Arne Olsen Haugen, sønn av Ole Andersen Grøntvet og Cathrine. Hans Reten er Hans Jørgensen Reten. Haagen Andersen er jeg usikker på.

Cathrina døpt 5. mai 1754
Lenke
Faddere; Kirsti Estensdatter, Malena Jonsdatter, Malena Helgesdatter, Jørgen Svendsen, Johannes Estens., Halvor Olsen.

Kirsti Estensdatter, hun er vel datter av Esten Olsen Plassen, gift med Ingebrigt Hansen Haugen. Malena Helgesdatter er trolig Malena Helgesdatter Helgesplass gift 1766 med Anders Iversen Nergård. Jørgen Svendsen var, som vi vet, gift med Kari Pedersdatter, de bodde på Jørgensplassen. Johannes Estensen, sønn av Esten Knudsen Estensplass. Halvor Olsen er jeg usikker på.

I tillegg får Erich og Kirsti; Kari 1756, Jørgen 1756, Goro 1761, Erich 1766, Jon 1768, Cathrina 1771 og Cathrina 1774.

Det er nærliggende å tro at Kirsti Jørgensdatter var født på Reiten, datter av Jørgen Hansen og Kari Olsdatter. Det var vel heller slik at Kirsti J. og ektemannen Erich Olsen fikk ta over Reiten etter at Ole Jørgensen døde i 1750. Erich og Kirsti har sannsynligvis en forbindelse til Haugen, kanskje er det slik at mormor Kari er datter av Ole Andersen og Cathrine Grøntvet? Aldersmessig passer hun fint inn som søsken av Petter f. 1687, Hans f. 1687 Anders f. 1698 og Arne. At Erich og Kirsti døper tre av sine døtre Cathrine styrker trolig den teorien.

- Aud

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 16. november 2012 kl. 8.23

Om jeg ikke har skrevet noe, så har jeg i løpet av uken sett litt på dette, som lovet. Men hittil har jeg ikke kunnet konkludere med noe mer, siden det forekommer et villnis av navn her, og det aktuelle personmiljøet ikke synes å være nært opptil det jeg har oversikt over. Har ikke funnet noen Jørgen Svendsen nevnt i skifteoversikten for Røros. Var han derfra, ville han vel gjerne figurere i et eller flere slike, om ikke annet så i alle fall som verge. Innsetboka er umulig å få kjøpt, så evt. data derfra må andre finne.

I Kvikne finnes det der ikke særlig vanlige navnet Svend på Sæter, som Svend Olsen og sønnen Svend Svendsen (1718-1785), hhv. svoger av Johan Iversen Prytz og (en langt yngre) fetter av datteren Gullaug Johansd. Prytz på Estensplassen. Familien på Sæter ætter antagelig fra lensmann Ole Olsen Ulset (da farfar til Svend Olsen, som også er nevø av Amund Olsen Stae, som Amundstuen har sitt navn etter). Siden fornavnet Svend brukes på Sæter, er de vel også gjerne i nær slekt med brukeren Svend på Ulset på tidlig 1600-tall. På Sæter nevnes tidligere Halvor og Per Jørgensen (sistnevnte f. 1604) som brukere. Helst er de brødre og sønner av en ikke dokumentert Jørgen, som jeg har antatt kan være en bror av Iver Helgesen Brattbost og dennes bror, lensmann Johannes Helgesen Brattbost på Sæter.

Siden folket på Brattbost / Sæter / Ulset bruker navn som Svend og Jørgen, er det ikke helt utenkelig at den her omtalte Jørgen Svendsen kan ha en eller annen slektsforbindelse dit, men hittil foreligger det jo ingen dokumentasjon av noe slikt. (I så fall mest tenkelig at han kan være en sønn av Svend Olsen Sæter, som muligens passer i tid. Men fadderlister etc. tyder vel ikke særlig mye på det.)
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 16. november 2012 kl. 12.49, redigert 1 gang totalt.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 16. november 2012 kl. 11.48

Hei Aud!

Jeg har ikke funnet noen Jørgen Svendsen på Røros i de kilder jeg har, som er kirkebokavskrfter pluss skifter.
Mvh Astrid

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 16. november 2012 kl. 12.43

En detalj fra "Folk og buplasser i Nord-Østerdalen" s. 69:

21. jan. 1639 bøtelegges Jørn snekker for leiermål med Siri Svendsd. på Kongsgården.

Hvis årsaken til boten skulle være en sønn (vel f. 1638), så kan jo han komme til å hete Svend Jørgensen, men en evt. slik er vel helst litt for gammel til å være far til en Jørgen Svendsen født rundt 60 år senere.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 16. november 2012 kl. 22.57

Odd Roar,

Takk igjen for at du bruker tid på dette. Jeg har bygdeboka for Innsett på hjemlån nå, men har ikke kommet på sporet av en mulig far til Jørgen så langt. Jeg tror vi også kan se bort fra Rennebu og Meldal etter å ha søkt i et manntall fra 1706 på Arnt Stavnes sider. Det er en Jørgen Svendsen f. 1703 på Myren, men han ble gift på annet hold. Jeg har også søkt i de skiftene som er tilgjengelige der. En mulig forbindelse til Sæter er interessant og noe jeg vil ha i tankene framover.

Hei Astrid,

Takk for at du sjekket dine kirkebokavskrifter og skiftene for Røros. Å utelukke enkelte områder er også nyttig.

Jørgen Svendsen kom trolig til Kvikne etter 1724. Jeg har søkt litt i nærområdet. Et uekte guttebarn ble døpt i Orkdal i 1704, far var Svend Claussen og mor Ane Jørgensdatter. Lenke Jeg kan imidlertid ikke se at det kommer fram at dette er et guttebarn. Lenke Det er det nærmeste jeg har kommet, dessverre.

- Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 2. desember 2012 kl. 14.21

3 - Christopher Jørgensen (ca. 1737-1823) g. 1767 m. Maren Michelsdatter Østgaard (1743-1826)
Fikk sønnen Ingebrigt med Anne Ingebrigtsdatter Elgåen i 1767.

Opplysningene er stort sett hentet fra denne debatten.
52833: Røros/Kvikne: Christopher Jørgensen 1735-1805, opphav?

Christopher er i tjeneste hos Henning Floer i 1762. I 1763 flytter han, tjenestejenta Malena Pedersdatter og ekteparet Floer til Røros. I 1801-tellingen for Røros er Christopher Jørgensen Quikne 66 år, smelter, og gift med Maren Michelsdatter som er 58 år. Christopher Jørgensen døde på Røros i 1823, 86 år gammel. 1801- tellingen for Røros

Christopher Jørgensen og Maren Michelsdatter ble gift 22. mars 1767, forloverne var; Torger Simensen og Ole Fastesen.

Ingebrigt 8. mars 1767, med Anne Ingebrigtsdatter Elgåen.
---------
Jørgen 12. april 1767
Michel 26. desember 1770, Vincentz Jørgensen var en av fadderne.
Faste 27. november 1774
Peder 26. desember 1777
Kirsten 28. september 1783
Christopher 5. februar 1786

Christopher er trolig sønn av Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter.

4 - Vincentz Jørgensen (1744-

Han er sønn av Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter, hjemme hos foreldrene ved skattemanntallet av 1762. Fadder for Michel, Christopher Jørgensens sønn på Røros i 1770. Jeg har ikke funnet ham nevnt senere.

5 - Anne Jørgensdatter

Anne er hjemme hos foreldrene Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter i 1762. Fadder for nevøen Jørgen Pedersen i 1767. Jeg har ingen flere opplysninger om henne.

- Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 3. desember 2012 kl. 19.36, redigert 1 gang totalt.

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 2. desember 2012 kl. 19.21

Har ikke mye å bidra med ang. dette, men vil i alle fall nevne at det synes å være en god del kontakt med Røros-miljø her. Ifølge min grandonkels Engerdalsbok b. II s. 223 er Anne Embretsd. Elgåen ant. datter av Embret Lorentzen Bjørgum, som i 1733 bygsler N. Harsjøen i Hillerdalen, men senere overlater denne til svogeren Ernst Guldal (g.m. Embrets søster).

Legg også merke til navnet Faste i barneflokken og forlover Ole Fastesen: Dette tyder på et eller annet slektskap med Skancke, vel helst hos Maren Michelsd.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 2. desember 2012 kl. 21.58

Christopher Jørgensens datter Kjersti døde allerede i 1811, skiftet etter henne:

Kjersti Christophersdatter, Lars Jensen Hallens hustru 15/7-1811 RB
Avdøde Kjersti Christophersdatter etterlot seg enkemannen Lars Jensen Hallen og to barn:
1: Ole Poulsen 7 år (hennes uekte sønn, se nedenfor), med formynder morbroren Peder Christophersen
2: Christopher Larsen 4 år (hennes barn i ekteskap med enkemannen), med faren som formynder
Overværende ved skiftet var enkemannen og avdødes mor Maren Michelsdatter, Christopher Jørgensens hustru. Det var 409-0-9 til deling mellom enkemannen og barna. Begge barna arvet likt: 101-2-2 1/2.

Lars jensen Hallens Hustru Kirsten Christophersdatter ble begravet 30/6-1811 28 år gammel. Kirkegaden 1801: Christopher Jørgensen Qvikne 66 år og Smelter, hans kone Maren Michelsdatter 58, barna, begge ugift: Peder Christophersen 24 år og Grubesmed, Kirsti Christophersdatter 18 år. Kirsten Christophersdatters far Christopher Jørgensen er ikke født i Røros, men sannsynligvis i Kvikne. Moren Maren Michelsdatter ble døpt i Røros kirke 10/10-43 med far Michel Østgaard (fra Os). Foreldrenes vielse 1743: Michel Solandsen Østgaard og Kirsten Fastesdatter. Far til Kirsten Christophersdatter uekte sønn var proviantskriver Poul Olsen, se også skiftet etter Poul Olsens mor Beritte Hansdatter Langen i 1777. (dette avsnittet er mine kommentarer)

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24720/638/

Til Odd Roar: Det stemmer nok at Ingebrigt Lorentzen Bjørgum bodde i Elgåen. Det var skifte etter hans eneste gjenlevende barn i 1806 Elen Ingebrigtsdatter Elgaaen eller Bjørgum i 1806.
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 2. desember 2012 kl. 22.14

Skiftet etter Christopher Jørgensen Grøntvedt i 1823:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24733/75/

Tilføyelse: Anne Ingebrigtsdatters uekte sønn Christopher ble begravet 28/1-1770 2 1/2 år gammel.
Mvh Astrid

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 3. desember 2012 kl. 19.35

Tusen takk til dere begge. Via skiftene fra Røros og Gauldal får vi her mange opplysninger om etterslekta til Christopher Jørgensen og Maren Michelsdatter. Takk for det!

Jeg får gå videre til de siste barna.

6 - Kari Jørgensdatter (1748- ) g. 1790 m. Nils Olsen Grinden (1755-1817)
m. Jon Hansen, Røros en sønn; Jørgen (1773-1851)

Kari er hjemme hos foreldrene i 1762. Hun døper sønnen Jørgen 20. juni 1773, far er Jon Hansen fra Røros. Faddere; Ole Olsen Graneng, Ole Erichsen, Marit Knudsd. Johanna Knudsd. og Karen Erichsd.

Kari Jørgensdatter og Nils Olsen Brevad ble gift 21. mars 1790, forloverne var Anders Bryngelsen Storeng og Erich Olsen Reiten.

Nils Olsen var fra Brevad, men bodde på Grinden og deretter på Bakken fra 1787. Jeg må innrømme at jeg blir noe usikker når jeg ser at Erich Olsen Reiten er en av forloverne. Jeg er slett ikke sikkert på at hans kone, Kirsti Jørgensdatter, er fra Reiten.
Vi ser også at Ole Erichsen og Karen Erichsen er faddere ved dåpen til Jørgen, - kanskje er de identiske med Ole f. 1751 og Kari f. 1756, barn av Erich og Kirsti på Reiten?

- Svend Jørgensen

Svend Jørgensen kommer hjem fra Sunnfjord i september 1763. Han oppholder seg hos Jørgen Svendsen. Jeg har ikke funnet Svend Jørgensen nevnt senere.

Da er det vel på sin plass med en oppsummering, - kun basert på de tilgjengelige kildene.

Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter ( -1763)
De bodde på bergplass nr. 9 i 1762 og nr. 22 i 1763. Jeg har ikke funnet ut hvilken av disse plassene som er Jørgensplassen.

1) Svend Jørgensen
2) Anne Jørgensdatter
3) Per Jørgensen (ca. 1733-1777)
4) Christopher Jørgensen (ca. 1737-1823)
5) Vincentz Jørgensen (1744-
6) Kari Jørgensdatter (1748-

Jørgen Hansen Reiten (1682-1744) og Kari Olsdatter (1688-1764)

1) Hans Jørgensen (flere ganger på listen over kommunikanter i Kvikne)
2) Marit Jørgensdatter
3) Ole Jørgensen (1720-1750)
4) Kirsti Jørgensdatter (1727 -1811) (med forbehold!)

Mvh Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 1. januar 2015 kl. 19.14, redigert 1 gang totalt.

dn28779
Sted: KVALØYSLETTA

Legg inn av dn28779 » 23. juni 2013 kl. 17.58

Hei!

Denne tråden var for meg et ikke så lite gjennombrudd!
Opphavet til Vincents Jørgensen har for mange slektsgranskere i mitt distrikt vært et mysterium og i flere bygdebøker og andre skriverier har det vært mye spekulasjoner. Her er han plutselig! Mye av problemet har nok vært at hans navn har vært skrevet på utallige måter i kirkebøkene.
Vincent Jørgensen kom til Ogndal i Nord-Trøndelag i for å arbeide i gruvene der, blant annet i Mokk gruver. Han ble gift med Catarina Olsdatter (f. 1756), med så langt ukjent opphav. Vincents og Catarina fikk 6 barn og har en stor etterslekt blant annet i Trøndelag. Gruveeventyret i Ogndalen ble relativt kortvarig og familien flyttet etter hvert til Stod (litt lengre nord i NT) og ble husmenn der. Vincents døde bare 44 år gammel i 1790 og etterlot en barneflokk som enka ikke kunne ta seg av. Ungene ble følgelig spredt på gårdene i Stod.
Witzens og Catrine fikk 6 barn, som alle ser ut til å være født mens familien bodde i Ogndalen.
Karen f. 1778. Siste spor etter henne er som tjener på Biørdal i 1801-tellingen.
Ragnhild f. 1778 (79?) ble senere g.m. husmann Andreas Olsen på Eidbergsplass
Jørgen f. 1780 ble senere g.m Ingeborg Jørgensdatter.
Olava f. 1783 ble senere g.m. husmann Ole Torgersen på Storvestreplass
Anne f. 1786 ble senere g.m regimentsskredder Paul Christophersen, Tiltnesplass
Ole f. 1788. Han er tjener på Ramstad i 1801. Siste spor etter han er som komfirmant i 1804 med etternavnet Hundloe.

Om interesse har jeg mer info om disse barna og spesielt Anne sin etterslekt da hun er min tipp-tipp-oldemor.

Av interesse for trådstarter er kanskje spesielt, at det også er registrert en annen arbeider ved Mokk gruver, Jørgen Svendsen. Det opplyses at han er født i 1707, enkemann og trolig innflytter. Vincents ser altså ut til å ha kommet sammen med sin far, som dere har vist forsvant fra Kvikne på denne tiden. Han døde i 1777.

Jeg har fortsatt ikke kunnet finne Catarina Olsdatter (f. 1756). Kan hun ha vært med fra Kvikne? Er det flere opplysninger om opphavet til Jørgen Svensen og kona?

Arne

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 24. juni 2013 kl. 12.35

Hei Arne,

Så fint at denne tråden har ført til en løsning angående Vincents Jørgensen som kom til Ogndalen. - For meg ble jo dette en løsning på hvor det ble av Jørgen Svendsen. Tusen takk skal du ha! Disse gruvearbeiderne var meget flyttbare.

Av interesse for trådstarter er kanskje spesielt, at det også er registrert en annen arbeider ved Mokk gruver, Jørgen Svendsen. Det opplyses at han er født i 1707, enkemann og trolig innflytter. Vincents ser altså ut til å ha kommet sammen med sin far, som dere har vist forsvant fra Kvikne på denne tiden. Han døde i 1777.

Jeg regner med at dette er ”min” Jørgen, Jørgen Siverts. el. Svends. Gulstad, gravlagt 6. s. e. påske 1777, 70 år gammel. Lenke Kanskje har Svendsen blitt feilført som Sivertsen. Er fødselsåret 1707 satt ut fra at Jørgen var 70 år gammel da han døde, eller kjenner du til andre kilder som støtter dette året som fødselsår?

Jeg ikke kommet videre på opphavet til Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter.

Vincents Jørgensen Gulstad og Catharina Olsdatter ble gift i Sparbu 6/9 1778.
Jeg har ikke funnet henne døpt i Kvikne, men konfirmantlistene kan kanskje bidra til en løsning. Navnet Catharina/Cathrine er en del brukt i området Kvikne/Innset, så det er ikke utenkelig at hun også kom derfra. Jeg skal se litt mer på det en dag når jeg har bedre tid.

Mvh Aud

dn28779

Legg inn av dn28779 » 26. juni 2013 kl. 8.00

Hei igjen!

Jeg har ikke funnet primærkilden til disse opplysningene. Arbeidslister for Mokk og Gulstad gruver eksisterer ikke. I boka "Kobberverka i Ogndalen" av Tormod Aarholt, utgitt av Ogndal historielag, vier forfatteren et kapittel til "vanlige arbeidere". Her lister han opp en del navn med en tilhørende beskrivelse - deriblandt for Vincent Jørgensen og Jørgen Svendsen.
Forfatteren angir at listen er basert på kirkebøkene og manntall for området; dvs. det er antatt at folk som ikke hører til på gårdene i bygda, da er syssselsatt i gruvene.
For Jørgen Svendsen er det kun opplyst at han er trolig innflytter,F.1707, d. 1777, enkemann.

Arne

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 27. juni 2013 kl. 20.19

Takk igjen.

Jørgen Svendsens fødselsår er sannsynligvis basert på alder oppgitt ved død i 1777. Han var jo både innflytter og enkemann, så jeg regner med at Tormod Aarholt har disse opplysningene fra en annen kilde enn arbeidslistene ved Mokk og Gulstad gruver.

Jeg har gått gjennom listene over konfirmanter i Kvikne og Innset uten å ha funnet Catharina Olsdatter, dessverre. Hun er heller ikke konfirmert i Sparbu, men det regner jeg med at du allerede vet.

Mvh Aud :)

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 27. juni 2013 kl. 20.26

Ny oppsummering:

Jørgen Svendsen (ca. 1707-1777 Ogndal, Sparbu, NT) og Kari Pedersdatter ( -1763 Kvikne, HD)
De bodde på bergplass nr. 9 i 1762 og nr. 22 i 1763. Jeg er usikker på om en av de evt. er kjent som Jørgensplassen.

1) Svend Jørgensen
2) Anne Jørgensdatter
3) Per Jørgensen (ca. 1733-1777 Kvikne, HD)
4) Christopher Jørgensen (ca. 1737-1823 Røros, ST)
5) Vincentz Jørgensen (1744-1790 Stod, NT)

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 12. august 2017 kl. 18.26

Arne skrev:Jeg har fortsatt ikke kunnet finne Catarina Olsdatter (f. 1756). Kan hun ha vært med fra Kvikne? Er det flere opplysninger om opphavet til Jørgen Svensen og kona?

Jeg kom over ei Cathrine Olsdatter som ble konfirmert i Folldal i 1774, 18 år gammel.
https://media.digitalarkivet.no/kb20070603470132

Det kan være noe å se nærmere på.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 13. august 2017 kl. 16.04

Under Dom. dito (17 p. Trinit.) i Foldalen
https://media.digitalarkivet.no/kb20070603470314
item Ole Semengsens barn Cathrine. Litt ovenfor dåpen ser vi at Ole Semmingsens kone Ragnild ble introdusert.

I Jan Erik Aas' avskrift av "Ekstraskatten 1762, Østerdalen" finner jeg Ole Semmingsen og kona Ragnild Hansdatter under Fredriks gave i Folldal. De har sønnen Semming, som må være over 12 år ved tellingen.

Jeg tar en kort oppsummering om dette paret fra mine egne notater.

Ole Semmingsen (Semmingsplass) og Ragnild Hansdatter ble gift i Kvikne i 1746.
I Kvikne døper de to barn: Anne d. 1746 og Hans d. 1747. Så forsvinner paret fra Kvikne omkring 1750. I Folldal har jeg funnet to barn døpt, den nevnte Cathrine og Ole som ble døpt i 1762.

Ole Semmingsen kan ha vært enkemann før sitt ekteskap med Ragnild. I 1740 døper en Ole Semmingsen ei datter Anne. Lille Anne døde trolig i 1742, da det ble gravlagt et barn for Ole Semmingsen. Ole Semmingsen og kona går to ganger til alters i Kvikne kirke i 1740.

Far til Ole, Semming Olsen døde i 1749, 73 år gammel. Det er trolig hans enke som går til alters i 1751, ført som "Semmings Anne".
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 13. august 2017 kl. 21.23, redigert 1 gang totalt.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

dn28779

Legg inn av dn28779 » 13. august 2017 kl. 21.09

Fantastisk flott. Jeg har selv ikke funnet noe spor siden jeg postet innlegget I 2013. Dette kan absolutt være henne - som gifter seg med Jørgen Svendsen sin sønn, Vincent. De fikk sitt første barn i 1778 og hennes alder stemmer. Det er vel kun om jeg kan finne dokumentasjon på giftemål, at jeg kan få en sikker bekreftelse.
Takk igjen, Aud. Gull verd for meg dette :) .
Arne

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 20. mai 2019 kl. 19.26

Aud skrev:Jørgen Svendsen (ca. 1707-1777 Ogndal, Sparbu, NT) og Kari Pedersdatter ( -1763 Kvikne, HD)
De bodde på bergplass nr. 9 i 1762 og nr. 22 i 1763. Jeg er usikker på om en av de evt. er kjent som Jørgensplassen.

1) Svend Jørgensen
2) Anne Jørgensdatter
3) Per Jørgensen (ca. 1733-1777 Kvikne, HD)
4) Christopher Jørgensen (ca. 1737-1823 Røros, ST)
5) Vincentz Jørgensen (1744-1790 Stod, NT)

Det er tid for en oppsummering angående denne familien. Jeg har i flere år tenkt at alle tilgjengelige kilder skulle undersøkes og det siste som er gjennomgått er tingbøkene for årene 1720-1750. Jeg har funnet mye om slekta mi fra Totlund, men svært lite om verksarbeiderne ved Kvikne kobberverk. Naturlig nok, ettersom arbeiderne hørte til under bergretten. Det var vel den samme bergrett som behandlet skiftene etter verksarbeiderne, og det materialet er så vidt jeg vet ikke bevart. Hvis det mot formodning er bevart, setter jeg pris på informasjon om hvor dette befinner seg. Verksarbeiderne og sønnene var også fritatt for ordinær militærtjeneste. Det er derfor bare kirkeboka, Ekstraskatten av 1762 og en liste over arbeiderne ved Kvikne kobberverk fra 1720-tallet som har nytteverdi når det gjelder forskning på bergverksfamiliene i Kvikne. Noen kan være nevnt i de ordinære skifteprotokollene, men det er unntaksvis. Etter å ha bladd meg gjennom side på side i tingbøkene har jeg fått et annet og mer nyansert syn på 1700-tallets Kvikne, men opphavet til Jørgen Svendsen og Kari Pedersdatter forblir en uløst sak.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Svar

Gå tilbake til «Tynset»