Family Tree Builder Premium

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn27048
Sted: SUNNDALSØRA

Family Tree Builder Premium

Legg inn av dn27048 » 8. november 2012 kl. 14.17

Jeg har så langt holdt meg til gratisversjonen av FTB. Men interesse fra slekta om å ta del i det jeg jobber med gjør at jeg har lyst til å publisere slektstreet på nett, slik at de også kan se hva jeg har funnet.

Noen som har erfaringer med Premiumversjonen? Så blant annet at det inkluderer noe som de kaller "sammenslåing av smart matcher". Dette er jeg ikke spes intr i, går det an å velge bort dette, eller kommer det automatisk? Ønsker å verifisere opplysninger før jeg legger dem til i mitt slektstre.

Må man betale hvert år for å ha premiumversjonen? Skjønte ikke helt dealen.

Fint hvis noen har noen synspunkter rundt dette og vil dele med meg :)

Mvh Tone

Brukeravatar
dn27765
Sted: SYLLING

Re: Family Tree Builder Premium

Legg inn av dn27765 » 11. november 2012 kl. 12.46

Jeg bruker PremiumPlus versjonen, som da gir ubegrenset lagring og automatisk backup, og er veldig fornøyd med programmet og tjenestene i forhold til mitt bruk. Jeg har da 10.000 + personer i treet og 1GB + med data, bilder, dokumenter m.m. Det fungerer veldig fint å invitere slekt til treet og jeg har selv en 15-20 slektninger som medlemmer, enten som "gratispassasjerer" eller at de har sine egne trær.

Smart-matches kan selvsagt deaktiveres helt, men jeg har denne på slik at jeg får automatiske varsler for eventuelle treff når en legger til en ny person i treet. Slike treff kan både bekreftes og avvises dersom en ønsker samhandling med andre brukere, men en kobler ikke sammen trærne slik som det gjøres i andre tjenester. Jeg får mange treff og de fleste er helt uinteressante, men noen treff kan være verdt å få med seg. FTB lar deg kopiere personer, detaljer og bilder fra andre trær og det er vel dette de kaller sammenslåing. Mange har "åpne" trær, og grunnen til det er vel at standardinnstillingene for personvern er ganske liberale, men her bestemmer du som sagt selv. Jeg har selv satt strenge innstillinger med bl.a. passordbeskyttet side, skjult fra massene.

Jeg benyttet meg av rabatten en kan få for abonnement i 24 mnd. og betalte en gang, mener jeg hadde månedlig plan før det.

dn27048

Legg inn av dn27048 » 12. november 2012 kl. 13.24

Hei og takk for svar. Virker greit dette da, men hva skjer når abonnementet "går ut"? Mister man alt, eller får man ikke gjort endringer lenger, eller hva skjer?

Brukeravatar
dn27765
Sted: SYLLING

Legg inn av dn27765 » 12. november 2012 kl. 16.24

Kontoen vil da gå tilbake til basic plan, og du får begrensning på 250 personer på det slektstreet som publiseres online. Du kan fortsatt bruke Family Tree Builder men du vil miste noen funksjoner. (premium funskjonene i family tree builder). Prosjektfilene vil du alltid ha i en mappe på din egen datamaskin og de skjer det ingen ting med. Der er det ikke begrensninger på prosjekter og personer i treet. De filene kan du laste opp ved en senere anledning, eller eksportere til andre programmer. Det er altså først når du skal publisere prosjektet og/eller bruke premium funksjonene i programmet at restriksjonene inntreffer. Jeg vil anta at dersom en ikke betaler når en har en Premium/PremiumPlus plan så vil siden bli midlertidig deaktivert og en får varsel om at abonnementet må fornyes.

Nedgradering må tas med support, jeg har ihvertfall ikke noe knapp på nettside-innstillingene som setter kontoen tilbake til basic.

dn27048

Legg inn av dn27048 » 12. november 2012 kl. 16.35

Okei, skjønner!! Takk for svar :)

Brukeravatar
59844
Sted: SOFIEMYR

Legg inn av 59844 » 13. november 2012 kl. 21.08

Hei

Støtter Gert i synspunktene på bruk av FTB. Løsningen jeg jobber med på egen PC fungerer godt.

Mitt abb på Premium versjonen på web går ut i sept 2013 og jeg vurderer å skifte til PhpGedView som nettversjon. Jeg har ikke testet, men regner med at jeg kan publisere min gedcom fil via en slik løsning.

My Hertitage har en litt vanskelig tilgjengelig nettversjon. Treet er ikke så enkelt å orientere seg i. Der er de nye løsningene bedre for eksterne brukere som leter etter data. Mange spor får man jo fra andre som også jobber inn mot felles aner.
Det er viktg å sette opp slik at du selv må legge inn data i din lokale database. Et oppsett hvor andre kan koble data kan ødelegge mye godt arbeid.

mvh
Svein A

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»