Allan Martens Andersen skrev:
Slægterne Lemvig, Backer og Holst i Holmestrand, 1600-tallet.
Jeg søger oplysninger om hustruen til oberstløjtnant Christian Jensen Lemvig, Våle. Han nævnes fra 1642 som kaptajn, blev 1651 major og senere oberstløjtnant.
Hans søn Christian Christiansen Lemvig, død 1722 var i andet ægteskab gift med Anne eller Karen (sandsynligvis Anne) Simensdatter Holst, søster til lensmand Jens Simensen Holst i Botne. De var børn af Simen Jensen (Holst), født 1628 og borger i Holmestrand, og hustru Maren Hansdatter Backer, f. i Holmestrand, datter af tømmerhandler og købmand Hans Simensen Backer af Backer- slægten fra Danzig. Hvem kender anerne til Simen Jensen (Holst), Hans Backer og hvem kender Hans Backers hustru og deres aner.
Med venlig Hilsen Allan Martens Andersen, Borup, Danmark.
E-mail: [email protected]
Jeg har kopiert Allan M Andersens innlegg under "Lemvig" hit, og håper at diskusjonen om slekten Backer spesielt, plasseres under overskriften Backer.
Jeg oppfatter også at kjøpmann Hans Simensen Backer *kan* ha bodd i Holmestrand, selv om det ikke er nevnt i Allans innlegg, og under denne forutsetning er tittelen blitt slik den er. Botiden er ikke nærmere nevnt i innlegget heller, noe som vil være en fordel for senere lesere som vil gi seg i kast med innvandrere fra Pommern/Pommerellen.
Kan Allen M Andersen for eksempel fortelle hvordan han vet at slekten Backer kom fra Danzig?